بادام زمینی در رژیم کتوژنیک

اگرچه بادام زمینی اغلب در دسته “مغزها” قرار می گیرد، اما در واقع جزو حبوبات است، مانند نخود و لوبیا. و از آنجایی که حبوبات در رژیم کتوژنیک توصیه نمی شوند، پیروان کتوژنیک اغلب می پرسند،

آیا بادام زمینی در رژیم کتوژنیک مجاز است؟

و پاسخ مثبت است!

بادام زمینی رژیمی کتوژنیک

برخلاف بیشتر حبوبات، بادام زمینی کربوهیدرات کمی دارد و ترکیبی از درشت مغذی‌ها شبیه به مغزها دارد.

شباهت غذایی آنها به آجیل دلیل اصلی قرار گرفتن آنها در رده بادام، گردو، پسته و سایر مغزها است.

اما بادام زمینی دارای مزایای متعددی نسبت به آجیل، از نظر تغذیه ای، علاوه بر ارائه فواید بی نظیر برای سلامتی است. ناگفته نماند، که پس از پختن و نمک زدن بسیار خوشمزه است و می تواند یک افزودنی عالی برای دسرهای کتوژنیک بی شماری باشد.

در اینجا بیشتر در مورد بادام زمینی در رژیم کتوژنیک توضیح داده شده است.

حقایق جالب در مورد بادام زمینی

بادام زمینی دانه های خوراکی یک گیاه حبوباتی است. بادام زمینی علیرغم اینکه یک حبوبات گیاهی است، دارای مشخصات غذایی نزدیک به مغزها است:

تقریباً ۵۰٪ چربی، ۲۵٪ پروتئین و فقط ۱۶٪ کربوهیدرات.

به همین دلیل است که  در دسته مغزها قرار می گیرد و مردم آن را به عنوان آجیل مصرف می کنند.

ویژگی منحصر به فرد بادام زمینی این است که مانند بیشتر حبوبات به جای رشد در بالای زمین، در زیر زمین رشد می کند.

بیشتر بخوانید
دستور تهیه قهوه سرد کتو

یک واقعیت جالب دیگر در مورد بادام زمینی این است که برای تولید ۲۸ گرم بادام زمینی فقط ۴.۷ گالن آب لازم است. که بادام زمینی را به یکی از دوستدار محیط زیست ترین مغزها تبدیل می کند.

اکثر محصولات بادام زمینی برای تولید روغن بادام زمینی استفاده می شود. علاوه بر این، بادام زمینی را می توان به صورت پخته، بو داده، به عنوان کره بادام زمینی و در میان وعده مصرف کرد.

بادام زمینی علاوه بر خوشمزه بودن، منبع خوبی از پروتئین گیاهی است. و با توجه به تنظیم امتیاز اسید آمینه قابلیت هضم پروتئین (PDCAAS)، پروتئین‌های آن‌ها از نظر تغذیه‌ای با پروتئین‌های گوشت و تخم‌مرغ برابر است.

کربوهیدرات خالص موجود در بادام زمینی

به عنوان یک کتوئی، احتمالاً بیشتر به میزان کربوهیدرات های موجود در بادام زمینی علاقه دارید.

خوب، یک وعده ۱۰۰ گرمی بادام زمینی حدود ۷.۶ گرم کربوهیدرات خالص دارد (کل کربوهیدرات منهای فیبر).

این سطح مشابه آنچه در سایر مغزهای دوستدار کتوژنیک یافت می شود و بادام زمینی را برای رژیم کتوژنیک مناسب می کند.

علاوه بر کربوهیدرات خالص، بادام زمینی حاوی فیبر رژیمی است. فیبر یک کربوهیدرات غیر قابل هضم است که برای سلامت روده و متابولیسم مهم است. ۱۰۰ گرم بادام زمینی حاوی حدود ۸.۵ گرم از این ماده مغذی یا ۲۲ درصد از DV برای فیبر است.

بیشتر بخوانید
رژیم کتو اصلاح شده چیست؟

کره بادام زمینی در رژیم کتوژنیک

و اگر بادام زمینی را عمدتاً به عنوان کره بادام زمینی مصرف می کنید، احتمالاً به کربوهیدرات های موجود در کره بادام زمینی نیز علاقه دارید. یک وعده معمولی کره بادام زمینی طبیعی یا ۲ قاشق غذاخوری حاوی حدود ۴ گرم کربوهیدرات خالص است.

برای پایین نگه داشتن کربوهیدرات ها تا حد ممکن، کره بادام زمینی طبیعی یا مارک های بدون قند را انتخاب کنید. یا با فالو کردن، خودتان را در خانه بسازید.

سایر مواد مغذی و فواید بادام زمینی

همانطور که گفته شد، بادام زمینی سرشار از پروتئین است. ۱۰۰ گرم حاوی ۲۵ گرم پروتئین یا تقریباً نیمی از RDA است. نه تنها بادام زمینی سرشار از این ماده مغذی است، بلکه پروتئین بادام زمینی نیز تمام ۲۰ اسید آمینه را دارد.

همچنین یکی از بهترین منابع اسید آمینه ضروری آرژنین است. آرژنین فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون پایین می آورد.

بادام زمینی همچنین دارای چربی بالایی است و نیمی از وزن خشک آن نیز این ماده مغذی است. بیشتر چربی آنها اسیدهای چرب تک غیراشباع (MUFA) است، اما آنها همچنین حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده و چند غیر اشباع (PUFA) هستند.

بیشتر بخوانید
بیماری پارکینسون و رژیم غذایی کتوژنیک

MUFA ها به دلیل اثرات کاهش دهنده کلسترول و کاهش وزن خود شناخته شده اند. علاوه بر این، بدن به طور موثر از آنها برای انرژی استفاده می کند، به همین دلیل است که برای کتوئی ها عالی هستند.

در مورد ویتامین ها و مواد معدنی، سرشار از ویتامین های B، ویتامین E، منیزیم و روی است.

علاوه بر مواد مغذی ضروری، بادام زمینی حاوی کوآنزیم Q10 است که یک آنتی اکسیدان ویتامین مانند محلول در چربی است که برای سلامت قلب و عروق مهم است.

بادام زمینی در دسرهای کتوژنیک

بادام زمینی کامل و کره بادام زمینی می توانند به تهیه خوشمزه ترین دسرهای کتوژنیک پسند کمک کنند. بادام زمینی سرشار از پروتئین و فیبر است، نه تنها دسرها را سالم‌تر و یکنواخت‌تر می‌کند، بلکه به طعم آن نیز می‌افزاید.

این کوکی‌های کره بادام‌زمینی کتوژنیک یا بمب‌های چربی شکلاتی کره بادام‌زمینی کتوژنیک از کره بادام‌زمینی بسیار استفاده می‌کنند.  راه های دیگر استفاده از بادام زمینی و کره بادام زمینی: در میان وعده ها، اسموتی ها، پی بی و ژله و روی ماست پاشیده می شود.

خلاصه

بنابراین، اگر نگران عدم توانایی خوردن بادام‌زمینی (یا کره بادام زمینی) در حین پیروی از کتوژنیک بوده‌اید، اکنون می‌دانید که نیازی به اجتناب از آنها ندارید. بادام زمینی علیرغم اینکه یک حبوبات گیاهی است، دارای چربی زیاد و کربوهیدرات کمی است.

بیشتر بخوانید
غذاهای کتویی ایرانی ؛ دستور پخت غذاهای کتوژنیکی

بادام زمینی منبع عالی پروتئین گیاهی، فیبر و چربی های سالم است. که می تواند شما را در رژیم کتوژنیک احساس سیر و باانرژی نگه دارد و به تهیه برخی از خوشمزه ترین دسرهای کتوژنیک کمک می کنند.

به سراغ بادام زمینی بو داده یا کره بادام زمینی بدون قند بروید. و فراموش نکنید که هنگام برنامه ریزی مصرف روزانه، تعداد کربوهیدرات آنها را در نظر بگیرید.

۲۰ غذایی که در رژیم کتو باید خورد

توجه

این مطلب توسط دکتر روشن ضمیر متخصص تغذیه و رژیم کتوژنیک تهیه شده است. در صورتی که تمایل به دریافت رژیم کتوژنیک تخصصی که مشخصات زیر را دارد:

  • رژیم متناسب با شرایط شما
  • شامل بیش از ۱۵ صفحه رژیم به شکل pdf
  • توضیحات کامل و مفصل صوتی
  • پشتیبانی و ارتباط مستقیم با خود دکتر (شماره دکتر را خواهید داشت و هر سوال یا مشکلی داشتید میتوانید بپرسید)
  • گزارش هفتگی و درصورت لزوم تغییر رژیم جدید بطور رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه