حقوق افراد دارای معلولیت در پرواز چیست؟

حقوق افراد دارای معلولیت در پرواز چیست؟

معلولین همانند سایر افراد از حقوق انسانی مساوی بهره‌مند هستند از همین رو این امر باید در تمام امورات اجتماعی موردتوجه قرار داده شود. بدون شک همه شما به‌خوبی می‌دانید که حتی عبور و مرور ساده برای یک خرید روزمره چه دردسرهای را برای افراد کم‌توان در پی دارد.

حال شما تصور کنید که این افراد برای مسافرت‌های زمینی و هوایی خود با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در مقاله پیش رو سعی بر آن داریم تا پیرامون تمامی حقوقی که این افراد قرار است در طول پروازهای هوایی از آن بهره بگیرند. مطالبی را با شما عزیزان در میان بگذاریم. تا اگر شما یا حتی یکی از اعضای خانواده‌تان کم‌توان هستید و باید با هواپیما به سفرهای هوایی داخلی و خارجی بپردازید با بایدونبایدهای در این راستا آشنایی پیدا کنید. پس پیش از تهیه بلیط هواپیما با ما همراه باشید و این مقاله را برای دوستان و همسفران خود نیز ارسال کنید.

خرید بلیط هواپیما

پیش از هر کاری نیاز است این افراد بلیطی را برای پروازهای هوایی خود تهیه کنند. باید بگویم اوایل اردیبهشت در طی تصویب طرحی قرار بر این شده است که تمامی خدماتی که در ناوگان‌های هوایی، زمینی و ریلی به مسافرین معلول ارائه می‌شود به‌صورت نیم‌بها در نظر گرفته شود.

در همین راستا تنها یکی از شرکت‌های هواپیمایی آن هم ایران ایر این قانون را به اجرا درآورده است و با ارائه بلیط های نیم‌بها به این عزیزان سفر را برای آن‌ها کم‌هزینه‌تر فراهم کرده است. خرید بلیط با ۵۰ درصد تخفیف تنها برای پروازهای داخلی در نظر گرفته‌شده است. به یاد داشته باشید که سایز ویلچر و نوع معلولیت خود را حتماً پیش از پرواز اطلاع دهید تا صندلی ایده ال تری در طول سفر برای شما اختصاص داده شود.

معلولین چطور بلیط هواپیما خود را خریداری کنند؟

درگذشته افراد معلول اگر قصد سفر با هواپیما را داشتند حتماً باید باکارت معلولیت خود به باجه‌های فروش بلیط در فرودگاه‌ها مراجعه می‌کردند. این امر به این دلیل بود که خدماتی را متناسب با نیاز این افراد فراهم سازند. بااین‌وجود سازمان بهزیستی با ارائه کدهای مخصوص به افراد کم‌توان به شرکت‌های حمل‌ونقل مخصوصاً شرکت‌های هواپیمایی این مهم را فراهم آورده است که این امر به‌صورت آنلاین صورت بگیرد. به این صورت که افراد کافی است با ارائه کد ملی خود در زمان خرید اطلاعاتی که توسط سازمان بهزیستی برای این افراد به ثبت رسیده است را اعلام کنند و بلیط خود را تهیه نمایند.

کارت‌های افراد کم‌توان برای نوع خدمت‌رسانی

عموماً شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند متناسب با نیاز افراد کم‌توان خدماتی را به آن‌ها ارائه دهند که در ادامه بخشی از این خدمات را شرح می‌دهیم.

خدمات WCHR: برای این افراد عموماً کارت‌های در نظر گرفته می‌شود که روی آن درج‌شده است. این افراد توانایی بالا و پایین رفتن از پله‌های هواپیما رادارند. از همین رو برای جابجایی آن‌ها نیازی به ویلچر نیست. حال برای مسیرهای دور نیاز به ویلچر برای تردد در داخل هواپیما هستند. از همین رو راه رفتن روی سطح صاف برای این افراد دشوار است و خدماتی در همین راستا توسط مهمان‌داران هواپیما به این عزیزان ارائه می‌شود.

خدمات WCHS برای افرادی که روی کارت معلولیت آن‌ها این عبارت درج‌شده است. نیاز است حتماً از بالابر در زمان ورود به هواپیما و خارج شدن از آن استفاده شود. از همین رو این افراد در طی مسیر برای نشستن روی صندلی هواپیما نیازی به ویلچر ندارند اما برای وارد شدن نمی‌توانند از پله‌ها بالا و پایین بروند. پس راه رفتن به‌صورت افقی برای آن‌ها در طی پرواز مشکلی نیست.

خدمات WCHC برای این قبیل افراد علاوه بر بالابر باید از ویلچر هم در طول پرواز استفاده شود. به این خاطر که نه توانایی بالا و پایین رفتن از پله‌ها رادارند و نه اینکه می‌توانند خود را به صندلی برای نشستن برسانند و نیاز به ویلچر نیز برای این افراد امری ضروری محسوب می‌شود.

خدمات شرکت هوایی به افراد معلول

خدمات شرکت هوایی به افراد معلول

  • در نظر گرفتن غذای مخصوص برای کسانی که دچار بیماری‌های معده هستند.

  • استفاده از ویلچرهای رایگان در طول مسیر از سالن انتظار تا زمان رسیدن به کابین هواپیما الزامی است.

  • حتماً در صورت نیاز به ماسک‌های اکسیژن باید این مهم در داخل کابین هواپیما لحاظ شود.

  • برای مسافرین معلولی که نیاز به مراقبت و استفاده از تخت خواب دارند عموماً دو تخت در طول پرواز در نظر گرفته می‌شود.

  • استفاده از مهمان‌داران مخصوص و خدمه دوره دیده برای رفت‌وآمد ساده‌تر افراد کم‌توان در تمام طول پرواز نیازی اساسی محسوب می‌شود.

  • ویلچرها به‌صورت رایگان در بخش حمل بار جایگذاری می‌شود و نیازی به پرداخت هزینه برای بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی نیست.

حقوق افراد کم‌توان در پرواز

همان‌طور که در طی مقاله پیش رو مطالعه کردید افراد کم‌توان با مشکلاتی برای سوارشدن به داخل هواپیما روبرو هستند. این افراد یا به‌راحتی نمی‌توانند از پله‌ها بالا و پایین بروند یا اینکه راه رفتن ساده برای آن‌ها ممکن نیست و یا هر دو کار برای عده‌ای از این عزیزان دشوار است.

از همین رو در نظر گرفتن بالابر و مدنظر قرار دادن ویلچر برای تمام طول سفر و جابجایی تا زمان رسیدن به مقصد توسط شرکت‌های هواپیمایی یک امر ضروری به شمار می‌آید. این افراد عموماً پیش از مسافران وارد هواپیما می‌شوند و برای مراقبت از آن‌ها آخر از همه نیز از هواپیما خارج می‌شوند تا مبادا شلوغی سبب آسیب رسیدن به آن‌ها در زمان جابجایی شود. در نظر داشته باشید که رسیدن به فرودگاه تقریبا نیم ساعت زودتر از افراد عادی خدمت‌دهی بهتری را برای این افراد فراهم می‌سازد. پس برای سفرهای داخلی نیم دو ساعت و نیم و برای سفرهای خارجی نیاز است سه ساعت و نیم پیش از پرواز در فرودگاه حاضر باشند. امید است مطالب ارائه‌شده سفر خوشی را برای شما عزیزان ازاین‌پس فراهم سازد. برای تهیه بلیط هواپیما نیز می‌توانید به وب‌سایت علی بابا سری بزنید و با خرید از ایرلاین های معتبر سفر خوشی را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید
کپسول آتش نشانی را کجا شارژ کنیم؟
دیدگاهتان را بنویسید