خستگی می تواند با بسیاری از شرایط مختلف سلامت روانی و جسمی رخ دهد. برخی از علل می تواند جدی باشد. ممکن است بتوانید با تغییر سبک زندگی در ورزش، رژیم غذایی و خواب، خستگی را از بین ببرید.

خستگی اصطلاحی است که برای توصیف احساس کلی خستگی یا کمبود انرژی استفاده می شود. این تنها با احساس خواب آلودگی یا خواب آلودگی یکسان نیست. وقتی خسته هستید، هیچ انگیزه و انرژی ندارید. خواب آلود بودن ممکن است نشانه ای از خستگی باشد، اما این یک چیز نیست.

خستگی یک علامت رایج بسیاری از شرایط پزشکی است که شدت آن از خفیف تا جدی متغیر است. همچنین نتیجه طبیعی برخی از انتخاب های سبک زندگی مانند ورزش نکردن یا رژیم غذایی نامناسب است.

اگر خستگی شما با استراحت و تغذیه مناسب برطرف نشد، یا گمان می کنید که ناشی از یک بیماری زمینه ای جسمی یا روانی است، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها می توانند به تشخیص علت خستگی شما کمک کنند و برای درمان آن با شما همکاری کنند.

خستگی: علل، تشخیص، درمان و Morehealthline.comhttps://www.healthline.com › چربی...

چه چیزی باعث خستگی می شود؟

دلایل بالقوه زیادی برای خستگی وجود دارد. آنها را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

  • عوامل سبک زندگی
  • شرایط سلامت جسمانی
  • مسائل مربوط به سلامت روان
بیشتر بخوانید
مصرف بیش از حد کافئین: مقدار زیاد آن چقدر است؟

عوامل سبک زندگی

اگر احساس خستگی می کنید، فعالیت ها و دیگر انتخاب های سبک زندگی شما ممکن است علت اصلی باشد. به عنوان مثال، خستگی می تواند ناشی از:

  • فعالیت بدنی
  • عدم فعالیت بدنی
  • کمبود خواب
  • اضافه وزن یا چاق بودن
  • دوره های استرس عاطفی
  • بی حوصلگی
  • غم و اندوه
  • مصرف برخی داروها، مانند داروهای ضد افسردگی یا آرام بخش
  • استفاده منظم از الکل
  • استفاده از داروهای غیرقانونی مانند کوکائین
  • مصرف بیش از حد کافئین
  • نخوردن یک رژیم غذایی مغذی

شرایط سلامت جسمانی

بسیاری از شرایط پزشکی نیز می توانند باعث خستگی شوند. مثالها عبارتند از:

  • کم خونی
  • آرتروز
  • فیبرومیالژیا
  • سندرم خستگی مزمن
  • عفونت هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا
  • بیماری آدیسون، اختلالی که می تواند بر سطح هورمون شما تأثیر بگذارد
  • کم کاری تیروئید یا کم کاری تیروئید
  • پرکاری تیروئید یا پرکاری تیروئید
  • اختلالات خواب، مانند بی خوابی
  • اختلالات خوردن، مانند بی اشتهایی
  • اختلالات خود ایمنی
  • نارسایی احتقانی قلب
  • سرطان
  • دیابت
  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبد
  • بیماری انسداد مزمن ریه (COPD)
  • آمفیزم
بیشتر بخوانید
نکاتی برای افزایش وزن خوب و مواردی که باید از آنها اجتناب کنید

مسائل مربوط به سلامت روان

شرایط سلامت روان نیز می تواند منجر به خستگی شود. به عنوان مثال، خستگی یکی از علائم رایج اضطراب، افسردگی و اختلال عاطفی فصلی است.

زمان مراجعه به پزشک چه زمانی است؟

اگر احساس خستگی می کنید و شما:

  • نمی توانم به چیزی فکر کنم که ممکن است دلیل خستگی شما باشد
  • دمای بدن بالاتر از حد نرمال دارند
  • کاهش وزن غیر قابل توضیحی را تجربه کرده اند
  • نسبت به دمای سردتر بسیار حساس است
  • به طور منظم در به خواب رفتن یا ماندن در خواب مشکل دارند
  • باور کنید ممکن است افسرده باشید

اگر تلاش‌هایی برای رفع شایع‌ترین علل سبک زندگی، مانند کمبود استراحت، عادات غذایی بد، و استرس بدون موفقیت انجام داده‌اید و خستگی شما برای دو هفته یا بیشتر ادامه داشته است، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

در برخی موارد، خستگی شما ممکن است ناشی از یک بیماری جدی باشد. در صورت احساس خستگی همراه با هر یک از علائم زیر فوراً به بیمارستان مراجعه کنید:

  • خونریزی از رکتوم
  • استفراغ خون
  • سردرد شدید
  • درد در ناحیه قفسه سینه شما
  • احساس غش
  • ضربان قلب نامنظم
  • تنگی نفس
  • درد شدید در ناحیه شکم، پشت یا لگن شما
  • افکار خودکشی یا خودآزاری
  • افکار آسیب رساندن به شخص دیگر
بیشتر بخوانید
راش آدرنالین: علائم، علل، در شب،

پزشک شما چگونه خستگی را درمان خواهد کرد؟

برنامه درمانی توصیه شده توسط پزشک بستگی به این دارد که چه چیزی باعث خستگی شما شده است. برای تشخیص، آنها احتمالاً از شما سؤالاتی در مورد زیر می پرسند:

  • ماهیت خستگی شما، از جمله زمانی که شروع شده است و اینکه آیا در زمان های خاص بهتر یا بدتر می شود
  • علائم دیگری که تجربه کرده اید
  • سایر شرایط پزشکی که دارید
  • سبک زندگی و منابع استرس شما
  • داروهایی که مصرف می کنید

اگر پزشک شما مشکوک باشد که شما یک بیماری زمینه‌ای دارید که باعث خستگی شما شده است، ممکن است آزمایش‌های پزشکی را تجویز کند. برای مثال، ممکن است آزمایش خون یا ادرار را درخواست کنند.

چه تغییراتی در سبک زندگی وجود دارد که می تواند به کاهش خستگی کمک کند؟

تعدادی از اقدامات می تواند به کاهش خستگی ناشی از فعالیت های روزانه کمک کند. برای کمک به افزایش سطح انرژی و سلامت کلی:

  • مایعات کافی بنوشید تا هیدراته بمانید
  • عادات غذایی سالم را تمرین کنید
  • به طور منظم ورزش کنید
  • به اندازه کافی خوابیدن
  • اجتناب از عوامل استرس زا شناخته شده
  • از برنامه کاری یا اجتماعی که بیش از حد سخت است اجتناب کنید
  • در فعالیت های آرامش بخش مانند یوگا شرکت کنید
  • از الکل، تنباکو و سایر مواد غیرقانونی خودداری کنید
بیشتر بخوانید
تحویل پزشکی با پهپاد در حال انجام است. چقدر خوب است؟

این تغییرات سبک زندگی ممکن است به کاهش خستگی شما کمک کند. پیروی از برنامه درمانی توصیه شده توسط پزشک برای هر بیماری تشخیص داده شده نیز مهم است. اگر خستگی درمان نشود، می تواند بر سلامت جسمی و روحی شما تأثیر بگذارد.