انبه – فواید، تغذیه، کالری و دستور العمل ها

انبه یکی از محبوب ترین میوه ها در هند است که در فصل تابستان در دسترس است. این میوه آبدار و معطر از درخت همیشه سبز Mangifera Indica است.

میوه از یک پوست بیرونی و یک بخش خوراکی گوشتی تشکیل شده است که یک دانه را در بر می گیرد. انبه آبدار و خوشمزه که به عنوان “سلطان میوه ها” شناخته می شود، یک میوه گرمسیری است که دارای طیف وسیعی از فواید سلامتی است.

انبه‌های شیرین و خامه‌ای به دلیل فواید بی‌شمار سلامتی و همچنین طعم معطر، در سراسر جهان محبوبیت زیادی دارند. بسته به کشور یا منطقه کشت، انبه با نام‌های مانگو، مانگا و انبه نیز شناخته می‌شود.

رنگ میوه نقش عمده ای در تمایز بین انبه رسیده و نارس دارد. انبه کاملا رسیده در تماس کمی نرم است و بوی شیرین و غنی می دهد. هنگام انتخاب انبه از فروشگاه مواد غذایی، کارشناسان می گویند که همیشه انبه را بر اساس لمس و عطر انتخاب کنید.

انبه - فواید، تغذیه، کالری و دستور العمل ها

در ادامه، در این پست درباره فواید سلامتی انبه، ارزش غذایی و حقایق آن و همچنین بهترین راه‌های مصرف میوه‌های استوایی صحبت خواهیم کرد.

ارزش غذایی انبه و کالری

انبه سرشار از آنزیم هایی است که اعتقاد بر این است که تا حد زیادی برای ما مفید است. انبه منبع غنی فیبر است و مردم در طول قرن ها آن را برای کاهش انبوه، یبوست و علائم سندرم روده تحریک پذیر مصرف کرده اند.

بر اساس تحقیقی که در مجله Comprehensive Reviews in Food Science and Food Safety منتشر شده است، بیان شده است که آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی، فیبر غذایی و ویتامین های موجود در انبه تاثیر مثبتی در از بین بردن بیماری های دژنراتیو از جمله بیماری های قلبی و برخی سرطان ها دارند.

علاوه بر این، به افرادی که فعالیت‌های سنگینی مانند بدنسازی، تمرینات HIIT یا هر فعالیت بدنی دیگری انجام می‌دهند، توصیه می‌شود که انبه بخورند، زیرا محتوای پتاسیم موجود در میوه به جبران ضررهای بدن در طول چنین فعالیت‌هایی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید
اثر زنجبیل در چاقی و کاهش وزن

در زیر مواد مغذی که می توانید با ۱ فنجان انبه ورقه شده (۱۶۵ گرم) بدست آورید، آورده شده است.

  • کالری – ۱۲۲
  • پروتئین – ۱.۰ گرم
  • کربوهیدرات – ۲۷.۹ گرم
  • چربی – ۰.۷ گرم
  • فیبر – ۳.۳ گرم

۷ فواید ثابت شده انبه برای سلامتی

مصرف انبه می تواند از طرق مختلف به تقویت و محافظت از بدن کمک کند. در اینجا مروری بر انبه و مزایای سلامتی آن ارائه شده است.

۱. دارای خواص ضد سرطانی است

انبه سرشار از مقادیر زیادی فیبر غذایی محلول به نام پکتین است که می تواند به کاهش کلسترول کمک کند. پکتین به دلیل خواص ضد سرطانی خود شناخته شده است که نتایج مثبتی در جلوگیری از پیشرفت سرطان پروستات نشان داده است.

آزمایشی در موسسه تحقیقات مواد غذایی نشان داد که پکتین با گالکتین ۳ ترکیب می شود که پروتئینی است که در تمام مراحل سرطان نقش حیاتی دارد. یک مطالعه از The European Prospective Investigation of Cancer نیز ارتباط قوی بین میوه های استوایی و کاهش خطر سرطان پروستات را نشان می دهد.

۲.انبه به هضم غذا کمک می کند

فیبر غذایی موجود در انبه می تواند به تنظیم هضم کمک کند.

آنزیم های گوارشی موجود در انبه به باکتری های روده کمک می کند و به هضم طبیعی و کارآمد اجازه می دهد. مواد فعال زیستی مانند آلدئیدها، ترپن ها و استرها موجود در انبه به افزایش اشتها و در عین حال بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کنند.

۳. باعث افزایش وزن سالم می شود

افزایش وزن سالم

اگر افزایش وزن بخشی از هدف تناسب اندام شماست، مصرف انبه می تواند به شما در این روند کمک کند. به گفته متخصصان سلامت، مصرف انبه و ترکیب آن با غذاهای دیگر مانند سالاد، شیک و … یکی از ساده ترین راه ها برای افزایش وزن سالم است.

یک فنجان انبه ورقه شده بیش از ۱۰۰ کالری دارد که به راحتی جذب بدن می شود.

بیشتر بخوانید
تیلاپیا- فواید تغذیه ای، فواید سلامتی

این میوه به وفور حاوی نشاسته است که به قند تجزیه می شود و به افزایش وزن کمک می کند.

۴.انبه غذای سالم بارداری است

یکی از بزرگترین فواید انبه برای سلامتی این است که آهن فراوانی دارد که برای سلامتی زنان باردار ضروری است.

انبه حاوی تمام مواد مغذی و ویتامین های لازم برای یک بارداری سالم است. انبه به عنوان مکمل غذایی سالم و در عین حال خوشمزه برای بارداری عمل می کند.

این نه تنها مواد مغذی ضروری را برای مادر و جنین فراهم می کند، بلکه تضمین می کند که بی اشتهایی زنان باردار شروع می شود.

۵. به درمان کم خونی کمک می کند

کسانی که از کمبود آهن رنج می برند مستعد ابتلا به کم خونی هستند. وقتی تعداد گلبول های قرمز در بدن کم باشد، خون نمی تواند اکسیژن کافی را به بافت ها و سایر اندام ها برساند.

این باعث می شود که فرد همیشه احساس خستگی و فرسودگی کند. مصرف انبه به طور منظم می تواند به افزایش گلبول های قرمز سالم در بدن شما کمک کند که در نهایت به حمل اکسیژن به بافت ها و سایر قسمت های بدن کمک می کند.

۶.انبه دارای خواص ضد پیری است

میوه های استوایی منبع غنی از ویتامین های ضروری مانند ویتامین A و C هستند که نقش اساسی در تولید کلاژن دارند.

کلاژن پروتئینی است که برای حفظ سلامت سلول های پوست ضروری است. این به محافظت از بافت های همبند بدن و رگ های خونی کمک می کند، در نتیجه درخشندگی پوست را افزایش می دهد، خاصیت ارتجاعی را تحریک می کند و روند طبیعی پیری را کند می کند.

خوردن انبه می‌تواند تولید پروتئین کلاژن را در بدن افزایش دهد که پوستی جوان‌تر به شما می‌دهد و هرگونه لکه‌های پوستی را از بین می‌برد.

۷. به مدیریت دیابت کمک می کند

انبه به کنترل دیابت کمک می کند

علیرغم محتوای قند بالای آن، محققان نشان داده اند که انبه ممکن است تأثیر مثبتی بر افراد مبتلا به دیابت داشته باشد.

بیشتر بخوانید
نحوه گرم کردن بی ضرر غذاهای مانده: گوشت، مرغ، برنج، پیتزا و موارد دیگر

مطابق با پژوهش منتشر شده در مجله علوم غذا و کشاورزی، بیان شد که انبه حاوی فیبر رژیمی، پلی فنول ها و کاروتنوئیدها است که می تواند برای افراد مبتلا به دیابت درمانی باشد.

مصرف یک یا دو تکه انبه در روز به عنوان میان وعده صبح می تواند گزینه سالم تر و ایمن تری باشد. با این حال، اگر دیابت دارید، باید قبل از گنجاندن انبه در رژیم غذایی خود از پزشک خود سوال کنید. این به این دلیل است که برخی از داروها می توانند با میوه واکنش نشان دهند و مشکلاتی ایجاد کنند.

بهترین راه برای مصرف انبه

خب، بیشتر مردم خوردن انبه را به صورت خام دوست دارند. حتی برخی میوه ها را قبل از برش دادن برش های تازه و مخلوط کردن آن با سالاد، چند ساعت در یخچال قرار می دهند. با این حال، دستور العمل های خاصی وجود دارد – دستور العمل های آسان – که تجربه شما از خوردن انبه را به سطح بعدی می برد.
در این قسمت طرز تهیه را به شما خواهیم گفت –

۱. سالاد ذرت و انبه خام

سالاد ذرت و انبه خام

این دستور پخت را می توان به راحتی در خانه درست کرد و در کنار دوستان و خانواده میل کرد.

عناصر:

  • انبه خام – ۱ عدد (قبض شده)
  • دانه های ذرت – ۱ فنجان
  • پیازچه – ۳ قاشق غذاخوری (خرد شده)
  • پیاز – ۱ عدد (خرد شده)
  • فلفل دلمه ای قرمز – نصف
  • گوجه فرنگی گیلاسی – ۶ عدد (گوجه فرنگی معمولی نیز خوب است)
  • جعفری – ۱ قاشق چایخوری
  • برگ گشنیز – ۱ قاشق غذاخوری
  • ساقه کرفس – پوست کنده و خرد شده
  • در حالی که پودر فلفل – ۱ قاشق چایخوری
  • نمک سیاه – ۱/۲ قاشق چایخوری
  • روغن زیتون – ۱ قاشق غذاخوری
  • آب لیمو – ۱ قاشق غذاخوری
  • زیتون سیاه – ۷ یا ۸
  • برگ ریحان – ۴

روش:

  • مقداری آب بجوشانید و مقداری نمک به آن اضافه کنید و ذرت ها را در آن سفید کنید. مطمئن شوید که بیش از حد پخته نشده است
  • آن را به درستی آبکش کنید و کنار بگذارید
  • تمام سبزیجات و انبه را بردارید و به اندازه ذرت یا کمی بزرگتر خرد کنید
  • گیاهان، انبه و ذرت را به طور کامل در یک کاسه سالاد مخلوط کنید
  • روغن زیتون و آب لیمو را به مواد اضافه کنید و خوب مخلوط کنید
  • مقداری نمک سیاه و پودر فلفل سفید اضافه کنید و دوباره به درستی مخلوط کنید
  • با برگ گشنیز تزئین کنید (اختیاری)
بیشتر بخوانید
ریشه تارو: مشخصات غذایی، فواید

۲. پودینگ دانه انبه چیا

پودینگ دانه چیا انبه

عناصر

  • تفاله انبه – ۱ فنجان
  • دانه چیا – ½ فنجان (۷۵ گرم)
  • شیر نارگیل – ۱ فنجان
  • انبه خرد شده – ½ فنجان

روش

  • دانه های چیا، شیر نارگیل و پوره انبه را در یک کاسه مخلوط کنید و با همزن بزنید.
  • سپس انبه خرد شده را به آن اضافه کنید و آن را با هم مخلوط کنید و چند تکه را برای رویه استفاده کنید.
  • مخلوط را به مدت ۱۵ دقیقه در یخچال قرار دهید و سپس آن را بیرون بیاورید و هم بزنید و سپس به مدت ۱۵ دقیقه دیگر در یخچال قرار دهید.
  • آن را در چهار لیوان سرو بریزید، تکه های باقی مانده انبه خرد شده را روی آن ریخته و سرو کنید.

خلاصه

دلیلی وجود دارد که چرا انبه را “سلطان” میوه ها می نامند. سرشار از مواد مغذی است و فواید سلامتی قابل توجهی را برای افراد به ارمغان می آورد. اگر به دنبال تقویت سلامت خود با تغذیه سالم هستید، حتماً باید انبه را در برنامه غذایی خود قرار دهید. انبه دارای تمام مواد مغذی و مواد معدنی لازم برای فعال نگه داشتن بدن شما به صورت روزانه است.

Source link

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه