آهسته غذا خوردن تمرین مهم شناخت درمانی جهت حفظ رژیم و وزن کاهش یافته

آهسته غذا خوردن تمرین مهم شناخت درمانی جهت حفظ وزن کاهش یافته

یکی از این مهارتهای مهم و تأثیرگذار شناخت درمانی جهت حفظ رژیم و وزن کاهش یافته ؛ آهسته غذا خوردن و توجه به آنچه می خورید است.

مطالعات در زمینه شناخت درمانی جهت حفظ رژیم و وزن کاهش یافته نشان می‌دهد افرادی که به آهستگی غذا می خورند، معمولاً کمتر نیز غذا می خورند وافرادی که افزایش وزن دارند معمولاً سریع و بدون توجه به آنچه می خورند غذا می خورند.

چرا آهسته خوردن و توجه به آن چه خورده می شود مهم است:

یکی اینکه وقتی به آهستگی غذا می خورید مغزتان وقت دارد که فرمان دهد سیر شده‌اید.

 دوم وقتی به هر لقمه توجه می کنید و از خوردن آن لذت می برید پس از اتمام غذا احساس رضایت بیشتری خواهید کرد.

تمرین عملی:

حال چگونه می توانیم آهسته بخوریم :

۱- اگر عادت به سریع غذاخوردن دارید ممکن است در ابتدا برایتان سخت و غیر طبیعی باشد بنابراین لازم است در طول خوردن‌غذا چندین بار به خودتان یادآور شوید که آهسته بخورید این کار نیاز به تمرین دارد و به مرور عادت می کنید.

۲- لقمه های کوچکی بر دارید و آرامی آنها را بجویید.

۳- قاشق و چنگال را در حین غذاخوردن ، چند بار یا بعد از هر لقمه به مدت ۱۰ تا ۳۰ ثانیه زمین بگذارید

۴- در سفره یا میز غذا خوری تغییر ایجاد کنید یا چیزی بگذارید تا وقتی به آن نگاه می کنید یادآوری شود که قرار بوده آهسته‌تر مصرف کنید مثلاً یک زیر بشقابی یا گلدان بگذارید

۵- با غذای گرم مثل سوپ شروع کنید. تا مجبور شوید آهسته میل کنید.

۶- به بدن تان توجه کنید، به نشانه هایی که نشان از احساس سیری می دهد آگاه باشید.

۷- به ساعت نگاه کنید، به زمان شروع و پایان غذای تان توجه کنید.

 اما چه کارهایی میتوانید انجام دهید که به غذا خوردن تمرکز کنید و توجه داشته باشید که در هنگام غذا خوردن خیلی راحت است که حواسمان پرت می شود.

 ۱-در فضای آرام غذا بخورید هر چه استرس کمتری احساس کنید و آسانتر می توانید به غذایی که دارید می‌خورید توجه کنید تا می توانید در محیطی ساکت و بدون تشنج غذا بخورید.

۲-به غذای تان توجه کنید یعنی به طعم و مزه غذایی که می خورید توجه کنید.

۳-خودتان را عادت دهید تا هنگام غذا خوردن عوامل حواس پرتی را به حداقل برسانید. بهتر است در هنگام غذا خوردن از مطالعه، تماشای تلویزیون یا استفاده از گوشی و لب تاپ بپرهیزید.

با وجود این که مطالب اخیر هدف خوبی است اما اینها همه موارد ایده آل است اما سعی کنید حداقل چند وعده به این ترتیب غذا بخورید که هم نتایج آن را ببینید و هم مهارت لازم برای غذا خوردن در موقعیت های مختلف را پیدا کنید.

هدف این تمرینات شناخت درمانی جهت حفظ رژیم و وزن کاهش یافته این است که توانایی لذت بردن و افزایش احساس رضایت از هر لقمه غذایی که می خورید را داشته باشید و از نظر روانشناختی این کار با آرام خوردن و توجه کامل به آنچه می خورید انجام می شود.

در سایت آر دایت رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه به شیوه‌ای متفاوت ارائه می‌شود. لطفاً جهت اطلاع از چگونگی و شرایط رژیم آنلاین، کلیک نمایید…

در صورتی که هر گونه سوالی دارید می توانید از طریق تلگرام، اینستاگرام یا واتساپ با ما در تماس باشید و یا درخواست مشاوره رایگان دهید.

ثبت نام

همین حالا جهت دریافت رژیم آنلاین ثبت نام کنید.

جهت تکمیل پرسشنامه رژیم آنلاین کلیک کنید.
ثبت نام