باسا نوعی ماهی سفید بومی آسیای جنوب شرقی است.

در کشورهایی که آن را وارد می کنند، به دلیل طعم و بافت مشابه، اغلب به عنوان جایگزینی ارزان برای ماهی کاد یا هادوک استفاده می شود.

آیا ماهی باسا سالم است؟  تغذیه، فواید و خطرات

با این حال، با وجود محبوبیت آن، ادعا شده است که برخی از خطرات سلامتی را به همراه دارد.

این مقاله به بررسی تغذیه ماهی باسا و سالم یا خطرناک بودن خوردن آن می پردازد.

ماهی باسا چیست؟

Basa نوعی گربه ماهی از خانواده Pangasiidae است. نام علمی رسمی آن است پانگاسیوس بوکورتی، اگرچه در ایالات متحده اغلب به آن ماهی باسا یا بوکورتی می گویند.

همچنین ممکن است شنیده باشید که از ماهی باسا با نام های پینه دوز رودخانه ای، پینه دوز ویتنامی، پانگاسیوس یا سوای یاد می شود.

گوشت آن دارای بافتی سبک و سفت و طعم ملایم ماهی است – شبیه به ماهی کاد یا شاه ماهی. در واقع، اغلب به عنوان فیله ماهی بدون استخوان فروخته می شود و به همان روش استفاده می شود.

ماهی باسا بومی رودخانه های مکونگ و چائو فرایا است که از چندین کشور در جنوب شرقی آسیا می گذرد.

به دلیل محبوبیت و تقاضای زیاد برای صادرات، به تعداد زیادی در قلم‌های اطراف رودخانه مکونگ نیز پرورش داده می‌شود.

یکی از دلایل محبوبیت Basa هزینه آن است. کاشت و برداشت آن ارزان است و حتی زمانی که به خارج از کشور صادر می شود، قیمت مناسبی برای آن ایجاد می کند.

خلاصه

ماهی باسا نوعی گربه ماهی بومی آسیای جنوب شرقی است. هزینه کم آن – حتی در صورت واردات – باعث می شود ماهی محبوبی در سراسر جهان باشد.

ارزش غذایی

مانند سایر انواع ماهی سفید، باسا کم کالری و سرشار از پروتئین با کیفیت بالا است.

یک وعده ۴.۵ اونس (۱۲۶ گرم) فراهم می کند (۱):

  • کالری: ۱۵۸
  • پروتئین: ۲۲.۵ گرم
  • چربی: ۷ گرم
  • چربی های اشباع شده: ۲ گرم
  • کلسترول: ۷۳ میلی گرم
  • کربوهیدرات ها: ۰ گرم
  • سدیم: ۸۹ میلی گرم

به دلیل کالری کم و محتوای پروتئین بالا، می تواند یک غذای مفید برای کسانی باشد که رژیم دارند – نه بی شباهت به سایر انواع ماهی سفید.

همچنین حاوی ۵ گرم چربی غیراشباع است که شامل برخی از اسیدهای چرب امگا ۳ است.

اسیدهای چرب امگا ۳ چربی‌های ضروری برای حفظ سلامت بهینه بدن و مغز شما هستند – به خصوص با افزایش سن (۲).

با این حال، باسا نسبت به ماهی های روغنی مانند سالمون و ماهی خال مخالی از نظر چربی های امگا ۳ بسیار کمتر است.۱).

خلاصه

ماهی باسا – مانند سایر ماهی های سفید – دارای پروتئین بالا و کالری کمی است. همچنین حاوی مقادیر کمی اسیدهای چرب امگا ۳ سالم است.

فواید سلامتی

ماهی سفید مانند باسا پروتئین باکیفیت و کالری زیادی برای شما فراهم می کند.

خوردن ماهی همچنین با تعدادی از فواید سلامتی از جمله طول عمر و کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

افرادی که ماهی می خورند ممکن است بیشتر عمر کنند

مطالعات مشاهده ای نشان داده است افرادی که ماهی بیشتری می خورند نسبت به کسانی که ماهی نمی خورند بیشتر عمر می کنند.۳).

در واقع، در یک مطالعه، کسانی که بیشترین ماهی را مصرف کردند – که با آزمایش سطح چربی های امگا ۳ در جریان خون آنها اندازه گیری شد – بیش از دو سال بیشتر از کسانی که کمترین مصرف ماهی را مصرف کردند، عمر کردند.۴).

اگرچه اسیدهای چرب امگا ۳ در بیشترین مقدار در ماهی های چرب یافت می شوند، اما ماهی های لاغرتر مانند باسا همچنان می توانند در دریافت امگا ۳ شما نقش داشته باشند.

به خاطر داشته باشید که مطالعات مشاهده ای نمی توانند علت و معلول را اثبات کنند. بنابراین، این مطالعات نمی تواند بگوید که خوردن ماهی چیزی است که باعث می شود افراد بیشتر عمر کنند.

با این حال، تحقیقات نشان می دهد که ماهی مانند باسا یک مکمل سالم برای یک رژیم غذایی متعادل است.

ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی شما را کاهش دهد

همچنین تصور می شود افرادی که بیشتر ماهی می خورند در معرض خطر کمتری برای بیماری قلبی قرار دارند.۵، ۶).

این مزیت اغلب به ماهی های چرب مرتبط است، زیرا سطح بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ دارند.

با این حال، حتی خوردن ماهی لاغرتر با کاهش سطح کلسترول مرتبط است – که ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.۷، ۸، ۹).

این نشان می دهد که ممکن است جنبه های دیگری در خوردن ماهی کامل وجود داشته باشد که ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد، و اینکه گنجاندن ماهی سفید در یک رژیم غذایی سالم و متعادل ممکن است فوایدی برای سلامت قلب داشته باشد.۱۰).

پروتئین با کیفیت بالا ارائه می کند

باسا – مانند سایر ماهی های سفید – منبع خوبی از پروتئین با کیفیت بالا است.

پروتئین تعدادی نقش حیاتی در بدن شما ایفا می کند، از جمله رشد و ترمیم بافت های بدن شما و تولید آنزیم های مهم.۱۱، ۱۲، ۱۳).

یک وعده ۴.۵ اونس (۱۲۶ گرمی) باسا، ۲۲.۵ گرم پروتئین کامل و باکیفیت را فراهم می کند – به این معنی که حاوی تمام ۹ اسید آمینه ضروری است که از رژیم غذایی خود نیاز دارید.۱).

کم کالری

اگر می خواهید کالری دریافتی خود را کاهش دهید، محتوای کم کالری باسا آن را به یک غذای عالی تبدیل می کند.

در واقع، یک وعده ۴.۵ اونسی (۱۲۶ گرمی) فقط ۱۶۰ کالری دارد.۱).

علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که پروتئین‌های ماهی ممکن است به شما کمک کند برای مدت طولانی‌تری نسبت به سایر منابع پروتئین حیوانی احساس سیری کنید.

یک مطالعه نشان داد که پروتئین ماهی در مقایسه با گوشت مرغ و گاو بیشترین تأثیر را بر احساس سیری دارد.۱۴).

خلاصه

باسا کم کالری و پروتئین بالایی دارد. خوردن ماهی بدون چربی مانند باسا با طول عمر و کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. این نشان می دهد که افزودنی سالم به یک رژیم غذایی متعادل است.

آیا خوردن آن بی خطر است؟

به طور کلی، خوردن هر نوع ماهی با خطراتی همراه است.

این به این دلیل است که ماهی می تواند حاوی آلاینده های زباله صنعتی مانند جیوه و بی فنیل های پلی کلر (PCB) باشد. این ترکیبات می توانند در بدن شما تجمع کنند و اثرات سمی داشته باشند (۱۵، ۱۶، ۱۷).

با این حال، تصور می‌شود که فواید خوردن ماهی بیشتر از خطرات احتمالی آن است.۱۸).

مطالعات نشان داد که باقیمانده فلزات سنگین در ماهی باسا در محدوده ایمن است.۱۹، ۲۰).

با این حال، پیشنهاد شده است که نحوه پرورش ماهی باسا و محیطی که در آن زندگی می کند ممکن است این ماهی را به یک غذای پرخطر تبدیل کند.

حوضچه هایی که گربه ماهی مانند باسا در آنها پرورش می یابد مستعد آلودگی هستند. برای کنترل این امر، پرورش دهندگان ماهی اغلب مجبورند از عوامل شیمیایی و داروها برای کنترل پاتوژن ها و انگل ها استفاده کنند – این اجزا ممکن است ماهی را تحت تأثیر قرار دهند.

برخی مطالعات نشان داده اند که گربه ماهی وارداتی – از جمله ماهی باسا – از ویتنام استانداردهای بین المللی ایمنی را برآورده نکرده است.

در حقیقت، ماهی‌های ویتنام بیشتر حاوی آثار داروهای دامپزشکی، از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها، در غلظت‌های بیش از حد مجاز بودند.۲۱).

یک مطالعه همچنین مشاهده کرد که ۷۰ تا ۸۰ درصد از گربه ماهی صادر شده به کشورهای اروپایی آلمان، لهستان و اوکراین آلوده به ویبریو باکتری – عامل شایع مسمومیت غذایی۱۹).

برای به حداقل رساندن خطر مسمومیت غذایی، حتما باسا را ​​به درستی بپزید و اگر خام یا نیم پز است از خوردن آن خودداری کنید.

خلاصه

مشخص شده است که ماهی های وارداتی از ویتنام – مانند basa – استانداردهای باقیمانده دارو را نقض کرده و حاوی باکتری های بالقوه بیماری زا هستند. همیشه قبل از خوردن باسا مطمئن شوید که به درستی پخته شده است تا خطر مسمومیت غذایی شما به حداقل برسد.

خط پایین

باسا یک ماهی سفید از جنوب شرقی آسیا است که منبع عالی پروتئین با کیفیت بالا و چربی های سالم مانند اسیدهای چرب امگا ۳ است.

هزینه ارزان، طعم ملایم و بافت پوسته پوسته و سفت آن را در سراسر جهان محبوب کرده است.

با این حال، ممکن است خطر بیشتری برای مسمومیت غذایی داشته باشد، بنابراین مطمئن شوید که آن را به درستی بپزید.