درمان جسمانی: مزایا، تکنیک ها

    • سوماتیک درمانی نوعی درمان سلامت روان است که بر بدن تمرکز دارد.
    • تحقیقات بیشتری برای کشف مزایای بالقوه سوماتیک درمانی مورد نیاز است.
    • شما می توانید از طریق Somatic Experiencing International یک درمانگر جسمانی پیدا کنید.

    تجارب آسیب زا مانند تجاوز جنسی، سوء استفاده در دوران کودکی و بلایای طبیعی باعث استرس شدید می شود. بسیاری از ما در مقطعی از زندگی خود دچار تروما می شویم و با گذشت زمان و  حمایت می توانیم بهبود پیدا کنیم . اما  طبق گفته  مؤسسه ملی سلامت روان، حدود ۷ نفر از هر ۱۰۰ نفر به  اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) مبتلا می شوند . در میان علائم دیگر، PTSD می تواند باعث خاطرات مزاحم از آنچه اتفاق افتاده، خواب ضعیف و احساس بی حسی و جداشدگی شود. مطالعه‌ای  که در مارس ۲۰۲۰ در  مجله اروپایی روان‌شناسی منتشر شد  ، نشان داد که PTSD اغلب با افسردگی، اضطراب و اختلال مصرف مواد مرتبط است.

    PTSD را می توان به طور موثر با گفتار درمانی متمرکز بر تروما، که به عنوان  روان درمانی نیز شناخته می شود، درمان کرد . بر اساس گزارش  مرکز ملی PTSD وزارت امور کهنه‌سربازان ایالات متحده ، برخی از درمان‌های مبتنی بر تحقیقات  برای PTSD  عبارتند از  درمان پردازش شناختی (CPT) ،  درمان مواجهه طولانی مدت (PE) و  حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکات چشم (EMDR) . اما این رویکردها برای همه کار نمی کند. اینجاست که گزینه‌های جایگزین مانند درمان جسمانی ممکن است وارد شوند.

    در ادامه بخوانید تا همه چیزهایی را که باید در مورد سوماتیک درمانی بدانید، مانند نظریه ای که در پشت آن ممکن است کار کند، آنچه که تحقیقات در مورد اثربخشی بالقوه آن نشان می دهد و کجا می توان ارائه دهنده پیدا کرد، بخوانید.

    سوماتیک درمانی چیست؟

    سوماتیک درمانی که به عنوان درمان تجربه جسمانی (SE) نیز شناخته می‌شود، شکل جدیدی از روان‌درمانی است که توسط پیتر لوین، دکترا، روان‌درمانگر و بنیان‌گذار  Somatic Experiencing International ایجاد شده است . رویکردهای جسمی عمدتاً بر روی بدن متمرکز هستند تا ذهن.

    تجربه درمانی جسمانی مشکلاتی مانند استرس مزمن و پس از سانحه را با تمرکز بر آگاهی بدن به جای افکار و احساسات برطرف می کند. SE گاهی اوقات یک رویکرد از پایین به بالا برای درمان شرایط مرتبط با تروما نامیده می شود. در حالی که گفتار درمانی افکار و احساساتی را که در بخش‌های «بالاتر» مغز رخ می‌دهند، مورد بحث قرار می‌دهد، SE با کاوش در بخش‌های «ابتدایی» مغز شروع می‌کند.

    SE از این نظریه پیروی می کند که تروما در بدن و ذهن شما ذخیره می شود. پس از یک تجربه ترسناک یا طاقت فرسا، برخی از افراد ممکن است یک پاسخ استرس ناکارآمد ایجاد کنند. همانطور که پزشکان SE در مقاله ای که در  Frontiers in Psychology منتشر شده است توضیح می دهند ، در این مورد، سیستم هشدار بدن در یک حالت واکنشی بیش از حد گیر می کند. 

    تمرین‌کنندگان جسمی بر این باورند که حرکات فیزیکی – مانند تکان‌های ملایم و تغییرات در وضعیت بدن – می‌تواند باعث “آزاد شدن” فیزیکی شود که از بهبود و بهبودی پشتیبانی می‌کند. آگاه شدن از احساسات بدن و صحبت از طریق آنها ممکن است سیستم عصبی را به تعادل بازگرداند.

    با گذشت زمان، شناسایی و پردازش احساسات در بدن مربوط به ایمنی، راحتی و ضربه می تواند به کاهش علائم PTSD کمک کند.

    تکنیک های روان درمانی جسمانی

    فرآیند روان درمانی جسمانی شامل تکنیک های درمانی خاصی است، اگرچه تجربه ممکن است بسته به ارائه دهنده شما متفاوت باشد. در زیر، برخی از تکنیک‌های رایجی که ممکن است یک درمانگر جسمی استفاده کند، ارائه می‌کنیم:

    • ایجاد ارتباط: بر اساس مقاله ای که در  مجله استرس تروماتیک منتشر شده است ،  سوماتیک درمانی، مانند تمام درمان ها، با شناخت درمانگر شما شروع می شود.  این در چند جلسه اول اتفاق می افتد.
    • آموزش روانی:  در جلسه اولیه، درمانگر جسمی شما همچنین در مورد درمان SE، تروما و نحوه بهبودی با شما صحبت خواهد کرد. آن‌ها مفاهیم کلیدی مانند گرداب‌های تروما (پیام‌های عاطفی که در آن شما توسط خاطرات آسیب‌زا غرق می‌شوید و نمی‌توانید آنها را پردازش کنید) و گرداب‌های شفابخش (گام‌های مثبت برای کاهش پاسخ استرس و احساس بهتر) را توضیح می‌دهند.
    • تامین منابع:  در طول فرآیند تامین منابع، یاد می گیرید که چگونه با تمرکز بر وضعیت ایمن و آرام در بدن خود، خود را آرام کنید. به عنوان مثال، درمانگر جسمانی شما ممکن است به شما دستور دهد که احساس خود را در هنگام نشستن در مقابل آنها توصیف کنید. شما ممکن است با گفتن جمله ای مانند “این کاناپه احساس راحتی می کند و شانه های من آرام است” پاسخ دهید. وقتی مضطرب هستید، می توانید به آن احساسات مثبت بازگردید و از آنها برای کمک به آرامش خود استفاده کنید.
    • آونگ:  درست همانطور که یک آونگ از یک طرف به طرف دیگر می چرخد، آونگ چیزی را توصیف می کند که بعدا می آید. شما به آرامی بین منابع (تمرکز بر وضعیت بدنی آرام) و یادآوری حادثه آسیب زا حرکت می کنید. ارائه دهنده SE شما را در حین صحبت در مورد این احساسات راهنمایی می کند. به عنوان مثال، پس از توصیف مکان امن خود روی مبل، می توانید به طور خلاصه شروع تجربه آسیب زا و احساس آن را در بدن خود، مانند سفتی قفسه سینه و لرزش پاها شرح دهید. آونگ معمولاً در طول جلسه سوم یا چهارم SE درمانی شروع می شود.
    • تیتراسیون:  اگر در طول فرآیند آونگ‌سازی غرق شدید، درمانگر به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که در حال حاضر چقدر احساس امنیت و آرامش دارید، که تیتراسیون نامیده می‌شود. این استراتژی به شما امکان می دهد تا به تدریج خاطرات آسیب زا را مرور و پردازش کنید.

    از آنجایی که حافظه آسیب زا از نظر فیزیکی کمتر می شود، می توانید احساس بهتری داشته باشید و آنچه را که اتفاق افتاده از طریق گفتار درمانی پردازش کنید. در طول این جلسات، درمانگر شما ممکن است علائم شما را بررسی کند و بپرسد که تا چه حد توانسته‌اید احساسات خود را از آخرین جلسه خود تنظیم کنید.

    انواع سوماتیک درمانی

    تجربه درمانی جسمانی یک نوع متمایز از روان درمانی بدن است. اما سایر روش‌های درمانی مشابه ممکن است تکنیک‌های متمرکز بر بدن را در بر گیرند یا تحت لوای درمان جسمانی قرار گیرند.

    روان درمانی حسی حرکتی

    به گفته  موسسه روان درمانی حسی-حرکتی، روان درمانی حسی-حرکتی شکل دیگری از روان درمانی بدن است که شامل شیوه هایی مانند درمان جسمانی، نظریه دلبستگی، و رویکردهای شناختی، در میان روش های دیگر است .

    EMDR

    به گفته اتحادیه ملی بیماری های روانی، EMDR شامل تمرکز بر روی یک حرکت یا صدای عقب و جلو هنگام پردازش یک خاطره آسیب زا است  . می توان آن را با جسم درمانی مقایسه کرد، جایی که تمرکز خود را بین احساسات فیزیکی ایمن و احساسات مرتبط با خاطرات آسیب زا تغییر می دهید. اما EMDR نوعی صحبت درمانی است، در حالی که درمان جسمی نوعی روان درمانی بدن است.

    نقطه مغزی

    نقاط مغزی نیز از درمان جسمانی متمایز است. این نوعی روان درمانی است که از EMDR الهام گرفته شده است. بر اساس  مقاله ای که در ژانویه ۲۰۲۲ در  مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی منتشر شد ، این رویکرد این ایده را ترویج می کند که جایی که نگاه می کنید ممکن است بر احساس شما تأثیر بگذارد. مانند جسم درمانی، مطالعات بسیار کمی در مورد این نوع درمان وجود دارد.

    چه کسانی ممکن است از درمان جسمانی سود ببرند؟

    سوماتیک درمانی برای حمایت از افراد مبتلا به شرایط مرتبط با تروما مانند PTSD طراحی شده است. اگر سایر درمان‌های PTSD را امتحان کرده‌اید و هنوز علائم را تجربه کرده‌اید یا درمانی را ترجیح می‌دهید که بر حس فیزیکی تمرکز دارد، ممکن است گزینه امیدوارکننده‌ای باشد. اما توجه به این نکته مهم است که سوماتیک درمانی نسبتاً جدید است و هنوز توسط تحقیقات بالینی قوی پشتیبانی نشده است.

    اثربخشی درمان جسمانی

    در حالی که مطالعات امیدوارکننده ای انجام شده است، تحقیقات بیشتری برای بررسی اثربخشی درمان جسمانی مورد نیاز است. بر اساس اولین  بررسی ادبیات در مورد این موضوع که در ژوئیه ۲۰۲۱ در  مجله اروپایی روان‌شناسی روانی منتشر شد ، “پایه شواهد فعلی ضعیف است.”

    چهار مورد از پنج مطالعه انجام شده در مورد درمان جسمانی برای PTSD کاهش قابل توجهی در علائم نشان می دهد، اما محدودیت هایی برای این یافته ها وجود دارد. برای مثال، تنها دو مطالعه به طور انحصاری شامل افرادی با تشخیص PTSD تایید شده بودند. یکی از مطالعات از گروه کنترل استفاده نکرد.

    مطالعات دیگر نشان می دهد که درمان جسمانی ممکن است علائم افسردگی، اضطراب و درد را برطرف کند و کیفیت زندگی افراد بدون PTSD را بهبود بخشد. اما مطالعات بسیار کمی انجام شده است.

    به طور کلی، کارشناسان می گویند برای کشف مزایای بالقوه سوماتیک درمانی به تحقیقات با کیفیت بالاتری نیاز است. توجه به این نکته مهم است که بسیاری  از گزینه های درمانی مبتنی بر تحقیقات برای PTSD ،  افسردگی و  اضطراب  ممکن است در دسترس تر باشند.

    چگونه با سوماتیک درمانی شروع کنیم

    از آنجایی که تجربه جسمانی یک درمان نسبتاً جدید است، یافتن متخصص مناسب کلیدی است.  SE International  یک فهرست راهنمای پزشک دارد که می توانید از آن برای یافتن یک  درمانگر یا روانشناس دارای مجوز  با آموزش و تخصص SE مربوطه استفاده کنید، از جمله:

    • مددکاران اجتماعی بالینی دارای مجوز (LCSW)
    • مشاوران سلامت روان دارای مجوز (LMHCs)
    • مشاوران حرفه ای دارای مجوز (LPC)
    • درمانگران ازدواج و خانواده دارای مجوز (LMFT)
    • روانشناسان (PhD، PsyD، EdD)

    همچنین می‌توانید با راهنماهای ما برای پلتفرم‌های درمانی آنلاین  و گزینه‌های درمانی مجازی برای  تروما ،  اضطراب و  افسردگی ، درباره چگونگی پیدا کردن درمانگر مناسب برای خود اطلاعات بیشتری کسب کنید  .

    خلاصه

    جسم درمانی شکل نسبتا جدیدی از روان درمانی متمرکز بر بدن است. در حالی که مطالعات اولیه امیدوارکننده هستند، تحقیقات با کیفیت بالاتر برای ارزیابی بیشتر مزایای بالقوه این درمان مورد نیاز است.

    لینک منبع

لطفاً به این مطلب امتیاز دهید. این‌کار به بهبود ارائه مطالب کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه