آفتاب سوختگی و محافظت در برابر آفتاب – درمان و پیشگیری از جمله ضد آفتاب

حقایق کلیدی

  • آفتاب سوختگی زمانی اتفاق می افتد که در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید قرار می گیرید.
  • برای جلوگیری از آفتاب سوختگی می توانید از ضد آفتاب مانند ضد آفتاب استفاده کنید.
  • اگر آفتاب سوختگی دارید، می توانید علائم خود را با لوسیون تسکین دهید.
  • آفتاب سوختگی مکرر می تواند منجر به چین و چروک پوست و سرطان پوست شود.

آفتاب سوختگی چیست؟

آفتاب سوختگی آسیبی است که در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید به پوست شما وارد می شود.

آفتاب سوختگی می تواند در عرض ۱۵ دقیقه در آفتاب استرالیا ایجاد شود.

علائم آفتاب سوختگی چیست؟

آفتاب‌سوختگی می‌تواند باعث شود که پوست شما:

  • داغ و قرمز شود
  • احساس حساس و دردناک بودن
  • تاول

پوستی که آفتاب سوخته است در عرض چند ساعت قرمز می شود. آفتاب سوختگی برای ۱ تا ۳ روز آینده ادامه خواهد داشت.

اگر آفتاب سوخته هستید، ممکن است متوجه شوید که پوست شما شروع به لایه برداری می کند زیرا بدن شما سلول های مرده و آسیب دیده پوست را می ریزد. این باعث ایجاد پوست جدید در زیر آن می شود.

چه چیزی باعث آفتاب سوختگی می شود؟

نور خورشید حاوی اشعه ماوراء بنفش (UV) است. اشعه ماوراء بنفش بیش از حد باعث آفتاب سوختگی می شود.

اشعه ماوراء بنفش باعث می شود که پوست شما بیشتر رنگدانه ای به نام ملانین بسازد تا از خود محافظت کند. این باعث تغییر رنگ پوست می شود. هنگامی که بیش از آنچه ملانین پوستتان می تواند در معرض اشعه UV قرار بگیرید، دچار آفتاب سوختگی می شوید.

بیشتر بخوانید
چرک جوش چیست و راه های درمان و پیشگیری از آن

شما می توانید در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید و همچنین سولاریوم (تخت برنزه) قرار بگیرید.

همچنین ممکن است هنگام شنا یا در برف دچار آفتاب سوختگی شوید. این معمولاً به دلیل انعکاس نور خورشید از برف، یخ یا آب و سوزاندن پوست شما ایجاد می شود.

اگر پوست روشنی دارید بیشتر در معرض خطر آفتاب سوختگی هستید. اما هر کسی ممکن است دچار آفتاب سوختگی شود، از جمله افرادی که پوست تیره دارند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

برای آفتاب سوختگی شدید باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

چگونه آفتاب سوختگی تشخیص داده می شود؟

پزشک شما پوست شما را برای تشخیص آفتاب سوختگی معاینه می کند.

آفتاب سوختگی چگونه درمان می شود؟

اگر دچار آفتاب سوختگی شده اید، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای بهبود و تسکین درد خود انجام دهید.

اگر متوجه شدید پوستتان گرم یا صورتی به نظر می رسد، خود را از نور خورشید دور کنید.

شما می توانید به تسکین سوختگی کمک کنید:

  • یک حوله خنک و مرطوب را برای حدود ۱۵ دقیقه روی محل سوختگی قرار دهید
  • گرفتن مکرر حمام یا دوش خنک
  • استفاده از لوسیون یا کرم مرطوب کننده
  • مصرف مسکن هایی مانند ایبوپروفن برای کاهش تورم

مرطوب کننده ها همچنین به کاهش لایه برداری پوست کمک می کنند. از داروساز خود بپرسید کدام لوسیون برای شما یا فرزندتان بهتر است.

برای کمک به التیام آفتاب سوختگی، حتما موارد زیر را رعایت کنید:

  • نوشیدن مقدار زیادی آب
  • تا زمانی که قرمزی، پوسته پوسته شدن و درد از بین نرود، از نور خورشید دور بمانید
  • تاول ها را به حال خود رها کنید، آنها را نشکنید و باز نکنید
بیشتر بخوانید
چه چیزی باعث سفیدی مو می شود؟

اگر تاول های آفتاب سوختگی خود به خود باز شدند، برای جلوگیری از عفونت، محل را با آب تمیز کنید.

آیا می توان از آفتاب سوختگی پیشگیری کرد؟

با اجتناب از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش می توانید از آفتاب سوختگی جلوگیری کنید. روز خود را طوری برنامه ریزی کنید که از خطر آفتاب سوختگی در اثر قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید جلوگیری کنید.

حتی زمانی که هوا خنک یا ابری است، باز هم ممکن است آفتاب سوخته باشید. در استرالیا، تشعشعات فرابنفش در ظهر، زمانی که خورشید بالای سر است، بیشترین میزان را دارد.

هنگامی که “شاخص UV” 3 و بالاتر باشد، اشعه خورشید به اندازه کافی قوی است که به پوست شما آسیب می رساند.

می توانید سطوح UV (به نام شاخص UV) را از طریق زیر بررسی کنید:

اداره هواشناسی هشدار UV صادر خواهد کرد. اگر شاخص اشعه ماوراء بنفش ۳ یا بالاتر است، باید از محافظ در برابر آفتاب استفاده کنید.

کاربران آیفون می‌توانند اپلیکیشن SunSmart را از اینجا دانلود کنند فروشگاه برنامه iTunesو کاربران اندروید در گوگل پلی.

محافظت در برابر آفتاب

وقتی زیر نور آفتاب هستید، بهترین راه برای جلوگیری از آفتاب سوختگی این است که «لغزش، لغزش، سیلی زدن، جستجو و سر خوردن» باشد.

  • لیز خوردن بر روی برخی از لباس های محافظ در برابر آفتاب که تا حد امکان پوست را بپوشاند.
  • شیب ضد آفتاب با طیف وسیع و مقاوم در برابر آب SPF30+.
  • سیلی زدن روی کلاهی که از صورت، سر، گردن و گوش‌های شما محافظت می‌کند.
  • جستجو کنید مقداری سایه
  • اسلاید روی برخی از عینک های آفتابی که به هم می رسند استانداردهای استرالیا.
بیشتر بخوانید
خارش چانه: علل و درمان

نحوه استفاده از ضد آفتاب

برای محافظت در برابر آفتاب سوختگی، باید از کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) بالای ۳۰ یا بیشتر استفاده کنید. اگر شما یا فرزندتان مستعد آفتاب سوختگی هستید، از SPF بالاتر استفاده کنید.

شما باید از یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع استفاده کنید به این معنی که از شما در برابر اشکال مختلف اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. اطمینان حاصل کنید که ضد آفتاب ضد آب باشد.

حداقل ۲۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن، آن را روی پوست تمیز و خشک بمالید. سپس، هر ۲ ساعت یکبار تجدید کنید. در موارد زیر ممکن است لازم باشد آن را بیشتر تکرار کنید:

  • شنا کردن
  • عرق کردن زیاد
  • خود را با حوله خشک کنید

برای موارد زیر به حداقل یک قاشق چایخوری ضد آفتاب نیاز دارید:

  • هر دست و پا
  • پشتت
  • بدن تو

شما به نصف قاشق چایخوری روی صورت و گردن نیاز دارید.

از ضد آفتاب خود اطمینان حاصل کنید:

  • تاریخ انقضا خود را نگذشته است
  • در نور مستقیم خورشید یا دمای داغ مانند ماشین داغ یا کنار استخر ذخیره نشده است
بیشتر بخوانید
اگزما روی پوست سیاه: تصاویر، علائم و درمان

در این شرایط ممکن است ضد آفتاب به درستی عمل نکند.

عوارض آفتاب سوختگی؟

اگر برای مدت طولانی در معرض نور خورشید بوده اید، ممکن است مشکلات دیگری مانند:

آفتاب سوختگی بد می تواند عفونی شود.

آفتاب سوختگی مکرر می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد:

  • پوست چروکیده و بی رنگ
  • سرطان پوست، از جمله ملانوم

برای جلوگیری از سرطان پوست، جلوگیری از سوختگی کودکان بسیار مهم است.

چگونه از کودکم در برابر آفتاب سوختگی محافظت کنم؟

نوزادان و کودکان نسبت به بزرگسالان پوست ظریف تری دارند و می توانند راحت تر بسوزند. توصیه می شود برای کودکان ضدآفتاب مخصوص پوست حساس آنها بخرید.

کرم ضد آفتاب برای نوزادان زیر ۶ ماه توصیه نمی شود. بهترین توصیه این است که کودک خود را از آفتاب دور نگه دارید تا از آفتاب سوختگی جلوگیری کنید و:

  • مجبورشان کن کلاه بگذارند
  • لباس محافظ به آنها بپوشانید

آیا محافظت در برابر آفتاب بر سطح ویتامین D تأثیر می گذارد؟

محافظت معقول در برابر آفتاب افراد را در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار نمی دهد. اکثر مردم تمام ویتامین D مورد نیاز خود را با انجام فعالیت های روزانه خود دریافت می کنند.

Source link

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه