بامیه برای دیابت: فواید

بامیه که به “انگشتان خانم” نیز معروف است، یک گیاه گلدار سبز است. این گیاه به خانواده هیبیسکوس و پنبه تعلق دارد. اصطلاح “بامیه” بیشتر به غلاف های خوراکی گیاه اشاره دارد.

بامیه از دیرباز غذای مورد علاقه افراد آگاه به سلامت بوده است. حاوی ویتامین های زیادی مانند ویتامین C، تیامین، نیاسین و اسید فولیک است. همچنین کالری کمی دارد و محتوای فیبر غذایی بالایی دارد.

اخیراً دانشمندان شروع به بررسی یک مزیت جدید از گنجاندن بامیه در رژیم غذایی خود کرده اند. برخی معتقدند که ممکن است به مدیریت قند خون در موارد دیابت نوع ۱، نوع ۲ و بارداری کمک کند.

هیئت منصفه هنوز در مورد اینکه آیا بامیه ممکن است به عنوان یک درمان مستقیم دیابت موثر باشد یا خیر، صحبت نمی کند، اما گیاه بامیه فواید سلامتی ثابت شده زیادی دارد. در ادامه بخوانید تا ببینید آیا بامیه می تواند بخشی قابل اجرا از برنامه درمان دیابت شما باشد یا خیر.

بامیه برای دیابت: فواید و Safetyhealthline.comhttps://www.healthline.com › بامیه

نکات برجسته

  1. بامیه متعلق به همان خانواده گیاهی هیبیسکوس و پنبه است. اصطلاح بامیه بیشتر به غلاف های خوراکی گیاه اشاره دارد.
  2. بامیه حاوی منیزیم، تیامین، نیاسین، ویتامین C، اسید فولیک و کلسیم است. کالری کمی دارد و دارای فیبر غذایی بالایی است.
  3. اشکال محبوب بامیه برای اهداف دارویی شامل آب بامیه، پوست بامیه و دانه های پودر شده است.
مطالعات بر روی بامیه و دیابت

تحقیقات پزشکی روی بامیه برای مدیریت دیابت هنوز در مراحل اولیه است.

یک  مرور سیستماتیک در سال ۲۰۲۳ و  متاآنالیز هشت کارآزمایی بالینی نشان داد که بامیه سطح قند خون ناشتا را در میان افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع ۲ کاهش می‌دهد، اما تأثیر قابل‌توجهی بر  HbA1c ، معیار طولانی‌مدت مدیریت قند خون، ندارد.

۱. فیبر غذایی

بامیه سرشار از فیبر است. هشت غلاف با اندازه متوسط ​​حاوی حدود  ۳ گرم فیبر  هستند .

این کیفیت فیبر فله دارای چندین مزیت است. به هضم غذا کمک می کند  ، میل به گرسنگی را کاهش می دهد و افرادی را که آن را می خورند برای مدت طولانی تری احساس سیری می کند.

غذاهای با محتوای فیبر بالا برای گزینه های رژیم غذایی درمان دیابت مهم هستند. افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی  می تواند مدیریت بهتر قند خون را ارتقا دهد  و  حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

۲. اثرات بر استرس

شواهدی وجود دارد  که  نشان می دهد عصاره دانه بامیه دارای  اثر آنتی اکسیدانی  و ضد استرس در جریان خون است.

در دراز مدت، سطح استرس بالا  می تواند باعث  افزایش سطح قند خون شود. مدیریت  سطح استرس  و  سلامت روان  بخش مهمی از مدیریت دیابت است و استفاده از بامیه و دانه های مشتق از آن می تواند کمک کننده باشد.

۳. ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند

تحقیقات نشان می دهد که بامیه منبع قابل اعتماد  می تواند به کاهش  سطح کلسترول  و تری گلیسیرید کمک کند. تری گلیسیرید نوعی چربی است که به عنوان لیپید شناخته می شود و در خون شما وجود دارد.

متخصصان به افراد مبتلا به دیابت توصیه می کنند غذاهایی با محتوای فیبر بالا و کیفیت آنتی اکسیدان بخورند زیرا کلسترول را کاهش می دهند. افراد مبتلا به دیابت  بیشتر احتمال دارد که  سطح کلسترول ناسالم داشته باشند.

این چشم انداز برای افرادی که هم سطح کلسترول بالا و هم دیابت دارند خوب نیست. به همین دلیل بسیار مهم است که مطمئن شوید رژیم غذایی شما دارای سطوح کلسترول سالم است.

۴. کاهش خستگی

برخی از تحقیقات لوله آزمایش و حیوانات نشان می دهد که استفاده از گیاه بامیه ممکن است زمان بهبودی و سطح خستگی را بهبود بخشد.

با گنجاندن بامیه در رژیم غذایی خود و پیروی از یک برنامه ورزشی سالم، ممکن است بتوانید برای مدت طولانی تری ورزش کنید و سریعتر پس از ورزش ریکاوری کنید.

فعالیت قلبی عروقی بخش مهمی از پیشگیری و درمان دیابت است. مصرف گیاه بامیه ممکن است به سبک زندگی فعال تر کمک کند.

تشکیل 

بامیه انواع مختلفی دارد.

آب بامیه

نوشیدن آب بامیه یکی از روش های جدید و محبوب استفاده از بامیه است. حتی برخی افراد معتقدند که نوشیدن آن به کاهش علائم دیابت کمک می کند. تحقیقات هنوز این موضوع را تایید نکرده است.

برای تهیه آب اکتا، غلاف بامیه را در آب بریزید و یک شب خیس کنید. آب مقداری مواد مغذی ارزشمند را در پوست و غلاف دانه جذب می کند.

اگر طعم بامیه را دوست ندارید، نوشیدن محلول آب بامیه راهی سریع و ساده برای به دست آوردن فواید بامیه بدون خوردن آن است.

برخی ترجیح می دهند به جای خیس کردن کامل غلاف ها، بامیه ها را به ورقه های نازک برش دهند. اگر قصد دارید آب بامیه را از این طریق تهیه کنید، برای نوشیدنی کمی تلخ آماده باشید.

مهم است به یاد داشته باشید که آب بامیه فیبر ندارد.

پوست بامیه و پودر دانه ها

پوست بامیه سنتی ترین روش استفاده دارویی از بامیه است.

در  مطالعات اولیه  برای بررسی فواید استفاده از بامیه، محققان فکر کردند که استفاده از پوست خرد شده بامیه مطلوب ترین راه برای خوردن آن است. می توانید پوست بامیه را خودتان با استفاده از رنده آشپزخانه دستی یا آبلیمو تهیه کنید.

مردم اجازه می‌دهند دانه‌ها قبل از آسیاب کردن خشک شوند تا دانه‌های بامیه پودری درست شوند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف پودر دانه ها به عنوان مکمل نیز مفید است.

تهیه پودر کمی وقت گیر و کار زیادی است، اما می توانید به راحتی دانه های بامیه پودر شده را از فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی و تامین کنندگان آنلاین خریداری کنید.

عصاره بامیه در یک کپسول

همچنین می توانید عصاره بامیه را به صورت کپسول از بسیاری از فروشگاه های بهداشتی یا آنلاین خریداری کنید. این ممکن است برای کسانی که طعم یا بافت بامیه را دوست ندارند مفید باشد.

ایده های دستور پخت بامیه

ژل داخل بامیه یک عامل غلیظ کننده است که آن را به یک ماده رایج در برخی سوپ ها و خورش ها تبدیل می کند. اگر می خواهید از بامیه در رژیم غذایی خود استفاده کنید، می توانید با یک دستور ساده گامبو شروع کنید.

بامیه ترشی یکی دیگر از انواع بامیه محبوب است که طعم ترش را جایگزین تلخی غلاف بامیه می کند. ترشی بامیه باعث نرم شدن پوست نیز می شود.

اگر یک دستگاه آب‌گیری دارید، خشک کردن غلاف بامیه و چاشنی آن با نمک دریایی یک میان‌وعده خوشمزه می‌سازد که می‌تواند هوس خوردن را برطرف کند.

نگرانی های ایمنی

اگر قبلاً در حال برنامه درمانی برای دیابت خود هستید، اگر به دنبال درمان های جامع مانند بامیه هستید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

یک  مطالعه در سال ۲۰۱۱ نشان  داد که بامیه مانع از جذب  متفورمین می شود ، دارویی که پزشکان برای کمک به مدیریت سطح قند خون تجویز می کنند.

اگر متفورمین مصرف می کنید، بامیه چیزی نیست که باید آن را آزمایش کنید.

سوالات متداول

در اینجا چند سوال متداول در مورد بامیه و دیابت وجود دارد.

آیا بامیه قند خون را کاهش می دهد؟

مطالعه ای  در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد که  بامیه می تواند سطح قند خون را در موش های باردار مبتلا به دیابت بارداری کاهش دهد. تحقیقات بیشتر در بین انسان ها ضروری است.

چگونه بامیه را برای دیابت تهیه می کنید؟

بامیه را می توانید به روش های مختلفی تهیه کنید، از جمله افزودن آن به سوپ و آش و یا نوشیدن آب بامیه.

خوردن بامیه چه عوارضی دارد؟

خوردن زیاد بامیه ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. بامیه  منبع بالایی  از اگزالات است که می تواند به   تشکیل سنگ کلیه منجر شود.

خلاصه

هیچ تحقیق پزشکی قطعی وجود ندارد که ثابت کند بامیه یک درمان طبیعی برای دیابت است.

درک این نکته مهم است که بامیه قطعا جایگزین انسولین نیست. با این حال، از آنجایی که فواید زیادی برای مبتلایان به دیابت دارد، در صورت موافقت پزشک، بامیه ممکن است ارزش امتحان کردن در کنار درمان سنتی را داشته باشد.

قبل از ایجاد هر گونه تغییر در برنامه درمانی دیابت خود، حتما با یک پزشک صحبت کنید.

 منبع

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه