در برخی موارد، سطح استرس شما می‌تواند باعث ایجاد علائمی از «پروانه‌ها» تا ناراحتی معده و افزایش بازدید از حمام شود. درمان می تواند شامل تکنیک های آرامش بخش و داروهای گیاهی باشد.

معده عصبی چیست (و آیا من آن را دارم)؟

داشتن معده عصبی می تواند یک اتفاق رایج در برخی افراد باشد. به گفته پزشکان و علم پزشکی، اما این یک بیماری رسمی یا قابل تشخیص نیست.

داشتن معده عصبی می تواند با وضعیت عاطفی یا سلامت روانی، سلامت گوارش یا روده یا حتی ترکیبی از هر دو مرتبط باشد. به ندرت، ممکن است نشان دهنده اتفاق جدی تری باشد.

معده عصبی همچنین می تواند نحوه عملکرد طبیعی دستگاه گوارش شما در مواقع استرس باشد. همچنین، می تواند فقط یک تجربه مجزا باشد.

علائم رایج معده عصبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آیا معده عصبی دارید؟healthline.comhttps://www.healthline.com › ne...
  • “دلشوره داشتن
  • سفتی، چروکیدگی، گرفتگی، گره در معده
  • احساس عصبی یا اضطراب
  • لرزش، لرز، انقباض عضلات
  • نفخ مکرر
  • ناراحتی معده، حالت تهوع یا بی حالی
  • سوء هاضمه یا سیری سریع هنگام غذا خوردن
  • احساس گرما، بال زدن یا نفخ در گودال معده
  • افزایش ادرار و حرکات روده

در موارد نادر، معده عصبی ممکن است به شدت روده ها را تحت تاثیر قرار دهد. تکرر یا کنترل نشده ادرار یا حرکات روده – و گاهی اوقات نق زدن یا استفراغ – می تواند نتیجه یک معده شدید عصبی باشد، اما نه همیشه.

چگونه معده عصبی را درمان کنم؟

معده عصبی را اغلب می توان با درمان های خانگی و طبیعی و همچنین تغییر سبک زندگی درمان کرد.

داروهای گیاهی را امتحان کنید

برخی از گیاهان دارویی می توانند معده عصبی را در برخی از افراد کاهش دهند. اگر حالت تهوع یا حالت تهوع دارید، ریشه زنجبیل ممکن است کمک کند. یک تکه ریشه بجوید، بنوشید چای زنجبیلی، آب نبات زنجبیل یا مقداری آب زنجبیل را با زنجبیل واقعی در آن بنوشید تا از آن سود ببرید.

بیشتر بخوانید
آیا می توانید پودر قهوه بخورید؟

گیاهان دیگر مانند نعناع، ​​نعناع فلفلی، اسطوخودوس یا بادرنجبویه نیز ضد اسپاسم شناخته شده هستند: آنها ممکن است اسپاسم و سفت شدن عضلات صاف را که باعث ایجاد پروانه معده، نفخ، گرفتگی و ناراحتی می شود، متوقف کنند. یک یا دو برگ از یک گیاه زنده را خام بخورید، نعناع حاوی مواد نعناع واقعی را بپزید یا از این گیاهان در چای لذت ببرید.

از کافئین بخصوص قهوه خودداری کنید

محتوای کافئین موجود در قهوه می تواند باعث تحریک عصبی و اضطراب شود و آن را بدتر کند. علاوه بر این، قهوه همچنین روده ها را تحریک می کند و علائم روده را بدتر می کند.

صبر کنید تا قهوه بنوشید تا روده های عصبی شما آرام شود. یا نوشیدنی های کافئین دار کمتر مانند چای سبز یا چای اولانگ را امتحان کنید.

تنفس عمیق، تمرکز حواس و مدیتیشن را تمرین کنید

تمرینات ذهنی به شما کمک می کند روی نفس خود تمرکز کنید و شما را به لحظه حال بازگرداند. این می تواند استرس و اضطرابی را که باعث ایجاد معده عصبی می شود، مدیریت کند. نفس های عمیق به ویژه می تواند مفید باشد.

اگر مدیتیشن را دوست دارید یا هر ترفند ذهنی دیگری دارید که شما را آرام می کند، آنها را امتحان کنید.

روغن های آرام بخش پخش کننده یا بخورها را امتحان کنید

بخورهای گیاهی یا روغن‌های ضروری که به عنوان پخش‌کننده‌های معطر استفاده می‌شوند، برای کمک به برخی از افراد مبتلا به اضطراب شناخته شده‌اند.

بیشتر بخوانید
آیا افراد مبتلا به IBS می توانند پاپ کورن بخورند؟

محصولاتی را با گیاهان آرام بخش مانند بابونه، اسطوخودوس، وتیور یا گل رز خریداری کنید. دستورالعمل های محصول را دنبال کنید. زمانی که با معده عصبی سروکار دارید، این را با زمان و فضای آرامش بخش برای خود ترکیب کنید.

فضایی برای استراحت خود پیدا کنید

در نهایت، زمان و مکانی برای خود پیدا کنید تا سر خود را پاک کنید و کنترل عصبی خود را به دست بگیرید، حتی اگر این زمان کاملاً تنها باشد. از عذرخواهی خود، حتی از یک رویداد مهم، نترسید.

اگر صحبت با یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا یکی از عزیزان کمک کننده است، در این مدت این کار را انجام دهید. صحبت با کسی که به او اعتماد دارید می تواند به شما کمک کند بر اضطراب غلبه کنید.

چرا معده عصبی دارم؟

به احتمال زیاد، معده عصبی خواهید داشت زیرا به سادگی عصبی هستید. میتواند برای هرکسی پیش بیاید.

مغز و روده از طریق عصب واگ، یکی از بزرگترین اعصاب بدن، به هم متصل می شوند. این عصب سیگنال هایی را از مغز به روده و بالعکس می فرستد و در هنگام بروز استرس و اضطراب، تحریک پذیری و بی نظمی گوارشی را افزایش می دهد.

اگر علائم معده عصبی را به طور منظم دارید و به خصوص اگر علائم شما به تدریج بدتر می شود، ممکن است لازم باشد به سطح استرس و سلامت گوارش خود توجه بیشتری داشته باشید.

بیشتر بخوانید
لاپاراتومی: همه چیزهایی که باید بدانید

در موارد نادر، معده عصبی ممکن است نشانه یک مشکل اساسی سلامت باشد. اگر معده عصبی یک تجربه رایج برای شما است، با پزشک خود مشورت کنید.

آنها به رد سایر مسائلی که ممکن است معده شما را تحت تاثیر قرار دهند، مانند:

  • سندرم روده تحریک‌پذیر
  • بیماری زخم معده
  • بیماری التهابی روده
  • بیماری سلیاک
  • اختلال اضطراب

حتی در موارد نادرتر، معده عصبی ممکن است با سنگ کیسه صفرا یا آسیب عصب واگ مرتبط باشد.

در غیر این صورت، معده عصبی یک اتفاق کاملا طبیعی است که به راحتی قابل کنترل است.

چگونه می توانم از معده عصبی در آینده جلوگیری کنم؟

درمان‌های خاص راه‌حلی سریع برای معده عصبی هستند. با این حال، اگر این یک اتفاق رایج و دردسرساز است، در اینجا چند رویکرد کلی‌نگر در سبک زندگی وجود دارد که ممکن است مفید باشد.

استرس را در زندگی خود مدیریت کنید

معده عصبی می تواند به این معنی باشد که شما به سادگی در حالت عصبی هستید. آیا اخیرا استرس زیادی دارید؟ آیا یک رویداد بزرگ، مصاحبه شغلی یا تجربه اعصاب خردکنی در راه است؟ شما فقط می توانید در مورد آن عصبی باشید، و آن خواهد گذشت.

از سوی دیگر، اگر هر روز با تجربه‌های استرس‌زای مزمن و بسیاری از علائم عصبی معده روبرو هستید، یافتن زمان و راه‌هایی برای مدیریت استرس ضروری است. معده عصبی شما ممکن است فروکش کند.

بهبود سلامت روده

معده عصبی می تواند نشان دهنده این باشد که شما یک بیماری گوارشی دارید. همچنین می تواند معنی داشته باشد هر دو سطح استرس و سلامت دستگاه گوارش نیاز به بهبود دارد. مقابله با بسیاری از سوء هاضمه، نفخ، و پری معده عصبی از نشانه های قوی این امر است.

بیشتر بخوانید
چه چیزی می تواند باعث درد معده و حالت تهوع شود؟

تغییرات ساده ای را در رژیم غذایی خود امتحان کنید، مانند خوردن غذاهای غنی از فیبر و پروبیوتیک، یا مصرف مکمل های فیبر یا پروبیوتیک. مطالعات اولیه روی موش ها مانند این از ۲۰۱۱ نشان داده‌اند که پروبیوتیک‌ها ممکن است از طریق تأثیر بر عصب واگ، به کاهش اضطراب در علائم روده کمک کنند.

قبل از ایجاد تغییرات اساسی در رژیم غذایی و مصرف مکمل ها – به خصوص اگر دارو مصرف می کنید – با پزشک خود صحبت کنید.

وعده های غذایی را عوض کنید

سعی کنید به جای غذاهای بزرگ، وعده های غذایی کوچکتر بخورید. هضم شما ممکن است مختل شود، که می تواند باعث عصبی شدن معده شما شود. در هنگام مواجهه با پروانه های معده به خوردن وعده های غذایی کوچکتر و سبکتر همراه با غذاهایی که هضم آسانی دارند کمک می کند. همچنین می‌توانید به جای سه وعده غذایی سنگین در روز، وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های مکرر را در انتهای سبک‌تر مصرف کنید.

سبزیجات برگ دار و تلخ مانند کلم پیچ، اسفناج و کاهو در سالاد به ویژه توصیه می شود.

سعی کنید بیشتر ورزش کنید

یافتن یک خروجی فیزیکی برای استرس و اضطراب ممکن است تأثیر منفی آن را بر سیستم گوارش کاهش دهد. ورزش و فعالیت بدنی مانند یوگا می تواند مفید باشد.