تغذیه در سندرم روده تحریک پذیر IBS

تغذیه در سندرم روده تحریک پذیر IBS

IBS یا سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

IBS یا سندرم روده تحریک پذیر با ناراحتی های شکمی عود کننده ، درد و تغییر اجابت مزاج شناخته می شود.

علائم:

درد شکم

نفخ

احساس عدم نفع کامل و ناتوانی در تخلیه روده ها

یبوست

اسهال

سوء هاضمه

حالت تهوع

وجود مخاط در مدفوع

افزایش اضطرار در دفع

 باوجود این که این شرایط باعث کاهش کارآئی و کیفیت زندگی می شود، معمولا تا نیمی از افراد برای علائم خود به پزشک مراجعه نمی کنند.

تشخیص:

اگر دردهای شکمی حداقل ۳ روز در ماه رخ دهد و حداقل سه ماه طول بکشد و دارای دو ویژگی زیر باشد:

۱- همراه با تغییر در تکرر مدفوع

۲- همراه با تغییر نوع مدفوع (اسهال یا یبوست یا ترکیبی از این دو)

علت:

محققان علت دقیق بیماری IBS را نمی دانند، علل مختلفی از جمله تغییرات در  سیستم عصبی دستگاه گوارش و تغییر حرکات آن، ژنتیک و استرس روانی و اجتماعی در آن نقش دارد.

لذا افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر بایستی از طریق رژیم غذایی، دارو ، مدیریت استرس، رفتار درمانی و سایر روش های درمانی جایگزین علائم خود را تسکین دهند.

توصیه های تغذیه ای در سندرم روده تحریک پذیر

– غذاهای خود را در حجم کم و تعداد دفعات بیشتر مصرف نمایید.

– غذاها را کاملاً بجوید و به آهستگی میل نمایید.

– چربی رژیم غذایی در حد متعادل تا کم باشد و از روغن های مایع جهت پخت و پز استفاده شود. از مصرف غذاهای پر چرب، غذاهای سرخ شده در روغن و چربی های جامد پرهیز شود. همچنین از مصرف لبنیات پر چرب، خامه، کره، سوسیس، کالباس و گوشت های پر چربی اجتناب شود.

– از مصرف شیر در صورت بروز یا تشدید علائم بیماری پرهیز شود. ماست مصرفی از نوع ماست های پروبیوتیک کم چرب باشد. اضافه نمودن نعناع خشک به ماست توصیه می گردد.

– در مواردی که اسهال وجود دارد، اضافه نمودن سماق آسیاب شده به غذاها توصیه می گردد.

– مصرف مایعات بایستی به میزان کافی و حداقل ۱۰-۸ لیوان باشد.

– حفظ آرامش روحی در بهبود علائم این بیماری و جلوگیری از عود مجدد آن بسیار حائز اهمیت است.

داروهای گیاهی مانند افشره نعناع،چای های علفی مثل نعناع و بابونه، دانه رازیانه، دانه کتان (تخم برزک) و عصاره آلوورا می تواند التهاب روده را کم کرده و حرکات دودی روده را منظم کند.

مقدار سوربیتول را در رژیم غذایی کم کنید. سوربیتول قند الکلی شیرینی است که در آدامس‌های بدون شکرو داروها وجود دارد و باعث افزایش نفخ می‌شود.

فیبرهای محلول در آب بهتر از فیبرهای غیر محلول در آب تحمل می‌شوند. اضافه کردن تدریجی فیبرهای محلول به رژیم غذایی باعث برطرف شدن بسیاری از علائم سندرم روده تحریک پذیر می شود مانند جودوسر، جومعمولی، سیب زمینی، نخود فرنگی و لوبیا.

– در صورت بروز یبوست از مکمل پسیلیوم که در داروخانه ها موجود است استفاده نمایید.

*بعضی مواد غذایی زیر ممکن است باعث تشدید علائم شوند:

– حبوبات و سبزی های نفاخ از قبیل انواع کلم ها، انواع ترب ها، پیاز، خیار و ذرت

– مصرف زیاد قند، شکر، عسل، نوشابه ها، ماءالشعیر، آبمیوه های صنعتی، کمپوت ها و آب آن ها، شربت، بستنی، عسل، مواد غذایی شیرین و غیره

-مواد غذایی حاوی کافئین  از قبیل قهوه، کاکائو، نوشابه های سیاه و چای پر رنگ و نوشیدنی های الکلی

–  هر ماده غذایی که به تجربه ثابت شده است سبب تشدید علائم بیماری می شود.

–  غذاهای بسیار سرد یا بسیار گرم بویژه در مواقعی که اسهال وجود دارد.

– مواد غذایی تند و حاوی ادویه زیاد.

هر نوع نوشیدنی یا آب میوه ای که حالت اسیدی داشته باشد.

-میوه ها شامل سیب، گلابی، هلو، زرد آلو، شلیل، توت سیاه یا شاه توت، انواع الو تازه، انواع آلو های خشک، انبه، هندوانه، خرمالو، گیلاس، آلبالو، زغال اخته، کمپوت آبمیوه طبیعی، میوه های خشک،

-کنگر، مارچوبه، چغندر، جوانه حبوبات، انواع کلم ها به ویژه کلم بروکلی، سیر، پیاز، تره فرنگی، بامیه، نخود سبز، قارچها ، آوو کادو، رازیانه، کاسنی، عرق کاسنی،

– حبوبات به ویژه لوبیا،عدس، لپه

– پسته و بعضی از متخصصین گوارش توصیه می کنند که در مصرف بادام و بادام زمینی نیز احتیاط شود.

 

در سایت آر دایت رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه به شیوه‌ای متفاوت ارائه می‌شود. لطفاً جهت اطلاع از چگونگی و شرایط رژیم آنلاین، کلیک نمایید…

در صورتی که هر گونه سوالی دارید می توانید از طریق تلگرام، اینستاگرام یا واتساپ با ما در تماس باشید و یا درخواست مشاوره رایگان دهید.

ثبت نام

همین حالا جهت دریافت رژیم آنلاین ثبت نام کنید.

جهت تکمیل پرسشنامه رژیم آنلاین کلیک کنید.
ثبت نام