خستگی چشم – تشخیص و درمان

تشخیص

متخصص چشم از شما سوالاتی در مورد عواملی که ممکن است باعث علائم شما شوند می پرسد. ممکن است در طول ویزیت خود یک معاینه چشم از جمله آزمایش بینایی داشته باشید.

رفتار

به طور کلی، درمان خستگی چشم شامل ایجاد تغییراتی در عادات روزانه یا محیط شما است. برخی از افراد ممکن است برای یک بیماری زمینه ای چشم نیاز به درمان داشته باشند.

برای برخی افراد، استفاده از عینک هایی که برای فعالیت های خاص مانند استفاده از رایانه یا مطالعه تجویز می شوند، به کاهش خستگی چشم کمک می کند. متخصص چشم شما ممکن است به شما توصیه کند که به طور منظم برای کمک به تمرکز چشم در فواصل مختلف استراحت کنید.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

این نکات را برای کاهش یا جلوگیری از خستگی چشم در نظر بگیرید.

  • نور را تنظیم کنید. هنگام تماشای تلویزیون، اگر اتاق را به آرامی روشن کنید، ممکن است برای چشمان شما راحت تر باشد.

    هنگام خواندن مطالب چاپی یا انجام کارهای نزدیک، سعی کنید منبع نور را پشت سر خود قرار دهید و نور را به صفحه یا کار خود هدایت کنید. اگر پشت میز مطالعه می‌کنید، از نور سایه‌دار در مقابلتان استفاده کنید. سایه از تابش مستقیم نور به چشمان شما جلوگیری می کند.

  • استراحت کنید. هنگام مطالعه یا انجام کارهای نزدیک، گاه به گاه استراحت کنید و با نگاه کردن به صفحه، صفحه دیجیتال یا کار به چشمان خود استراحت دهید.
  • زمان نمایش را محدود کنید این امر به ویژه برای کودکان مهم است، زیرا ممکن است بین دید طولانی مدت، خستگی چشم و نیاز به استراحت منظم به چشمان خود ارتباط برقرار نکنند.
  • از اشک مصنوعی استفاده کنید. اشک مصنوعی بدون نسخه می تواند به پیشگیری و تسکین خشکی چشم کمک کند. از آنها حتی زمانی که چشمان شما احساس خوبی دارند استفاده کنید تا آنها را به خوبی روان نگه دارید و از عود علائم جلوگیری کنید.

    متخصص چشم شما می تواند به شما پیشنهاد دهد که کدام قطره برای شما بهترین است. از قطره های چشمی با پاک کننده قرمزی خودداری کنید، زیرا ممکن است علائم خشکی چشم را بدتر کنند.

    قطره های چشمی که حاوی مواد نگهدارنده نیستند می توانند هر چند وقت یکبار که نیاز دارید استفاده شوند. اگر از قطره های چشمی حاوی مواد نگهدارنده استفاده می کنید، اگر بیش از چهار بار در روز از این قطره استفاده کنید، ممکن است نسبت به نگهدارنده حساسیت ایجاد کنید. اگر این اتفاق بیفتد، تغییر به قطره های چشمی بدون مواد نگهدارنده می تواند مفید باشد. با این حال، بیش از چهار بار در روز از آنها استفاده نکنید.

  • کیفیت هوای فضای خود را بهبود بخشید. برخی از تغییراتی که ممکن است به جلوگیری از خشکی چشم کمک کند عبارتند از: استفاده از مرطوب کننده، تنظیم ترموستات برای کاهش وزش هوا و اجتناب از دود. اگر سیگار می کشید، به ترک آن فکر کنید. جابجایی صندلی خود به ناحیه دیگری ممکن است به کاهش میزان هوای خشک در حال حرکت روی چشم و صورت شما کمک کند.
  • عینک مناسب خود را انتخاب کنید. اگر به عینک یا لنزهای تماسی نیاز دارید و با رایانه کار می کنید، روی عینک یا لنزهای تماسی که به طور خاص برای کار رایانه طراحی شده اند، سرمایه گذاری کنید. از اپتومتریست خود در مورد پوشش ها و رنگ های لنز بپرسید که ممکن است کمک کننده باشد.

نکاتی برای کار با کامپیوتر

استفاده از رایانه یکی از دلایل رایج خستگی چشم است. اگر پشت میز کار می‌کنید و از رایانه استفاده می‌کنید، این مراحل مراقبت از خود می‌تواند به کاهش فشار از روی چشمان شما کمک کند.

  • اغلب پلک بزنید تا چشمانتان تازه شود. بسیاری از افراد هنگام کار با کامپیوتر کمتر از حد معمول پلک می زنند که می تواند باعث خشکی چشم شود. پلک زدن اشک هایی تولید می کند که چشمان شما را مرطوب و شاداب می کند. سعی کنید وقتی به مانیتور نگاه می کنید پلک زدن را به عادت تبدیل کنید.
  • استراحت چشم داشته باشید. در طول روز با نگاه کردن به مانیتور به چشمان خود استراحت دهید. قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را امتحان کنید: هر ۲۰ دقیقه، حداقل ۲۰ ثانیه به چیزی در فاصله ۲۰ فوتی نگاه کنید.
  • نور را بررسی کنید و تابش خیره کننده را کاهش دهید. نور شدید و تابش خیره کننده بیش از حد می تواند چشمان شما را تحت فشار قرار دهد و دیدن اشیاء روی مانیتور را دشوار کند. بدترین مشکلات عموماً از منابع بالا یا پشت سر شماست، از جمله نور فلورسنت و نور خورشید. خاموش کردن برخی یا همه چراغ های سقفی را در نظر بگیرید.

    اگر برای نوشتن یا خواندن به نور نیاز دارید، از یک چراغ رومیزی قابل تنظیم استفاده کنید. پرده ها یا سایه بان ها را ببندید و از قرار دادن مانیتور خود مستقیماً در مقابل پنجره یا دیوار سفید خودداری کنید. یک پوشش ضد تابش بر روی صفحه نمایش قرار دهید.

  • مانیتور خود را تنظیم کنید مانیتور خود را مستقیماً به اندازه یک بازو در مقابل خود قرار دهید تا بالای صفحه در سطح چشم یا درست زیر آن قرار گیرد. داشتن یک صندلی که بتوانید آن را تنظیم کنید نیز کمک می کند.
  • از نگهدارنده سند استفاده کنید. اگر در حین کار با رایانه نیاز به مراجعه به مواد چاپی دارید، آن را روی نگهدارنده سند قرار دهید. برخی از هولدرها برای قرار دادن بین صفحه کلید و مانیتور طراحی شده اند. دیگران در کناری قرار می گیرند. یکی را پیدا کنید که برای شما کار می کند. هدف این است که میزان نیاز چشمان شما به تنظیم مجدد و تعداد دفعات چرخاندن گردن و سر را کاهش دهید.
  • تنظیمات صفحه نمایش خود را تنظیم کنید. برای خواندن راحت تر، نوع را بزرگ کنید. و کنتراست و روشنایی را در حدی تنظیم کنید که برای شما راحت باشد.

طب جایگزین

برخی از علائم خستگی چشم ممکن است با محصولات طبیعی مانند اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی تسکین یابد، اما مطالعات بیشتری لازم است. اگر به دنبال مکمل هایی برای کمک به کاهش علائم خود هستید، با متخصص چشم خود صحبت کنید.

آماده شدن برای قرار ملاقات شما

اگر ناراحتی چشم، سردرد یا تغییرات بینایی دارید که با خودمراقبتی بهبود نمی‌یابد، با یک متخصص چشم قرار ملاقات بگذارید.

در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که به شما کمک می کند تا برای قرار ملاقات خود آماده شوید.

آنچه شما می توانید انجام دهید

  • علائمی را که داشته اید فهرست کنید و برای چه مدت
  • اطلاعات کلیدی پزشکی خود را فهرست کنید، از جمله سایر شرایط پزشکی و هر دارو، ویتامین و مکملی که مصرف می کنید.
  • گزارش روزانه از زمانی که صرف فعالیت هایی می کنید که چشمان شما را خسته می کنند، داشته باشید. مانند نگاه کردن به دستگاه های دیجیتال، مطالعه و قرار گرفتن در معرض تابش خیره کننده.
  • سوالاتی را برای پرسیدن فهرست کنید در طول قرار ملاقات شما ایجاد لیستی از سوالات می تواند به شما کمک کند از زمان خود به بهترین نحو استفاده کنید.

برای خستگی چشم، برخی از سوالات اساسی که باید بپرسید عبارتند از:

  • چه چیزی احتمالاً باعث علائم من می شود؟
  • علل احتمالی دیگر چیست؟
  • آیا برای تایید تشخیص به آزمایش نیاز دارم؟
  • چه روش درمانی را پیشنهاد می کنید؟
  • برای کمک به کاهش علائم، چه تغییراتی می‌توانم در محیط کار یا خانه، از جمله میز کامپیوترم ایجاد کنم؟
  • چه اقدامات دیگری برای خودمراقبتی ممکن است به من کمک کند؟
  • آیا لازم است برای یک قرار بعدی برگردم؟

از پزشک خود چه انتظاری دارید

متخصص چشم شما ممکن است تعدادی سوال بپرسد، مانند:

  • علائم شما چیست؟
  • اولین بار چه زمانی متوجه این علائم شدید؟
  • آیا علائم شما در طول زمان تغییر کرده است؟
  • شدت ناراحتی شما چقدر است؟
  • آیا از کامپیوتر استفاده می کنید؟ اگر چنین است، چگونه تنظیم می شود؟
  • آیا در محیطی با تهویه مطبوع کار می کنید یا یک پنکه یا دریچه هوا به اطراف صورت شما می زند؟
  • روزانه چقدر زمان صرف دستگاه های دیجیتال می کنید؟
  • آیا به نظر می رسد چیز خاصی علائم شما را تحریک کند؟
  • آیا چیزی به تسکین علائم شما کمک می کند؟
  • آخرین معاینه بینایی شما چه زمانی بود؟

۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲

Source link

لطفاً به این مطلب امتیاز دهید. این‌کار به بهبود ارائه مطالب کمک خواهد کرد.
بیشتر بخوانید
درمان آتروفی جغرافیایی: چه چیزی را در نظر بگیرید
دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه