آملا یا انگور فرنگی هندی- فواید، تغذیه، کاربردها و دستور العمل ها

آمُله، انگور فرنگی هندی یا میروبالان (نام علمیPhyllanthus emblica) که در کتب طب سنتی با نام‌های آملج و اَملَج آمده‌است و به هندی آنوله و آنولا و به پنجابی و اردو آمله گویند.

ویتامین C آن هشت برابر بیشتر از یک پرتقال، دو برابر قدرت آنتی اکسیدانی آکای بری و حدود ۱۷ برابر انار است.

انگور فرنگی هندی که معمولاً به عنوان آملا شناخته می شود، واقعاً شایسته وضعیت فوق العاده غذایی خود است.

میوه سبز شفاف که نام خود را از کلمه سانسکریت Amlaki به معنای شهد زندگی گرفته است، می تواند از ما در برابر بیماری های بی شماری محافظت کند، چه سرماخوردگی، سرطان یا ناباروری.

Amla - فواید، تغذیه، کاربردها و دستور العمل ها

پزشکان آیورودا ادعا می کنند که میوه آملا می تواند به تعادل سه دوشا (Kapha/vista/pitta) در بدن کمک کند و علت اصلی بسیاری از بیماری ها را از بین ببرد.

آملا (انگور فرنگی هندی) ارزش غذایی

برای بزرگسالان، مقدار توصیه شده مصرف روزانه آملا ۹۰-۷۵ میلی گرم در روز است.

ارزش غذایی (۱۰۰ گرم) آملا

  • انرژی ۵۸ کیلو کالری
  • فیبر ۳.۴٪
  • پروتئین ها ۰.۵٪
  • چربی ۰.۱٪
  • کربوهیدرات ها ۱۳.۷ گرم
  • کلسیم ۵۰ درصد
  • اهن ۱.۲ میلی گرم
  • کاروتن ۹ میکروگرم
  • تیامین ۰.۰۳ میلی گرم
  • ریبوفلاوین ۰.۰۱ میلی گرم
  • نیسنی ۰.۲ میلی گرم
  • ویتامین ۶۰۰ میلی گرم

اگر قبلاً قانع نشده اید، این لیست طولانی از فواید سلامت آملا را بخوانید و می دانید که چرا باید روزانه از این خوراکی ترش لذت ببرید.

۸ فواید امیدوارکننده آملا (انگور فرنگی هندی)

۱. به مبارزه با سرماخوردگی کمک می کند

ویتامین C موجود در آملا در مقایسه با مکمل‌های موجود در فروشگاه راحت‌تر توسط بدن جذب می‌شود.

دو قاشق چای خوری پودر آملا را با دو قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید و سه تا چهار بار در روز آن را برای تسکین فوری هنگام سرماخوردگی یا سرفه میل کنید یا یک بار در روز برای محافظت دائمی مصرف کنید.

۲. آملا بینایی را بهبود می بخشد

مطالعات نشان داده است که کاروتن موجود در آملا بینایی را بهبود می بخشد. مصرف روزانه همچنین با بهبود سلامت کلی چشم مرتبط است زیرا آملا می تواند مشکلات آب مروارید، تنش داخل چشمی (فشاری که احساس می کنید) را کاهش دهد و همچنین از قرمزی، خارش و آبریزش چشم ها جلوگیری کند. انگور فرنگی هندی همچنین سرشار از ویتامین A است که خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن را کاهش می دهد.

۳. چربی می سوزاند

این کمترین صحبت در مورد و در عین حال هیجان انگیزترین مزیت آملا است. پروتئین موجود در آملا به جلوگیری از هوس کمک می کند. آملا همچنین دارای محتوای کربوهیدرات و چربی بسیار کم است.

یک وعده (۱۵۰ گرم) آملا حاوی ۶۶ کالری، ۱ گرم پروتئین، کمتر از ۱ گرم چربی و ۱۵ گرم کربوهیدرات است. مصرف کنندگان معمولی می گویند نوشیدن یک لیوان آب آملا قبل از غذا آنها را سیر می کند و باعث می شود کمتر غذا بخورند.

بیشتر بخوانید
آیا می توان تخم مرغ تاریخ مصرف گذشته خورد؟

متخصصان تغذیه می‌گویند که آملا متابولیسم را نیز افزایش می‌دهد و باعث می‌شود فرد سریع‌تر وزن کم کند. آملا دارای محتوای فیبر بالا و اسیدهایی مانند تانیک است که به رفع یبوست کمک می کند و شما را کمتر نفخ می کند.

۴. آمله مصونیت ایجاد می کند

خواص ضد باکتریایی و قابض آملا سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. تعداد قابل توجهی از مشکلات سلامتی از جمله سرطان ناشی از آسیب اکسیداتیو است – زمانی که سلول‌های بدن از اکسیژن استفاده می‌کنند، محصولات جانبی مضری به نام رادیکال‌های آزاد از خود به جای می‌گذارند. با توجه به اینکه آملا یک عامل آنتی اکسیدانی قوی است، می تواند از این اکسیداسیون جلوگیری کرده و به محافظت از سلول کمک کند.

۵. آملا مو را زیبا می کند

آملا، مانند برگ کاری، یک مقوی اثبات شده برای مو است. دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب ضروری است که به عمق فولیکول‌ها نفوذ می‌کنندسفید شدن مو را کند می کند، از شوره سر جلوگیری می کند و فولیکول های مو را تقویت می کند.

این میوه تند دارای محتوای آهن و کاروتن بالایی است، بنابراین رشد مو را تقویت می کند. آملا همچنین به عنوان یک نرم کننده طبیعی عمل می کند که به شما قفل های درخشان و نرمی می دهد. می‌توانید روغن آملا را بمالید یا پودر آملا را با حنا مخلوط کنید تا یک پک مو داشته باشید.

۶. آملا پوست را بهبود می بخشد

آملا بهترین میوه ضد پیری است. ویتامین C و آنتی اکسیدان های موجود در آملا خطوط ریز، چین و چروک ها را کاهش می دهد و پوست را درخشان می کند. نوشیدن آب آملا با عسل هر روز صبح می تواند پوستی بدون لک، سالم و درخشان به شما بدهد.

بیشتر بخوانید
رادیکیو- تغذیه، فواید سلامتی، دستور پخت

۷. آملا به مدیریت شرایط مزمن کمک می کند

آملا سرشار از کروم است که به کاهش کلسترول بد کمک می کند و همچنین به تحریک تولید انسولین کمک می کند و در نتیجه سطح گلوکز خون بیماران دیابتی را کاهش می دهد.

نوشیدن آب آملا در اوایل صبح هر روز یا زمانی که فشار خون فرد بالا می رود به کنترل سطح فشار خون نیز کمک می کند.

۸. درد را تسکین می دهد

آملا چه درد مفاصل مرتبط با آرتریت یا زخم های دردناک دهان باشد، آملا به دلیل خواص ضد التهابی خود می تواند تسکین دهد.

آملا به عنوان مسکن برای درمان زخم ها و پژوهش می گوید که عصاره آن در تسکین دردهای بعد از عمل و نوروپاتی مفید است. برای زخم، فقط کافی است آب آملا را در نصف فنجان آب رقیق کرده و با آن غرغره کنید.

نحوه استفاده از آملا (انگور فرنگی هندی)

نوشیدن آب آمله تازه بهترین راه برای بهره مندی از فواید این میوه است. Amla از دسامبر تا آوریل به راحتی در دسترس است. با این حال، اگر نمی توانید شات ترش را تحمل کنید، این گزینه های خوشمزه را امتحان کنید:

خشک شده:

آملا را بخرید و به قطعات کوچک خرد کنید. با کمی نمک مخلوط کنید و بگذارید چند روز زیر نور آفتاب خشک شود. پس از کم آبی کامل، در یک شیشه خشک برای یک میان وعده ایده آل در حین حرکت نگهداری کنید.

ترشی:

یک آمله تند درست کنید ترشی یا یک شیرینی مربع با خیساندن آمله در آب شیرین.

دستور العمل های سالم آملا

۱. آملا چاتنی

عناصر:

  • آملا ۴
  • برگ گشنیز ۲ قاشق چایخوری
  • سبز سرد ۲
  • یک تکه کوچک زنجبیل
  • خرج جیرا
  • خرج کردن هینگ
  • دانه های رای (خردل) ¼ قاشق چایخوری
  • نمک واسه مزه، نمک برای طعم دادن
  • روغن، ۱ قاشق چایخوری

روش

  • انگور فرنگی را به مدت پنج دقیقه در آب داغ خیس کنید و پوست آن را جدا کنید. دانه را بردارید.
  • برگ گشنیز، سبز چیلی، زنجبیل، جیرا، نمک را اضافه کنید. داخل همزن بریزید و بدون آب خمیر درست کنید.
  • روغن را گرم کنید، hing-rai را اضافه کنید. رب را با این مخلوط کنید و مخلوط کنید.
بیشتر بخوانید
فواید آب خیار برای سلامتی چیست؟

محتوای غذایی (۱۰۰ گرم)

  • کربوهیدرات ۷۵.۴۰%
  • پروتئین ۰.۴۰٪
  • چربی ۰

۲. سبزی آملا

عناصر:

  • آملا ¼ کیلوگرم
  • پیاز ریز خرد شده ۱
  • خمیر زنجبیل و سیر ۱ قاشق چایخوری
  • رب فلفل سبز ۲ قاشق چایخوری
  • دانه رای (خردل) ½ قاشق چایخوری
  • چند برگ کاری (کادیپاتا)
  • هالدی (پودر زردچوبه) ۱⁄۴ قاشق چایخوری
  • پودر فلفل قرمز ۱ قاشق چایخوری
  • پودر متی (شنبلیله) ۳ قاشق چایخوری
  • پودر دانیا (گشنیز) ۱ قاشق چایخوری
  • پودر جیرا (زیره) ¼ قاشق چایخوری
  • یک لقمه هنگ
  • نمک واسه مزه، نمک برای طعم دادن
  • روغن طبق نیاز

روش

  1. آمله را با یک فنجان آب در زودپز به مدت دو سوت بپزید. پس از کاهش فشار در اجاق را باز کنید، دانه های آملا را جدا کنید.
  2. روغن را در ماهیتابه گرم کن. هینگ، رای و کادیپاتا را اضافه کنید و اجازه دهید پر شود.
  3. رب زنجبیل و سیر، رب فلفل سبز، پیاز را اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید.
  4. ماسالای خشک را اضافه کنید و روی شعله متوسط ​​هم بزنید.
  5. آملا، نمک را اضافه کنید و خوب هم بزنید. وقتی محتویات خشک شد، اجاق گاز را خاموش کنید.

سوالات متداول (سؤالات متداول)

س: چند آمله در روز باید خورد؟

می توانید ۱-۲ آملا در روز به صورت آب میوه یا حتی خام مصرف کنید. با این حال، همیشه توصیه می شود قبل از شروع مصرف آن با پزشک مشورت کنید. اگر باردار هستید، در دوران شیردهی هستید یا سطح قند خون شما پایین است، نباید آملا مصرف شود.

س: خوردن آمله چه فوایدی دارد؟

افزودن آملا به رژیم غذایی روزانه یک راه عالی برای به دست آوردن حداکثر فواید است. آملا به بهبود ایمنی کمک می کند، به مدیریت وزن کمک می کند، از عفونت های ویروسی جلوگیری می کند، یک تصفیه کننده طبیعی خون است، درد را تسکین می دهد و غیره.

س. آیا آملا عوارض جانبی دارد؟

جنبه های خاصی وجود دارد که باید قبل از گنجاندن آملا در برنامه روزانه خود در نظر بگیرید. اگر قبلاً با آن تشخیص داده شده باشد، می تواند خطر ابتلا به اختلال خونریزی را در افراد افزایش دهد. همچنین می تواند سطح قند خون شما را کاهش دهد. بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید با مشورت پزشک از آن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید
آیا خوردن جو خام سالم است؟ تغذیه، فواید و موارد مصرف

س: بهترین زمان برای خوردن آمله چه زمانی است؟

حداکثر فواید آملا را با خوردن آن در صبح زود با معده خالی به دست آورید.

س: آیا آملا برای کاهش وزن خوب است؟

A. Amla متابولیسم را تسریع می کند و به شما در سوزاندن کالری کمک می کند. برای شروع روز خود، صبح ها یک لیوان آب آملا به عنوان سم زدایی طبیعی بنوشید.

س: چه کسانی نباید آملا مصرف کنند؟

الف- زنان باردار و شیرده یا افراد دیابتی باید از مصرف آملا خودداری کنند.

س: آیا آملا فشار خون را کاهش می دهد؟

بله، آنتی اکسیدان ها و محتوای بالای پتاسیم موجود در آملا به کاهش فشار خون کمک می کند. مصرف آن با یک قاشق چایخوری عسل خام برای کنترل فشار خون استثنایی است.

س. آملا چگونه برای مو مفید است؟

الف) محتوای بالای آهن و کاروتن باعث افزایش رشد مو و تقویت مو می شود.

آیا آملا برای کبد چرب مفید است؟

الف) خواص آنتی اکسیدانی آملا آن را برای افرادی که کبد چرب و سیستم گوارشی ضعیفی دارند مناسب می کند.

س. آیا می توانیم هر روز آب آمله بنوشیم؟

الف. نوشیدن هر روز آب آملا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود بافت پوست و مو می شود. همچنین به کاهش وزن کمک می کند.

س. بهترین زمان برای نوشیدن آب آملا چه زمانی است؟

الف- می توانید آب آمله را صبح، بعد از بیدار شدن از خواب میل کنید.

س. آیا آب آملا برای پوست مفید است؟

الف) ویتامین C، ویتامین A و آنتی اکسیدان های موجود در آملا خون را تصفیه کرده و پوست شما را درخشان می کند. همچنین دارای خواص ضد پیری متعددی است.

Source link

لطفاً به این مطلب امتیاز دهید. این‌کار به بهبود ارائه مطالب کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه