آنچه باید در مورد فشار خون پایین بدانید

برای بسیاری از افراد، داشتن فشار خون پایین خوب است – و مطمئناً بسیار بهتر از فشار خون بالا، که با افزایش خطر حملات قلبی، سکته مغزی و آسیب اندام همراه است.

برای اکثر افراد، فشار خون پایین باعث ایجاد علائم آزاردهنده کمی می شود و به طور کلی بی ضرر است.

با این حال، برای برخی افراد، فشار خون پایین علائمی را ایجاد می‌کند و آنها را در معرض خطر آسیب‌های احتمالی قرار می‌دهد، به ویژه آسیب‌دیدگی در اثر زمین خوردن. فشار خون پایین همچنین می تواند نشانه ای از یک مشکل اساسی سلامتی باشد.

علاوه بر این، هنگام شروع یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات، برخی از افراد ممکن است علائمی مانند سرگیجه ناشی از کاهش فشار خون را داشته باشند، به‌ویژه اگر هنوز از داروهای فشار خون بالا استفاده می‌کنند یا فشار خون پایین‌تری داشته باشند. آنها رژیم را شروع کردند

این راهنما همه چیزهایی را که باید در مورد فشار خون پایین، یا آنچه که پزشکان افت فشار خون می نامند، بدانید، به شما می گوید.


۱. فشار خون پایین چیست؟

همانطور که از نمودار فشار خون مشاهده می شود، فشار خون پایین زمانی است که اندازه گیری فشار خون شما به طور مداوم زیر ۹۰ سیستولیک (عدد بالا) و ۶۰ دیاستولیک (عدد پایین) باشد. این به صورت ۹۰/۶۰ نوشته می شود یا به صورت “۹۰ روی ۶۰” گفته می شود. اگرچه علائم فشار خون پایین ممکن است در سطوح بالاتر رخ دهد، اما معمولاً کمتر از ۹۰/۶۰ رخ می دهد. با این حال، عادلانه، تحقیقات و توجه بیشتری به فشار خون بالا به جای فشار خون پایین اختصاص داده شده است، بنابراین تنوع بیشتری در نحوه تعریف افت فشار خون وجود دارد.

بیشتر بخوانید
آنفولانزای کتوژنیک: علائم و نحوه خلاص شدن از شر آن

فشار_خون_کم


۲. علائم چیست؟

بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون پایین هیچ علامتی ندارند. فشار خون پایین آنها مشکلی ایجاد نمی کند. در واقع، این چیز خوبی است، زیرا آنها کمتر به مشکلات فشار خون بالا مبتلا می شوند.

اما برخی از افراد مبتلا به فشار خون پایین علائمی دارند. شایع ترین آنها سرگیجه ناگهانی، سبکی سر، یا حتی غش کردن است، به ویژه هنگام ایستادن از نشستن، چمباتمه زدن یا دراز کشیدن. این افت فشار خون وضعیتی یا ارتواستاتیک نامیده می شود و به دلیل نرسیدن خون کافی به مغز ایجاد می شود. معمولاً فقط چند ثانیه طول می کشد. اما در افراد مسن می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد و در نتیجه مشکلات و آسیب های سلامتی بیشتری را به همراه داشته باشد.

سایر علائم فشار خون پایین می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تاری دید
  • خستگی
  • ناتوانی در تمرکز
  • سردرد

بزرگترین خطر آسیب ناشی از فشار خون پایین ناشی از از دست دادن تعادل یا غش کردن و سپس افتادن است. آسیب ناشی از سقوط می تواند قابل توجه باشد.

برخی از افراد، به ویژه افراد مسن، پس از غذا خوردن، فشار خون پایین را تجربه می کنند، زیرا خون به عروقی که معده و روده را برای کمک به هضم غذا می رسانند، حرکت می کند.

در افراد دیگر، عمدتاً کودکان و نوجوانان، یک بیماری نادر ممکن است هنگام ایستادن طولانی مدت منجر به کاهش فشار خون شود.

اگر فشار خون پایین دارید و به طور منظم علائم سخت یا ناراحت کننده را تجربه می کنید، یا شروع ناگهانی فشار خون پایین همراه با علائم داشته اید، برای ارزیابی کامل به پزشک مراجعه کنید.


۳. علت فشار خون پایین چیست؟

ژنتیک، سابقه خانوادگی و داشتن آمادگی جسمانی بسیار می تواند در کاهش فشار خون از حد طبیعی موثر باشد. فشار خون پایین شما ممکن است برای شما طبیعی باشد.

بیشتر بخوانید
بوتیرات چیست و آیا باید مکمل آن را مصرف کرد؟

گاهی اوقات فشار خون پایین می تواند نشان دهنده بیماری دیگری باشد که نیاز به درمان یا ارزیابی دارد. شرایط زیر می تواند باعث کاهش فشار خون شود:

  • کم خونی یا کمبودهای تغذیه ای، به ویژه کمبود فولات و ویتامین های B.
  • اوایل بارداری
  • بیماری های قلبی، مانند نارسایی قلبی، یا مشکلات دریچه قلب.
  • کم آبی که باعث کاهش حجم خون می شود.
  • تروما باعث از دست دادن خون، از جمله خونریزی داخلی می شود.
  • عفونت شدید، مانند عفونت خونی به نام سپتی سمی.
  • واکنش های آلرژیک، به ویژه واکنش شدید به نام آنافیلاکسی.
  • عوارض جانبی داروها، مانند مصرف بیش از حد دارو با داروهای فشار خون بالا؛ برخی از داروهایی که برای افسردگی، بیماری پارکینسون یا اختلال نعوظ استفاده می‌شوند، می‌توانند باعث افت فشار خون شوند.

مجدداً، اگر علائمی دارید و فکر می کنید فشار خون پایین شما می تواند ناشی از هر یک از این شرایط باشد، برای ارزیابی کامل به پزشک مراجعه کنید.


۴. کاهش فشار خون پس از شروع رژیم غذایی کم کربوهیدرات

یک رژیم کم کربوهیدرات برای کاهش فشار خون بالا، گاهی اوقات بسیار سریع، موثر است. بخشی از اثر کاهش دهنده احتمالاً نتیجه کاهش وزن، کاهش ترشح انسولین و بهبود حساسیت به انسولین است.

همچنین در طول انتقال به یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات، افراد از حفظ آب و نمک خودداری می کنند. در نتیجه، فشار خون کاهش می یابد زیرا کلیه ها دفع این مواد را از طریق ادرار افزایش می دهند. گاهی اوقات به این “اثر دیورتیک” رژیم کم کربوهیدرات و کتو می گویند.

در نتیجه، دو سناریو ممکن است اتفاق بیفتد که ممکن است به کاهش بیش از حد فشار خون کمک کند:

  • افرادی که قبلاً فشار خون بالایی داشتند و با داروها کنترل می شدند، ممکن است ناگهان داروی زیادی دریافت کنند. اگر فشار خون بالا دارید، با پزشک خود کار کنید تا ببینید آیا هنگام خوردن کربوهیدرات کم نیاز به کاهش دوز داروهای فشار خون دارید یا خیر.
  • افرادی که فشار خون نرمال یا کم نرمال دارند حتی فشار خون پایین تری را تجربه می کنند و به طور ناگهانی علائمی مانند سبکی سر، سردرد، سرگیجه یا احساس تهوع را تجربه می کنند. این افراد بسیاری نیاز به پر کردن الکترولیت دارند. راهنمای ما در مورد الکترولیت ها را ببینید:
بیشتر بخوانید
درد قفسه سینه و هم سردرد به چه معناست؟

مکمل-169

مکمل های الکترولیت در رژیم کتو؟

راهنما در برخی موارد، زمانی که مصرف کربوهیدرات بسیار کم است، الکترولیت ها می توانند از تعادل خارج شوند. این راهنما را بخوانید تا در مورد مکمل های الکترولیت بیشتر بدانید.


۵. نکاتی برای کمک به علائم

چه علائم فشار خون پایین شما به دلیل شروع یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات یا رژیم کتوژنیک ادامه داشته باشد یا جدید باشد، در اینجا چند نکته برای کمک به کاهش یا مدیریت علائم وجود دارد.

  • حرکات عمدی: به سرعت بلند نشوید؛ آهسته تر و به صورت مرحله ای بلند شوید. به عنوان مثال، در شب، اگر برای رفتن به دستشویی از رختخواب بلند می شوید، به آرامی بنشینید و پاهای خود را روی تخت آویزان کنید تا سرگیجه برطرف شود. سپس تمام راه را بایستید. این کار باعث کاهش سرگیجه و جلوگیری از افتادن می شود. مراقب زمان هایی باشید که ممکن است دچار سرگیجه شوید، مانند بلند شدن از نشستن زیر نور خورشید، و به چیزی مانند پشت یا بازوی صندلی بچسبید تا سرگیجه برطرف شود.
  • نمک: آب استخوان شور را جرعه جرعه بنوشید یا به آب خود نمک اضافه کنید. نمک ممکن است فشار خون شما را چند نقطه افزایش دهد یا از از دست دادن بیش از حد آب جلوگیری کند.
    • الکترولیت ها:  با حل کردن ۱/۴ قاشق چایخوری نمک، ۱/۸ قاشق چایخوری “نمک لایت” (از خواربار فروشی شما – حاوی سیترات پتاسیم) و یک مکمل منیزیم در دو فنجان آب، یک نوشیدنی الکترولیتی خانگی درست کنید. می توانید آن را با فشار لیمو یا لیموترش طعم دار کنید.
  • شیرین بیان: همانطور که در راهنماهای فشار خون طبیعی و بالا ذکر شد، ترکیبی در ریشه شیرین بیان به نام گلیسیریزین یک عامل بسیار قوی در افزایش فشار خون، گاهی اوقات تا حد زیادی، است. آب نبات شیرین بیان نخورید، اما قرص های گیاهی و بدون قند شیرین بیان خوب است یا یک چای گیاهی با طعم شیرین بیان بنوشید. مراقب باشید، زیرا فشار خون ممکن است خیلی بالا برود. اما اگر شیرین بیان را متوقف کنید، دوباره می افتد.
  • جوراب های فشرده: اگر با وجود توصیه های بالا همچنان علائم فشار خون پایین را دارید، می توانید از جوراب های فشاری استفاده کنید. این جوراب‌های تنگ‌تر از حد معمول هستند که برای کمک به بازگشت سریع‌تر خون در پاها به قلب طراحی شده‌اند که ممکن است علائم کاهش حجم خون را کاهش دهد.
بیشتر بخوانید
تنفس کتوژنیک: علائم، علل و نحوه خلاص شدن از شر آن

۶.خلاصه

فشار خون پایین معمولا برای اکثریت قریب به اتفاق افراد مشکلی ایجاد نمی کند. اگر باعث علائم شد، نکات بالا را دنبال کنید یا برای ارزیابی کامل به پزشک مراجعه کنید.

زمانی که رژیم کم کربوهیدرات را شروع می کنید، اگر از داروهای کاهش دهنده فشار خون استفاده می کنید، به ویژه مراقب باشید. داروهای فشار خون شما ممکن است نیاز به کاهش یا تنظیم داشته باشند.

Source link

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه