باید و نبایدهای تغذیه در سفر

یکی از چالش‌هایی که اکثر ما در سفر با آن روبه رو هستیم، بعد از مسئله اقامت و اجاره سوئیت، استفاده از تغذیه سالم در سفر است. وقتی آدم به جاده می‌زند، به دنبال تهیه غذایی راحت و سریع است. استفاده از غذای آماده به قدری وسوسه انگیز و متداول شده که استفاده و انتخاب غذای سالم را به یک چالش واقعی تبدیل کرده است. با وجود انواع رستوران‌ها‌، مهمان‌خانه‌ها، هتل‌ها و…  حتی کار سخت‌تر هم شده است. از جمله نکات بسیار مهمی که هر مسافری باید به خوبی بداند آن است که در هنگام مسافرت چه بخورد. اگر در سفرمان همراهانی از سنین خردسال داشته باشیم، این موضوع به مراتب اهمیت افزون تری خواهد یافت. به همین دلیل در ادامه این مطلب به موضوعات مختلفی مثل نکات تغذیه در سفر و نحوه انتخاب و آماده کردن غذای مناسب مسافرت می‌پردازیم و چند غذای مسافرتی ساده هم پیشنهاد می‌کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

اهمیت تغذیه سالم در سفر

خستگی سفر، هیجان، استرس، بوفه‌های هتل، غذاهای رایگان هواپیماها و قطارها و… همه این‌ها شما را وسوسه می‌کند غذا بخورید، حتی اگر گرسنه نباشید. متاسفانه نمی‌توان گفت غذاهای ارائه شده سالم هستند، بنابراین ممکن است شما بدون اینکه میل و نیازی به غذا داشته باشید غذا بخورید آن‌هم غذای ناسالم! به همین دلیل است که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما برای داشتن تغذیه سالم در سفرتان برنامه‌ریزی کنید.

آماده کردن غذای مناسب قبل از شروع سفر

قبل از سفر میوه و سبزیجات تازه خود را با دقت زیر شیر آب بشویید و سپس آن‌ها را در یک فضای خنک قرار دهید. برای فراهم کردن یک فضای خنک و مناسب برای نگهداری غذا در سفر، می‌توانید از بسته‌های ژل منجمد استفاده کنید. نگهداری غذا در دمای کمتر از ۴ درجه سانتی گراد، از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند.

ممکن است بعضی از مواد غذایی در سفر نیاز به گرم کردن و پختن داشته باشند. در صورتی که با ماشین شخصی سفر می‌کنید، بهتر است وسایل مورد نیاز برای گرم کردن غذا را نیز به همراه خود ببرید. البته هنگام پیدا کردن اقامتگاه باید به این نکته هم توجه کنید که در هتل و با اجاره اقامتگاه بوم گردی این امکان برایتان وجود ندارد که بتوانید در اتاقتان آشپزی کنید و یا حتی غذاهایتان را گرم کنید. پس یا باید به فکر کمپینگ باشید یا از قبل برای اجاره روزانه خانه اقدام کنید. در انتخاب و خرید مواد غذایی در سفر خود دقت کنید؛ سعی کنید از غذای خراب شدنی برای سفر استفاده نکنید. گروهی از معروف‌ترین مواد غذایی و تنقلاتی که سرعت فساد آن‌ها پایین است عبارتند از: انواع قلات، آجیل و مغزیجات، چیپس ها، انواع شیرینی خشک، عسل، سوپ آماده و بسته بندی شده، انواع کنسرو، چوب شور، بیسکوییت، میوه های خشک شده، معجون.

در طول راه سفر چه غذاهایی بخوریم؟

مطمئن ترین راه تغذیه در سفر این است که غذای ساده ایی در منزل تهیه کنید و در یک ظرف خنک با خود بردارید. غذایی که برای بین راه تهیه می کنید نباید آبکی باشد. غذاهای آبکی سریع تر فاسد می شوند.

غذاهای خشک مثل انواع کوکو ها، کتلت، شامی، انواع دلمه ها، انواع پلوها همراه با گوجه فرنگی،کاهو و خیار تازه و لیمو ترش که خوب شسته شده اند غذاهای مناسبی برای سفرند. غذایی را که برای سفر آماده می‌کنید در طول راه کاملا خنک نگه دارید. غذاهایی مثل سالاد الویه، کالباس وسوسیس که سریع تر فاسد می شوند برای سفر مناسب نیستند.

اگر مایلید صبحانه را در طول راه میل کنید، می توانید از منزل پنیر، گوجه فرنگی، خیار و یا تخم مرغ آب پز و سفت وکمی مربا یا عسل به همراه یک فلاسک آب جوش برای چای با خودتان بردارید و در بین راه با نان محلی داغ و تازه نوش جان کنید. پنیر، سرشیر، خامه محلی معمولا از شیر پاستوریزه نشده تهیه می شود و مصرف آن‌ها خطر ابتلا به بیماری تب مالت را به همراه دارد ویا ممکن است به دلیل کهنگی ، خطر مسمومیت و اسهال واستفراغ را به دنبال داشته باشند.

از شیر محلی هم به این دلیل که پاستوریزه نشده است استفاده نکنید. مگر اینکه آن را به مدت ۱۰ دقیقه در حال هم زدن بجوشانید. از خرید و مصرف چیس هایی که به صورت فله عرضه می شوند خودداری کنید. این نوع چیپس ها معمولا حاوی مقدار زیادی نمک و روغن است و ممکن است روغن مورد استفاده در تهیه آن ها کیفیت مطلوبی نداشته باشد. به این دلیل مصرف آن ها حتی می تواند سرطانزا باشد.

غذای کودکان در سفر

بچه ها علاقه وافری به خوردن کالباس و سوسیس دارند بنابراین خانواده ها در طول سفر برای اینکه هم غذای مورد علاقه فرزندان را فراهم کرده باشند و هم وقت زیادی صرف تهیه غذا نکنند، کالباس وگوجه فرنگی و خیار شور را به عنوان غذای بین راه انتخاب می کنند، اما احتمال فساد پذیری کالباس زیاد است وبنابر این برای سفر اصولا توصیه نمی شود. برای اینکه کودکان را هم راضی نگه دارید می توانید خوردن این نوع غذاها را به بعد از اجاره سوئیت در تبریز و اقامت در مقصد موکول کنید. در این صورت از تازه بودن مواد هم مطمئن هستید.

میوه تازه به همراه داشته باشید

همراه داشتن میوه نکته مهم در تغذیه سالم در سفر است. میوه ها می توانند عطش شما را برطرف کرده و گرسنگی شما را تا حدی برطرف کنند. در آنها محتوای چربی تقریباً وجود ندارد و همچنین منبع خوبی از ویتامین A و C است. بهتر است میوه های بادوام مانند سیب، موز و گلابی تهیه کنید تا نگران فاسد شدن آنها نباشید.

نکات تغذیه ای بعد از رسیدن به مقصد

اگر به شهرهایی سفر می‌کنید که تا به حال در آن نبوده‌اید، ممکن است با انواع مختلفی از غذاهای محلی و جدیدی مواجه شوید که تاکنون آن‌ها را امتحان نکرده‌اید. در این شرایط بهتر است از ترکیبات غذاهای محلی مطمئن شوید. از مهم‌ترین توصیه‌های مربوط به تغذیه در شهر و مقصد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

هنگام رزرو هتل به یخچال دار بودن اتاق توجه کنید. در این صورت می‌توانید به بازار خوار و بار فروشی شهر مراجعه کنید و میان وعده و غذا تهیه کرده و در یخچال ذخیره کنید.

مصرف صبحانه را جدی بگیرید. بهتر است در مسافرت خود از صبحانه‌های فوری و مختصر استفاده کنید. انتخاب نان‌های محلی، شیر کم چرب و پر چرب، برخی از میوه‌ها و … در مدت زمان اقامت شما کار آمد خواهند بود.

از دستفروش‌ها و فروشندگان خیابانی غذا نخرید. زمانی که در خیابان‌های شهری مثل قشم قدم می‌زنید ممکن است رایحه غذای دستفروشان و غذا فروش‌های خیابانی شما را وسوسه کند. بهتر است از این موارد گذر کنید و از مراکز شناخته شده و مطمئن غذای خود را تهیه کنید. وقتی از قبل به فکر اجاره ویلا در قشم بوده باشید در چنین شرایطی می توانید مواد اولیه سالم را تهیه کرده و به محل اقامتتان بروید و خودتان هر غذایی که هوس کردید را تهیه کرده و نوش جان کنید.

در رستوران‌ها غذای مناسب را انتخاب کنید. قبل از سفارش غذا بهتر است با دقت بیشتری منو را بررسی کنید. سعی کنید از غذایی استفاده کنید که نیمی از آن را میوه و سبزیجات تشکیل داده است، و نیمه دیگر شامل پروتئین کم چرب و غلات باشد.

غذای سالم در سفرهای طولانی‌مدتی که جایی را برای اقامت اجاره می‌کنید

یکی از راه‌های حفظ تغذیه در سفر مخصوصا در سفرهای طولانی‌تر اجاره‌ی مکان مستقل و مناسب برای مدت زمان اقامت است. معمولا وقتی اقدام به اجاره سوئیت در مشهد یا هر شهر دیگری می‌کنیم، چند وسیله‌ی ساده اولیه برای استفاده‌ی مسافران در آشپزخانه وجود دارد، اگر این‌طور بود که مشکلی ندارید اما اگر چیزی در دسترس نبود آنها را تهیه کنید تا راحت بتوانید آشپزی کنید. خوب حالا فکر کنید در منزل خودتان هستید، غذایی را که دوست دارید بپزید و میل کنید.

در انتخاب مکانی که می‌خواهید اجاره کنید دقت کنید و توجه داشته باشید که آشپزخانه‌ی تمیز و مناسبی داشته باشد. اگر از طریق اینترنت و وبسایت های رزرو آنلاین به طور مثال برای اجاره ویلا در کیش اقدام کنید، معمولا می‌توانید تمامی عکس‌های مربوط به محل را ببینید و سپس انتخاب کنید.

سعی کنید بازارهای محلی سبزیجات و میوه‌ها را در اطراف محل اقامت‌تان بشناسید و بدانید چقدر با محلی که شما اجاره کرده‌اید فاصله دارند و آیا فروشگاهی که خوراکی‌های ارگانیک داشته باشد نزدیک شما هست. خوشبختانه با جست‌وجو در اینترنت می‌توانید هر لحظه اطلاعات مفیدی در رابطه با آدرس‌ها و مراکز مختلف به ‌دست آورید.

درصورت خرید مواد غذایی چه کنیم؟

اگر در مسافرت شرایطی نبودید که بتوانید از یک رستوران معتبر استفاده کنید و مجبور به خرید از سوپرمارکت‌های بین راهی شدید، نگران نباشید! در این شرایط هم می‌توانید غذای سالمی انتخاب کنید که خطر ابتلای شما به بیماری را تا حدزیادی کاهش دهد. توصیه می‌شود در چنین شرایطی یکی از موادغذایی زیر را انتخاب کنید که بعد از اجاره سوئیت در کرج و ساکن شدن در اقامتگاه بتوانید به راحتی از آن ها استفاده کنید:

  • یک ظرف کوچک ماست
  • میوه یک ظرف کوچک
  • یک بسته از آجیل یا دانه‌های آفتابگردان
  • پنیر پاستوریزه کم‌چرب با بسته‌بندی معتبر
  • چوب شورهای حاوی دانه‌های گیاهی
  • بسته‌های پاپ کرن
  • دانه‌های سویا
  • یک بسته میوه خشک

اما حواستان باشد که در صورت تصمیم به خرید این اقلام در تمام مراحل ورود به سوپرمارکت، جابه‌ جا کردن پول، بازکردن بسته ‌بندی‌ها و… دستورالعمل‌های بهداشتی را به ‌صورت کامل رعایت کنید.

نکات استفاده از فست فود در سفر

  • فست فودهایی مانند مک دونالد، برگر کینگ و CFC همه جای دنیا پیدا می‌شوند. با اینکه بهتر است غذای سنتی شهر مقصدتان را هم امتحان کنید.
  • در مناطقی که بهداشت پایینی دارند، دمنوش بابونه همراه داشته باشید تا در صورت مسمومیت غذایی، بتوانید غذای مسموم را سریعا دفع کنید.

نکات مهم تغذیه ای در سفر

  • سراغ رستوران‌هایی بروید که شلوغ هستند و پر از توریست است. گردشگران معمولا رستوران‌های خوب را به هم معرفی می‌کنند و یا در سایت‌ها و کتاب‌های مختلف معرفی شده‌اند. بنابراین معمولا به رستورانی که تعداد زیادی توریست در آن وجود دارد می‌شود اعتماد کرد.
  • حتی الامکان از خوردن سالاد و غذاهای نشسته در رستوران‌های ارزان یا از دکه‌های کنار خیابانی پرهیز کنید.
  • اضافه کردن ادویه‌هایی مانند فلفل و زردچوبه به غذا بخاطر خواص ضدعفونی کننده، بسیار توصیه می‌شود. همچنین خوردن لیمو ترش و آناناس هم که دارای اسید بالایی هستند به همراه غذا بسیار توصیه می‌شود.
  • از خوردن آبمیوه‌هایی که در آن یخ خورد شده دارد پرهیز کند. توجه داشته باشید که هیچگاه از آب معدنی برای ساخت یخ استفاده نمی‌شود و سرما باعث کشته شدن میکروارگانیسم‌ها نمی‌شود.
  • موقع خریدن آب معدنی به درب آن دقت کنید که پلمب باشد. در برخی کشورهای فقیر بطری خالی آب معدنی‌ها ممکن است توسط محلی‌ها از آب شیر پر شده و دوباره به فروش برسند.

یک همراه مطمئن برای اقامتتان پیدا کنید!

لیدوماتریپ یکی از معتبر ترین سایت ها در زمینه گردشگری و رزرواسیون آنلاین اقامتگاه است. این وبسایت حدود ۷ هزار اقامتگاه را در سراسر ایران (از اجاره سوئیت در چابهار تا ویلاهای لوکس و لاکچری در کیش و شمال و…) پوشش داده و از این طریق یکی از نگرانی های مسافران و گردشگران را تا حدودی حل کرده است. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با خدمات این مجموعه، به صفحه لیدوماتریپ مراجعه کرده و یا با شماره های پشتیبانی موجود در سایت تماس بگیرید و از پشتیبانی ۲۴ ساعته تیم لیدوما استفاده کنید.

لطفاً به این مطلب امتیاز دهید. این‌کار به بهبود ارائه مطالب کمک خواهد کرد.
بیشتر بخوانید
رونمایی از خواص جادویی گیاه دارویی معروف توسط عطاری آنلاین مجتبی محقق
دیدگاهتان را بنویسید