علل خواب آلودگی چیست؟

موارد مختلف ممکن است باعث خواب آلودگی شود. اینها می توانند از حالت های روانی و انتخاب سبک زندگی تا شرایط پزشکی جدی متغیر باشند.

عوامل سبک زندگی

برخی از عوامل سبک زندگی ممکن است منجر به افزایش خواب آلودگی شوند، مانند کار کردن با ساعات طولانی یا تغییر شیفت شب. در بیشتر موارد، با تطبیق بدن با برنامه جدید، خواب آلودگی شما کاهش می یابد.

حالت ذهنی

خواب‌آلودگی همچنین می‌تواند نتیجه وضعیت ذهنی، عاطفی یا روانی شما باشد.

خواب آلودگی: علل، درمان و پیشگیریhealthline.comhttps://www.healthline.com › سلامتی

افسردگی می‌تواند خواب‌آلودگی را تا حد زیادی افزایش دهد، همانطور که سطوح بالای استرس یا اضطراب نیز ممکن است. بی حوصلگی یکی دیگر از علل شناخته شده خواب آلودگی است. اگر هر یک از این شرایط روحی را تجربه می کنید، احتمالاً احساس خستگی و بی تفاوتی نیز می کنید.

شرایط پزشکی

برخی از شرایط پزشکی می توانند باعث خواب آلودگی شوند. یکی از رایج ترین آنها دیابت است. سایر شرایطی که ممکن است منجر به خواب آلودگی شود شامل مواردی است که باعث درد مزمن می شود یا بر متابولیسم یا وضعیت روانی شما تأثیر می گذارد، مانند کم کاری تیروئید یا هیپوناترمی. هیپوناترمی زمانی است که سطح سدیم در خون شما بسیار پایین است.

بیشتر بخوانید
معرفی بهترین مدل های لباس خواب زنانه + کاربرد و مزایا

سایر شرایط پزشکی که باعث خواب آلودگی می شوند عبارتند از مونونوکلئوز عفونی (مونو) و سندرم خستگی مزمن (CFS).

داروها

بسیاری از داروها، به ویژه آنتی هیستامین ها، آرام بخش ها و قرص های خواب، خواب آلودگی را به عنوان یک عارضه جانبی احتمالی ذکر می کنند. این داروها دارای برچسبی هستند که در مورد رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین هنگام استفاده از این داروها هشدار می دهد.

اگر به دلیل مصرف داروهای خود دچار خواب آلودگی طولانی مدت شدید با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است یک جایگزین تجویز کنند یا دوز فعلی شما را تنظیم کنند.

اختلال خواب

خواب آلودگی بیش از حد بدون علت شناخته شده می تواند نشانه ای از اختلال خواب باشد. طیف وسیعی از اختلالات خواب وجود دارد و هر کدام اثرات منحصر به فرد خود را دارند.

در آپنه انسدادی خواب، انسداد راه‌های هوایی فوقانی منجر به خروپف و توقف تنفس شما در طول شب می‌شود. این باعث می شود که شما مکرراً با صدای خفگی از خواب بیدار شوید.

سایر اختلالات خواب عبارتند از نارکولپسی، سندرم پای بیقرار (RLS) و اختلال فاز خواب تاخیری (DSPS).

خواب آلودگی چگونه درمان می شود؟

درمان خواب آلودگی به علت آن بستگی دارد.

خوددرمانی

برخی از خواب‌آلودگی‌ها را می‌توان در خانه درمان کرد، به‌خصوص اگر در نتیجه عوامل سبک زندگی، مانند ساعات طولانی‌تر کار کردن، یا یک وضعیت روانی مانند استرس باشد.

بیشتر بخوانید
پاهای بی قرار؟ نمیتونی بخوابی؟ ممکن است کمبود منیزیم داشته باشید

در این موارد، ممکن است به استراحت کافی و پرت کردن حواس کمک کند. همچنین مهم است که بررسی کنید چه چیزی باعث ایجاد مشکل شده است – مانند استرس یا اضطراب – و اقداماتی برای کاهش این احساس انجام دهید.

مراقبت پزشکی

در طول ویزیت، پزشک سعی می‌کند علت خواب‌آلودگی شما را با بحث در مورد علائم با شما شناسایی کند. آنها ممکن است از شما بپرسند که چقدر خوب می خوابید و آیا اغلب در شب از خواب بیدار می شوید.

برای پاسخ دادن به سوالات در مورد:

  • عادات خواب شما
  • میزان خواب شما
  • اگر خروپف می کنید
  • چند بار در طول روز به خواب می روید
  • چقدر در طول روز احساس خواب آلودگی می کنید

پزشک شما ممکن است از شما بخواهد تا برای چند روز یک دفترچه یادداشت از عادات خواب خود داشته باشید و مدت زمانی که در شب می خوابید و زمانی که در طول روز احساس خواب آلودگی می کنید چه کاری انجام می دهید را ثبت کنید.

آنها همچنین ممکن است جزئیات خاصی را بپرسند، مانند اینکه آیا واقعاً در طول روز به خواب می‌روید و اینکه آیا با سرحال از خواب بیدار می‌شوید یا خیر.

اگر پزشک مشکوک باشد که علت آن روانی است، ممکن است شما را به یک مشاور یا درمانگر ارجاع دهد تا به شما در یافتن راه حل کمک کند.

بیشتر بخوانید
چرا من بیش از حد احساس خواب آلودگی می کنم؟

خواب آلودگی که یکی از عوارض جانبی دارو است اغلب قابل درمان است. پزشک ممکن است دارو را با نوع دیگری تعویض کند یا دوز مصرفی شما را تا زمانی که خواب‌آلودگی کاهش یابد تغییر دهد. هرگز دوز مصرفی خود را تغییر ندهید یا داروهای تجویزی را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید.

اگر هیچ دلیلی برای خواب آلودگی شما مشخص نیست، ممکن است نیاز به انجام برخی آزمایشات داشته باشید. اکثر آنها معمولا غیر تهاجمی و بدون درد هستند. پزشک شما می تواند هر یک از موارد زیر را درخواست کند:

  • شمارش کامل خون (CBC)
  • آزمایشات ادرار
  • الکتروانسفالوگرام (EEG)
  • سی تی اسکن سر

اگر پزشک شما مشکوک باشد که شما ممکن است آپنه انسدادی خواب، RLS یا اختلال خواب دیگری داشته باشید، ممکن است آزمایش مطالعه خواب را تعیین کند. برای این آزمایش، شب را در بیمارستان یا یک مرکز خواب تحت نظر و مراقبت یک متخصص خواب سپری خواهید کرد.

فشار خون، ضربان قلب، ریتم قلب، تنفس، اکسیژن رسانی، امواج مغزی و برخی حرکات بدن شما در طول شب برای هرگونه نشانه ای از اختلال خواب کنترل می شود.

چه زمانی باید به دنبال مراقبت های اورژانسی بود

اگر بعد از خود احساس خواب آلودگی کردید، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

  • یک داروی جدید را شروع کنید
  • مصرف بیش از حد دارو
  • آسیب به سر
  • در معرض سرما قرار بگیرید
بیشتر بخوانید
آیا قهوه خواب آور است

چگونه می توان از خواب آلودگی جلوگیری کرد؟

خواب منظم در هر شب اغلب می تواند از خواب آلودگی جلوگیری کند. بیشتر بزرگسالان به حدود هشت ساعت خواب نیاز دارند تا احساس شادابی کامل داشته باشند. برخی از افراد ممکن است به موارد بیشتری نیاز داشته باشند، به خصوص آنهایی که دارای شرایط پزشکی یا سبک زندگی به ویژه فعال هستند.

در صورت بروز هرگونه تغییر در خلق و خو، علائم افسردگی یا احساس غیرقابل کنترل استرس و اضطراب، در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید.

چشم انداز خواب آلودگی درمان نشده چیست؟

ممکن است متوجه شوید که با عادت کردن بدن به برنامه جدید یا کاهش استرس، افسردگی یا اضطراب، خواب آلودگی به طور طبیعی از بین می رود.

با این حال، اگر خواب آلودگی به دلیل یک مشکل پزشکی یا اختلال خواب باشد، بعید است که به خودی خود بهبود یابد. در واقع، خواب آلودگی بدون درمان مناسب احتمالا بدتر می شود.

برخی از افراد می توانند با خواب آلودگی زندگی کنند. با این حال، ممکن است توانایی شما در کار، رانندگی و کار با ماشین آلات را با خیال راحت محدود کند.

Source link