ارتباط بدنسازی و میزان مرگ

ارتباط بدنسازی و میزان مرگ

سبک زندگی بی تحرک، عاملی برای بیماریهای قلبی عروقی، دیابت، فشار خون بالا، چاقی و سرطان است لذا یک عامل مهم کاهش طول عمر است. بنابراین ورزش چه هوازی و چه بی هوازی مثل بدنسازی با میزان مرگ در ارتباط است.

طیف وسیعی از فعالیتهای بدنی از ایستادن و پیاده روی گرفته تا ورزش شدید، باعث کاهش زمان کم تحرکی شده و به طور مستقل با امید به زندگی طولانی تر، بهبود کیفیت زندگی، نرخ کمتر بیماریهای مختلف و مرگ و میردر ارتباط است.

بیشتر شواهد در مورد فواید فعالیت بدنی بر تأثیر ورزش های هوازی متمرکز شده است. شواهد موجود نشان می دهد که ورزش های هوازی باعث افزایش طول عمر، کاهش میزان بیماریهای قلبی عروقی، بهبود سلامت متابولیک و جلوگیری از بسیاری از عوارض جانبی آن می شود.

ورزشهای مقاومتی یا قدرتی به طور معمول شامل بدنسازی یعنی کار با وزنه و استفاده از دستگاه است.  مطالعات نشان داده اند که تمرینات مقاومتی می تواند منجر به بهبود عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی از جمله مقاومت به انسولین ، متابولیسم گلوکز و لیپیدها ، و عملکرد اندوتلیال با کاهش فعال شدن عصب سمپاتیک شود.

نتیجه یک تحقیق جدید

ارتباط ورزشهای مقاومتی یا قدرتی مثلاً بدنسازی با علل مرگ ومیر ناشی از بیماری های  قلبی و عروقی، سرطان ، بیماری ایسکمیک قلب ، سکته مغزی ، در یک مطالعه بررسی شده است.

با بررسی ۱۱ مطالعه و در مجموع ۳۷۰۲۵۶ شرکت کننده با میانگین پیگیری ۸.۸۵ سال، این متاآنالیز نشان داد که، در مقایسه با کسانی که ورزش نمی کنند، ورزشهای مقاومتی (یا قدرتی مثلاً بدنسازی)  ۲۱٪  خطر مرگ را کاهش می دهد. این کاهش هنگامی که با ورزش هوازی همراه می شود، به ۴۰٪ می رسد.

توضیح  اینکه چرا ورزشهای مقاومتی (یا قدرتی مثلاً بدنسازی) باعث کاهش میزان مرگ و میر می شود:

تغییرات مفیدی با ورزشهای مقاومتی در ترکیب بدن و متابولیسم گلوکز و ​​سیستم عصبی هومورنی بدن ایجاد می شود، این ورزشها چربی شکمی و بطور خاص چربی احشایی را کاهش می دهند، و باعث کاهش نسبت چربی اندروئید به ژنوئید، افزایش ماهیچه و  مانع از بروز چاقی و از بین رفتن عضلات می شوند.

میزان چربی کل بدن و به ویژه چربی شکمی ، نقش محوری در ایجاد و پیشرفت انواع مختلفی از بیماریهای مزمن مانند چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی و عروقی دارد؛ که همه عوامل عمده در طول عمر پایین تر هستند.

از طرف دیگر ، خود چاقی باعث اختلال در تنظیم متابولیسم اسید چرب و تجمع چربی در سلولهای عضلانی می شود، که این خود باعث مقاومت به انسولین و دیابت می شود.

ورزشهای مقاومتی احتمالاً بعلت تغییردر ترکیب بدن، التهاب را کاهش می دهد. التهاب نیز خطر ابتلا به سایر بیماریها را افزایش می دهد.

 ورزشهای مقاومتی باعث افزایش پاکسازی لیپوپروتئین-تری گلیسیرید با چگالی بسیار کم از پلاسما و همچنین افزایش بیان ژن لیپوپروتئین لیپاز و فعالیت آن بر روی غشاء سلول های عضله می شود، که در نتیجه افزایش کاتابولیسم و هیدرولیز لیپوپروتئین-تری گلیسیریدها با چگالی بسیار کم می شود.

ورزشهای مقاومتی (یا قدرتی مثلاً بدنسازی)  باعث بهبود عملکرد میتوکندری در عضلات اسکلتی و افزایش بیان انتقال دهنده گلوکز نوع ۴ و انتقال دهنده گلوکز در عضله اسکلتی می شود، بنابراین در نهایت باعث افزایش جذب گلوکز و سنتز گلیکوژن در عضله و در نتیجه کاهش قند خون و کاهش محتوای چربی سلولی می شود.

همچنین به دلیل اینکه ورزشهای مقاومتی جرم توده بدون چربی بدن را افزایش می دهند، میزان متابولیک پایه را افزایش می دهند، لذا به طور بالقوه در جلوگیری از چاقی نقش دارند.

شواهد نشان می دهد که انجام چهارماه ورزشهای مقاومتی(یا قدرتی مثلاً بدنسازی)  منجر به کاهش قابل توجهی در محتوای چربی کبدی ، توده چربی بدن ، سطح HBA1c ، دیابت و کبد چرب غیر الکلی  و افزایش حساسیت به انسولین می شود.

علاوه بر این ، یک متاآنالیز نشان داد که ورزشهای مقاومتی (پویا یا ایزومتریک) ممکن است بطور قابل توجهی فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش دهد.

همچنین متاآنالیز دیگری نشان داد که ورزشهای مقاومتی، اثرات مفید مشابه ای با ورزش هوازی در بیماری عروق کرونر قلب دارند. همه این اثرات فیزیولوژیکی ناشی از ورزشهای مقاومتی احتمالاً رابطه معکوس بین ورزشهای مقاومتی و مرگ را توضیح می دهد.

ورزشهای مقاومتی برای بیماران سرطانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، چون که به بهبود قدرت عضلانی آنها کمک می کند و بطور خاص توده بدون چربی بدن را حفظ می کند . این اثر به محافظت از بیماران از اثرات نامطلوب شیمی درمانی  بر بدن کمک می کند. همچنین باعث افزایش کیفیت زندگی و ظرفیت عملکردی در مقایسه با بیمارانی که ورزش نمی کنند، می شود.

بطور خلاصه نتایج این مطالعه نشان داد که انجام ورزشهای مقاومتی (یا قدرتی مثلاً بدنسازی)  با کاهش مرگ و میر همراه است و این کاهش خطر در کسانی که ورزشهای هوازی هم در کنار آن انجام می دهند، کمتر است. البته نباید اثرات مخرب ورزشهای بسیار شدید، غیر اصولی و استفاده از داروهای استروئیدی را نادیده گرفت.

منبع:

Saeidifard F, Medina-Inojosa JR, West CP, Olson TP, Somers VK, Bonikowske AR, Prokop LJ, Vinciguerra M, Lopez-Jimenez F. The association of resistance training with mortality: A systematic review and meta-analysis. European journal of preventive cardiology. 2019 May 19:2047487319850718.

در سایت آر دایت رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه به شیوه‌ای متفاوت ارائه می‌شود. لطفاً جهت اطلاع از چگونگی و شرایط رژیم آنلاین، کلیک نمایید…

در صورتی که هر گونه سوالی دارید می توانید از طریق تلگرام، اینستاگرام یا واتساپ با ما در تماس باشید و یا درخواست مشاوره رایگان دهید.

ثبت نام

همین حالا می توانید وارد صفحه ثبت نام شوید و شرایط و طرحهای رژیم را ببینید.

جهت تکمیل پرسشنامه کلیک کنید.
ثبت نام