برخی آن را صرفاً برای رفع فشار یا رفع نیازهای مایعات در بارداری می نوشند. با این حال، به نظر می رسد برخی از زنان از چای به عنوان یک درمان طبیعی برای علائم مرتبط با بارداری یا به عنوان یک مقوی برای آماده شدن برای زایمان در هفته های آخر بارداری استفاده می کنند (۱).

بسیاری ممکن است بر این باور باشند که نوشیدن چای در دوران بارداری بی خطر است زیرا طبیعی است. در واقع، زنان ممکن است از کاهش مصرف برخی چای‌ها و در عین حال اجتناب کامل از چای‌های دیگر در طول بارداری سود ببرند.

این مقاله ایمنی چای در دوران بارداری را مورد بحث قرار می‌دهد، از جمله اینکه زنان باردار چه چای‌هایی را می‌توانند بنوشند و از کدام‌ها اجتناب کنند.

آیا چای در دوران بارداری بی خطر است؟

مصرف چای های کافئین دار خود را محدود کنید

چای سیاه، سبز، سفید، ماچا، چای و اولانگ از برگ های کاملیا سیننسیس به دست می آید. این گیاه حاوی کافئین است، یک محرک طبیعی که باید در دوران بارداری محدود شود.

هر یک تقریباً مقدار زیر کافئین در هر فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) را فراهم می کند (۲، ۳، ۴، ۵، ۶):

  • چای اولانگ: ۳۸-۵۸ میلی گرم
  • چای سیاه: ۴۷-۵۳ میلی گرم
  • چای سفید: ۲۵-۵۰ میلی گرم
  • چای سبز: ۲۹-۴۹ میلی گرم

کافئین می تواند به راحتی از جفت عبور کند و کبد نابالغ کودک شما به سختی آن را تجزیه می کند. به این ترتیب، نوزادان احتمالاً عوارض جانبی ناشی از مقادیری از کافئین را تجربه می کنند که در غیر این صورت برای بزرگسالان بی خطر در نظر گرفته می شود.

تحقیقات نشان می دهد که نوزادانی که در دوران بارداری بیش از حد در معرض کافئین قرار می گیرند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای تولد نارس یا با وزن کم هنگام تولد یا نقص مادرزادی باشند. مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری نیز ممکن است خطر سقط جنین یا مرده زایی را افزایش دهد (۷، ۸، ۹).

هنگامی که زنان باردار مصرف کافئین را به حداکثر ۳۰۰ میلی گرم در روز محدود می کنند، به نظر می رسد این خطرات حداقل باشد (۸).

بیشتر بخوانید
کلسیفیکاسیون در اندومتر: علائم، علل

با این حال، ژنتیک برخی از زنان ممکن است آنها را نسبت به اثرات سوء کافئین حساس تر کند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که این نسبت کوچک از زنان ممکن است با مصرف ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرم کافئین در روز، ۲.۴ برابر بیشتر در معرض خطر سقط جنین قرار بگیرند (۸).

چای های کافئین دار حاوی کافئین کمتری نسبت به قهوه هستند و به طور کلی نوشیدن آن در دوران بارداری بی خطر است. با این حال، ممکن است لازم باشد مصرف آنها برای جلوگیری از مصرف بیش از حد کافئین در روز محدود شود (۱۰، ۱۱).

خلاصه

چای سیاه، چای سبز، چای ماچا، چای اولانگ، چای سفید و چای حاوی کافئین هستند، محرکی که در دوران بارداری باید محدود شود. اگرچه به طور کلی بی خطر است، اما زنان ممکن است از محدود کردن مصرف روزانه این چای های کافئین دار در دوران بارداری سود ببرند.

برخی از چای های گیاهی می توانند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشند

دمنوش های گیاهی از میوه های خشک، گل ها، ادویه ها یا گیاهان تهیه می شوند و بنابراین حاوی کافئین نیستند. با این حال، آنها ممکن است حاوی ترکیبات دیگری باشند که در دوران بارداری ناامن تلقی می شوند، که می تواند منجر به عوارض جانبی خطرناک شود.

سقط جنین یا زایمان زودرس

چای هایی که ممکن است خطر سقط جنین یا زایمان زودرس را افزایش دهند عبارتند از: (۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵):

  • رازیانه
  • زغال اخته
  • گیلاس
  • شیرین بیان
  • آویشن
  • خار مادر
  • کوهوش آبی
  • کوهوش سیاه
  • کندر (به مقدار زیاد)
  • بابونه (به مقدار زیاد)

خونریزی قاعدگی

چای هایی که ممکن است باعث تحریک یا افزایش خونریزی قاعدگی شوند عبارتند از: (۱۲، ۱۶، ۱۷):

  • خار مادر

نقائص هنگام تولد

چای هایی که ممکن است خطر نقایص مادرزادی را افزایش دهند عبارتند از: (۱۲):

  • خار مادر

سایر عوارض جانبی

همچنین، در موارد نادر، چای اکالیپتوس می تواند باعث تهوع، استفراغ یا اسهال شود. علاوه بر این، یک گزارش موردی نشان می‌دهد که نوشیدن منظم چای بابونه در دوران بارداری می‌تواند منجر به جریان خون ضعیف در قلب کودک شود (۱، ۱۲).

بیشتر بخوانید
چه چیزی باعث افزایش تستوسترون در زنان می شود؟

برخی از چای های گیاهی نیز ممکن است حاوی ترکیباتی باشند که با داروها تداخل دارند. بنابراین، زنان باردار باید ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود را از هر نوع چای گیاهی که در حال حاضر مصرف می کنند یا قصد مصرف آن را در هر زمانی از بارداری دارند، اطلاع دهند (۱).

توجه داشته باشید که به دلیل تحقیقات محدود در مورد بی خطر بودن دمنوش های گیاهی، فقدان شواهدی از عوارض جانبی منفی نباید به عنوان دلیلی بر بی خطر بودن چای در دوران بارداری تلقی شود.

تا زمانی که اطلاعات بیشتری مشخص نشده باشد، ممکن است بهتر باشد زنان باردار محتاط باشند و از نوشیدن چای‌هایی که هنوز در دوران بارداری بی‌خطر نبوده‌اند خودداری کنند (۱۸).

خلاصه

برخی از دمنوش های گیاهی ممکن است با خطر بیشتر ناراحتی معده، خونریزی قاعدگی، سقط جنین، نقایص مادرزادی یا زایمان زودرس همراه باشد. زنان باردار ممکن است از اجتناب از تمام چای‌هایی که هنوز برای بارداری بی‌خطر تلقی نمی‌شوند، سود ببرند.

برخی از چای ها ممکن است آلوده باشند

چای ها به شدت آزمایش یا تنظیم نشده اند. این بدان معناست که زنان ممکن است به طور ناخواسته چای های آلوده به ترکیبات ناخواسته مانند فلزات سنگین بنوشند (۱۹، ۲۰).

به عنوان مثال، یک مطالعه چای رایج سیاه، سبز، سفید و اولانگ را آزمایش کرد. ۲۰ درصد از کل نمونه ها آلوده به آلومینیوم بودند. علاوه بر این، ۷۳ درصد از کل نمونه‌ها حاوی سطوح سرب بودند که در دوران بارداری ناامن تلقی می‌شوند (۲۱).

در مطالعه دیگری، زنانی که بیشترین مصرف چای سبز و گیاهی را در سه ماهه اول بارداری داشتند، ۶ تا ۱۴ درصد سطح سرب خونشان بیشتر از آنهایی بود که کمترین نوشیدنی را مصرف می کردند. با این حال، تمام سطوح سرب خون در محدوده طبیعی باقی ماند (۲۰).

به دلیل فقدان مقررات، خطر چای های گیاهی حاوی موادی که روی برچسب ذکر نشده اند نیز وجود دارد. این امر خطر مصرف ناخواسته چای آغشته به گیاهان ناخواسته مانند موارد ذکر شده در بالا را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید
نکات کاهش وزن بی خطر در بارداری با چاقی

در حال حاضر حذف این خطر غیرممکن است. با این حال، تنها با خرید چای از برندهای معتبر می توانید تا حدودی آن را به حداقل برسانید.

علاوه بر این، احتمالاً بهتر است از خرید چای شل خودداری کنید زیرا خطر مخلوط شدن آنها با برگ های چای که ممکن است در دوران بارداری از ظروف فله همسایه منع مصرف داشته باشد، بیشتر است.

خلاصه

تولید چای تنظیم نشده است. در نتیجه، چای ها می توانند با ترکیبات ناخواسته، مانند فلزات سنگین یا گیاهانی که با نتایج ضعیف بارداری مرتبط هستند، آلوده شوند.

چای هایی که ممکن است در دوران بارداری بی خطر باشند

بیشتر چای های کافئین دار برای نوشیدن در دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته می شوند تا زمانی که از کل کافئین دریافتی روزانه یک زن از ۳۰۰ میلی گرم تجاوز نکنند (۸، ۱۱).

زنانی که حساسیت خاصی به کافئین دارند ممکن است از مصرف حداکثر ۱۰۰ میلی گرم کافئین در روز سود ببرند (۸).

در مورد دمنوش های گیاهی، تحقیقات زیادی در مورد اثرات آنها در دوران بارداری انجام نشده است. به همین دلیل، اکثر متخصصان بهداشت به زنان باردار توصیه می کنند که از مصرف گیاهان در مقادیر بیشتر از آنچه در غذاها می یابید اجتناب کنند (۱، ۱۲، ۱۸).

با این حال، طبق مطالعات متعدد، مصرف دمنوش های گیاهی حاوی مواد زیر ممکن است در دوران بارداری بی خطر باشد:

  • برگ تمشک. این چای احتمالاً بی خطر در نظر گرفته می شود و اعتقاد بر این است که زایمان را کوتاه می کند و به آماده سازی رحم برای زایمان کمک می کند. تحقیقات نشان می‌دهد که می‌تواند طول مرحله دوم زایمان را کوتاه کند، اما فقط تا حدود ۱۰ دقیقه (۱۱، ۲۲).
  • نعناع. این چای احتمالاً بی خطر است و اغلب برای تسکین گاز، حالت تهوع، درد معده یا سوزش سر دل استفاده می شود. با این حال، هیچ مطالعه ای برای حمایت از این مزایا یافت نشد (۱۲).
  • زنجبیل. زنجبیل یکی از درمان‌های گیاهی در دوران بارداری است که بیشتر مورد تحقیق قرار گرفته است و احتمالاً بی خطر است. تحقیقات نشان می دهد که تهوع و استفراغ را کاهش می دهد، اما در صورت مصرف خشک، نباید بیش از ۱ گرم در روز باشد (۱، ۱۲).
  • بادرنجبویه. این چای احتمالاً بی خطر است و اغلب برای تسکین اضطراب، تحریک پذیری و بی خوابی استفاده می شود. با این حال، هیچ تحقیقی برای حمایت از این کاربردها یافت نشد، و ایمنی آن در دوران بارداری مورد مطالعه قرار نگرفته است (۱۱).
بیشتر بخوانید
مدیریت دیابت بارداری: چه باید بدانید

اگرچه به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، برگ تمشک می تواند انقباضات رحمی را تحریک کند، در حالی که نعناع می تواند جریان قاعدگی را تحریک کند. بنابراین، در مورد بی خطر بودن این دمنوش ها در سه ماهه اول بارداری اختلاف نظر وجود دارد (۱۲، ۲۳).

بنابراین، بهتر است در ۱۲ هفته اول بارداری از نوشیدن این دو چای خودداری کنید.

خلاصه

دمنوش‌های گیاهی که احتمالاً در دوران بارداری بی‌خطر یا احتمالاً بی‌خطر محسوب می‌شوند عبارتند از: برگ تمشک، نعناع، ​​زنجبیل و بادرنجبویه. با این حال، بهتر است در سه ماهه اول بارداری از چای برگ تمشک و نعناع پرهیز کنید

خلاصه

با وجود محبوبیت گسترده، همه چای ها برای بارداری بی خطر در نظر گرفته نمی شوند.

چای های کافئین دار مانند سیاه، سبز، سفید، ماچا و چای به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شوند. با این حال، ممکن است لازم باشد مصرف آنها برای جلوگیری از مصرف مقادیر بیش از حد کافئین محدود شود.

از بیشتر دمنوش های گیاهی باید اجتناب کرد. برگ تمشک، نعناع، ​​زنجبیل و چای بادرنجبویه تنها چای هایی هستند که در حال حاضر به طور بالقوه ایمن در نظر گرفته می شوند. با این حال، زنان ممکن است از اجتناب از دو مورد اول در سه ماهه اول بارداری سود ببرند.