افزایش وزن در دوران قاعدگی: آنچه باید بدانیم

سطح هورمون در طول چرخه قاعدگی ۲۸ روزه در نوسان است. این تغییرات می تواند بر اشتهای فرد تأثیر بگذارد و همچنین ممکن است منجر به احتباس مایعات شود. هر دو عامل می توانند منجر به افزایش وزن درک شده یا واقعی در طول دوره قاعدگی شوند.

این مقاله توضیح می دهد که چرا یک فرد ممکن است در طول یک دوره قاعدگی وزن اضافه کند و چگونه از آن جلوگیری کند. ما همچنین راه هایی را برای کمک به جلوگیری از افزایش وزن در طول دوره مشخص می کنیم.

افزایش وزن در طول دوره

تحقیقات پزشکی ۱۵۰ علامت شناسایی کرده است که افراد ممکن است در روزهای منتهی به پریود تجربه کنند. میل به غذا، افزایش گرسنگی، احتباس آب و تورم از علائم قبل از قاعدگی هستند که ممکن است در فرد احساس افزایش وزن ایجاد کنند.

اشتها تغییر می کند

افراد ممکن است در طول چرخه قاعدگی خود متوجه تغییراتی در اشتهای خود شوند. برای برخی، این تغییرات ممکن است منجر به نگرانی در مورد افزایش وزن شود.

افزایش وزن در دوران قاعدگی: آنچه باید بدانیم

تغییرات در اشتها معمولاً در مراحل مشخصی از چرخه قاعدگی به نام فاز فولیکولی و فاز لوتئال رخ می دهد.

  • فاز فولیکولی. این مرحله زمانی شروع می شود که فرد خونریزی می کند و قبل از تخمک گذاری به پایان می رسد. استروژن هورمون غالب در این مرحله است. از آنجایی که استروژن اشتها را سرکوب می کند، ممکن است فرد متوجه شود که در این مرحله کمتر غذا می خورد.
  • فاز لوتئال این مرحله بعد از تخمک گذاری شروع می شود و تا روز اول پریود بعدی ادامه دارد. در مرحله لوتئال، پروژسترون هورمون غالب است. از آنجایی که پروژسترون اشتها را تحریک می کند، ممکن است فرد متوجه شود که در این مرحله بیشتر غذا می خورد.
بیشتر بخوانید
ایمپلنت ضد بارداری

قبلی مطالعات نشان داده اند که زنان در مرحله لوتئال در مقایسه با فاز فولیکولی چرخه قاعدگی کالری بیشتری می خورند.

مطالعه ۲۰۱۶ دریافتند که زنان تمایل به خوردن پروتئین بیشتری در مرحله لوتئال قاعدگی دارند. زنان همچنین افزایش میل به غذا، به ویژه برای شیرینی، شکلات، و غذاهای شور را گزارش می دهند.

همه مطالعات نشان نمی دهند که هوس غذایی منجر به افزایش تعداد کالری مصرفی و افزایش وزن می شود. با این حال، افرادی که در نتیجه هوس های خود کالری بیشتری مصرف می کنند ممکن است مقداری افزایش وزن را تجربه کنند.

احتباس آب و تورم

افراد ممکن است در حوالی دوره قاعدگی خود افزایش احتباس آب و نمک را تجربه کنند. این به دلیل افزایش هورمون پروژسترون است. پروژسترون هورمون آلدوسترون را فعال می کند که باعث می شود کلیه ها آب و نمک را حفظ کنند.

احتباس آب می تواند منجر به نفخ و تورم، به ویژه در شکم، بازوها و پاها شود. این می تواند ظاهر افزایش وزن را ایجاد کند. همچنین ممکن است لباس فرد را تنگ تر کند.

با این حال، احتباس آب همیشه به معنای افزایش وزن نیست. مطالعه ۲۰۱۴ بررسی احتباس آب در زنانی که از تورم در طول دوره خود شکایت داشتند.

اندازه گیری دور انجام شده در طول مطالعه نشان داد که شرکت کنندگان تورم قابل توجهی در نواحی زیر داشتند:

  • صورت
  • سینه ها
  • شکم
  • اندام فوقانی و تحتانی
  • نواحی شرمگاهی
بیشتر بخوانید
شقاق نوک پستان: علائم، درمان، پیشگیری و موارد دیگر

با این حال، هیچ تغییر قابل توجهی در وزن در طول چرخه های شرکت کننده وجود نداشت.

چه علائمی طبیعی است؟

بسیاری از مردم هر دو را تجربه می کنند علائم جسمی و روانی در طول یک دوره علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • تحریک پذیری
  • طغیان های عصبانی
  • طلسم گریه
  • گیجی
  • کناره گیری اجتماعی
  • تمرکز ضعیف
  • بیخوابی
  • چرت زدن بیشتر
  • تغییرات در میل جنسی
  • سردرد
  • درد ها
  • خستگی
  • مشکلات پوستی
  • علائم گوارشی
  • درد شکم

افراد ممکن است علائم بیشتری را در روزهای منتهی به پریود احساس کنند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تشنگی و اشتها تغییر می کند
  • حساسیت سینه
  • نفخ
  • سردرد
  • تورم دست ها یا پاها

نوع، شدت و مدت علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است ترکیبی از علائم را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است اصلاً علائمی را تجربه نکنند.

چقدر طول می کشد؟

علائم پیش از قاعدگی معمولا چند روز قبل از خونریزی یا قاعدگی شروع می شود و پس از شروع قاعدگی متوقف می شود.

ارائه دهندگان پزشکی می توانند تشخیص دادن افراد مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی (PMS) اگر:

  • فرد حداقل ۵ روز قبل از قاعدگی برای حداقل سه سیکل متوالی الگویی از علائم دارد
  • علائم در عرض ۴ روز پس از شروع قاعدگی پایان می یابد
  • علائم با فعالیت های عادی آنها تداخل دارد

چگونه از افزایش وزن جلوگیری کنیم

در زیر چند نمونه از روش های جلوگیری از افزایش وزن در طول یک دوره است.

رژیم غذایی

این کالج آمریکایی زنان و زایمان برای کمک به کاهش اثرات PMS، عادات غذایی زیر را توصیه کنید:

  • خوردن کربوهیدرات های پیچیده برای کاهش علائم خلقی و هوس های غذایی
  • خوردن غذاهای غنی از کلسیم، از جمله ماست و سبزیجات سبز برگ
  • کاهش مصرف چربی، نمک و شکر
  • اجتناب یا محدود کردن کافئین و نوشیدنی های الکلی
  • ثابت نگه داشتن سطح قند خون با خوردن وعده های غذایی کوچکتر و بیشتر
بیشتر بخوانید
هر آنچه که باید در مورد خارش نوک سینه بدانید

مکمل

پزشک ممکن است مصرف مکمل منیزیم را نیز توصیه کند. این می تواند به کاهش علائم PMS زیر کمک کند:

  • نفخ
  • حساسیت سینه
  • اختلالات خلقی

دارو

گاهی اوقات، پزشکان ممکن است برای افرادی که از احتباس آب در طول دوره خود شکایت دارند، داروهای ادرارآور تجویز کنند. دیورتیک ها به کاهش میزان آب ذخیره شده در بدن کمک می کنند.

محققان دریافته اند که قطعی است داروهای ضد بارداری خوراکی همچنین می تواند به کاهش احتباس آب کمک کند. در یک مطالعه در سال ۲۰۰۷، زنانی که ۳ میلی گرم دروسپیرنون و ۳۰ میکروگرم (میلی گرم) اتینیل استرادیول مصرف کردند، احتباس آب را کاهش دادند. با این حال، وزن بدن آنها بدون تغییر باقی ماند.

پزشکان اغلب از داروهای ضد بارداری خوراکی ترکیبی برای درمان علائم سندرم پیش از قاعدگی استفاده می کنند.

خلاصه

نوسانات هورمونی که در طول چرخه قاعدگی رخ می دهد می تواند بر اشتهای فرد تأثیر بگذارد. به طور خاص، افراد ممکن است در روزهای منتهی به پریود هوس غذایی داشته باشند.

زنان همچنین ممکن است احتباس آب و نفخ را تجربه کنند که می تواند ظاهر افزایش وزن را ایجاد کند.

چندین قدم وجود دارد که افراد می توانند برای جلوگیری از افزایش وزن در طول دوره قاعدگی انجام دهند. یک فرد می تواند عادات غذایی سالم را در طول چرخه خود انجام دهد. این شامل خوردن نمک، شکر و چربی کمتر و تهیه تنقلات کم کالری برای ارضای هوس غذایی است. علاوه بر این، مکمل های منیزیم ممکن است به کاهش نفخ و سایر علائم PMS کمک کند.

بیشتر بخوانید
سیاه، قهوه ای، قرمز روشن و موارد دیگر: رنگ خون هر پریود به چه معناست؟

افرادی که نگران احتباس مایعات هستند باید با پزشک خود صحبت کنند. پزشک ممکن است دیورتیک ها یا داروهای ضد بارداری خوراکی را برای کمک به کاهش این علامت تجویز کند.

س:

میانگین افزایش وزن در یک دوره چقدر است؟

آ:

علائمی که افراد در طول چرخه قاعدگی خود تجربه می کنند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. علائم حتی ممکن است بین چرخه ها متفاوت باشد، بسته به تغذیه فرد، سطح استرس، میزان ورزش، مصرف کافئین، قند و الکل و سایر عوامل سبک زندگی. از آنجایی که همه افراد بسیار متفاوت هستند، واقعاً افزایش وزن «متوسط» در طول چرخه قاعدگی وجود ندارد. در حالی که بسیاری از افراد اصلا متوجه نفخ یا افزایش وزن نمی شوند، برخی دیگر ممکن است تا ۵ پوند اضافه وزن پیدا کنند. معمولاً این افزایش در مرحله قبل از قاعدگی یا فاز لوتئال اتفاق می افتد و فرد با شروع دوره بعدی دوباره وزن خود را از دست می دهد.

Source link

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه