آیا استرس می تواند قند خون را افزایش دهد؟

در طول واکنش جنگ یا گریز، هورمون‌های آدرنالین و نورآدرنالین جریان خون را در عضلات و مغز تسریع می‌کنند، ضربان قلب را افزایش می‌دهند و راه هوایی را شل می‌کنند، بنابراین بهتر می‌توانید حرکت کنید.

کورتیزول شناخته شده ترین هورمون آدرنال است و به بدن کمک می کند تا از آن استفاده کند چربی ها، پروتئین ها، و کربوهیدرات ها، قند خون را افزایش می دهد و تنظیم می کند فشار خون. کورتیزول نیز نقش مهمی در شما ایفا می کند چرخه خواب/بیداری و ریتم شبانه روزی

استرس مزمن باعث سطوح بالای کورتیزول می شود که باعث گلیکوژنولیز و گلوکونئوژنز می شود که حتی با یک رژیم غذایی کتوژنیک به خوبی فرموله شده، قند خون شما را به هم می زند. [۴]

گلیکوژنولیز

در طول گلیکوژنولیز، بدن شما گلیکوژن (گلوکز ذخیره شده) را در عضلات شما تجزیه می کند. و کبد را به گلوکز (قند) تبدیل کنید تا به شما انرژی فوری بدهد.

گلوکونئوژنز

بیشتر بخوانید
10 میوه کم گلیسمی برای دیابت

در حین گلوکونئوژنزکلیه ها و کبد شما پروتئین یا چربی رژیم غذایی را به گلوکز تبدیل می کند تا از آن برای سوخت استفاده کند. اکثر سلول های بدن شما برای زنده ماندن به قند نیاز ندارند، اما تعداد کمی از آنها به قند نیاز دارند. گلوکونئوژنز فرآیند داخلی و منبع قند پشتیبان بدن شما است برای جلوگیری از افت بیش از حد قند خون وقتی خطرناک است قند خون خیلی بالا یا خیلی پایین است.

محور HPA

سیگنال بین غدد فوق کلیوی و مغز شما هیپوتالاموس نامیده می شود محور هیپوفیز آدرنال (HPA). در زمان استرس، هیپوتالاموس در شما مغز سیگنال هایی را به غده هیپوفیز مغز شما و غده هیپوفیز شما ارسال می کند با آدرنال شما ارتباط برقرار می کند تا کورتیزول ترشح کند. با گذشت زمان، آدرنال شما غدد و غده تیموس (یک اندام از سیستم ایمنی بدن شما) می توانند به تدریج کوچک شوند با استرس زیاد و تضعیف سیستم ایمنی بدن.

نقش انسولین

بدن شما ترشح انسولین را زمانی که سطح کورتیزول سرم بالاتری دارید کاهش می دهد. انسولین هورمون گوارشی است که به کاهش قند خون در سلول های شما کمک می کند تا حفظ شود قند خون شما در سطوح ایمن بررسی شود. اگر انسولین ترشح نمی شود به درستی، سطح قند خون نامتعادل می شود. [۵]

استرس مزمن شما را به سمت سطوح بالای مزمن کورتیزول و کاهش آن می برد ترشح انسولین در طول زمان سطوح بالای کورتیزول باعث می شود که بافت های بدن شما به حالت طبیعی برسند حساسیت کمتری به انسولین، بنابراین قند خون بیشتری در جریان خون شما وجود دارد. هنگامی که این اتفاق می افتد، سطح قند خون می تواند به طور خطرناکی بالا رود، به خصوص اگر درمان نشود.

استرس به ویژه برای مبتلایان به دیابت خطرناک است زیرا قند خون افزایش می یابد می تواند باعث شود که قند بیش از حد در خون وارد ادرار شده و باعث تحریک شود بدن برای فیلتر کردن مایعات، به طور بالقوه منجر به کمای دیابتی یا کم آبی بدن.

استرس و رفتار

استرس همچنین می تواند به طرق دیگر منجر به افزایش قند خون شود. افرادی که احساس استرس می کنند بیشتر در رفتارهایی شرکت می کنند که می تواند منجر به افزایش قند خون شود. به عنوان مثال، افرادی که احساس استرس می کنند ممکن است درگیر پرخوری احساسی کربوهیدرات های فرآوری شده و تصفیه شده و غذاهای مملو از قندهای اضافه شوند.

مردم ممکن است تسلیم شوند ورزش و کم تحرک تر شوند یا در صورت لزوم مصرف داروها را فراموش کنند. استرس می تواند عادات سالم شما را کاهش دهد.

از آنجایی که محور HPA شما در استرس و خواب نقش دارد، اگر تحت استرس شدید هستید، محور HPA ممکن است باعث تولید کورتیزول اضافی شود که منجر به تغییرات در محور HPA شود. تحقیقات نشان می دهد استرس می تواند خواب آرام را مختل کند و الگوهای خواب را تغییر دهد. نداشتن خواب کافی می تواند باعث عدم تحمل گلوکز و در نتیجه متابولیسم ناکارآمد و سطح قند خون بالا شود. [۶] [۷]

استرس خود را مدیریت کنید

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه