مانند سایر فوبیاها، ترس با خطری که در آن وجود دارد، تناسب ندارد. در واقع، اضطراب می تواند آنقدر شدید شود که شما را از عملکرد در موقعیت های اجتماعی، از جمله مدرسه و محل کار باز دارد.

اختلالات اضطرابی مرتبط

اغلب اوقات، افرادی که اسکوپوفوبیا دارند انواع دیگری از اضطراب اجتماعی را نیز تجربه می کنند. اسکوپوفوبیا با اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) و اختلالات طیف اوتیسم (ASD) مرتبط است.

پزشکان در مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توجه داشته باشید که برخی از افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی مانند سندرم تورت و صرع نیز ممکن است به فوبیای اجتماعی مبتلا شوند، احتمالاً به این دلیل که علائم این شرایط ممکن است گهگاه توجه را به خود جلب کند.

آنچه در مورد اسکوپوفوبیا یا ترس از خیره شدن باید بدانید؟

فوبیای اجتماعی همچنین می تواند در نتیجه یک رویداد آسیب زا، مانند قلدری یا تصادفی که ظاهر شما را تغییر می دهد، ایجاد شود.

علائم

شدت علائم اسکوپوفوبیا از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اگر به طور ناگهانی یک دوره اسکوپوفوبیا را تجربه کنید، ممکن است هر یک از علائم مرتبط با اضطراب را ایجاد کنید، از جمله:

  • نگرانی بیش از حد
  • خجالت زدگی
  • ضربان قلب تند
  • عرق کردن یا تکان دادن
  • دهان خشک
  • مشکل در تمرکز
  • بی قراری
  • موارد وحشت زدگی

نکته ای در مورد رژگونه ای شدن

برخی از افراد مبتلا به اسکوپوفوبیا نیز در مورد یکی از علائم آن – سرخ شدن – دچار اضطراب می شوند. ترس بیش از حد از سرخ شدن، اریتروفوبیا نامیده می شود.

بیشتر بخوانید
مقابله با ترس از بوسیدن

چگونه اسکوپوفوبیا در زندگی واقعی شما را تحت تاثیر قرار می دهد

اسکوپوفوبیا می تواند باعث شود که از موقعیت های اجتماعی، حتی گردهمایی های کوچک با افرادی که می شناسید، دوری کنید. اگر علائم شما شدید شود، ترس از خیره شدن می تواند باعث شود از برخوردهای معمولی رو در رو مانند ملاقات با پزشک، صحبت با معلم فرزندتان یا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی اجتناب کنید.

اگر بیش از حد نگران بررسی دقیق هستید، می‌تواند زندگی کاری یا آشنایی شما را محدود کند و باعث شود فرصت‌های سفر یا ادامه تحصیل را از دست بدهید.

اجتناب از تماس چشمی – چرا مهم است

در بسیاری از گونه های جانوری، تماس مستقیم چشمی نشانه پرخاشگری است. با این حال، ارتباط چشمی با انسان ها معانی پیچیده اجتماعی زیادی دارد.

تماس چشمی می تواند نشان دهد که شخصی تمام توجه خود را به شما معطوف می کند. می تواند نشان دهد که نوبت شماست که صحبت کنید. این می تواند طیف گسترده ای از احساسات را آشکار کند، به خصوص زمانی که بیان در چشمان فردی در زمینه سایر ویژگی های صورت، لحن صدا و زبان بدن او خوانده شود.

اما اگر اسکوپوفوبیا دارید، ممکن است ارتباط چشمی و سایر نشانه های صورت را به اشتباه تفسیر کنید. محققان بررسی کرده‌اند که چگونه اضطراب اجتماعی بر توانایی افراد برای خواندن دقیق مکان‌هایی که دیگران به آن نگاه می‌کنند و حالات چهره آنها چه معنایی دارد، تأثیر می‌گذارد. در اینجا برخی از یافته های آنها آمده است:

“مخروط” ادراک نگاه

وقتی کسی در میدان دید شماست، طبیعی است که به جهت کلی که در آن نگاه می کند توجه داشته باشید. محققان از این آگاهی به عنوان “مخروط” ادراک نگاه یاد کرده اند. اگر اضطراب اجتماعی دارید، ممکن است مخروط شما بزرگتر از حد متوسط ​​باشد.

بیشتر بخوانید
اختلال هذیانی و انواع هذیان: علائم، علل، تشخیص، درمان

ممکن است به نظر برسد که کسی مستقیماً به شما نگاه می‌کند و در جهت کلی شما نگاه می‌کند – و اگر شما دچار اسکوپوفوبیا هستید، حتی ممکن است احساس کنید در حال ارزیابی یا قضاوت هستید. احساس ناخوشایند خیره شدن می تواند تشدید شود اگر بیش از یک نفر در میدان دید شما باشد.

در یکی از سال ۲۰۱۱ مطالعه، محققان بررسی کردند که آیا افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بر این باورند که فردی در نزدیکی به آنها نگاه می کند یا خیر، در مقابل نگاه کردن به جهت کلی آنها.

این مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی معمولاً احساس بزرگ‌تری دارند که مورد توجه قرار می‌گیرند، اما تنها زمانی که تماشاگر دیگری در آن حضور داشته باشد.

ادراک تهدید

چندگانه مطالعات نشان داده‌اند که وقتی افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی معتقدند کسی به آنها نگاه می‌کند، نگاه طرف مقابل را تهدیدآمیز تجربه می‌کنند. مراکز ترس در مغز فعال می شوند، به خصوص زمانی که حالات چهره طرف مقابل به صورت خنثی یا عصبانی در نظر گرفته شود.

اما در اینجا یک نکته مهم وجود دارد: اگر اضطراب اجتماعی دارید، ممکن است عبارات خنثی را به درستی بخوانید. محققان مشاهده کرده‌اند که اضطراب اجتماعی می‌تواند باعث شود که شما از نگاه کردن به چشم‌های دیگران اجتناب کنید و به جای آن، دیدگاه خود را بر سایر ویژگی‌های صورت آنها متمرکز کنید.

این تمایل به اجتناب از تماس چشمی بر افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و ​​اسکیزوفرنی نیز تأثیر می گذارد. اما اگر نشانه های مهمی از چشمان او دریافت نکنید، شانس شما برای قضاوت نادرست از خلق و خو، بیان یا قصد یک فرد افزایش می یابد.

پژوهش همچنین نشان داده است که اضطراب اجتماعی در واقع می تواند باعث شود که چهره افراد را بیش از حد اسکن کنید و به دنبال هر نشانه ای از احساسات منفی باشید – عادتی به نام بیش هوشیاری. افرادی که بیش از حد هوشیار هستند در تشخیص علائم خشم بسیار خوب عمل می کنند. احساسات دیگر، نه چندان.

بیشتر بخوانید
مدیتیشن: راهنمای نحوه مدیتیشن برای کاهش استرس و موارد دیگر

نقطه ضعف بیش از حد هوشیاری این است که ممکن است در واقع یک سوگیری شناختی ایجاد کند – و باعث شود شما خشم را در عبارات خنثی درک کنید. به شدت به دنبال هر نشانه ای از خشم یا ناراحتی ممکن است این باور را در شما افزایش دهد که کسی که به شما نگاه می کند احساس منفی دارد، حتی اگر اینطور نباشد.

آنچه می توانید در مورد اسکوپوفوبیا انجام دهید

اگر شما مبتلا به اسکوپوفوبیا هستید، دانستن آن تقریباً مفید است ۱۲ درصد از جمعیت بزرگسال نیز اختلال اضطراب اجتماعی را تجربه کرده اند.

درمان شناختی رفتاری

موسسه ملی سلامت روان برای افرادی که می خواهند از فوبیای اجتماعی بهبود یابند، دو شکل مختلف درمان را توصیه می کند:

  • درمان شناختی با یک متخصص سلامت روان می توانید به شما کمک کند الگوهای تفکر ناسالم را در ریشه فوبیا بشناسید تا بتوانید افکار و رفتار خود را در طول زمان تغییر دهید.
  • درمان از طریق مواجهه با یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا به تدریج با موقعیت هایی که شما را مضطرب می کند مقابله کنید تا بتوانید دوباره در زمینه هایی که ممکن است از آنها اجتناب کرده اید درگیر شوید.

دارو

برخی از علائم اضطراب ممکن است با دارو تسکین یابد. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا علائم خاص شما می تواند به داروهای تجویز شده پاسخ دهد یا خیر.

استراتژی های سریع

اگر احساس اضطراب فزاینده ای از یک دوره اسکوپوفوبیا دارید، می توانید برخی اقدامات عملی مراقبت از خود را برای آرام کردن خود انجام دهید:

  • چشمان خود را ببندید تا از تحریک اطراف خود بکاهید.
  • تنفس آهسته و عمیق را تمرین کنید.
  • به احساس بدن خود توجه کنید – خود را در احساسات فیزیکی مستقر کنید.
  • یکی یکی از اعضای بدن را آرام کنید.
  • در صورت امکان پیاده روی دلپذیر داشته باشید.
  • یک مکان آرام را تجسم کنید – جایی که احساس آرامش و امنیت می کنید.
  • به خود یادآوری کنید که اضطراب می گذرد.
  • با یک فرد قابل اعتماد و حامی تماس بگیرید.
بیشتر بخوانید
آلکسی تایمیا یا مشکل در تشخیص احساسات: علل، علائم و درمان

خلاصه

اسکوپوفوبیا ترس بیش از حد از خیره شدن است. اغلب با اضطراب های جامعه دیگر همراه است. در طول یک دوره اسکوپوفوبیا، ممکن است احساس کنید صورتتان برافروخته می شود یا ضربان قلبتان تند می شود. ممکن است شروع به عرق کردن یا لرزیدن کنید.

از آنجایی که علائم می‌توانند ناخوشایند باشند، ممکن است از موقعیت‌های اجتماعی که دوره‌های اسکوپوفوبیا را برمی‌انگیزد اجتناب کنید، اما اجتناب طولانی‌مدت می‌تواند در نحوه عملکرد شما در روابط، مدرسه، محل کار و سایر بخش‌های زندگی روزمره‌تان اختلال ایجاد کند.

شناخت درمانی و مواجهه درمانی ممکن است به شما در توسعه مهارت های مقابله ای کمک کند و پزشک ممکن است داروهایی را برای مقابله با علائم شما تجویز کند. در طول یک دوره اسکوپوفوبیا، می‌توانید تکنیک‌های آرامش‌بخشی را تمرین کنید یا با کسی که از او حمایت می‌کند تماس بگیرید تا به شما تسکین فوری بدهد.

مقابله با اسکوپوفوبیا دشوار است، اما شما تنها نیستید، و درمان های قابل اعتمادی برای کمک به مدیریت علائم و حرکت به سمت تعاملات سالم تر وجود دارد.