آیا قهوه باعث خستگی می شود؟

تعداد زیادی از کسانی که کافئین قهوه مصرف می کنند، این کار را برای افزایش انرژی و بهبود تمرکز خود انجام می دهند. با این حال، برای برخی افراد، می تواند آنها را خسته کند.

کافئین  پرمصرف ترین محرک در جهان است . همانطور که گفته شد، همه افراد را به یک شکل تحت تأثیر قرار نمی دهد.

به عنوان مثال، برخی افراد می توانند چندین فنجان در طول روز بنوشند و اثرات کمی را تجربه کنند. برخی دیگر ممکن است پس از نوشیدن یک فنجان  قهوه عوارض نامطلوبی را تجربه کنند .

با توجه به  اعتماد سازمان غذا و دارو (FDA) ، یک فنجان قهوه به طور متوسط ​​حاوی ۸۰ تا ۱۰۰ میلی گرم (میلی گرم) کافئین است.

آیا قهوه شما را خسته می کند؟  چراmedicalnewstoday.comhttps://www.medicalnewstoday.com › ...

در این مقاله به این می پردازیم که چرا قهوه باعث ایجاد احساس خستگی در برخی افراد می شود. ما همچنین سایر اثرات بالقوه قهوه و توصیه های مصرف روزانه را مورد بحث قرار می دهیم.

قهوه چگونه می تواند شما را خسته کند؟

قهوه به خودی خود انسان را خسته نمی کند، اما کافئین موجود در قهوه و اثرات آن بر بدن گاهی اوقات باعث  خستگی می شود .

برخی از دلایلی که نوشیدن یک فنجان قهوه ممکن است باعث احساس خستگی فرد شود عبارتند از:

کافئین گیرنده های آدنوزین را در مغز مسدود می کند

مواد شیمیایی موجود در قهوه می تواند افراد را به طور متفاوت تحت تاثیر قرار دهد.

آدنوزین یک ماده شیمیایی مغز است که  بر چرخه خواب و بیداری تأثیر می گذارد . سطح آدنوزین در ساعات بیداری افزایش می یابد و در هنگام خواب کاهش می یابد.

به طور معمول، مولکول‌های آدنوزین به گیرنده‌های خاصی در مغز متصل می‌شوند که فعالیت مغز را برای آماده شدن برای خواب کند می‌کند. با این حال، کافئین با اتصال به گیرنده های آدنوزین از این اتفاق جلوگیری می کند.

بدن به سرعت کافئین را جذب می کند، بنابراین افراد ممکن است در عرض چند دقیقه اثرات آن را احساس کنند. در واقع، بدن  ۹۹%   کافئین را در عرض ۴۵ دقیقه پس از مصرف جذب می کند. هنگامی که بدن کافئین را به طور کامل متابولیزه کند، اثرات آن از بین می رود.

مدت زمان ماندن کافئین در بدن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اگرچه گیرنده های آدنوزین را مسدود می کند، اما بر تولید مولکول های آدنوزین جدید تأثیر نمی گذارد.

هنگامی که کافئین از بین می رود، مولکول های آدنوزین می توانند به گیرنده های خود متصل شوند که می تواند باعث خواب آلودگی شود.

برخی افراد نسبت به کافئین تحمل می کنند

افرادی که به طور منظم قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار مصرف می کنند، می توانند نسبت به آن تحمل کنند. از آنجایی که کافئین گیرنده های آدنوزین را مسدود می کند، بدن گیرنده های آدنوزین بیشتری تولید می کند تا اثرات مصرف مکرر کافئین را خنثی کند.

در یک  مطالعه کوچک ، محققان اثرات مصرف مداوم کافئین را بر عملکرد دوچرخه سواری ۱۱ بزرگسال فعال بدنی بررسی کردند.

در شروع مطالعه، شرکت کنندگان ضربان قلب بالاتری داشتند و پس از نوشیدن کافئین، قدرت دوچرخه سواری بیشتری داشتند. با این حال، پس از ۱۵ روز، اثرات کافئین شروع به کاهش کرد.

با توجه به این نتایج، به نظر می رسد افرادی که به طور منظم کافئین مصرف می کنند، ممکن است نسبت به اثرات محرک آن تحمل کنند.

با این حال، تحقیقات دیگر نشان داده است که قرار گرفتن مداوم در معرض کافئین بر   نحوه جذب یا متابولیسم بدن بر  تأثیر نمی گذارد .

کافئین سطح قند خون را افزایش می دهد

اثرات قهوه بر سطح قند خون همچنان محل بحث برای محققان است.

بسیاری از  مطالعات انسانی و حیوانی  نشان می دهد که ترکیبات داخل قهوه ممکن است متابولیسم گلوکز را بهبود بخشد و خطر ابتلا به  دیابت نوع ۲ را کاهش دهد . با این حال، اثرات نامطلوب کافئین ممکن است اثرات مفید نوشیدن قهوه را خنثی کند.

بر اساس یک  متاآنالیز در سال ۲۰۱۶ ، کافئین می تواند با کاهش موقت  حساسیت به انسولین، سطح قند خون را افزایش دهد  .

در یک  مطالعه کوچک ، محققان مشاهده کردند که مصرف ۱۰۰ میلی گرم کافئین بر متابولیسم گلوکز در ۱۰ مرد سالم با اضافه وزن تأثیر منفی گذاشته است.

این یافته ها نشان می دهد که کافئین، نه خود قهوه، می تواند بر متابولیسم گلوکز تأثیر بگذارد، که می تواند سطح قند خون را افزایش دهد.

افراد مبتلا به قند خون بالا ممکن است  سردرد ، خستگی، مشکل در تمرکز، افزایش تشنگی یا تکرر ادرار را تجربه کنند تا زمانی که سطح قند خون آنها به حالت عادی بازگردد.

سایر اثرات قهوه

قهوه می تواند بیش از سطح انرژی فرد تأثیر بگذارد. بخش‌های زیر به چند اثر احتمالی نوشیدن قهوه می‌پردازد.

بیخوابی

زنی که در نیمه های شب از خواب بیدار می شود و از آپنه خواب و بی خوابی رنج می برد
نوشیدن قهوه نزدیک به زمان خواب ممکن است باعث بی خوابی شود.

افرادی که قبل از خواب قهوه می نوشند ممکن است در به خواب رفتن دچار مشکل شوند.

نویسندگان یک  مطالعه در سال ۲۰۱۳ به  افراد توصیه می کنند که نوشیدن قهوه را حداقل ۶ ساعت قبل از برنامه ریزی برای به خواب رفتن متوقف کنند.

همچنین، طبق یک  مطالعه در سال ۲۰۱۶ ، محققان ارتباط بین مصرف بیشتر کافئین و بی خوابی شدیدتر را   در ۲۳۴ دانش آموز دبیرستانی در کره جنوبی گزارش کردند.

اضطراب

کافئین موجود در قهوه ممکن است اثرات نامطلوبی بر  سلامت روان افراد داشته باشد . به عنوان مثال، دوزهای بالای کافئین ( بیش از ۴۰۰ میلی گرم منبع مطمئن ) می تواند باعث  عصبانیت و عصبی شدن شود .

در افراد مبتلا به اختلالات هراس و  افسردگی ، دوزهای بالای کافئین می تواند علائم مرتبط با اضطراب را ایجاد کند.

اثرات قلبی عروقی

 پس از نوشیدن قهوه کافئین دار ممکن است  ضربان قلب و فشار خون به طور موقت افزایش یابد .

با این حال، تحقیقات کنونی نشان می دهد که مصرف قهوه در حد ملایم تا متوسط ​​ممکن است از سلامت قلب محافظت کند.

در  مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷  با شرکت ۵۵۷ نفر در برزیل، محققان شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد مصرف یک تا سه فنجان قهوه در روز ممکن است عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی را در یک جمعیت کاهش دهد.

با این حال، یافته‌های یک  مطالعه در سال ۲۰۱۹  نشان می‌دهد که نوشیدن بیش از شش فنجان قهوه در روز می‌تواند خطر قلبی عروقی را افزایش دهد .

پیشگیری از سرطان

نویسندگان  مقاله مروری در سال ۲۰۱۷  شواهدی را یافتند که نشان می دهد ارتباط بالقوه بین افزایش مصرف قهوه و کاهش خطر  سرطان کبد وجود دارد . این یک نوع  سرطان کبد است .

همچنین،  تحقیقات در سال ۲۰۱۹  نشان داد که ترکیبات قهوه – از جمله کافئین، تریگونلین و اسید کلروژنیک – از پیشرفت سرطان دستگاه گوارش و کبد محافظت می کند.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید ارتباط بین نوشیدن قهوه و  خطر ابتلا به سرطان ضروری است  .

سایر عوارض نوشیدن قهوه

سایر اثرات بالقوه نوشیدن قهوه عبارتند از:

  • افزایش هوشیاری
  • بی قراری یا بی قراری
  • سرگیجه
  • سردرد
  • کم آبی بدن
  • دل درد
  • تکرر ادرار

محدودیت های کافئین توصیه شده

زوج جوانی که با هم در یک کافه قهوه می نوشند
هدف یک بزرگسال نباید بیش از ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز باشد.

دستورالعمل  های غذایی برای آمریکایی ها ۲۰۱۵-۲۰۲۰   توصیه می کند که بیشتر بزرگسالان به ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز پایبند باشند.

اگرچه هیچ دستورالعمل رسمی برای کودکان و نوجوانان وجود ندارد، اما  تحقیقات  نشان می دهد که کودکان خردسال در برابر اثرات کافئین آسیب پذیرتر هستند.

در زنان باردار، کافئین می تواند تا ۱۶ ساعت بیشتر از حد معمول در بدن باقی بماند   . با توجه به  کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان ، با این حال، زنان می توانند با خیال راحت مقدار متوسطی کافئین (تا ۲۰۰ میلی گرم در روز) در دوران بارداری مصرف کنند.

خلاصه

اگر نوشیدن یک فنجان قهوه باعث ایجاد احساس خستگی در فرد می شود، ممکن است اثرات کافئین ایجاد شود.

کافئین با دخالت در فرآیندهای شیمیایی خاصی در مغز که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می کند، هوشیاری را افزایش می دهد. با این حال، هنگامی که بدن به طور کامل کافئین را متابولیزه می کند، می تواند باعث ایجاد احساس خستگی در افراد شود.

میزان متابولیسم کافئین در بدن افراد بسته به عوامل ژنتیکی و سبک زندگی متفاوت است.

افرادی که هر روز قهوه می نوشند ممکن است نسبت به اثرات محرک کافئین تحمل کنند، به این معنی که اگر می خواهند نتایج مشابهی را تجربه کنند، باید بیشتر از آن بنوشند.

لینک منبع

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه