اثر رژیم غذایی ضد التهاب در چاقی

رژیم ضد التهاب در چاقی

التهاب و چاقی

بین میزان التهاب و چاقی،  یک ارتباط  قوی ومستقیم وجود دارد. در چاقی به علت افزایش بافت چربی تولید مولکولهای ایجاد کننده التهاب افزایش می یابد. این التهاب خود باعث ایجاد عوارض چاقی از جمله دیابت می شود.

اثر رژیم غذایی بر التهاب

رژیم غذایی سالم التهاب را کاهش می دهد، مثلاً امگا ۳موجود در ماهی و آنتوسیانین ها در زغال اخته و توت سیاه باعث کاهش مولکولهای التهابی می شوند.  اما رژیم های غذایی ناسالم که حاوی چربی و قند زیاد هستند باعث تشدید التهاب می شود.

اگر چه مطالعات در خصوص ارتباط تک تک غذاها با بیماری‌ها و التهاب زیاد است، اما با توجه به اینکه مردم در طول روز از چندین غذا استفاده می کنند، بهتر است بجای بررسی یک نوع غذا، ارتباط کل یک رژیم غذایی را با بیماری‌ها و سلامت افراد مورد مطالعه قرار داد.

رژیم غذایی ضد التهاب

 اگر چه چندین نوع از رژیم غذایی های غذایی ضد التهابی وجود دارد، با این وجود، تمام آنها مشخصات زیر دارند:

– حاوی چربی و روغن های سالم هستند مثلاً اسیدهای چرب اشباع نشده، به خصوص اسیدهای چرب امگا ۳ (ماهی، کلزا، دانه کتان، آفتابگردان، و غیره) هستند.

– مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده ( مثل قند سفید و شکرو…) محدود می شود.

-تأکید بر افزایش مصرف میوه ها، سبزی‌ها، دانه های  کامل و مغزیجات می شود.

اثر رژیم غذایی ضد التهاب بر چاقی

در یک تحقیق که به تازگی در آمریکا انجام شده است این نوع رژیم غذایی علاوه بر کاهش وزن؛ منجر به بهبود قند خون و کاهش سطح خونی چربی در افراد چاق شد.

این مطالعه نشان می‌دهد برای کاهش وزن علاوه بر کاهش دریافت مواد غذایی بایستی از یک الگوی رژیم غذایی سالم پیروی کرد.

منبع:
Zwickey H, et al. Effect of the Anti-Inflammatory Diet in People with Diabetes and Pre-Diabetes: A Randomized Controlled Feeding Study. Journal of Restorative Medicine. 2019 Feb

مجوزهای آر دایت

logo-samandehi