ماهی تن ماهی آب شور است که در سراسر جهان مصرف می شود.

فوق العاده مغذی است و منبع عالی پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین های گروه B است. با این حال، می تواند حاوی سطوح بالایی از جیوه، یک فلز سنگین سمی باشد.

فرآیندهای طبیعی – مانند فوران‌های آتشفشانی – و همچنین فعالیت‌های صنعتی – مانند سوزاندن زغال‌سنگ – جیوه را به اتمسفر یا مستقیماً در اقیانوس آزاد می‌کنند، در این مرحله جیوه شروع به تجمع در حیات دریایی می‌کند.

مصرف بیش از حد جیوه با مشکلات جدی سلامتی مرتبط است و نگرانی‌هایی را در مورد مصرف منظم ماهی تن افزایش می‌دهد.

جیوه در ماهی تن: آیا خوردن این ماهی بی خطر است؟

این مقاله به بررسی جیوه موجود در ماهی تن می پردازد و به شما می گوید که آیا خوردن این ماهی بی خطر است یا خیر.

چقدر آلوده است؟

ماهی تن حاوی جیوه بیشتری نسبت به سایر غذاهای دریایی محبوب از جمله سالمون، صدف، خرچنگ، صدف و تیلاپیا است.۱).

این به این دلیل است که ماهی تن از ماهی‌های کوچک‌تری تغذیه می‌کند که قبلاً به مقادیر مختلف جیوه آلوده شده‌اند. از آنجایی که جیوه به راحتی دفع نمی شود، به مرور زمان در بافت ماهی تن تجمع می یابد.۲، ۳).

سطوح در انواع مختلف

سطح جیوه در ماهی بر حسب قسمت در میلیون (ppm) یا میکروگرم (mcg) اندازه گیری می شود. در اینجا برخی از انواع رایج ماهی تن و غلظت جیوه آنها (۱):

انواع جیوه بر حسب ppm جیوه (در میکروگرم) در هر ۳ اونس (۸۵ گرم)
ماهی تن سبک (کنسرو شده) ۰.۱۲۶ ۱۰.۷۱
ماهی تن (تازه یا منجمد) ۰.۱۴۴ ۱۲.۲۴
ماهی تن (کنسرو شده) ۰.۳۵۰ ۲۹.۷۵
ماهی تن زردپر (تازه یا منجمد) ۰.۳۵۴ ۳۰.۰۹
ماهی تن آلباکور (تازه یا منجمد) ۰.۳۵۸ ۳۰.۴۳
ماهی تن بزرگ (تازه یا منجمد) ۰.۶۸۹ ۵۸,۵۷
دوزهای مرجع و سطوح ایمن

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) بیان می کند که ۰.۰۴۵ میکروگرم جیوه به ازای هر پوند (۰.۱ میکروگرم به ازای هر کیلوگرم) وزن بدن در روز حداکثر دوز ایمن جیوه است. این مقدار به عنوان دوز مرجع (۴).

بیشتر بخوانید
پاپریکا چگونه برای سلامتی شما مفید است؟

مصرف مرجع روزانه جیوه به وزن بدن شما بستگی دارد. ضرب این عدد در هفت محدودیت هفتگی جیوه را به شما می دهد.

در اینجا چند نمونه از دوزهای مرجع بر اساس وزن های مختلف بدن آورده شده است:

وزن بدن دوز مرجع در روز (بر حسب میکروگرم) دوز مرجع در هفته (بر حسب میکروگرم)
۱۰۰ پوند (۴۵ کیلوگرم) ۴.۵ ۳۱.۵
۱۲۵ پوند (۵۷ کیلوگرم) ۵.۷ ۳۹.۹
۱۵۰ پوند (۶۸ کیلوگرم) ۶.۸ ۴۷.۶
۱۷۵ پوند (۸۰ کیلوگرم) ۸.۰ ۵۶.۰
۲۰۰ پوند (۹۱ کیلوگرم) ۹.۱ ۶۳.۷

از آنجایی که برخی از انواع ماهی تن دارای جیوه بسیار بالایی هستند، یک وعده ۳ اونس (۸۵ گرمی) ممکن است غلظت جیوه ای داشته باشد که برابر یا بیشتر از میزان مصرف مرجع هفتگی انسان باشد.

خلاصه

ماهی تن در مقایسه با سایر ماهی ها دارای جیوه بالایی است. یک وعده از برخی از انواع ماهی تن می تواند از حداکثر جیوه ای که می توانید با خیال راحت در هفته مصرف کنید فراتر رود.

خطرات قرار گرفتن در معرض جیوه

جیوه در ماهی تن به دلیل خطرات مرتبط با قرار گرفتن در معرض جیوه یک نگرانی برای سلامتی است.

همانطور که جیوه در طول زمان در بافت ماهی انباشته می شود، می تواند در بدن شما نیز جمع شود. برای تخمین میزان جیوه در بدن، پزشک می تواند غلظت جیوه را در مو و خون شما آزمایش کند.

سطوح بالای قرار گرفتن در معرض جیوه می تواند منجر به مرگ سلول های مغزی شود و منجر به اختلال در مهارت های حرکتی ظریف، حافظه و تمرکز شود.۵).

بیشتر بخوانید
9 مزیت بالقوه زردچوبه و کورکومین برای سلامتی

در یک مطالعه بر روی ۱۲۹ بزرگسال، افرادی که دارای بالاترین غلظت جیوه بودند در آزمون مهارت های حرکتی ظریف، منطق و حافظه به طور قابل توجهی بدتر از افراد دارای سطوح جیوه پایین تر عمل کردند.۶).

قرار گرفتن در معرض جیوه همچنین می تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود.

یک مطالعه روی بزرگسالانی که در محل کار در معرض جیوه قرار داشتند نشان داد که آنها علائم افسردگی و اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند و در پردازش اطلاعات کندتر از شرکت‌کنندگان کنترل عمل می‌کنند.۷).

در نهایت، تجمع جیوه با خطر بالاتر بیماری قلبی مرتبط است. این ممکن است به دلیل نقش جیوه در اکسیداسیون چربی باشد، فرآیندی که می تواند منجر به این بیماری شود.۸).

در مطالعه ای که روی بیش از ۱۸۰۰ مرد انجام شد، کسانی که بیشترین ماهی را خوردند و بالاترین غلظت جیوه را داشتند دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از حمله قلبی و بیماری قلبی بودند.۸).

با این حال، تحقیقات دیگر نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض جیوه زیاد با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط نیست و مزایای سلامت قلب مصرف ماهی ممکن است بر خطرات احتمالی مصرف جیوه بیشتر باشد.۹).

خلاصه

جیوه یک فلز سنگین است که می تواند اثرات نامطلوبی برای سلامتی ایجاد کند. غلظت بالای جیوه در انسان می تواند باعث مشکلات مغزی، سلامت روانی ضعیف و بیماری قلبی شود.

هر چند وقت یکبار باید ماهی تن بخورید؟

ماهی تن فوق‌العاده مغذی و سرشار از پروتئین، چربی‌های سالم و ویتامین است، اما نباید هر روز آن را خورد.

بیشتر بخوانید
سیب زمینی و اسهال

FDA توصیه می کند که بزرگسالان ۳-۵ اونس (۸۵-۱۴۰ گرم) ماهی را ۲-۳ بار در هفته مصرف کنند تا اسیدهای چرب امگا ۳ و سایر مواد مغذی مفید را دریافت کنند.۱۰).

با این حال، تحقیقات نشان می دهد که خوردن منظم ماهی با غلظت جیوه بیش از ۰.۳ ppm می تواند سطح جیوه خون را افزایش دهد و باعث مشکلات سلامتی شود. بیشتر گونه های تن بیش از این مقدار (۱، ۱۱).

بنابراین، بیشتر بزرگسالان باید ماهی تن را در حد اعتدال مصرف کنند و ماهی های دیگری را انتخاب کنند که جیوه نسبتاً کمی دارند.

هنگام خرید ماهی تن، انواع اسکاپ جک یا کنسرو سبک را انتخاب کنید که به اندازه آلباکور یا چشم درشت جیوه ندارند.

می‌توانید ماهی تن سبک کنسرو شده و ماهی تن را به همراه سایر گونه‌های کم جیوه مانند ماهی کاد، خرچنگ، ماهی آزاد و صدف به عنوان بخشی از ۲ تا ۳ وعده ماهی توصیه شده در هفته مصرف کنید.۱۰).

سعی کنید بیش از یک بار در هفته از خوردن ماهی تن آلباکور یا زردپر خودداری کنید. تا حد امکان از صدای درشت چشم خودداری کنید (۱۰).

خلاصه

ماهی تن سبک و کنسرو شده، که جیوه نسبتا کمی دارند، می توانند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مصرف شوند. با این حال، ماهی تن آلباکور، زرد باله و آلباکور دارای جیوه بالایی هستند و باید محدود یا اجتناب شود.

برخی از جمعیت ها باید از ماهی تن اجتناب کنند

برخی از جمعیت ها به ویژه در برابر جیوه حساس هستند و باید ماهی تن را محدود یا کاملاً خودداری کنند.

این شامل نوزادان، کودکان خردسال و زنان باردار، شیرده یا برنامه ریزی برای باردار شدن است.

بیشتر بخوانید
ارتباط بین میکروگرین ها و سلامتی

قرار گرفتن در معرض جیوه می تواند بر رشد جنین تأثیر بگذارد و منجر به مشکلات مغزی و رشدی شود.

در مطالعه‌ای بر روی ۱۳۵ زن و نوزادانشان، هر پی‌پی‌ام جیوه اضافی مصرف‌شده توسط زنان باردار با کاهش بیش از هفت امتیازی در نمرات تست عملکرد مغز نوزادشان همراه بود.۱۲).

با این حال، این مطالعه خاطرنشان کرد که ماهی‌های کم جیوه با نتایج مغزی بهتر مرتبط هستند.۱۲).

مقامات بهداشتی در حال حاضر به کودکان، زنان باردار و مادران شیرده توصیه می‌کنند که مصرف ماهی تن و سایر ماهی‌های پر جیوه را محدود کنند، به جای اینکه ۲ تا ۳ وعده ماهی کم جیوه در هفته را هدف قرار دهند.۴، ۱۰).

خلاصه

نوزادان، کودکان و زنان باردار، شیرده یا تلاش برای باردار شدن باید ماهی تن را محدود یا اجتناب کنند. با این حال، آنها ممکن است از خوردن ماهی هایی که جیوه کمی دارند سود ببرند.

خلاصه

قرار گرفتن در معرض جیوه با مشکلات سلامتی از جمله عملکرد ضعیف مغز، اضطراب، افسردگی، بیماری قلبی و اختلال در رشد کودک مرتبط است.

اگرچه ماهی تن بسیار مغذی است، اما در مقایسه با اکثر ماهی‌های دیگر دارای جیوه بالایی نیز می‌باشد.

بنابراین، باید در حد اعتدال خورده شود – نه هر روز.

می‌توانید چند بار در هفته از ماهی تن ماهی کم‌کم و کنسرو شده به همراه سایر ماهی‌های کم جیوه میل کنید، اما باید از آلباکور، زرد باله و آلباکور خودداری کنید.