اگر دیابت بارداری برای شما تشخیص داده شده است یا نگران هستید که ممکن است عاملی در بارداری شما باشد، احتمالاً سوالات زیادی دارید و قطعا تنها نیستید.

خوشبختانه، دیابت بارداری را اغلب می توان تنها با رژیم غذایی و ورزش کنترل کرد، و این بدان معنا نیست که بارداری سالمی نخواهید داشت.

بیایید در مورد دیابت بارداری، نحوه درمان آن، و آنچه می توانید برای مقابله با آن با غذاها و فعالیت های مناسب انجام دهید، صحبت کنیم.

دیابت بارداری چیست؟

دیابت بارداری دیابتی است که فقط در افراد باردار رخ می دهد. یعنی تا زمانی که باردار نباشید نمی توانید به دیابت بارداری مبتلا شوید.

اگر دیابت بارداری دارم چه بخورم؟  لیست غذا و بیشتر

دیابت بارداری به عنوان قند خون بالا که در طول بارداری ایجاد می شود یا برای اولین بار در طول بارداری تشخیص داده می شود، تعریف می شود.

در دوران بارداری، نحوه استفاده بدن از انسولین تغییر می کند. انسولین هورمونی است که به سلول های شما اجازه می دهد گلوکز یا قند را برای انرژی جذب و استفاده کنند.

شما به طور طبیعی در زمان بارداری نسبت به انسولین مقاوم‌تر می‌شوید تا به نوزادتان برای تامین گلوکز بیشتر کمک کنید.

در برخی افراد، این روند اشتباه پیش می رود و بدن شما یا به انسولین پاسخ نمی دهد یا انسولین کافی برای دادن گلوکز مورد نیاز شما را نمی سازد. وقتی این اتفاق بیفتد، قند زیادی در خونتان خواهید داشت. که باعث دیابت بارداری می شود.

چه غذاهایی باید بخورید؟

تغذیه سالم پایه

  • با هر وعده غذایی پروتئین بخورید.
  • میوه ها و سبزیجات روزانه را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
  • غذاهای فرآوری شده را محدود یا اجتناب کنید.
  • برای جلوگیری از پرخوری به اندازه وعده ها توجه کنید.

اگر دیابت بارداری دارید، حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل ممکن است به شما در مدیریت علائم خود بدون نیاز به دارو کمک کند.

به طور کلی، رژیم غذایی شما باید شامل پروتئین به همراه ترکیب مناسب کربوهیدرات ها و چربی ها باشد. کربوهیدرات های زیاد می تواند منجر به افزایش قند خون شود.

بیشتر بخوانید
چگونه از شر جوش های واژن خلاص شوید؟

اگر میل به کربوهیدرات دارید، مطمئن شوید که نوع خوب و پیچیده آن است – به حبوبات، غلات کامل و سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین و کدو حلوایی فکر کنید.

اگر دیابت بارداری برای شما تشخیص داده شده است یا در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری هستید، از پزشک خود در مورد همکاری با یک متخصص تغذیه که در دیابت بارداری یا تغذیه در دوران بارداری تخصص دارد، سوال کنید.

یک متخصص تغذیه می‌تواند به شما در برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی و ارائه یک برنامه غذایی کمک کند که با غذاهایی که واقعاً دوست دارید، شما و کودک را سالم نگه دارد.

مواد مغذی

سعی کنید وعده های غذایی خود را بر اساس پروتئین، چربی های سالم و فیبر تنظیم کنید. مقدار زیادی غذاهای تازه بگنجانید و مصرف غذاهای فرآوری شده را محدود کنید.

مقاومت در برابر هوس های سرخ کردنی سرخ کردنی دشوار است، بنابراین سعی کنید جایگزین های سالم را در خانه برای زمانی که هوس می کنید نگه دارید. علاوه بر این، پر کردن گزینه‌های سیرکننده مانند غذاهای غنی از پروتئین می‌تواند به شما کمک کند راضی بمانید، بنابراین احتمال کمتری وجود دارد که هوس مواد مغذی کمتری داشته باشید.

اگرچه تحمل کربوهیدرات می تواند در بین افراد باردار مبتلا به دیابت بارداری به طور قابل توجهی متفاوت باشد. تحقیقات اخیر نشان می دهد که یک رژیم غذایی فراهم می کند کمتر از ۴۰ درصد کل کالری دریافتی از کربوهیدرات ها به طور کلی برای کنترل بهینه قند خون ایده آل است.

با این حال، به خاطر داشته باشید که نیازها و میزان تحمل شما به کربوهیدرات مخصوص شماست. آنها به عواملی مانند مصرف دارو، وزن بدن و کنترل قند خون بستگی دارند.

با تیم مراقبت های بهداشتی خود، از جمله پزشک و متخصص تغذیه خود کار کنید تا برنامه ای برای ارتقای کنترل بهینه قند خون در دوران بارداری که متناسب با نیازهای فردی شما باشد، ارائه دهید.

میان وعده ها و وعده های غذایی

میان وعده ها برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون عالی هستند. اگر دیابت بارداری دارید چند انتخاب سالم برای میان وعده ها و وعده های غذایی آورده شده است:

  • سبزیجات تازه یا منجمد. سبزیجات را می توان به صورت خام، بو داده یا بخارپز میل کرد. برای یک میان وعده رضایت بخش، سبزیجات خام را با منبع پروتئینی مانند هوموس یا پنیر ترکیب کنید.
  • املت های گیاهی که با تخم مرغ کامل یا سفیده تخم مرغ درست می شوند. تخم مرغ کامل منبع بسیار خوبی از بسیاری از مواد مغذی است در حالی که سفیده تخم مرغ بیشتر پروتئین را تامین می کند.
  • بلغور جو دوسر با دانه های کدو تنبل، نارگیل شیرین نشده و انواع توت ها.
  • میوه تازه همراه با یک مشت آجیل یا یک قاشق غذاخوری کره آجیل.
  • بوقلمون یا سینه مرغ.
  • ماهی پخته، به ویژه ماهی های چرب مانند سالمون و قزل آلا.
  • نان تست سیب زمینی شیرین با پوره آووکادو و گوجه فرنگی گیلاس.
  • ماست یونانی شیرین نشده با دانه های آفتابگردان، دارچین و سیب خرد شده.
بیشتر بخوانید
علل و درمان پریودی که متوقف نمی شود

همچنین، این دستور العمل ها را برای میان وعده ها و وعده های غذایی مناسب دیابت امتحان کنید.

میوه چطور؟

بله، اگر دیابت بارداری دارید، همچنان می توانید میوه بخورید. شما فقط باید آن را در حد اعتدال بخورید. اگر نگران هستید، یا برای پیگیری کربوهیدرات‌های موجود در میوه‌هایی که می‌خواهید بخورید، کمک می‌خواهید، با یک متخصص تغذیه صحبت کنید. (باز هم، نیازها و تحمل شما به کربوهیدرات منحصر به شماست!)

توت ها یک انتخاب عالی هستند زیرا قند نسبتاً کمی دارند و فیبر بالایی دارند، بنابراین آماده باشید تا آن ها را در یک اسموتی، روی مقداری ماست یا روی مقداری بلغور جو دوسر سبوس دار بریزید. سعی کنید آنها را برای ترد اضافی منجمد کنید.

در اینجا هفت نوع میوه برای امتحان کردن در دوران بارداری آورده شده است.

از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

اجتناب از برخی از غذاهای مورد علاقه تان جالب نیست، اما جایگزین های خوشمزه زیادی وجود دارد. شما باید از غذاهای بسیار فرآوری شده مانند نان سفید و به طور کلی هر چیزی که قند زیادی دارد اجتناب کنید.

بیشتر بخوانید
آیا پسوریازیس من بر بارداری تأثیر می گذارد؟

برای مثال، باید مطمئن شوید که از موارد زیر اجتناب کنید:

  • فست فود
  • نوشیدنی های الکلی
  • محصولات پخته شده، مانند کلوچه، دونات یا کیک
  • غذای سرخ شده
  • نوشیدنی های شیرین، مانند نوشابه، آب میوه، و نوشیدنی های شیرین
  • آب نبات
  • غذاهای بسیار نشاسته ای مانند ماکارونی سفید و برنج سفید
  • غلات شیرین شده، گرانولا قندی و بلغور جو دوسر شیرین شده

اگر مطمئن نیستید، از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد غذاهایی که معمولا می خورید سوال کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند که از چه چیزهایی اجتناب کنید و جایگزین هایی به شما بدهند که شما را راضی نگه دارد.

چه عوارضی دارد؟

دیابت بارداری می تواند هم برای شما و هم برای جنین نگران کننده باشد، اما اجازه ندهید که شما را مضطرب کند. در اینجا برخی از عوارضی است که ممکن است با آنها روبرو شوید و با مدیریت سلامت خود با پزشک از آنها جلوگیری کنید.

گلوکز اضافی در بدن شما می تواند باعث افزایش وزن کودک شما شود. یک نوزاد بزرگتر شما را در معرض خطر زایمان دشوارتر قرار می دهد زیرا:

  • شانه های کودک ممکن است گیر کند
  • می توانید خونریزی بیشتری داشته باشید
  • ممکن است کودک پس از تولد برای ثابت نگه داشتن قند خون خود مشکل داشته باشد

دیابت بارداری همچنین خطر ابتلا به فشار خون بالا را در دوران بارداری افزایش می دهد.

در بیشتر موارد، دیابت بارداری پس از تولد نوزاد ناپدید می شود. با این حال، برای برخی از افراد، قند خون بالا ممکن است پس از بارداری ادامه یابد. به این بیماری دیابت نوع ۲ می گویند.

ابتلا به دیابت بارداری نیز شما را در معرض افزایش خطر ابتلا به دیابت در مراحل بعدی زندگی قرار می دهد. هم شما و هم کودکتان بعد از تولد از نظر دیابت چک می شوید.

برای اطمینان از کاهش خطر عوارض، با پزشک خود در مورد ادامه مراقبت قبل و بعد از تولد نوزاد صحبت کنید.

بیشتر بخوانید
علت درد واژن چیست؟

دیابت بارداری چگونه درمان می شود؟

درمان دیابت بارداری به سطح گلوکز خون شما بستگی دارد.

در بسیاری از موارد، دیابت بارداری تنها با رژیم غذایی و ورزش قابل درمان است. در برخی موارد، ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی مانند متفورمین (گلوکوفاژ، گلومتزا) یا انسولین تزریقی برای کاهش قند خون داشته باشید.

سایر اقدامات برای بارداری سالم

این فقط غذا نیست که می تواند به شما در سالم ماندن دیابت بارداری کمک کند. علاوه بر حفظ یک رژیم غذایی متعادل، کارهای دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای داشتن بارداری سالم انجام دهید:

  • به طور منظم تمرین کن. ۵ روز در هفته حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید. از به کار بردن طیف وسیعی از فعالیت ها، هم برای سلامتی و هم برای لذت بردن، نترسید. فقط به یاد داشته باشید که قبل از شروع هر تمرین جدید با پزشک خود صحبت کنید.
  • وعده های غذایی را حذف نکنید. برای تنظیم سطح قند خون خود، هر ۳ ساعت یکبار یک میان وعده یا وعده غذایی سالم میل کنید. خوردن منظم غذاهای غنی از مواد مغذی می تواند به سیر نگه داشتن شما و تثبیت سطح قند خون کمک کند.
  • ویتامین های دوران بارداری خود را مصرف کنیداز جمله هر گونه پروبیوتیک، اگر توسط پزشک شما توصیه شده باشد.
  • به پزشک خود مراجعه کنید هر چند وقت یکبار توصیه می کنند – آنها شما را سالم می خواهند.

خلاصه

اگر در دوران بارداری دیابت بارداری برای شما تشخیص داده شد، بدانید که با رژیم غذایی و ورزش مناسب می توانید بارداری، زایمان و زایمان سالمی داشته باشید.

با پزشک خود در مورد ترکیب مناسب غذاهای سالم، فعالیت بدنی که می توانید از آن لذت ببرید و درمان های توصیه شده برای حفظ سلامت خود و کودکتان صحبت کنید.