فواید جلبک، مواد مغذی در هر وعده، اطلاعات آماده سازی و موارد دیگر

جلبک دریایی یک اصطلاح کلی است که به تعدادی از جلبک ها و گیاهان دریایی اشاره دارد که در امتداد سواحل سنگی در سراسر جهان رشد می کنند. انواع مختلفی از جمله قرمز وجود دارد (رودوفیتا)، سبز (کلروفیتا، سبز آبی و قهوه ای (Phaeophyceae). برخی از رایج ترین انواع جلبک دریایی خوراکی عبارتند از:

  • واکامه
  • آب نبات
  • کومبو
  • کلپ
  • کاهوی دریایی
  • نوری
  • سیم
  • کلرلا

در حالی که جلبک های دریایی در تمام مناطق مختلف جهان رشد می کنند، بیشتر در غذاهای آسیایی رایج هستند، جایی که آنها در سوشی، سالاد، سوپ و خورش ها استفاده می شوند.

در دوران ماقبل تاریخ، جلبک دریایی بخش مهمی از رژیم غذایی مردم ساحلی بود. امروزه بیش از ۱۴۵ گونه در سراسر جهان استفاده می شود.

در حالی که در ایالات متحده به اندازه کشورهای آسیایی محبوبیت ندارد، مردم شروع به درک این موضوع کرده اند که جلبک دریایی یک مکمل مغذی به رژیم غذایی است و فواید متعددی برای سلامتی دارد.

جلبک دریایی منبع عالی ید است، یک ماده معدنی حیاتی که نقش مهمی در سلامت تیروئید دارد. بدن به خودی خود ید نمی سازد، بنابراین باید آن را از منابع غذایی یا مکمل ها دریافت کنید.

مزایای سلامتی جلبک دریایی عبارتند از:

عملکرد تیروئید را بهبود می بخشد.

تیروئید شما نقش مهمی در سلامت کلی شما ایفا می کند و ید نقشی حیاتی در توانایی آن برای عملکرد صحیح دارد. ید ناکافی به این معنی است که تیروئید شما نمی تواند هورمون تیروئید کافی بسازد (شرایطی که به عنوان کم کاری تیروئید شناخته می شود) که بسیاری از عملکردهای بدن از جمله متابولیسم را تنظیم می کند. اگر ید کافی دریافت نکنید، ممکن است به گواتر مبتلا شوید، بزرگ شدن قابل مشاهده تیروئید. کمبود ید همچنین می تواند بر کودکان در دوران رشد، چه در رحم و چه در دوران اولیه کودکی تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید
آبجو چگونه بر کنترل کلسترول شما تأثیر می گذارد؟

ممکن است سلامت روده را بهبود بخشد.

جلبک دریایی دارای کاراگینان، آگار، فوکوئیدان است که به عنوان پری بیوتیک عمل می کنند، فیبرهای غیرقابل هضم که باکتری های سالم در دستگاه گوارش شما را تغذیه می کنند. پلی ساکاریدهای سولفاته (قندهای موجود در جلبک دریایی) به افزایش رشد باکتری های خوب و افزایش اسیدهای چرب کوتاه مدت کمک می کنند که پوشش روده شما را سالم نگه می دارد.

سلامت قلب را بهبود می بخشد.

برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف جلبک دریایی ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. همچنین ممکن است به کاهش کلسترول LDL و سطح کلسترول تام کمک کند. نتایج مطالعات انسانی امیدوارکننده است، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

سطح قند خون را تثبیت می کند.

جلبک دریایی قهوه ای حاوی فوکوگزانتین، آنتی اکسیدانی است که به سبزی رنگ می دهد. آنتی اکسیدان ممکن است در کمک به بهبود کنترل قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ نقش داشته باشد.

بیشتر بخوانید
11 غذایی که گیاهخواران سالم می خورند

ممکن است سلامت ایمنی شما را تقویت کند. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که جلبک‌های دریایی ممکن است با مبارزه با ویروس‌ها و جلوگیری از ورود آن‌ها به سیستم شما، به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. با این حال، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

ممکن است خطر سرطان را کاهش دهد. افزودن جلبک دریایی به رژیم غذایی شما ممکن است به کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان کمک کند. ممکن است سطح استروژن را کاهش دهد که ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. باز هم، مطالعات انسانی بسیار کمی در دسترس است، بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است.

در حالی که محتوای غذایی جلبک دریایی بر اساس مکان رشد و نوع آن متفاوت است، همه آنها حاوی مشخصات ویتامین و مواد معدنی سالمی هستند. بیشتر جلبک های دریایی حاوی مواد مغذی مانند:

  • ویتامین A
  • ویتامین B1
  • ویتامین B2
  • ویتامین سی
  • ویتامین E
  • ویتامین K
  • کلسیم
  • فولات
  • پتاسیم
  • اهن
  • منگنز
  • فلز مس
جلبک دریایی حاوی آنتی اکسیدان های زیادی به شکل ویتامین های خاص (A، C و E) و رنگدانه های محافظ است. مقدار مناسبی از ید دارد، یک ماده معدنی کم مصرف که برای سلامت و عملکرد تیروئید حیاتی است. برخی از جلبک‌های دریایی، مانند لور بنفش، حاوی مقدار خوبی از B12 نیز هستند.

بیشتر بخوانید
آکای بری تغذیه، فواید، عوارض جانبی، بیشتر

مواد مغذی در هر وعده

یک وعده ۲ قاشق غذاخوری جلبک دریایی واکامه دارای:

  • کالری: ۵
  • پروتئین: ۰ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۱ گرم
  • فیبر: ۰ گرم
  • شکر: ۰ گرم

چیزهایی که باید مراقب آنها باشید

خوردن جلبک دریایی تازه به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر در نظر گرفته می شود. در حالی که این گیاه فواید زیادی برای سلامتی دارد، چند نکته وجود دارد که باید مراقب آنها بود:

ید بیش از حد. در حالی که ید یک ماده معدنی حیاتی برای سلامت تیروئید است، مصرف بیش از حد آن می تواند اثر معکوس داشته باشد.

ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. جلبک دریایی حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که می تواند برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی مضر باشد. جلبک دریایی همچنین حاوی ویتامین K است که می تواند با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین تداخل داشته باشد.

برخی از انواع ممکن است سطوح بالایی از فلزات سنگین داشته باشند. برخی از انواع جلبک دریایی بسته به نحوه رشد آنها ممکن است حاوی سطوح بالایی از آرسنیک، کادمیوم، جیوه یا سرب باشند. FDA فلزات سنگین موجود در جلبک دریایی تازه را تنظیم می کند، اما نه مکمل ها.

بیشتر بخوانید
سیب زمینی: فواید سلامتی، مواد مغذی، نکات دستور العمل، و خطرات
بسیاری از خواربار فروشی ها انواعی از جلبک دریایی خشک شده را حمل می کنند. ممکن است تنقلات جلبک دریایی خشک، نوری برای سوشی، یا تکه های خشک شده دولسه پیدا کنید. بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی آسیایی انواع بیشتری از محصولات جلبک دریایی خشک و تازه را عرضه می کنند.

راه های زیادی برای افزودن جلبک دریایی به رژیم غذایی شما وجود دارد، از جمله:

  • یک سوپ سوپ کلپ خشک یا کامبو درست کنید
  • آرامه تازه و واکامه را با سرکه، روغن کنجد، پیازچه و سیر برای تهیه سالاد جلبک دریایی مخلوط کنید.
  • بهترین وعده های غذایی با ترکیبی از نوری آسیاب شده، کامبو، دولسه، نمک، فلفل سیاه و دانه کنجد
  • میان وعده نوری خشک شده
  • کامبو را به لوبیاهای پخته شده اضافه کنید
  • سوشی خانگی درست کنید
  • با نخود، سس مایونز گیاهی، کرفس، پیاز قرمز، نمک، فلفل و فلفل دلمه‌ای یک سالاد ماهی تن وگان درست کنید.

Source link

لطفاً به این مطلب امتیاز دهید. این‌کار به بهبود ارائه مطالب کمک خواهد کرد.
دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه