اگرچه می توان آن را از منابع مختلفی تهیه کرد، مرغ و بوقلمون از محبوب ترین غذاهای غنی از پروتئین هستند.

این مقاله محتوای پروتئین بوقلمون و مرغ را بررسی می‌کند و در مورد اینکه کدام گزینه سالم‌تر است بحث می‌کند.

پروتئین موجود در گوشت سفید

بیشتر گوشت سفید مرغ و بوقلمون از سینه و بال آن است.

بوقلمون در مقابل مرغ: کدامیک پروتئین بیشتری دارد؟

به دلیل محتوای کمتر پروتئین میوگلوبین، رنگ در مقایسه با قسمت‌های تیره‌تر طیور سفیدتر به نظر می‌رسد. میوگلوبین اکسیژن را در ماهیچه حمل و ذخیره می کند و مسئول رنگ قرمز مایل به قهوه ای برش های تیره گوشت است.۱).

گوشت سینه

گوشت سینه به دلیل داشتن پروتئین بالا و کالری کم، یکی از محبوب ترین گوشت های طیور به خصوص در بین علاقه مندان به تناسب اندام و رژیم های غذایی است.

در اینجا مقایسه محتوای پروتئین ۱ اونس (۲۸ گرم) گوشت سینه کبابی است.۲، ۳):

  • سینه مرغ: ۹ گرم
  • سینه بوقلمون: ۸ گرم

مرغ با یک گرم پروتئین بیشتر از بوقلمون در هر اونس (۲۸ گرم) گوشت پیشتاز است. اما از نظر تغذیه، این تفاوت ناچیز است. هر کدام از این گزینه ها می تواند یک تقویت کننده پروتئین خوب برای وعده غذایی باشد.

گوشت بال

گوشت سفید حاصل از بال های مرغ و بوقلمون از نظر تغذیه ای بسیار شبیه گوشت سینه است. محتوای پروتئین به ویژه برای هر دو پرنده در مقایسه با گوشت سینه تقریباً یکسان است.

بیشتر بخوانید
آلو خشک مشخصات تغذیه، مزایای سلامتی

گوشت بال مرغ و بوقلمون همان مقدار پروتئین را در هر اونس (۲۸ گرم) تامین می کند – حدود ۹ گرم (۴، ۵).

خلاصه

تفاوت بسیار کمی در میزان پروتئین گوشت مرغ سفید و بوقلمون وجود دارد. سینه مرغ ۱ گرم پروتئین بیشتری نسبت به سینه بوقلمون دارد، اما محتوای پروتئین گوشت مرغ و بال بوقلمون یکسان است.

پروتئین موجود در گوشت تیره

اصطلاح تیره برای توصیف برش های گوشت با رنگ قهوه ای مایل به قرمز استفاده می شود.

برش ها به دلیل غلظت بالای پروتئین میوگلوبین دارای این رنگدانه هستند.۱).

از آنجایی که میوگلوبین به انتقال و ذخیره اکسیژن در سلول های ماهیچه ای کمک می کند، گوشت تیره معمولاً در گروه های ماهیچه ای فعال تر مانند ران و ران مرغ و بوقلمون یافت می شود.۱).

گوشت پا

گاهی اوقات گوشت پا، مرغ و بوقلمون نامیده می شود، همان مقدار پروتئین در هر اونس (۲۸ گرم) – حدود ۸ گرم (۶، ۷).

گوشت از ران

گوشت ران مرغ و بوقلمون درست بالای ران قرار دارد. گاهی اوقات هنوز به صورت یک برش به پا متصل می شود.

در هر اونس (۲۸ گرم) گوشت، بوقلمون یک گرم پروتئین اضافی در مقایسه با مرغ (۸، ۹):

  • پای مرغ: ۷ گرم
  • ران بوقلمون: ۸ گرم

اگرچه گوشت پای بوقلمون از نظر فنی منبع پروتئین بالاتری در این مقایسه است، اما بعید است که یک گرم پروتئین در هر اونس (۲۸ گرم) تفاوت زیادی ایجاد کند. هر دو گزینه همچنان به عنوان منبع خوبی از پروتئین با کیفیت بالا واجد شرایط هستند.

خلاصه

میزان پروتئین موجود در گوشت ساق و پای مرغ و بوقلمون تقریباً یکسان است، اگرچه پای بوقلمون یک گرم پروتئین بیشتر از پای مرغ در هر اونس (۲۸ گرم) گوشت دارد.

کدام سالم تر است؟

هم مرغ و هم بوقلمون پروتئین با کیفیت بالایی دارند و می توانند جزء سالم یک رژیم غذایی متعادل باشند. اما به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد هر ماده غذایی، از جمله گوشت، می تواند عواقب منفی برای سلامتی شما داشته باشد.۱۰).

بیشتر بخوانید
جو دوسر حقایق تغذیه ای و مزایای سلامتی

گنجاندن مقادیر متوسط ​​مرغ یا بوقلمون در رژیم غذایی می تواند راهی سالم برای تامین نیازهای پروتئینی شما باشد، اگرچه پروتئین تنها ماده مغذی موجود در بوقلمون و مرغ نیست.

هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کدام گزینه ممکن است به بهترین وجه نیازهای تغذیه ای شخصی و اهداف سلامتی شما را برآورده کند، کل محتوای غذایی شامل کالری، چربی، ویتامین ها و مواد معدنی باید همراه با پروتئین در نظر گرفته شود.

کالری و چربی

توجه به کالری و محتوای چربی غذاها ممکن است بسته به اهداف سلامتی شما ضروری باشد.

چربی جزء ضروری یک رژیم غذایی سالم است و طیور حاوی انواع چربی های سالم است.۱۰).

با این حال، چربی منبع کالری متراکم تری نسبت به پروتئین است. این بدان معناست که تکه‌های گوشتی با محتوای چربی بالاتر نسبت به گوشت‌های بدون چربی کالری بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید
وزن انواع نان: لواش، سنگک، تافتون، بربری، جو، همبرگری

به طور کلی، گوشت تیره مرغ و بوقلمون نسبت به گوشت سفید چربی بیشتری دارد. این معمولا در مورد سایر گونه های طیور نیز صادق است.

تکه های تیره مرغ کمی چربی و کالری بیشتری نسبت به قطعات تیره بوقلمون دارند. همین امر در مورد گوشت سفید این دو نوع مرغ نیز صدق می کند، زیرا بوقلمون نسبت به مرغ کمی لاغرتر و کالری کمتری دارد.

همچنین شایان ذکر است که اگر پوست را بخورید، هم در میزان چربی و هم در کالری هر نوع طیور جهشی خواهید دید.

هیچ کدام از اینها به این معنی نیست که هر انتخاب لزوماً بهتر از دیگری است، اما بسته به آنچه می خواهید با رژیم غذایی خود به دست آورید، ممکن است ارزش آن را داشته باشید.

ویتامین ها و مواد معدنی

اگرچه تفاوت قابل توجهی در محتوای ویتامین و مواد معدنی بین مرغ و بوقلمون وجود ندارد، اما ممکن است در این مواد مغذی بین گوشت سفید و گوشت تیره به طور کلی تغییراتی وجود داشته باشد.

به عنوان مثال، سینه مرغ حاوی نیاسین و ویتامین B6 بیشتری نسبت به ران مرغ است، در حالی که ران مرغ حاوی مقدار قابل توجهی روی بیشتر از سینه مرغ است.۲، ۶).

بنابراین، اگر می خواهید مصرف روی خود را افزایش دهید، گوشت تیره ممکن است گزینه بهتری باشد، در حالی که اگر می خواهید ویتامین B را افزایش دهید، گوشت سفید ممکن است مناسب تر باشد.

بیشتر بخوانید
فواید مبتنی بر علم آروگولا سوپرغذایی

هنگام بررسی گزینه های رژیم غذایی مانند این، خوب است که تصویر کلی را در ذهن داشته باشید. خوردن طیف گسترده ای از غذاها و تکه های گوشت می تواند بهترین راه برای اطمینان از دریافت مواد مغذی مورد نیاز باشد.

خلاصه

هم مرغ و هم بوقلمون می توانند بخش سالمی از رژیم غذایی شما باشند. علاوه بر پروتئین، هر دو کالری، چربی، ویتامین ها و مواد معدنی را تامین می کنند. بسته به اهداف سلامت شخصی خود، ممکن است یکی را بر دیگری ترجیح دهید.

خلاصه

هم بوقلمون و هم مرغ سرشار از پروتئین با کیفیت هستند.

پروتئین سینه مرغ کمی بیشتر از سینه بوقلمون است، اما پروتئین ران بوقلمون کمتر از ران مرغ است. برش های دیگر گوشت مقادیر مساوی پروتئین را تامین می کنند.

اینکه کدام نوع سالم تر است به اهداف سلامتی و تغذیه شخصی شما بستگی دارد.

هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا یک غذا در رژیم غذایی شما قرار می گیرد یا خیر، همیشه تمرین خوبی است که به جای یک جزء مانند پروتئین، کل غذا، از جمله کالری و ویتامین ها را در نظر بگیرید.

خوردن انواع غذاها برای اطمینان از تامین کافی از تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن به بهترین نحو از سلامت شما حمایت می کند. تعادل کلیدی است!