بهترین راه برای کاهش حرارت بدن

بدن انسان به تغییرات بیرونی و درونی واکنش نشان می دهد. کاهش حرارت بدن به صورت خارجی یا داخلی امکان پذیر است. پریدن به یک استخر خنک نمونه ای از خنک کننده های خارجی است در حالی که نوشیدن آب سرد به کاهش دمای بدن در داخل کمک می کند.

کارشناسان دمای طبیعی بدن را حدود ۹۸.۶ درجه فارنهایت (۳۷ درجه سانتیگراد) می دانند، اما بسته به زمان روز می تواند تا ۰.۹ درجه فارنهایت (۰.۵ درجه سانتیگراد) تغییر کند. همچنین از فردی به فرد دیگر کمی متفاوت است.

دلایل زیادی برای افزایش دمای بدن افراد وجود دارد. اینها شامل بیماری ها، داروها و فعالیت بدنی شدید است. دمای بدن بالاتر از ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) معمولاً نشان دهنده تب است.

صرف بیرون از منزل بودن در یک روز بسیار گرم می تواند برای ایجاد گرمازدگی یا گرمازدگی کافی باشد. این موضوع در سراسر جهان با تأثیر فزاینده افزایش دما به دلیل تغییرات آب و هوایی نگران کننده است.

بر اساس گزارش سالانه آب و هوای سال ۲۰۲۱ اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA)، دمای ترکیبی خشکی و دریا با نرخ متوسط ​​۰.۱۴ درجه فارنهایت (ºF) یا ۰.۰۸ درجه سانتیگراد (ºC) در هر دهه برای نزدیک به ۱۵۰ افزایش یافته است. سال ها.

در عین حال، یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ تخمین می زند که ۳۷ درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از گرما در سراسر جهان را می توان به تغییرات آب و هوایی نسبت داد.

این مقاله به جزئیات در مورد علل شایع افزایش دمای بدن می پردازد و هشت نکته را مورد بحث قرار می دهد که می تواند به فرد در کاهش گرمای بدن و کاهش حرارت بدن کمک کند.

چگونه گرمای بدن را کاهش دهیم

دمای بدن با افزایش دمای بیرونی و همچنین با افزایش دمای داخلی افزایش می یابد. بدن انسان همیشه دمای خود را تنظیم می کند و می تواند آن را به چهار روش مختلف کاهش دهد :

  • تبخیر، که با تعریق حاصل می شود
  • تشعشع، که به معنای انتشار گرما در هوای اطراف است
  • همرفت، که زمانی رخ می دهد که هوای خنک تری بدن را احاطه کند
  • رسانایی، که انتقال گرمای بدن به آب سرد یا یخ مجاور است

نکاتی برای کاهش دمای بدن

ناحیه ای از مغز به نام هیپوتالاموس مسئول تنظیم دمای بدن است. دمای فعلی بدن را در برابر دمای طبیعی آن بررسی می کند و سپس آن را تنظیم می کند.

وقتی بدن خیلی گرم است، تنظیم از طریق تعریق برای خنک شدن آن اتفاق می افتد. هنگامی که هوا خیلی سرد است، هیپوتالاموس باعث ایجاد لرز می شود تا آن را گرم کند.

بیشتر بخوانید
اسکیزوفرنی چیست - علائم و علل

اگرچه ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما خوردن غذاهای تند و انجام فعالیت‌هایی که باعث عرق کردن بدن می‌شود، می‌تواند احساس خنک‌تری نسبت به دمای بیرون به بدن بدهد. این به این دلیل است که تعریق دمای بدن را کاهش می دهد.

در زیر هشت نکته برای کاهش گرمای بدن آورده شده است:

۱. مایعات خنک بنوشید

نوشیدن مایعات خنک مانند آب یا چای سرد می تواند با خنک کردن داخلی بدن به کاهش دمای بدن کمک کند. مصرف منظم مایعات همچنین می تواند از کم آبی بدن جلوگیری کند که می تواند گرمای بدن را افزایش دهد.

۲. به جایی بروید که هوای خنک تری دارد

افراد می توانند با رفتن به منطقه ای با دمای بیرونی خنک تر، دمای بدن خود را کاهش دهند. بدن در اثر همرفت گرما را از دست خواهد داد.

۳. در آب خنک قرار بگیرید

شنا کردن در آب خنک، حمام ولرم یا مالیدن آب سرد به بدن می تواند دمای بدن را کاهش دهد. در این موارد دمای بدن در اثر رسانایی کاهش می یابد.

۴. سرد را به نقاط کلیدی بدن بمالید

استفاده از آب سرد یا یخ در نقاط استراتژیک بدن که رگ‌ها نزدیک به سطح هستند – مانند مچ دست، گردن، سینه و شقیقه‌ها – می‌تواند به سرعت دمای خونی که در این رگ‌ها جریان دارد را کاهش دهد. این باعث می شود بدن احساس خنکی کند.

۵. کمتر حرکت کنید

بدن هنگام حرکت گرما آزاد می کند. در دماهای گرم، اگر فرد از ورزش سنگین اجتناب کند و حرکات خود را محدود کند، احتمالاً کمتر احساس گرما می کند.

۶. لباس های سبک تر و تنفس پذیرتر بپوشید

گرما راحت تر از برخی پارچه ها عبور می کند. پارچه های طبیعی مانند پنبه و کتان اجازه می دهند گرما راحت تر از پارچه های مصنوعی مانند اکریلیک و نایلون از بدن خارج شود.

۷. مکمل های تنظیم کننده حرارت مصرف کنید

بسته به علت افزایش دمای بدن، مصرف مکمل ممکن است به تنظیم گرمای بدن کمک کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ که عصاره‌های گیاهی را با هم مقایسه کرد، نشان داد که روغن گل مغربی و کوهوش سیاه به طور موثری دفعات و شدت گرگرفتگی را در افرادی که در دوران پیش از یائسگی یا یائسگی قرار دارند، کاهش می‌دهند.

کوهوش سیاه نیز فرکانس گرگرفتگی را کاهش داد.

در اینجا درباره مصرف کوهوش سیاه در دوران یائسگی بیشتر بدانید.

بیشتر بخوانید
دلیریوم (علل، علائم و درمان)

۸. در مورد سلامت تیروئید با پزشک صحبت کنید

گاهی اوقات، گرمای زیاد بدن ممکن است به دلیل پرکاری تیروئید باشد. در این حالت، فرد ممکن است علائم دیگری مانند ضربان قلب سریع، تعریق، زردی و گیجی را نیز مشاهده کند.

هر کسی که فکر می کند ممکن است مشکل تیروئید داشته باشد باید با پزشک صحبت کند.

علل بالقوه احساس گرما

علت افزایش دمای بدن می تواند خارجی یا داخلی باشد. در زیر، ما برخی از دلایل اصلی را فهرست می کنیم که چرا یک فرد ممکن است بیش از حد معمول احساس گرما کند:

محیط گرم

گذراندن وقت در خارج از خانه در هوای بسیار گرم می تواند دمای بدن فرد را افزایش دهد، همانطور که می تواند برای مدت طولانی در یک محیط داخلی گرم باشد. پوشیدن بیش از حد لایه ها در هر دو موقعیت نیز می تواند منجر به افزایش دمای بدن شود.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب یا گرما

گذراندن زمان بیش از حد زیر نور خورشید می تواند گرمای بدن را افزایش دهد یا حتی منجر به گرمازدگی شود که برخی افراد آن را آفتاب زدگی می نامند.

کودکان و بزرگسالان به ویژه در معرض خطر گرمازدگی هستند. کم آبی بدن در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند گرمای بدن را بیشتر کند. بنابراین، نوشیدن مایعات زیاد و استراحت پس از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید یا گرما مهم است.

نشانه های گرمازدگی چیست؟

پزشکان قرار گرفتن بیش از حد در معرض گرما را به سه سطح دسته بندی می کنند : گرفتگی گرما، گرمازدگی و گرمازدگی.

گرچه برای بدن سخت است، اما گرفتگی گرما نیازی به مراقبت پزشکی ندارد. با استراحت زیاد و آبرسانی مجدد تمایل به فروکش دارد.

علائم گرمازدگی عبارتند از:

  • دمای بدن بالا
  • سرگیجه
  • درد یا سفتی عضلات

اگر علائم بیش از یک ساعت طول بکشد یا با گذشت زمان بدتر شود، گرمازدگی نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

علاوه بر علائم گرمازدگی، فرد ممکن است موارد زیر را تجربه کند:

  • استفراغ
  • سردرد
  • کاهش تمرکز یا اختلال در قضاوت

گرمازدگی بسیار جدی است و نیاز به مراقبت پزشکی در بیمارستان دارد.

علائم گرمازدگی شامل علائم گرمازدگی و همچنین:

  • تشنج
  • مشکل در حفظ هوشیاری
  • نارسایی کبد

در اینجا درباره تفاوت بین گرمازدگی و گرمازدگی بیشتر بدانید.

ورزش یا حرکت بیش از حد معمول

وقتی انسان حرکت می کند، انرژی ایجاد می کند. گرما راه بدن برای آزاد کردن انرژی است. اما استقامت بدنی بیش از حد می تواند گرمای بیش از حد بدن ایجاد کند. برای کاهش گرمای بدن، فرد می تواند به طور موقت کمتر یا فقط در صورت لزوم حرکت کند.

بیشتر بخوانید
مننژیت - علائم و علل

قبل از یائسگی یا یائسگی

در دوران پیش از یائسگی و یائسگی، افراد اغلب گرگرفتگی و تعریق شبانه را تجربه می کنند که به طور موقت دمای بدن را افزایش می دهد.

داروها، هورمون ها و داروهای تفریحی

داروها و سایر داروها می توانند با تأثیر بر کاهش یا تولید گرما، دمای بدن فرد را افزایش دهند.

این شامل:

  • دیورتیک ها
  • آنتی کولینرژیک ها
  • مسدود کننده های بتا
  • داروهای اعصاب
  • داروهای بیهوشی استنشاقی
  • سوکسینیل کولین

این داروها یا توانایی بدن را برای از دست دادن گرما با تعریق مختل می کنند یا توانایی بدن برای خلاص شدن از گرمای اضافی را کاهش می دهند.

برخی از داروها، هورمون‌ها و داروهای تفریحی نیز می‌توانند باعث تولید گرمای اضافی در بدن شوند زیرا سرعت متابولیسم را افزایش می‌دهند. اینها شامل داروهایی مانند MDMA و کوکائین است.

ناخوش بودن

دمای بدن نیز در پاسخ به میکروب هایی مانند ویروس ها و باکتری ها افزایش می یابد. افزایش دمای بدن به بدن کمک می کند تا با بیماری های مهاجم مقابله کند، به همین دلیل است که تب اغلب نشانه ای از بیمار شدن است.

طوفان تیروئید

طوفان تیروئید به معنای افزایش هورمون تیروئید در بدن است. این یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. طوفان تیروئید ممکن است پس از بیماری، جراحی، عفونت یا بارداری رخ دهد.

علاوه بر دمای بدن بسیار بالا، علائم طوفان تیروئید عبارتند از :

  • ضربان قلب سریع
  • تعریق
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تحریک
  • زردی
  • درد شکم

هیپرترمی بدخیم

هیپرترمی بدخیم یک بیماری ژنتیکی است که باعث می شود فرد نسبت به برخی داروها و داروها واکنش شدید نشان دهد.

علائم شامل ضربان قلب سریع یا نامنظم، دمای بدن بالا و اسپاسم شدید عضلانی است. افراد مبتلا به این بیماری نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

هر فردی با دمای بدن ۱۰۳ درجه فارنهایت (۳۹.۴ درجه سانتیگراد) یا بالاتر باید فوراً به پزشک خود مراجعه کند.

مراقبان باید کودکان زیر ۳ ماه را در صورتی که دمای مقعدی آنها ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) یا بالاتر باشد، نزد پزشک ببرند.

در کودکان بزرگتر از ۳ ماه، دمای ۱۰۲.۲ درجه فارنهایت (۳۹ درجه سانتیگراد) یا تبی که بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

افرادی که گرمای بدنشان بالاتر از حد معمول است و همچنین علائم زیر را دارند باید به پزشک مراجعه کنند:

  • مشکل در تنفس
  • تحریک پذیری، خواب آلودگی یا ضعف
  • یک گردن سفت
  • حساسیت به نور
  • استفراغ
  • امتناع از نوشیدن یا کم آبی بدن
  • علائم بثورات یا عفونت
بیشتر بخوانید
نوروپاتی الکلی

سوالات متداول

در ادامه به سوالات اضافی در مورد دمای بالای بدن پاسخ داده شده است.

چه کسانی در معرض خطر گرمازدگی هستند؟

گروه های خاصی بیشتر در معرض خطر مرگ در نتیجه گرمای بیش از حد بیرون هستند. این شامل افراد مسن بالای ۶۵ سال، کودکان و افراد مبتلا به مشکلات قلبی یا ریوی می شود. افرادی از گروه‌های به حاشیه رانده شده تاریخی که ممکن است دسترسی کمتری به وسایل خنک‌کننده داشته باشند نیز بیشتر در معرض خطر هستند ، به‌ویژه سیاه‌پوستان غیر اسپانیایی.

چگونه حرارت را فورا کاهش دهیم؟

این بستگی به علت درجه حرارت بالا دارد. فرد می تواند تب ویروسی را با داروهایی مانند ایبوپروفن (ادویل) کنترل کند. سایر علل مرتبط با سلامت ممکن است به درمان های دیگری نیاز داشته باشند. فرد باید برای یافتن علت زمینه ای و دریافت بهترین درمان به پزشک مراجعه کند. اگر علت گرمای بیش از حد در فضای باز باشد، فرد باید آب بنوشد، به یک منطقه سایه رفته و از فعالیت بدنی خودداری کند.

کدام غذا گرمای بدن را کاهش می دهد؟

برای کمک به خنک ماندن فرد در هوای گرم، فرد باید میوه و سبزیجات تازه بخورد. هندوانه، خیار و پرتقال انتخاب های خوبی هستند زیرا حاوی مقدار زیادی آب هستند و می توانند به هیدراته ماندن فرد کمک کنند. علاوه بر این، خوردن لبنیات خنک مانند ماست می تواند به کاهش حرارت بدن کمک کند.

خلاصه

بدن می تواند دمای خود را با تعریق یا انتشار گرما در هوا یا آب خنک تر اطراف کاهش دهد.

با این حال، در برخی موارد، افزایش دما در سراسر جهان و شرایط مختلف بهداشتی و داروها می تواند حفظ دمای طبیعی بدن را برای فرد چالش برانگیز کند.

فرد می تواند از طیف وسیعی از تکنیک ها برای خنک شدن استفاده کند. سپری نکردن زمان زیاد زیر نور خورشید، محدود کردن حرکات و پوشیدن پارچه های تنفسی همگی می توانند مفید باشند.

مردم همچنین باید هیدراته بمانند تا از کم آبی بدن جلوگیری کنند که باعث افزایش بیشتر دمای بدن می شود.

پیوند منبع

کلمات مرتبط

  • بهترین روش کاهش دمای بدن
۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه