اثر کم خوابی در چاقی و دیابت

 اثر کم خوابی در چاقی و دیابت

خواب کافی برای سلامت فیزیولوژیکی، روانی و شناختی  انسان لازم است. به بزرگسالان توصیه می شود حداقل 7 ساعت خواب داشته باشند.

 با این وجود ، کم خوابی در حال تبدیل شدن به یک مشکل شایع بهداشت عمومی است. مطالعات نشان داده که خواب کوتاه با افزایش خطر چاقی و دیابت همراه است.

مطالعات انجام شده در دهه 1990 و 2010 در گروه های بزرگ، حاکی از آن است که 41٪ تا 64٪ از بزرگسالان کمتر از 7 ساعت خواب شبانه دارند.

در همین حال ، بیماری‌های متابولیک نیز شیوع بیشتری پیدا کرده است. در آمریکا بیش از یک سوم بزرگسالان چاق اند و 4/9٪ از بزرگسالان مبتلا به دیابت هستند. بنابراین کمبود خواب ممکن است یک عامل خطرزا برای این بیماریهای متابولیکی باشد.

کم خوابی ممکن است خطر ابتلا به بیماریهای متابولیک مثل چاقی و دیابت را هم از طریق رفتاری و هم فیزیولوژیکی افزایش دهد.

از نظر رفتاری ، محدودیت خواب با افزایش احساس گرسنگی و مصرف مواد غذایی بیشتر همراه است. محدودیت خواب می تواند رفتارهای خوردن مبتنی بر پاداش را تقویت كند كه می تواند منجر به پرخوری شود.

محدودیت خواب ممکن است منجر به اختلال در عملکرد، افزایش حساسیت به پاداش و استرس عاطفی شود. این تغییرات می تواند به افزایش مصرف مواد غذایی کمک کند.

از نظر فیزیولوژیکی ، محدودیت خواب منجر به تغییراتی در هورمون های تنظیم کننده اشتها (به عنوان مثال  لپتین و گرلین) و متابولیسم گلوکز می شود.

چندین مکانیسم در خصوص ارتباط بین محدودیت خواب و متابولیسم گلوکز وجود دارد. اینها شامل کاهش مصرف گلوکز توسط مغز ، افزایش التهاب ،  تغییر در ترشح هورمون کورتیزول و رشد هستند.

کم خوابی همچنین ممکن است که باعث تغییر در تعداد و نوع میکروبهای مفید روده ، تغییرات مولکولی در بافت چربی و ماهیچه های اسکلتی و مختل شدن تنظیم شبانه روزی بیان ژنها در بافت چربی سفید شود.

بررسی نتایج هفت مطالعه، نشان داد؛ محدودیت خواب منجر به افزایش دریافت 364 کیلو کالری در مصرف انرژی شد. البته یافته های متناقض با این نیز وجود دارد که ممکن است به دلیل تعداد کم مطالعات باشد.

لذا در یک بررسی جدید در سال 2019 روی 41 مطالعه برای نتیجه گیری اینکه کمبود خواب چه تاثیری بر فاکتورهای متابولیکی دارد انجام شد.

بطور خلاصه نتایج نشان داد محدودیت خواب منجر به افزایش احساس گرسنگی، دریافت کالری بیشتر و افزایش وزن و کاهش حساسیت انسولین می شود، لذا خواب کافی بایستی در دستورالعمل های پیشگیری از بیماری های متابولیکی از جمله چاقی و دیابت گنجانده شود.

تنها دو هفته بهبود خواب هم، باعث  کاهش معنی دار در اشتها و میل به غذاهای پر کالری و بهتر شدن حساسیت به انسولین می شود.

نکات مهم:

1) خواب ناکافی باعث افزایش احساس گرسنگی می شود.

2) خواب ناکافی میزان دریافت کالری روزانه را  افزایش و انرژی مصرفی را تغییر می دهد ، که این منجر به افزایش وزن می شود.

3) خواب ناکافی حساسیت به انسولین را مختل می کند.

4) خواب ناکافی ممکن است باعث تغییراتی در مناطقی از مغز شود که فعالیت پاداش و کنترل شناختی غذا خوردن را کنترل می کند.

منبع:

Zhu B, Shi C, Park CG, Zhao X, Reutrakul S. Effects of sleep restriction on metabolism-related parameters in healthy adults: A comprehensive review and meta-analysis of randomized controlled trials. Sleep medicine reviews. 2019 Feb 10

در سایت آر دایت رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه به شیوه‌ای متفاوت ارائه می‌شود. لطفاً جهت اطلاع از چگونگی و شرایط رژیم آنلاین، کلیک نمایید…

در صورتی که هر گونه سوالی دارید می توانید از طریق تلگرام، اینستاگرام یا واتساپ با ما در تماس باشید و یا درخواست مشاوره رایگان دهید.

ثبت نام

همین حالا می توانید وارد صفحه ثبت نام شوید و شرایط و طرحهای رژیم را ببینید.

جهت تکمیل پرسشنامه کلیک کنید.
ثبت نام