آیا در رژیم کتوژنیک باید از هیستامین ها اجتناب کنید؟

احتمالاً با آلرژی های فصلی و پاسخ هیستامینی بدن خود آشنا هستید. عطسه، خارش، آبریزش چشم – آنتی هیستامین کسی هست؟

با این حال، بسیاری از مردم متوجه نیستند که این ماده شیمیایی در مواد غذایی شما نیز وجود دارد. برای افرادی که حساس هستند، پیروی از یک رژیم غذایی کم هیستامین ممکن است به مبارزه با برخی از علائم ترشح هیستامین کمک کند. 

بسته به شدت حساسیت، برخی از افراد ممکن است حتی به غذاهای دارای هیستامین بالا دچار عدم تحمل غذایی شوند.

اما داستان هیستامین کمی پیچیده تر از یک واکنش ایمنی ساده است. بنابراین، بیایید در مورد این ماده شیمیایی تعدیل کننده سیستم ایمنی بیشتر بدانیم و اگر چیزی است که باید مراقب آن باشید. 

هیستامین چیست؟

هیستامین یک ماده شیمیایی است که می تواند توسط سیستم ایمنی بدن شما ساخته شود (مست سل ها هیستامین آزاد می کنند)، یا در غذاهای حاوی هیستامین مصرف شود. 

اگرچه هیستامین بیشتر به دلیل ایجاد واکنش های آلرژیک مانند آبریزش بینی و مخاط شناخته شده است، اما در واقع نقش های زیادی در بدن شما دارد.

به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل می کند، بر بهبود زخم ها تأثیر می گذارد، بر ریتم های روز و شب تأثیر می گذارد، و در رگ زایی – توسعه سلول های خونی جدید نقش دارد [ * ].

به عنوان یک انتقال دهنده عصبی، هیستامین تأثیر قابل توجهی بر سیستم عصبی مرکزی شما دارد. حتی برای تأثیر بالقوه آن بر بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر، ام اس و انسفالوپاتی Wernicke مورد مطالعه قرار گرفته است[ * ].

به نظر می رسد هیستامین بر خواب و بیداری نیز تأثیر دارد. بسته به اینکه کدام گیرنده های هیستامین فعال می شوند، می تواند هوشیاری را افزایش دهد یا خواب را تقویت کند[ * ].

در عرصه ترمیم زخم، مطالعات حیوانی نشان داده است که عدم وجود هیستامین منجر به تاخیر در بهبودی می شود. با این حال، هنگامی که هیستامین تجویز می شود، بهبودی تسریع می شود. پتانسیل ترمیم زخم هیستامینی احتمالاً از ترکیبی از سیگنال دهی سلول های ایمنی و نقش آن در رگ زایی [ * ] ناشی می شود. 

هیستامین و آلرژی

در سیستم ایمنی بدن، هیستامین به بدن شما هشدار می دهد که یک مهاجم خارجی نزدیک شده است. اینگونه است که نقش خود را در واکنش های ایمنی به دست می آورد. 

به عنوان مثال، اگر آلرژی فصلی دارید، وقتی بهار می آید و اولین شکوفه گرده (یک آلرژن رایج) را تنفس می کنید، هیستامین فعال می شود. گرده به عنوان هشداری برای هیستامین عمل می کند و هیستامین با هشدار دادن به بقیه سیستم ایمنی بدن در مورد حمله مهاجم (گرده) به بدن شما پاسخ می دهد. 

این واکنش تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که به گرده‌ها حساسیت داشته باشید، به عبارت دیگر – اگر بدن شما گرده‌ها را بی‌ضرر تشخیص ندهد. 

همین واکنش در مورد آلرژی غذایی نیز وجود خواهد داشت. در واقع، سه گیرنده از چهار گیرنده هیستامین در بدن شما در روده شما قرار دارند. 

هیستامین آزاد شده از سیستم ایمنی بدن شما در طیف وسیعی از شرایط از جمله:

  • آسم 
  • رینیت آلرژیک
  • بیماری کرون
  • کولیت زخمی 
  • آلرژی غذایی
  • درماتیت آتوپیک
  • اگزما
  • آلرژی دارویی

در حالی که یک واکنش آلرژیک همیشه خوشایند نیست، اما بدن شما سعی می کند از شما در برابر چیزی بالقوه خطرناک محافظت کند[ * ].

هیستامین و غذا

برخی از غذاها علاوه بر اینکه جزء ضروری سیستم ایمنی بدن شما هستند، حاوی هیستامین نیز هستند. این غذاها اغلب در دسته کهنه یا تخمیر شده قرار می گیرند. 

برای اکثر مردم، هیستامین موجود در غذاها مشکلی ایجاد نمی کند. با این حال، اگر دچار عدم تحمل هیستامین هستید، یا علائم اضافه بار هیستامین ممکن است رخ دهد[ * ][ * ]. 

عدم تحمل هیستامین چیست؟

بدن شما یک سیستم ظریف و پیچیده از کنترل و تعادل است. توسط حلقه های بازخورد و پیام رسان ها حفظ می شود. هیستامین یکی از این پیام رسان هاست که به سیستم ایمنی شما اجازه می دهد تا زمانی که موادی از دنیای خارج وارد بدن شما می شوند، واکنش نشان دهد. 

مشکلات هیستامین زمانی رخ می دهد که سطح هیستامین در بدن شما افزایش یابد. این تجمع باعث عدم تحمل هیستامین می شود که در نتیجه تجزیه هیستامین مختل شده یا در دسترس بودن بیش از حد هیستامین است[ * ]. 

خرابی مختل می تواند از طریق سه مکانیسم اتفاق بیفتد:

سه علت احتمالی عدم تحمل هیستامین

# ۱ کمبود آنزیم DAO (دیامین اکسیداز).

DAO آنزیمی است که هیستامین را در بدن شما تجزیه می کند. این به دلیل تجزیه هیستامین بلعیده شده که هنگام مصرف غذاهای پر هیستامین دریافت می کنید، شناخته شده است. با این حال، ممکن است در تجزیه هیستامین با واسطه ایمنی نیز نقش داشته باشد[ * ].

مشکل اصلی کمبود DAO، تجمع هیستامین در روده شماست که در نهایت به جای تجزیه و از بین رفتن، جذب گردش خون می شود[ * ]. 

کمبود DAO می تواند به دلیل برخی داروهای دارویی، بیماری ها و یا اختلالات ژنتیکی رخ دهد. علائم مرتبط با کمبود DAO بسیار متفاوت است، اما اغلب شامل [ * ] است:

  • گرفتگی بینی
  • میگرن
  • یبوست
  • اسهال
  • گاز
  • نفخ
  • درد (فیبرومیالژیا)
  • خستگی مزمن
  • پسوریازیس
  • آسم برونش
  • ADHD (اختلال کمبود توجه و بیش فعالی
  • سرگیجه
  • هیپو یا فشار خون بالا

#۲ کمبود HNMT (هیستامین-N-متیل ترانسفراز).

HNMT مسئول تجزیه هیستامین در سلول های بدن شما است. این آنزیم بر روی هیستامینی که از سیستم ایمنی بدن شما آزاد می شود تمرکز می کند. 

این می تواند در سراسر بافت های بدن شما یافت شود اما عمدتاً در کلیه ها، کبد، طحال، پروستات، تخمدان ها و برونش ها تجمع می یابد. کمبود HNMT می تواند ناشی از ژنتیک یا عوامل محیطی باشد[ * ].

شماره ۳ مشکلات گوارشی

دیس بیوز، که به عنوان باکتری غیر طبیعی روده شناخته می شود، ممکن است یکی دیگر از علل عدم تحمل هیستامین باشد. با توجه به اینکه سه گیرنده از چهار گیرنده هیستامین در روده شما قرار دارند، جای تعجب نیست. 

محققان تعداد بالایی از باکتری‌های مضر و کاهش تعداد باکتری‌های مفید در مدفوع بیماران مبتلا به عدم تحمل هیستامین را یافته‌اند[ * ].

باکتری های روده شما نقش حیاتی در حفظ یکپارچگی پوشش روده شما دارند. هنگامی که دیس بیوز را تجربه می کنید، ممکن است مسائلی مانند نشت روده و بیماری های التهابی روده رخ دهد. این شرایط اجازه می دهد تا ذرات (مانند هیستامین) از روده شما عبور کرده و وارد گردش خون شوند که معمولاً در مواد زائد شما حذف می شوند. 

با این حال، این کمی وضعیت تخم مرغ است. آیا باکتری روده شما باعث نشتی روده می شود یا وجود روده نشتی باعث دیس بیوز می شود[ *

صرف نظر از مکانیسم، به نظر می رسد یک ارتباط قوی بین شرایط گوارشی و عدم تعادل هیستامین[ * ] وجود دارد.

علائم عدم تحمل هیستامین

علائم عدم تحمل هیستامین بسیار گسترده است. با توجه به نقش‌های هیستامین در بدن شما، سیستم‌های مختلفی می‌توانند فعال یا غیرفعال شوند وقتی هیستامین شما نامتعادل شود. 

تقریباً ۱٪ از جمعیت به عدم تحمل هیستامین مبتلا هستند که ممکن است زیاد به نظر نرسد – اما این یک در صد نفر است[ * ].

برخی از علائم عدم تحمل هیستامین عبارتند از:

  • اسهال
  • یبوست
  • میگرن
  • آسم
  • فشار خون بالا
  • فشار خون
  • آریتمی
  • بثورات پوستی
  • خارش
  • گرگرفتگی
  • التهاب دستگاه گوارش (بیماری کرون، بیماری روده تحریک پذیر)
  • سیکل قاعدگی نامنظم
  • کندوها
  • حالت تهوع 
  • استفراغ
  • اضطراب
  • خستگی

نحوه مدیریت عدم تحمل هیستامین با غذا

چه عدم تحمل هیستامین شما ناشی از مشکل آنزیم ها باشد یا هضم، یکی از بهترین راه ها برای مدیریت هیستامین بالا از طریق غذا است. اجتناب از غذاهای غنی از هیستامین، در حالی که تمرکز بر غذاهای کم هیستامین یک جنبه کلیدی برای بازگرداندن سطح هیستامین شما به حالت عادی است. 

علاوه بر این، برخی از غذاهایی که لزوماً هیستامین بالایی ندارند، ممکن است واکنش‌ها را تحریک کنند یا آنزیم‌های مورد نیاز برای تجزیه هیستامین را مسدود کنند.

غذاهای پر هیستامین

غذاهای پر هیستامین بیشتر غذاهایی هستند که پیر شده اند. هیستامین در طول زمان انباشته می شود، بنابراین به طور کلی، هر غذایی که رزرو شده باشد، مقصر بالقوه هیستامین بالا است. با در نظر گرفتن این موضوع، سعی کنید از غذاهای کنسرو شده، شیشه ای یا تخمیر شده اجتناب کنید[ * ].

غذاهای دارای هیستامین بالا[ * ]:

  • شراب / مشروبات الکلی
  • پنیر
  • کومبوجا
  • سس گوجه
  • کلم ترش
  • کیمچی
  • کفیر
  • کنسرو ماهی
  • ترشی
  • گوشت دودی (سالامی، سوسیس ژامبون، پروشوتو، فلفلی و …)
  • گردو
  • کاشوبادام هندی
  • بادام زمینی
  • سرکه
  • نخود
  • سویا
  • شکلات
  • صدف
  • میوه های خانواده مرکبات
  • غذاهای حاوی مواد نگهدارنده یا رنگ های مصنوعی

غذاهای کم هیستامین

غذاهای کم هیستامین معمولاً هر نوع غذای تازه هستند. غذاهای تازه فرصتی برای انباشته شدن هیستامین نداشته اند، بنابراین در بیشتر مواقع یک گزینه مطمئن هستند.

هنگام ورود به فروشگاه مواد غذایی روی [ * ] تمرکز کنید:

  • سبزیجات تازه (به جز گوجه فرنگی، آووکادو و بادمجان)
  • میوه های تازه (به جز توت فرنگی و مرکبات)
  • تخم مرغ
  • روغن های پخت و پز (روغن نارگیل، روغن زیتون)
  • غلات مانند کینوا، برنج، ذرت، تف و ارزن
  • دمنوش های گیاهی

آزاد کننده های هیستامین

نوع دیگری از مواد غذایی که باید مراقب آنها بود، آزاد کننده های هیستامین هستند. این غذاها لزوماً حاوی سطوح بالایی از هیستامین نیستند، اما به آزادسازی هیستامین در سیستم شما کمک می کنند – بنابراین به مشکل کلی کمک می کنند.

آزاد کننده های هیستامین[ * ]:

  • اهک
  • آناناس
  • شکلات
  • آجیل
  • پاپایا
  • لوبیا
  • گوجه فرنگیها
  • جوانه گندم
  • مواد افزودنی (نیتریت، گلوتامات، سولفیت، بنزوات)

مسدود کننده های دیامین اکسیداز

DAO یک آنزیم فوق العاده مهم در هنگام تجزیه هیستامین است. در واقع، مهار یا اختلال در عملکرد DAO اغلب علت عدم تحمل هیستامین است. در حالی که غذاهای خاصی وجود دارند که می توانند به هیستامین اضافی کمک کنند، غذاهای دیگر ممکن است با مسدود کردن عملکرد DAO به هیستامین اضافی کمک کنند.

این غذاها به عنوان مسدود کننده های DAO شناخته می شوند و عبارتند از [ * ]:

  • الکل
  • چای سیاه
  • نوشیدنی های انرژی زا
  • چای سبز
  • چای مات

اگر عدم تحمل هیستامین دارید می توانید کتو انجام دهید؟

اگر با هیستامین مشکل دارید، همچنان می توانید از رژیم کتو پیروی کنید.

یک رژیم غذایی کتو متعادل بر روی محصولات حیوانی با کیفیت بالا و مقدار زیادی سبزیجات کم کربوهیدرات تمرکز خواهد کرد. اگر روی کاهش هیستامین نیز کار می کنید، فقط باید چند نکته را در نظر داشته باشید.

گوشت

همیشه گوشت تازه را به جای دودی، کنسرو شده یا کهنه انتخاب کنید. گوشتی که به هر طریقی کهنه یا نگهداری شده باشد، هیستامین بیشتری دارد. به این موضوع فکر کنید: هر چه مدت زمان طولانی تری غذا در قفسه باشد، احتمال انباشته شدن هیستامین در آن بیشتر می شود. 

علاوه بر این، گوشت دودی یا کهنه شده مانند سوسیس، پپرونی، سالمون دودی و غیره نیز اغلب حاوی مواد افزودنی یا نیترات های طبیعی هستند. نیترات ها آزاد کننده هیستامین هستند، به این معنی که سطح هیستامین را در بدن شما افزایش می دهند، حتی اگر خود حاوی هیستامین نیستند.

لبنیات

لبنیات نقش مهمی در بسیاری از رژیم های کتو دارد. در حالی که در صورت عدم تحمل هیستامین، مصرف لبنیات کاملاً ممنوع نیست، مطمئناً باید مراقب میزان مصرف خود باشید.

روی محصولات لبنی تازه تمرکز کنید، در حالی که از محصولات قدیمی مانند پنیر کهنه یا دودی دوری کنید. و مثل همیشه، لبنیات با کیفیت بالا را انتخاب کنید.

سبزیجات

وقتی صحبت از هیستامین به میان می آید، تازه همیشه بهترین است. بنابراین، از سبزیجات کنسرو شده و اقلامی مانند کلم ترش و کیم چی خودداری کنید. این بدان معنا نیست که شما فقط می توانید سالاد بخورید، بلکه باید مطمئن شوید که سبزیجاتی که با آنها می پزید تا حد امکان تازه باشند.

سبزیجات منجمد اغلب بلافاصله چیده و منجمد می شوند، بنابراین به عنوان یک گزینه عالی برای افراد حساس به هیستامین عمل می کنند.

نوشیدنی ها

در یک رژیم غذایی کتو معمولی، با کمی شراب کم قند یا ارواح در اینجا و آنجا مشکلی وجود ندارد. با این حال، اگر با مشکلات هیستامین سر و کار دارید، باید الکل را تا حد امکان حذف کنید. الکل نه تنها به هیستامین در بدن شما کمک می کند، بلکه عملکرد آنزیم DAO را نیز مسدود می کند.

این یک ضربه مضاعف برای سطح هیستامین شما است.

چای یکی دیگر از مسدود کننده های DAO است که باید آن را کاهش دهید. در حالی که بیشتر چای های گیاهی مناسب هستند، چای سیاه و چای سبز ممنوع هستند. اما خبر خوب این است که قهوه دارای هیستامین کم است. اگر اهل نوشیدن چای هستید، سعی کنید یک فنجان قهوه بنوشید.

تشخیص عدم تحمل هیستامین

اگر مشکوک هستید که ممکن است با هیستامین مشکل داشته باشید، باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

در حال حاضر هیچ آزمایش آزمایش شده و واقعی برای تعیین عدم تحمل هیستامین وجود ندارد، بنابراین پزشکان ممکن است از شما بخواهند که یک دفترچه غذایی داشته باشید.

اگر احساس می کنید که هیستامین ممکن است مشکل ساز باشد، یکی از بهترین راه ها برای پی بردن به آن، حذف غذاهای غنی از هیستامین است. سعی کنید برای چند هفته از مصرف این غذاها خودداری کنید و ببینید آیا علائم شما فروکش می کند یا خیر.

به خاطر داشته باشید که برخی از غذاها همچنین عملکرد آنزیم DAO را مسدود می کنند یا به آزادسازی هیستامین کمک می کنند. همچنین باید از مصرف این غذاها خودداری کرد.

خلاصه: آیا باید از غذاهای پر هیستامین پرهیز کرد؟

گذشته از نقشی که در علائم آلرژی دارد، هیستامین نقش‌های زیادی در بدن شما ایفا می‌کند.

عدم تحمل هیستامین می تواند طیف وسیعی از مشکلات سلامتی را ایجاد کند. این که آیا شما تحت تاثیر ناراحتی های گوارشی، میگرن، بثورات پوستی یا احتقان هستید، محدود کردن میزان هیستامینی که از طریق رژیم غذایی دریافت می کنید می تواند فوق العاده مفید باشد.

در حالی که غذاهای خاصی وجود دارند که به عدم تحمل هیستامین کمک می کنند، خبر خوب این است که بسیاری از غذاهای دوستدار کتو بی خطر هستند. پرهیز از محصولات قدیمی باید هدف شماره یک شما باشد.

با این حال، سبزیجات و گوشت تازه می توانند بخش اعظم رژیم غذایی شما را به خود اختصاص دهند – که به هر حال از ویژگی های بارز یک رژیم غذایی کتو متعادل هستند.

اگر فکر می کنید ممکن است مشکل هیستامین داشته باشید با پزشک خود صحبت کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص مشکل این است که غذاهای پر هیستامین را برای چند هفته حذف کنید و علائم خود را دنبال کنید.

پیوند منبع

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه