تخم مرغ و تری گلیسیرید: اعتدال کلیدی است

اگر تری گلیسیرید بالایی دارید از تخم مرغ در حد اعتدال لذت ببرید.

تخم مرغ یک غذای غنی از مواد مغذی مملو از ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و چربی است. با این حال، تخم مرغ به دلیل سطح طبیعی کلسترول آن شهرت بدی پیدا کرده است. اما، اگر سطح تری گلیسیرید بالایی دارید، به نظر نمی رسد که تخم مرغ مقصر باشد – و ممکن است در حد متعادل از آن لذت ببرید.

تری گلیسیرید نوعی چربی در خون شماست. مایو کلینیک توضیح می دهد که سطح تری گلیسیرید بالا نگران کننده است، زیرا می تواند منجر به ضخیم شدن یا سفت شدن رگ ها شود.  انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که افزایش سطح تری گلیسیرید ممکن است با افزایش خطر بیماری قلبی عروقی و سکته مرتبط باشد.

اما آیا می توانم تخم مرغ بخورم؟

در حالی که درست است که محدود کردن غذاهای حاوی چربی اشباع شده هنگام مدیریت سطوح تری گلیسیرید توصیه می شود، تخم مرغ در حد اعتدال ممکن است افزودنی قابل قبولی باشد. یک تخم مرغ حاوی ۱.۶ گرم چربی اشباع شده است USDA. با این حال، داده ها نشان می دهد که مصرف تخم مرغ به نظر نمی رسد سطح تری گلیسیرید را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید
میخک مزایای سلامتی، مواد مغذی در هر وعده، موارد استفاده، اطلاعات ایمنی و موارد دیگر

مطالعات زیادی وجود دارد که نقش تخم مرغ را بر غلظت لیپیدهای سرم (مواد چربی مانند در خون) از جمله تری گلیسیرید، ارزیابی می کند.

متاآنالیز ۲۸ کارآزمایی که در فوریه ۲۰۱۸ در مجله منتشر شد مجله کالج آمریکایی تغذیه، گزارش داد که مصرف تخم مرغ باعث افزایش کلسترول تام، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) شد، اما هیچ اثری از افزایش مصرف تخم مرغ بر غلظت تری گلیسیرید نسبت به رژیم غذایی کم تخم مرغ مشاهده نشد.

نتیجه مشابهی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مشاهده شده است. در یک مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی در آوریل ۲۰۱۵، محققان ۱۴۰ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ را ارزیابی کردند و بررسی کردند که چگونه یک رژیم غذایی پر تخم مرغ (دو عدد تخم مرغ در روز به مدت شش روز در هفته) و یک رژیم غذایی کم تخم مرغ (کمتر از دو تخم مرغ در هفته) بر پروفایل چربی تاثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید
شیر و پوکی استخوان - آیا محصولات لبنی واقعا برای استخوان های شما مفید هستند؟

نتایج نشان داد که در کنار سایر نشانگرهای لیپیدی، هیچ تفاوتی برای سطوح تری گلیسیرید پس از سه ماه مشاهده نشد. به عبارت دیگر، خوردن تخم مرغ به دفعات باعث افزایش سطح تری گلیسیرید در افراد مبتلا به دیابت، حداقل در کوتاه مدت نشد.

چگونه غذاها بر تری گلیسیرید تاثیر می گذارند

افزایش تری گلیسیرید ممکن است در نتیجه رژیم غذایی، ژنتیک یا برخی شرایط پزشکی یا داروها باشد. بر اساس موسسه ملی قلب، ریه و خونانتخاب های رژیم غذایی که ممکن است به افزایش سطح تری گلیسیرید کمک کنند عبارتند از:

  • مصرف بیش از حد قند، از جمله عسل، شربت، بسیاری از دسرها، آب نبات ها، نوشابه ها و ژله ها.
  • مصرف الکل.
  • مصرف چربی های جامد مانند چربی های موجود در بسیاری از گوشت ها و روغن های استوایی.
  • مصرف چربی های ترانس موجود در غذاهای فرآوری شده مانند برخی کراکرها و شیرینی ها.
بیشتر بخوانید
آیا می توانید پوست انبه بخورید؟

با این حال، ایجاد تغییرات سالم در رژیم غذایی می تواند سطح تری گلیسیرید را کاهش دهد. را آکادمی تغذیه و رژیم غذایی می گوید که رویکردهایی که ممکن است به کاهش خطر تری گلیسیرید شما کمک کند عبارتند از:

  • تمرکز بر منابع چربی های غیر اشباع: روغن زیتون، آجیل، دانه ها، آووکادو و ماهی های چرب.
  • خوردن دو وعده ماهی یا غذاهای دریایی در هفته برای افزایش اسید چرب امگا ۳.
  • انتخاب عاقلانه کربوهیدرات ها با خوردن غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و لبنیات کم چرب به جای کربوهیدرات های تصفیه شده.

انجام این تعویض ها به جای انتخاب های ناسالم می تواند به کاهش سطح تری گلیسیرید و بهبود سلامت کلی قلب شما کمک کند.

خلاصه

در حالی که مطالعات طولانی مدت بیشتری مورد نیاز است، برای اکثر افراد به نظر می رسد مصرف تخم مرغ در حد اعتدال در حالی که سطح تری گلیسیرید را مدیریت می کند بی خطر باشد.

با این حال، سایر عوامل رژیم غذایی نقش بیشتری در مدیریت تری گلیسیرید دارند و باید در نظر داشت بری سیلورمن، دکتر، متخصص قلب در مرکز پزشکی Northside در آتلانتا. او می گوید: کربوهیدرات ها، به ویژه شکر و شیرینی ها، تری گلیسیرید را افزایش می دهند و الکل، حتی به مقدار کم، تری گلیسیرید را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید
آیا روغن ذرت سالم است؟ آنچه علم می گوید

او می‌گوید حتی غذاهایی را که او به بیماران توصیه می‌کند محدود کنند، می‌توانند «در مقادیر کم بدون افزایش قابل توجه خطر قلبی عروقی مصرف شوند». “این در مورد بخش ها و فرکانس از نظر ریسک است.”

برای تصویر کامل‌تر از خطرات قلبی عروقی، نمایه کلسترول شما نیز باید هنگام انتخاب رژیم غذایی در نظر گرفته شود. اگر در این مورد سؤالی دارید و مطمئن نیستید که آیا باید رژیم غذایی خود را محدود کنید، مهم است که این سؤالات را با پزشک خود در میان بگذارید.

Source link

۴/۵ - (۱ امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

2 دیدگاه دربارهٔ «تخم مرغ و تری گلیسیرید: اعتدال کلیدی است;

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه