آیا زردچوبه برای کلیه ها مضر است؟ خطرات و مزایا

زردچوبه و کورکومین بیش از حد می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد

زردچوبه و کورکومین

زردچوبه از دیرباز در طب سنتی شرقی برای فواید سلامتی آن مورد استفاده قرار می گرفته است. کورکومین که جزء فعال زیستی اصلی زردچوبه است، یک آنتی اکسیدان قوی با خواص ضد التهابی است.

با این حال، در حالی که زردچوبه و کورکومین به طور کلی برای مصرف بی خطر هستند، مصرف بیش از حد یک چیز خوب می تواند خطرناک باشد. یکی از خطرات این است که دوزهای زیاد می تواند برای کلیه شما مضر باشد. به این دلیل که کورکومین بیش از حد می تواند سطح اگزالات ادرار را در بدن شما افزایش دهد و خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش دهد.

اثرات منفی زردچوبه چیست؟

خطرات بالقوه دیگری برای مصرف زیاد کورکومین وجود دارد، از جمله:

  • عوارض جانبی خفیف شامل ناراحتی معده، رفلاکس اسید، اسهال، سرگیجه و سردرد است.
  • از آنجایی که زردچوبه به عنوان رقیق کننده خون عمل می کند، در صورت داشتن اختلال خونریزی باید از مصرف آن اجتناب کنید.
  • زردچوبه می تواند با داروهایی از جمله رقیق کننده های خون، داروهای ضد افسردگی، آنتی بیوتیک ها، آنتی هیستامین ها، داروهای قلبی و درمان های شیمی درمانی تداخل منفی داشته باشد. همچنین می تواند با داروهای دیابت تداخل داشته باشد و منجر به کاهش خطرناک قند خون شود.
  • زردچوبه می تواند مشکلات معده مانند رفلکس اسید و سنگ کیسه صفرا را تشدید کند.
  • از آنجایی که زردچوبه جذب آهن را محدود می کند، اگر از مکمل های آهن استفاده می کنید، نباید آن را مصرف کنید.
  • زنان باردار یا شیرده می توانند از مواد غذایی حاوی زردچوبه به عنوان ادویه استفاده کنند اما باید از مصرف مکمل های زردچوبه خودداری کنند. این مکمل ها ممکن است انقباضات رحم را تحریک کرده و عوارضی ایجاد کنند.
بیشتر بخوانید
فواید دارچین

بسته به سلامت کلی شما و اینکه آیا به بیماری هایی مانند اختلالات گوارشی یا سنگ کلیه مبتلا هستید، باید قبل از مصرف مکمل های زردچوبه با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف چه مقدار زردچوبه بی خطر است؟

مطالعاتی که مزایای سلامتی زردچوبه را نشان می‌دهند، از عصاره‌های زردچوبه استفاده می‌کنند که بیشتر حاوی کورکومین در دوزهای بیش از ۱ گرم در روز است. از آنجایی که مصرف آن به طور طبیعی در یک رژیم غذایی معمولی دشوار است، زردچوبه اغلب به عنوان مکمل مصرف می شود، جایی که محتوای کورکومین بسیار بالاتر است.

به طور کلی، مقدار قابل قبولی از مکمل کورکومین برای مصرف روزانه حدود ۱.۴ میلی گرم به ازای هر پوند از وزن بدن، تا ۱۲ گرم است. هر چیزی بیش از این می تواند باعث ایجاد واکنش های نامطلوب در شما شود.

مزایای بالقوه زردچوبه برای سلامتی چیست؟

آزمایشات پیش بالینی متعدد اثرات امیدوارکننده کورکومین را در درمان بیماری های قلبی، آرتریت، بیماری آلزایمر، اختلالات گوارشی و سندرم متابولیک نشان داده اند.

بیشتر بخوانید
نحوه پوست کندن و برش کدو حلوایی

هنگامی که زردچوبه در حد اعتدال مصرف شود، می تواند مزایای سلامتی قابل توجهی داشته باشد:

  • خواص ضد التهابی: کورکومین دارای خواص ضد التهابی قوی است و می تواند به اندازه داروهای ضد التهابی موثر باشد اما بدون عوارض جانبی. می تواند به کاهش التهاب مزمن در مفاصل و زخم ها، کاهش تورم، درد و ناراحتی کمک کند. از آنجایی که التهاب اغلب ریشه برخی از بیماری های مزمن است، زردچوبه می تواند برای درمان بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده و پانکراتیت استفاده شود.
  • مسکن درد: کورکومین می تواند درد آرتریت روماتوئید و همچنین دردهای گوارشی مرتبط با بیماری التهابی روده را کاهش دهد.
  • خواص آنتی اکسیدانی: زردچوبه دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است و از بدن در برابر رادیکال های آزاد که به سلول های سالم آسیب می زند محافظت می کند. می تواند با پیری مبارزه کند و متابولیسم را افزایش دهد، همچنین خطر بیماری قلبی، سرطان، آب مروارید، گلوکوم و دژنراسیون ماکولا (تغییرات چشم مرتبط با افزایش سن) را کاهش می دهد.
  • تقویت کننده سیستم ایمنی: خواص ضد عفونی کننده، ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی زردچوبه به تحریک سیستم ایمنی بدن و محافظت از بدن در برابر عفونت کمک می کند.
  • خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد: تحقیقات نشان داده است که زردچوبه می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد و در رشد، توسعه و گسترش سرطان در سطح مولکولی اختلال ایجاد کند. زردچوبه به ویژه ممکن است نقش حیاتی در درمان و پیشگیری از سرطان های دستگاه گوارش مانند سرطان روده بزرگ داشته باشد. همچنین می تواند به مقابله با اثرات افزودنی های سرطان زا در مواد غذایی فرآوری شده کمک کند.
  • خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد: خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی کورکومین ممکن است از بیماری های قلبی و عوارض قلبی عروقی جلوگیری کند. کورکومین همچنین لیپوپروتئین های با چگالی کم (LDL) یا کلسترول بد را کاهش می دهد و از تصلب شرایین جلوگیری می کند.
  • پیشگیری از دیابت: کورکومین شروع دیابت نوع ۲ را به تاخیر می اندازد. مکمل های زردچوبه همراه با متفورمین ممکن است به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند تا سطح قند خون خود را تثبیت کنند.
  • پیشگیری از بیماری آلزایمر: کورکومین انباشتگی پروتئین‌های موجود در مغز به نام پلاک‌های آمیلوئید را که با بیماری آلزایمر مرتبط هستند، پاک می‌کند.
  • افسردگی را کاهش می دهد: کورکومین سطح فاکتورهای نوروتروفیک در مغز و همچنین انتقال دهنده های عصبی، سروتونین و دوپامین را افزایش می دهد که همگی می توانند به افراد مبتلا به علائم افسردگی کمک کنند.
  • به هضم غذا کمک می کند: زردچوبه کیسه صفرا را برای تولید صفرا تحریک می کند و سیستم گوارش را کارآمدتر می کند. زردچوبه همچنین به واکنش های آنزیمی، تولید اسید و جذب بهینه مواد مغذی در روده کمک می کند و می تواند نفخ را کاهش دهد.
  • سم زدایی کبد: زردچوبه می تواند تولید آنزیم های حیاتی را افزایش دهد که به تجزیه و از بین بردن سموم در کبد کمک می کند. زردچوبه همچنین با بهبود گردش خون باعث سلامت کبد می شود.
  • سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد: مکمل های کورکومین می توانند به بهبود عملکرد مفاصل، جلوگیری از تحلیل استخوان و حفظ بافت استخوان کمک کنند.
  • پوست خوب را تقویت می کند: زردچوبه به دلیل خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی خود ممکن است به موارد زیر کمک کند:
بیشتر بخوانید
نمودارهای تبدیل تخم مرغ (به علاوه جایگزین های آسان تخم مرغ)

زردچوبه وقتی به تنهایی مصرف شود به راحتی جذب بدن نمی شود. بنابراین برای دستیابی به حداکثر فواید سلامتی، زردچوبه باید با فلفل سیاه مصرف شود که حاوی ترکیبی به نام پیپرین است که جذب زردچوبه را در بدن افزایش می دهد. پختن زردچوبه با روغن همچنین به جذب بیشتر کورکومین در بدن کمک می کند.

بیشتر بخوانید
7 فواید کیوانو (خربزه شاخدار) – و نحوه خوردن آن

Source link

۴/۵ - (۴ امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه