از آشواگاندا تا رودیولا – ۶ آداپتوژن که سلامت شما را متحول می کند

از کاهش علائم یائسگی گرفته تا کاهش استرس و اضطراب – دسته خاصی از گیاهان وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند با نام آداپتوژن ها مقابله کنید.

اگر تحت استرس زیادی هستید، احساس اضطراب یا افسردگی می کنید، یا فقط به سختی می توانید با نیازهای زندگی روزمره کنار بیایید، گروهی از گیاهان به نام آداپتوژن ها وجود دارند که ممکن است کمک کنند.

دکتر سارا بروئر می گوید: گیاهان آداپتوژن نوع خاصی از گیاهان هستند که می توانند از شما در برابر اثرات فیزیکی و احساسی استرس محافظت کنند.

وقتی استرس دارید، بدن شما هورمون های استرس زیادی ترشح می کند. به طور موقت، این می تواند عملکرد را افزایش دهد و شما را هوشیارتر کند. اما، اگر تحت استرس دائمی و بی وقفه هستید، این شما را از نظر جسمی، عاطفی و ذهنی تحلیل می‌برد.

From ashwagandha to rhodiola - 6 adaptogens that will transform your health

آداپتوژن ها برای حفظ سلامت و تعادل بدن در مواجهه با عوامل استرس زای متعدد کار می کنند

دکتر بروئر توضیح می‌دهد: «آداپتوژن‌ها برای عادی‌سازی تغییرات متابولیک ناشی از افزایش مداوم هورمون‌های آدرنال (مانند آدرنالین، کورتیزول) مفید هستند و به بدن شما کمک می‌کنند تا بهبود یابد و به تعادل برگردد.

دکتر راشل روزل، نویسنده کتاب راهنمای ضروری برای آداپتوژن‌ها، می‌گوید: «آداپتوژن‌ها در صورت مواجهه با عوامل استرس‌زای متعدد، بدن را سالم و متعادل نگه می‌دارند».

آنها عملکردهای فیزیولوژیکی مختلف را برای ایجاد تعادل و بازگرداندن هموستاز (تعادل) در بدن افزایش یا کاهش می دهند. این ویژگی‌های منحصربه‌فرد آداپتوژن‌ها به شما کمک می‌کند تا استرس فیزیکی و عاطفی را به طور مؤثرتری مدیریت کنید.

گیاهان آداپتوژن همچنین می توانند بسیاری از مزایای سلامتی دیگر را ارائه دهند. در اینجا خلاصه‌ای از برخی از محبوب‌ترین و مؤثرترین گیاهان سازگار می‌باشد…

آداپتوژن شماره ۱ آشواگاندا – برای استرس، اضطراب، بی خوابی و ریزش مو

ashwagana-adaptogen-for-insomnia-stress-and-anxiety-.jpg

چیست؟

آشواگاندا که به نام جینسنگ هندی نیز شناخته می شود، یک گیاه دارویی آیورودا است که می تواند به کاهش استرس، بهبود انرژی و تمرکز کمک کند.

دکتر سارا بروئر، مشاور تغذیه پزشکی می گوید: آشواگاندا حاوی ترکیبات شیمیایی به نام با آنلوید است که دارای خواص سلامتی بسیاری از جمله اثرات ضد التهابی، ضد قارچی و تقویت کننده سیستم ایمنی بر روی بدن است .

این یک گیاه آپوپتوژن است که به این معنی است که از نظر ذهنی آرام بخش است، اما از نظر جسمی انرژی بخش است.

علم چیست؟

مطالعات نشان می دهد که آشواگاندا می تواند خلق و خوی را تقویت کند و یک عملکرد محافظت کننده عصبی در برابر استرس و اضطراب دارد. در یک متاآنالیز اخیر (تحقیقات فیتوتراپی اوت ۲۰۲۲) که شامل ۱۲ مطالعه و بیش از ۱۰۰۰ نفر بود، نشان داده شد که مکمل آشواگاندا (۳۰۰-۶۰۰ میلی گرم روزانه) به طور قابل توجهی استرس و اضطراب را کاهش می دهد.

در یک مطالعه (Ethnopharmacology 2021) نشان داده شد که مصرف روزانه مکمل های آشواگاندا (به مدت هشت هفته) می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد و به مدیریت بی خوابی کمک کند.

آشواگاندا همچنین می تواند به کاهش ریزش مو کمک کند. در یک مطالعه اخیر (مجله درماتولوژی بالینی و زیبایی ۲۰۲۲) ۲۴ مرد و زن که به مدت شش ماه روزانه آشواگاندا مصرف کردند.

نشان داده شد که مصرف روزانه مکمل های آشواگاندا (به مدت هشت هفته) می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد

پس از ۱۲ هفته، ۸۳.۷ درصد از مردان و ۷۹.۵ درصد زنان، بهبود قابل توجهی در رشد، ضخامت، پری و پوشش مو با ریزش کمتر محسوس مشاهده کردند. پس از ۲۴ هفته، بهبودهای بیشتری مشاهده شد، که نشان می دهد بهبودهای مداوم با استفاده مداوم وجود دارد.

چرا ممکن است به آن نیاز داشته باشید؟

اگر مستعد اضطراب، کم خوابی هستید یا دوران پر استرسی را پشت سر می گذارید، مصرف آشواگاندا راهی ملایم برای کمک به مقابله، متعادل کردن مجدد سیستم و به حداقل رساندن علائم ناراحت کننده است.

همچنین ممکن است به توقف ریزش موی ناشی از استرس کمک کند. یک تا دو کپسول ۲۵۰ میلی گرمی در روز یک دوز بی خطر در نظر گرفته می شود.

آداپتوژن شماره ۲ زردچوبه – ضد التهابی همه جانبه تقویت کننده سلامت

زردچوبه-و-فلفل سیاه-adaptogen-.jpg

چیست؟

زردچوبه، ادویه زرد روشن، همچنین به عنوان ادویه طلایی شناخته می شود، یکی از اصلی ترین غذاهای هندی است و مدت هاست که به دلیل خواص درمانی آن در طب آیورودا شناخته شده است.

راب هابسون، مشاور تغذیه با برند مکمل Healthspan می‌گوید: «این حاوی ترکیب کورکومین است که اثر ضد التهابی قوی دارد .

همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی است.

علم چیست؟

تحقیقات نشان می دهد که کورکومین ممکن است به محافظت در برابر بیماری هایی مانند آرتروز، بیماری قلبی و دیابت کمک کند.

در یک مطالعه (کارآزمایی های ۲۰۱۹)، روی ۱۳۹ فرد مبتلا به آرتروز زانو، نشان داده شد که مکمل های کورکومین (۵۰۰ میلی گرم سه بار در روز مصرف می شود) به اندازه NSAID ها، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (۵۰ میلی گرم دو بار در روز) در کاهش علائم موثر هستند. ، اما هیچ یک از عوارض جانبی وجود نداشت. در میان کسانی که NSAID مصرف می کنند، ۲۸٪ مشکلات معده را تجربه کرده اند.

در مطالعه دیگری (Frontiers in Endocrinology، ۲۰۲۱) نشان داده شد که کورکومین ممکن است اثر ضد دیابتی داشته باشد، زیرا می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو، التهاب و بهبود مقاومت به انسولین (کاهش سطح انسولین و گلوکز) کمک کند.

چرا ممکن است به آن نیاز داشته باشید؟

همیشه ایده خوبی است که سعی کنید التهاب را در بدن خود کاهش دهید، به خصوص اگر از آرتروز رنج می برید یا می خواهید از خود در برابر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت محافظت کنید.

پر کردن با یک مکمل تضمین می کند که دوز مفیدی دریافت می کنید

برای دریافت کامل فواید درمانی کورکومین، باید مقادیر زیادی زردچوبه مصرف کنید – به عنوان مثال: در کاری، سبزیجات، سس ها، برنج و لاته زردچوبه. همچنین با افزودن فلفل سیاه بهتر جذب می شود.

بنابراین، اضافه کردن یک مکمل به شما اطمینان می‌دهد که دوز مفیدی از کورکومین دریافت می‌کنید و به دنبال مکمل‌هایی باشید که جذب بهینه را داشته باشند مانند Opti-Turmeric H ealthspan، ۱۰.۹۵ پوند برای ۳۰ کپسول، که ۷ برابر سریع‌تر و ۱۸۵ برابر است. بهتر جذب می شود و حاوی ویتامین C است.

آداپتوژن شماره ۳ Schinsandra – کاهش خستگی، بهبود وضوح ذهنی و تسکین علائم یائسگی

Schinsandra-berry-.jpg

چیست؟

شیساندرا نوعی توت قرمز-بنفش است که در چین، ژاپن، کره و روسیه می روید. خواص آداپتوژنیک، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی دارد و هزاران سال است که در طب سنتی چینی استفاده می شود.

این میوه همچنین به عنوان “میوه پنج طعم” شناخته می شود، زیرا تمام طعم های پنج گانه را با هم ترکیب می کند – ترش (چوب)، تلخ (آتش)، شیرین (خاکی)، تند/ تند (فلز) و شور (آب). .

TCM می آموزد که schisandra می تواند به بهبود سرزندگی کمک کند و کل سیستم را به تعادل برساند. اغلب به عنوان یک تنتور گیاهی یا مقوی برای کاهش خستگی آدرنال، کاهش استرس، بهبود هضم و عملکرد کبد، حمایت از سیستم هورمونی و افزایش تمرکز و تمرکز تجویز می شود.

علم چیست؟

یک مطالعه اخیر (ژورنال برزیلی Pharmacognosy، ۲۰۱۹) نشان می دهد که اسکیساندرا ممکن است به بهبود عملکرد کبد و محافظت در برابر التهاب ناشی از الکل کمک کند.

در مطالعه دیگری (Climacteric 2016) نشان داده شد که اسکیساندرا ممکن است به کاهش علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی، تعریق و تپش قلب کمک کند.

 Schisandra همچنین می تواند قدرت عضلانی را بهبود بخشد و خستگی را در زنان یائسه کاهش دهد (مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی، ۲۰۲۰).

چرا ممکن است به آن نیاز داشته باشید؟

کمبود انرژی دارید و نمی توانید درست فکر کنید؟ اگر چنین است، شیساندرا ممکن است به کاهش خستگی، بهبود عملکرد ذهنی و افزایش عملکرد فیزیکی کمک کند.

اگر باردار هستید، شیر می دهید، زخم معده دارید یا از رفلاکس معده به مری (GERD) رنج می برید، از مصرف این گیاه خودداری کنید. اگر نگرانی دارید، به یک گیاه‌پزشک مراجعه کنید.

آداپتوژن شماره ۴ Reishi – برای تقویت ایمنی

reishi-mushrooms-for-immune-system-.jpg

چیست؟

حدود ۸۰ نوع مختلف قارچ ریشی در سراسر جهان وجود دارد. قارچ ریشی قرمز که در چین به عنوان “سلطان قارچ” شناخته می شود، قوی ترین فواید دارویی را دارد.

دکتر سارا بروئر می‌گوید: «ریشی در ژاپن به معنای «قارچ معنوی» است، در حالی که در چین به عنوان قارچ جاودانگی شناخته می‌شود.

ریشی قرمز در TCM برای ارتقاء سلامتی و طول عمر استفاده می شود. این حاوی حداقل ۱۰۰ ماده مختلف است که به عنوان تری ترپن شناخته می شود که ساختاری مشابه با هورمون های استروئیدی دارد.

علم چیست؟

دکتر بروور می گوید: تحقیقات نشان می دهد که قارچ ریشی دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد هیستامین و ضد التهابی است.

در یک مطالعه (مجله بین المللی قارچ های دارویی، ۲۰۱۶) نشان داده شد که قارچ ریشی می تواند اثر ضد اضطراب داشته باشد و ممکن است در کاهش علائم اضطراب مفید باشد.

قارچ ریشی قرمز قوی ترین فواید دارویی را دارد

دکتر بروور می‌گوید: تحقیقات چین نشان می‌دهد که ریشی فعالیت لنفوسیت‌های T را که در مبارزه با عفونت‌ها و هدف قرار دادن سلول‌های غیرطبیعی دخیل هستند، افزایش می‌دهد.

مطالعات نشان می دهد که قارچ ریشی ممکن است به ریشه کنی سلول های سرطانی کمک کند (گزارش های فارماکولوژیک، ۲۰۱۰)، کاهش التهاب و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن (مجله علوم فارماکولوژیک، ۲۰۰۵).

چرا ممکن است به آن نیاز داشته باشید؟

اگر می خواهید سیستم ایمنی خود را تقویت کنید، خستگی را کاهش دهید و سلامت کلی خود را بهبود بخشید، می توانید قارچ ریشی تازه بخورید، از آن به عنوان پودر یا مکمل غذایی استفاده کنید.

آداپتوژن شماره ۵ رودیولا – برای کاهش استرس و آرامش شما

Rhodiola-Adaptogens.jpg

چیست؟

Rhodiola rosea، همچنین به عنوان ریشه قطبی یا طلایی شناخته می شود، گیاهی زرد رنگ و گلدار است که در مناطق سرد و کوهستانی اروپا و روسیه رشد می کند. این گیاه بیشتر به دلیل توانایی آن در کاهش استرس شناخته شده است. این یک اثر آرام بخش طبیعی دارد و در عین حال هوشیاری ذهنی را افزایش می دهد.

این حاوی تعدادی مواد فعال از جمله روزاوین (رزین، روزارین، ریودولین) و سالیدروسید است که ممکن است به کاهش خستگی، افسردگی و تأثیر مفید بر سلامت قلب کمک کند.

علم چیست؟

رودیولا سابقه طولانی در استفاده در داروهای گیاهی دارد و مطالعات مدرن فواید فراوان آن را تایید می کند. در یک متاآنالیز اخیر (Molecule، ۲۰۲۲) که به تعدادی از مطالعات بالینی نگاه کرد، نشان داده شد که رودیولا به عنوان یک آداپروژن عمل می کند که مقاومت بدن را در برابر استرس افزایش می دهد.

ممکن است در کاهش علائم افسردگی خفیف تا متوسط، اضطراب عمومی، خستگی و افسردگی مفید باشد.

این یک اثر آرام بخش عاطفی دارد، اما به طور همزمان عملکرد ذهنی را افزایش می دهد. ممکن است در کاهش علائم افسردگی خفیف تا متوسط، اضطراب عمومی، خستگی و افسردگی مفید باشد.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که با تعدیل پاسخ استرس، این می تواند برای سلامت قلب و مغز نیز مفید باشد.

چرا ممکن است به آن نیاز داشته باشید؟

اگر استرس زیادی دارید، این یک درمان عالی است. به احساس آرامش و خستگی کمتر کمک می کند و وضوح ذهنی را افزایش می دهد.

آداپتوژن شماره ۶ ریحان مقدس (Tulsi) – برای کاهش استرس و اضطراب

adaptogens-for-stress-and-anxiety.jpg

چیست؟

ریحان مقدس یک گیاه سبز و گلدار است که بخشی از خانواده ریحان است که قرن ها در طب آیورودا استفاده می شود. حاوی ترکیبی غنی از مواد شیمیایی گیاهی است که می تواند اثر درمانی داشته باشد.

در فرهنگ هندو، ریحان مقدس یک گیاه مقدس در نظر گرفته می شود که با الهه لاکشمی، الهه سعادت مرتبط است. ریحان مقدس در مقایسه با ریحان سنتی تندتر، فلفلی و کمی نعنایی است.

علم چیست؟

مطالعات نشان می دهد که ریحان مقدس دارای ویژگی های سازگاری است و توانایی شما را برای مقابله با استرس فیزیکی و عاطفی بهبود می بخشد. این می تواند سطوح کورتیکوسترون را که در طول استرس طولانی مدت افزایش می یابد، کاهش دهد.

توانایی شما را برای مقابله با استرس فیزیکی و عاطفی بهبود می بخشد

در یک مطالعه اخیر (Frontiers of Nutrition، ۲۰۲۲) روی ۱۰۰ نفر، نشان داده شد که کسانی که ۱۲۵ متر مکمل تولسی، دو بار در روز مصرف کردند، در مقایسه با گروه دارونما، پس از هشت هفته سطح بی خوابی را کاهش دادند و خواب خود را بهبود بخشیدند.

مطالعات همچنین نشان می‌دهد که تولسی می‌تواند مزایای مثبتی بر عملکرد شناختی، حافظه، سطح قند خون و بیماری‌های پوستی داشته باشد. با توجه به مجله آیورودا و پزشکی یکپارچه (۲۰۱۴) ممکن است به کاهش اضطراب و افسردگی کمک کند.

چرا ممکن است به آن نیاز داشته باشید؟

اگر از اضطراب رنج می برید، کمی احساس ناراحتی می کنید و مشکلات خواب دارید، مصرف ریحان مقدس به عنوان چای یا مکمل ممکن است مفید باشد.

پیوند منبع

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه