تیلاپیا مزایای سلامتی، مواد مغذی در هر وعده، اطلاعات ایمنی و موارد دیگر

تیلاپیا نوعی ماهی است که بومی آن فقط خاورمیانه و آفریقاست. اکنون در بیش از ۸۰ کشور جهان در مزرعه پرورش داده می شود. سه گونه اصلی تیلاپیا عبارتند از:

  • تیلاپیا نیل (یا سیاه).
  • تیلاپیا موزامبیک (یا قرمز).
  • تیلاپیا آبی

تیلاپیا به خاطر طعم شیرین، ملایم و بافت پوسته پوسته اش شناخته شده است. طعم ماهی تیلاپیا بسته به کیفیت آب و خوراک آن بسیار متغیر است.

تیلاپیا به دلیل مقرون به صرفه بودن و فواید سلامتی متعدد، یک منبع غذایی محبوب است.

ماهی یکی از سالم ترین منابع پروتئین است و ماهی تیلاپیا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

تیلاپیا مملو از ویتامین ها و مواد معدنی مانند کولین، نیاسین، ویتامین B12، ویتامین D، سلنیوم و فسفر است. همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که چربی های سالمی هستند که بدن شما برای عملکرد به آنها نیاز دارد.

با توجه به محتوای مواد مغذی بالای آن، خوردن ماهی تیلاپیا می تواند مزایای سلامتی زیر را داشته باشد:

بیشتر بخوانید
7 بهترین جایگزین برای خامه ترش

پیشگیری از سرطان

سلنیوم یک ماده معدنی است که در پیشگیری از سرطان، بیماری قلبی، زوال شناختی و بیماری تیروئید نقش دارد. اگرچه شما فقط به مقدار کمی سلنیوم نیاز دارید، اما برای عملکردهای مختلف بدن ضروری است. تیلاپیا منبع عالی این ماده معدنی است، زیرا یک فیله ماهی تیلاپیا ۸۸ درصد از ارزش روزانه سلنیوم شما را پوشش می دهد.

سلامت قلب

بسیاری از مزایای سلامتی خوردن ماهی به دلیل محتوای بالای اسید چرب امگا ۳ آن است. این چربی های اشباع نشده به طرق مختلف برای سلامت قلب مفید هستند، از جمله:

ماهی تیلاپیا نسبت به گوشت گاو، خوک، مرغ یا بوقلمون، چربی های امگا ۳ بیشتری به شما می دهد.

استحکام استخوان

تیلاپیا دارای بسیاری از مواد مغذی است که بدن شما برای ساخت و حفظ استخوان ها استفاده می کند، مانند:

  • کلسیم
  • ویتامین دی
  • منیزیم
  • فسفر
بیشتر بخوانید
فواید باورنکردنی کره برای سلامتی که باید بدانید

خوردن ماهی تیلاپیا یک راه عالی برای حفظ سلامت استخوان ها است.

تیلاپیا سرشار از ویتامین B12 است که به بدن شما در ساخت DNA، حفظ سیستم عصبی و تولید گلبول های قرمز کمک می کند. همچنین دارای چربی کم، چربی اشباع شده، اسیدهای چرب امگا ۳، کالری، کربوهیدرات و سدیم است که آن را به یک مکمل سالم برای هر وعده غذایی تبدیل می کند.

تیلاپیا همچنین غنی از موارد زیر است:

  • فسفر
  • پتاسیم
  • سلنیوم
  • نیاسین
  • ویتامین B-12

یک فیله (۱۱۶ گرم) ماهی تیلاپیا حاوی:

  • پروتئین: ۲۳ گرم
  • ویتامین D: 3.51 میکروگرم
  • پتاسیم: ۳۳۸ میلی گرم
  • ویتامین B12: 1.59 میکروگرم
  • کلسیم: ۱۱.۷ میلی گرم
  • فسفر: ۱۹۱ میلی گرم
  • سلنیوم: ۴۶.۷ میکروگرم
اندازه بخش

اگرچه خوردن ماهی تیلاپیا فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما خطراتی نیز دارد. در برخی موارد، می تواند باعث مشکلات خونریزی و افزایش خطر ابتلا به برخی بیماری ها شود.

بیشتر بخوانید
ایا قهوه واقعا از رشد شما جلوگیری میکنه؟

روغن ماهی به عنوان یک ضد انعقاد طبیعی عمل می کند، به این معنی که می تواند خون شما را رقیق کند. دوزهای بالا (بیش از ۳ گرم در روز) اسیدهای چرب امگا ۳ در صورت مصرف همراه با تیلاپیا ممکن است باعث مشکلات خونریزی شود.

خوردن مقادیر زیادی ماهی تیلاپیا و سایر ماهی ها می تواند شما را در معرض برخی از مواد شیمیایی سرطان زا قرار دهد. این امر به ویژه در کشورهایی که بسیاری از ماهیگیری ها در نزدیکی پارک های صنعتی هستند که آب را با فلزات سنگین مختلف آلوده می کنند صادق است.

تیلاپیا به دلیل طعم ملایمش گاهی به عنوان مرغ دریا نیز شناخته می شود. بنابراین، معمولاً آن را با یک سس خوش طعم یا چاشنی زیاد همراه می کنند. این ماهی همه کاره را می توان کبابی، پخته، کبابی، تفت داده، در تابه یا بخار پز کرد. در صورت امکان، باید ماهی تیلاپیا تازه و کامل بخرید. فیله هایی که منجمد می شوند بافت و طعم خود را از دست می دهند.

بیشتر بخوانید
جو دوسر حقایق تغذیه ای و مزایای سلامتی

در اینجا چند روش ساده برای پخت ماهی تیلاپیا وجود دارد:

  • ماهی تیلاپیا را برای تاکو ماهی خمیر و سرخ کنید
  • تیلاپیا را قبل از پختن در فر با سیر، کره و آب لیمو مزه دار کنید
  • ماهی تیلاپیا را با پودر فلفل قرمز، چند سبزی و فلفل سرخ کنید
  • ماهی تیلاپیا را بپزید و روی آن را با سس خامه ای گشنیز بپوشانید
  • ماهی تیلاپیا را با پودر سوخاری، مریم گلی و کرفس پر کنید

Source link

۵/۵ - (۱ امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه