آیا روغن کانولا برای شما مضر است؟

با داغ شدن بحث در مورد روغن دانه ها، بسیاری از مردم هنوز در مورد روغن کانولا سر خود را می خارند.

با این حال، بسیاری از نگرانی‌های سلامتی بالقوه روغن کانولا وجود دارد که آگاهی از آنها مهم است.

روغن کانولا چیست؟

روغن کانولا که با نام روغن کلزا نیز شناخته می شود، روغنی است که از دانه های گیاه کلزا، گیاهی گلدار از خانواده براسیکا، تهیه می شود.

این روغن به دلیل طعم خنثی، نقطه دود بالا (که آن را برای سرخ کردن غذاها ایده آل می کند) و هزینه کم، یک انتخاب بسیار محبوب در ایالات متحده و در سراسر جهان است.

با این حال، استخراج روغن از کلزا و خوراکی کردن آن فرآیند آسان یا ساده ای نیست.

روغن کانولا چگونه ساخته می شود؟

روغن کانولا باید تحت پردازش صنعتی فشرده قرار گیرد تا به روغنی شفاف و بی مزه تبدیل شود که برای پخت و پز مناسب است.

ابتدا باید روغن از دانه استخراج شود. این را می توان از طریق فشار فیزیکی دانه انجام داد، اگرچه این کار چندان کارآمد نیست. معمولاً از یک فرآیند شیمیایی شامل هگزان برای کمک به استخراج روغن استفاده می شود.*).

با این حال، نفت خام به دست آمده کدر، تیره و با بوی تند است. هنوز مراحل زیادی برای آماده سازی آن برای بطری و فروش وجود دارد. این شامل (*):

  • صمغ زدایی: فسفولیپیدها و لثه ها را از بین می برد
  • خنثی کردن: سایر ترکیبات مانند کلروفیل، فلزات و اسیدهای چرب آزاد را حذف می کند
  • شستشو و خشک کردن: آب و صابون را از بین می برد
  • بلیچینگ: ترکیبات حاوی رنگدانه را حذف می کند تا به روغن رنگی یکنواخت و روشن بدهد
  • موم زدایی/زمستان زدایی: موم ها را حذف می کند و به روغن اجازه می دهد در دماهای سرد سیال بماند
  • خوشبو کننده: ترکیبات فرار ایجاد کننده بو را از بین می برد
بیشتر بخوانید
تنفس کتوژنیک: علائم، علل و نحوه خلاص شدن از شر آن

تغذیه روغن کانولا

یک قاشق غذاخوری روغن کانولا حاوی (*):

  • کالری: ۱۲۴
  • چربی: ۱۴ گرم
  • پروتئین: ۰ گرم
  • کربوهیدرات ها: ۰ گرم

این با بیشتر چربی‌ها و روغن‌های دیگر همخوانی دارد، که همه آنها تقریباً ۱۲۰ کالری در هر قاشق غذاخوری را تأمین می‌کنند – همه از چربی.

آیا روغن کانولا برای شما مضر است؟

روغن کانولا احتمالا بهترین روغن پخت و پز برای سلامتی مطلوب نیست.

نگرانی‌های زیادی در مورد روغن کانولا و سایر روغن‌های بذر بسیار فرآوری شده وجود دارد.

ما در زیر عمیق‌تر به این نگرانی‌ها خواهیم پرداخت، اما این نگرانی‌ها شامل این واقعیت است که روغن کانولا بسیار فرآوری شده، غنی از چربی‌های امگا ۶ پیش‌التهابی است و ناپایدار است – که همگی می‌توانند منجر به نتایج بدتری برای سلامتی شوند.

آیا قلب روغن کانولا سالم است؟

روغن کانولا به دلیل داشتن چربی اشباع کم و چربی تک غیراشباع بالا شهرت «سلامت قلب» دارد.

با این حال، درک این نکته بسیار مهم است که ایده چربی اشباع شده که باعث بیماری قلبی می شود، یک مفهوم قدیمی است.

تحقیقات نشان می دهد که چربی اشباع شده که بیشتر در منابع طبیعی مانند گوشت گاو، گوشت خوک و نارگیل وجود دارد، هیچ ارتباطی با بیماری قلبی ندارد.*).

با این حال، این باور در میان عموم مردم و حتی در میان برخی از متخصصان مراقبت های بهداشتی وجود دارد.

با این حال، درک این نکته بسیار مهم است که “کم چربی اشباع” مساوی “سلامت قلب” نیست.

علاوه بر این، روغن‌های غنی از چربی تک غیراشباع دیگری مانند روغن زیتون و روغن آووکادو وجود دارند که خطرات سلامتی مشابه روغن کانولا را ندارند و همچنین فوایدی برای سلامت قلب دارند.*، *).

بیشتر بخوانید
چه مقدار کالری باید در رژیم کتوژنیک بخورم؟

خطرات سلامتی روغن کانولا

در اینجا نگرانی های عمده در مورد روغن کانولا و خطرات بالقوه آن برای سلامتی وجود دارد.

اصلاح ژنتیکی شده

اکثریت قریب به اتفاق روغن کانولا از کلزا اصلاح شده ژنتیکی ساخته شده است. در حالی که بحث های زیادی در مورد خطرات بالقوه اصلاح ژنتیکی وجود دارد، یکی از مشکلات عمده محصولات GMO این است که آنها با مقادیر زیادی آفت کش اسپری می شوند.

برخی از این آفت کش ها، مانند گلایفوسیت، سموم شناخته شده و عوامل بالقوه ایجاد سرطان هستند. این بقایای آفت کش ها حتی در روغن های تصفیه شده نیز باقی می مانند.*، *).

بسیار پردازش شده

علاوه بر این، روغن کانولا و سایر روغن های دانه بسیار فرآوری شده اند. غذاهای بسیار فرآوری شده به طور کلی با افزایش وزن، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، افسردگی، فشار خون بالا و چندین بیماری دیگر مرتبط هستند.*).

از آنجایی که جایگزین های کمتر فرآوری شده دیگری نیز وجود دارد، روغن کانولا به دلیل درجه فرآوری آن ممکن است بهترین انتخاب نباشد.

ناپایدار است و به سرعت اکسید می شود

روغن کانولا و سایر روغن های دانه غنی از چربی های غیراشباع چندگانه هستند. اگرچه برخی تحقیقات می گویند که چربی های چند غیر اشباع می توانند برای سلامت قلب مفید باشند، اما ممکن است ایده آل نباشند. برخلاف چربی‌های اشباع شده که کاملاً با هیدروژن اشباع شده و بنابراین بسیار پایدار هستند، و چربی‌های تک غیراشباع که عمدتاً به استثنای یک پیوند دوگانه کربن-کربن اشباع شده‌اند، چربی‌های چند غیراشباع حاوی چندین پیوند دوگانه هستند که نشان دهنده چندین نقطه بی‌ثباتی است.*، *).

این باعث می‌شود این روغن‌ها به ویژه شکننده باشند و می‌توانند باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد و سایر ترکیبات مضر در هنگام گرم شدن روغن شوند. وقتی روغن به طور مکرر گرم و سرد می شود، مانند رستوران هایی که غذای سرخ شده سرو می کنند، این مشکل تشدید می شود. مقادیر زیادی از این ترکیبات می تواند منجر به استرس اکسیداتیو شود که باعث آسیب به بدن در سطح سلولی می شود و می تواند به مشکلات سلامت مزمن مانند دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی کمک کند.*، *، *).

بیشتر بخوانید
رژیم مار چیست و آیا باید آن را امتحان کرد؟

سرشار از چربی های امگا ۶

در نهایت، روغن کانولا و سایر روغن های دانه سرشار از چربی های امگا ۶ هستند. ما برای سلامتی مطلوب به نسبت خاصی از چربی‌های امگا ۳ و امگا ۶ نیاز داریم، اما در حال حاضر – بیشتر به خاطر این روغن‌ها – ما نسبت به قبل مقادیر بیشتری از امگا ۶ مصرف می‌کنیم.*).

این عدم تعادل باعث التهاب می شود که عامل بسیاری از مشکلات سلامت مزمن از جمله دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و زوال شناختی است.*، *).

جایگزین های روغن کانولا

خوشبختانه، تعدادی چربی و روغن سالم برای پخت و پز وجود دارد. برخی از بهترین ها عبارتند از:

  • روغن زیتون: روغن زیتون فرابکر به همان میزان فرآوری گسترده ای که روغن دانه نیاز دارد نیاز ندارد. علاوه بر این، روغن زیتون سرشار از چربی‌های تک غیراشباع است که با سلامت قلب و سلامت کلی مرتبط است.*، *).
  • روغن آووکادو: به همین ترتیب، روغن آووکادو در مقایسه با روغن‌های دیگر به حداقل پردازش نیاز دارد. همچنین منبعی غنی از چربی های تک غیراشباع است (*).
  • روغن نارگیل: روغن نارگیل از این نظر منحصر به فرد است که منبع گیاهی چربی اشباع شده است و آن را به روغنی بسیار پایدار برای استفاده در پخت و پز تبدیل می کند.
  • کره و روغنی: کره و روغن (کره شفاف) انتخاب های عالی هستند. آنها سرشار از چربی اشباع شده از لبنیات هستند.
  • چربی های حیوانی: در نهایت، چربی‌های حیوانی – مانند پیه، گوشت خوک، چربی بیکن و چربی اردک – برخی از بهترین انتخاب‌ها برای پخت و پز هستند. آنها به دلیل محتوای بالای چربی اشباع شده، بسیار کم فرآوری شده و بسیار پایدار هستند. با این حال، آنها معمولا گران ترین هستند.
بیشتر بخوانید
کتوز و کتونوری در مقابل کتواسیدوز: آنچه باید بدانید (کتون در خون و ادرار)

به یاد داشته باشید، می توانید به آرامی تغییر را انجام دهید – لازم نیست همه روغن کانولا و سایر روغن های دانه را یکباره از رژیم غذایی خود حذف کنید.

وقتی تمام می‌شوید، می‌توانید به تدریج روغن‌های آشپزی کم‌سالم (یا غذاهایی که با این روغن‌های آشپزی کمتر سالم درست می‌شوند) را با جایگزین‌های سالم‌تر جایگزین کنید.

خلاصه

روغن کانولا یک روغن دانه بسیار تصفیه شده است، بسیار شبیه روغن ذرت و روغن سویا. با این حال، اگرچه بسیاری از مردم شروع به درک مضرات بسیاری از این روغن‌های دانه کرده‌اند، روغن کانولا هنوز هم توسط بسیاری سالم تلقی می‌شود.

این به این دلیل است که چربی اشباع کمی دارد و نسبت به سایر روغن های دانه از چربی های تک غیراشباع غنی تر است. با این حال، هنوز هم تعدادی خطرات بالقوه برای سلامتی دارد. علاوه بر این، مصرف چربی های اشباع شده ارتباطی با سلامت قلب ندارد.

به طور کلی، برای سلامتی بهینه بهترین کار این است که روغن کانولا و سایر روغن های دانه را تا حد امکان از رژیم غذایی خود حذف کنید. با این حال، مجبور نیستید این کار مهم را به یکباره انجام دهید – بهبودهای آهسته و پیوسته همچنان بهبود هستند.

Source link

لطفاً به این مطلب امتیاز دهید. این‌کار به بهبود ارائه مطالب کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه