آنتی بیوتیک ها خط دفاعی قدرتمندی در برابر عفونت های باکتریایی هستند.

با این حال، گاهی اوقات می توانند عوارض جانبی مانند اسهال و آسیب کبدی ایجاد کنند.

برخی از غذاها می توانند این عوارض جانبی را کاهش دهند، در حالی که برخی دیگر می توانند آنها را بدتر کنند.

این مقاله به شما توضیح می دهد که در طول و بعد از آنتی بیوتیک چه چیزهایی باید بخورید و نباید بخورید.

در حین و بعد از آنتی بیوتیک چه بخوریم

آنتی بیوتیک ها چیست؟

آنتی بیوتیک ها نوعی دارویی هستند که برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شود. آنها با متوقف کردن عفونت یا جلوگیری از گسترش آن عمل می کنند.

انواع مختلفی از آنتی بیوتیک ها وجود دارد.

برخی از آنها طیف گسترده ای دارند، به این معنی که آنها بر روی طیف گسترده ای از باکتری های بیماری زا عمل می کنند. برخی دیگر برای از بین بردن انواع خاصی از باکتری ها طراحی شده اند.

آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های جدی بسیار مهم و موثر هستند. با این حال، آنها می توانند با برخی از عوارض جانبی منفی همراه باشند.

به عنوان مثال، استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها می تواند به کبد شما آسیب برساند. یک مطالعه نشان داد که آنتی بیوتیک ها رایج ترین داروهایی هستند که باعث آسیب کبدی می شوند.۱، ۲).

آنتی بیوتیک ها همچنین می توانند بر تریلیون ها باکتری و سایر میکروب های ساکن در روده شما تأثیر منفی بگذارند. این باکتری ها معمولاً به عنوان میکروبیوتای روده شناخته می شوند.

آنتی بیوتیک ها علاوه بر از بین بردن باکتری های بیماری زا، می توانند باکتری های سالم را نیز از بین ببرند.۳، ۴، ۵).

مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند به‌شدت میزان و انواع باکتری‌ها را در میکروبیوتای روده، به‌ویژه در اوایل زندگی، تغییر دهد.۶، ۷، ۸).

در واقع، فقط یک هفته آنتی بیوتیک می تواند ترکیب میکروبیوتای روده را تا یک سال تغییر دهد.۹).

برخی از مطالعات نشان داده اند که تغییرات در میکروبیوتای روده ناشی از مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها در اوایل زندگی حتی ممکن است خطر افزایش وزن و چاقی را افزایش دهد.۱۰).

علاوه بر این، استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها می تواند منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی شود و آنها را در کشتن باکتری های بیماری زا بی اثر کند.۱۱).

بیشتر بخوانید
دکسترومتورفان/کینیدین یا Nuedexta

در نهایت، با تغییر انواع باکتری های ساکن در روده، آنتی بیوتیک ها می توانند عوارض جانبی روده ای از جمله اسهال ایجاد کنند.۱۲).

خلاصه: آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت ها مهم هستند. با این حال، اگر بیش از حد استفاده شوند، می توانند تغییرات طولانی مدت در باکتری های سالم روده ایجاد کنند و به آسیب کبدی کمک کنند.

در حین و بعد از درمان پروبیوتیک مصرف کنید

مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند میکروبیوتای روده را تغییر دهد، که می تواند منجر به اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک، به ویژه در کودکان شود.

خوشبختانه، تعدادی از مطالعات نشان داده اند که مصرف پروبیوتیک ها یا باکتری های سالم زنده می تواند خطر ابتلا به اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک را کاهش دهد.۱۳، ۱۴).

مروری بر ۲۳ مطالعه شامل تقریباً ۴۰۰ کودک نشان داد که مصرف پروبیوتیک ها همراه با آنتی بیوتیک ها می تواند خطر ابتلا به اسهال را تا بیش از ۵۰ درصد کاهش دهد.۱۵).

با نگاهی دقیق به ۸۲ مطالعه که شامل بیش از ۱۱۰۰۰ نفر بود، نتایج مشابهی در بزرگسالان و همچنین در کودکان یافت شد.۱۶).

این مطالعات نشان داده است که لاکتوباسیل ها و ساکارومایسس پروبیوتیک ها به ویژه موثر بودند.

با این حال، با توجه به اینکه پروبیوتیک ها معمولاً به تنهایی باکتری هستند، در صورت مصرف همزمان با آنتی بیوتیک ها نیز می توانند از بین بروند. به همین دلیل مصرف آنتی بیوتیک ها و پروبیوتیک ها هر چند ساعت یکبار ضروری است.

پروبیوتیک ها نیز باید پس از یک دوره آنتی بیوتیک مصرف شوند تا برخی از باکتری های سالم روده که ممکن است از بین رفته اند بازیابی شوند.

یک مطالعه نشان داد که پروبیوتیک ها می توانند میکروبیوتا را پس از یک رویداد ویرانگر مانند مصرف آنتی بیوتیک ها به حالت اولیه بازگردانند.۱۷).

اگر بعد از آنتی بیوتیک از پروبیوتیک استفاده می کنید، بهتر است به جای یک نوع پروبیوتیک، از نوعی پروبیوتیک استفاده کنید که حاوی مخلوطی از انواع مختلف پروبیوتیک است.

خلاصه: مصرف پروبیوتیک ها در طول درمان آنتی بیوتیکی می تواند خطر ابتلا به اسهال را کاهش دهد، اگرچه هر دو باید هر چند ساعت یک بار مصرف شوند. پروبیوتیک ها همچنین می توانند به بازیابی باکتری های روده پس از مصرف آنتی بیوتیک کمک کنند.

غذاهای تخمیر شده بخورید

برخی از غذاها همچنین می توانند به بازیابی میکروبیوتای روده پس از آسیب ناشی از آنتی بیوتیک ها کمک کنند.

بیشتر بخوانید
سیتیکولین: موارد استفاده، فواید، دوز و عوارض جانبی

غذاهای تخمیر شده از میکروب ها ساخته می شوند و شامل ماست، پنیر، کلم ترش، کومبوچا و کیمچی و غیره هستند.

آنها حاوی تعدادی از گونه های باکتریایی سالم هستند، مانند لاکتوباسیل هاکه می تواند به بازگرداندن میکروبیوتای روده به حالت سالم پس از مصرف آنتی بیوتیک کمک کند.

مطالعات نشان می دهد افرادی که ماست یا شیر تخمیر شده می خورند مقادیر بیشتری از آن دارند لاکتوباسیل ها در روده های آنها و مقادیر کمتری از باکتری های بیماری زا مانند انتروباکتری ها و بیلوفیلا وادسورثیا (۱۸، ۱۹، ۲۰).

کیمچی و شیر سویا تخمیر شده اثرات مفید مشابهی دارند و می توانند به رشد باکتری های سالم روده مانند بیفیدوباکتری ها (۲۱، ۲۲).

بنابراین، خوردن غذاهای تخمیر شده می تواند به بهبود سلامت روده پس از مصرف آنتی بیوتیک کمک کند.

مطالعات دیگر همچنین نشان داده اند که غذاهای تخمیر شده ممکن است در طول درمان آنتی بیوتیکی مفید باشند.

برخی از آنها نشان می دهند که مصرف معمولی یا ماست با مکمل های پروبیوتیک می تواند اسهال را در افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند کاهش دهد.۲۳، ۲۴، ۲۵).

خلاصه: غذاهای تخمیر شده حاوی باکتری های سالم هستند، از جمله لاکتوباسیل هاکه می تواند به ترمیم آسیب میکروبی ناشی از آنتی بیوتیک ها کمک کند. ماست همچنین می تواند خطر اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک را کاهش دهد.

غذاهای پر فیبر بخورید

فیبر نمی تواند توسط بدن شما جذب شود، اما می تواند توسط باکتری های روده جذب شود که به تحریک رشد آنها کمک می کند.

در نتیجه، فیبر می تواند به بازیابی باکتری های روده سالم پس از یک دوره آنتی بیوتیک کمک کند.

غذاهای دارای فیبر بالا عبارتند از:

  • غلات کامل (فرنی، نان سبوس دار، برنج قهوه ای)
  • آجیل
  • دانه
  • لوبیا
  • عدس
  • میوه های جنگلی
  • کلم بروکلی
  • نخود فرنگی
  • موز
  • کنگر فرنگی

مطالعات نشان می دهد که غذاهای حاوی فیبر غذایی نه تنها می توانند رشد باکتری های سالم در روده را تحریک کنند، بلکه می توانند رشد برخی از باکتری های مضر را نیز کاهش دهند.۲۶، ۲۷، ۲۸).

با این حال، فیبر غذایی می تواند سرعت تخلیه معده را کاهش دهد. به نوبه خود، این ممکن است سرعت جذب داروها را کاهش دهد (۲۹).

بیشتر بخوانید
اثر مکمل کلاژن بر پوست

بنابراین، بهتر است در طول درمان آنتی بیوتیکی به طور موقت از مصرف غذاهای پر فیبر پرهیز کنید و به جای آن پس از قطع آنتی بیوتیک روی خوردن آنها تمرکز کنید.

خلاصه: غذاهای پر فیبر مانند غلات کامل، لوبیا، میوه ها و سبزیجات می توانند به رشد باکتری های سالم در روده کمک کنند. آنها باید بعد از مصرف آنتی بیوتیک مصرف شوند، اما نه در حین مصرف، زیرا فیبر می تواند جذب آنتی بیوتیک ها را کاهش دهد.

غذاهای پری بیوتیک بخورید

برخلاف پروبیوتیک ها که میکروب های زنده هستند، پری بیوتیک ها غذاهایی هستند که باکتری های خوب روده را تغذیه می کنند.

بسیاری از غذاهای پر فیبر، پری بیوتیک هستند. فیبر توسط باکتری های سالم روده هضم و تخمیر می شود که به آنها اجازه رشد می دهد.۳۰).

با این حال، سایر غذاها فیبر بالایی ندارند، اما به عنوان پری بیوتیک عمل می کنند و باعث رشد باکتری های سالم مانند بیفیدوباکتری ها.

به عنوان مثال، شراب قرمز حاوی پلی فنول های آنتی اکسیدانی است که توسط سلول های انسان جذب نمی شود اما توسط باکتری های روده جذب می شود.

یک مطالعه نشان داد که مصرف عصاره های پلی فنول از شراب قرمز به مدت چهار هفته می تواند به طور قابل توجهی میزان سلامتی را افزایش دهد. بیفیدوباکتری ها در روده و کاهش فشار خون و کلسترول خون (۳۱).

به طور مشابه، کاکائو حاوی پلی فنول های آنتی اکسیدانی است که اثرات پری بیوتیکی مفیدی بر روی میکروبیوتای روده دارد.

چندین مطالعه نشان داده است که پلی فنول های کاکائو باعث افزایش سلامت می شوند بیفیدوباکتری ها و لاکتوباسیلوس در روده و کاهش برخی از باکتری های ناسالم، از جمله کلستریدیا (۳۲، ۳۳).

بنابراین، خوردن غذاهای پری بیوتیک بعد از آنتی بیوتیک ها می تواند به رشد باکتری های مفید روده ای که توسط آنتی بیوتیک ها آسیب دیده اند کمک کند.

خلاصه: پری بیوتیک ها غذاهایی هستند که از رشد باکتری های سالم در روده حمایت می کنند و می توانند به بازیابی میکروبیوتای روده پس از مصرف آنتی بیوتیک ها کمک کنند.

از مصرف غذاهای خاصی که اثربخشی آنتی بیوتیک را کاهش می دهند خودداری کنید

اگرچه بسیاری از غذاها در حین و بعد از آنتی بیوتیک مفید هستند، اما باید از مصرف برخی از آنها خودداری کرد.

به عنوان مثال، مطالعات نشان می دهد که مصرف گریپ فروت و آب گریپ فروت در حین مصرف برخی داروها از جمله آنتی بیوتیک ها می تواند مضر باشد.۳۴، ۳۵).

بیشتر بخوانید
مکمل کیتوزان یا چیتوزان در کاهش وزن

این به این دلیل است که آب گریپ فروت و بسیاری از داروها توسط آنزیمی به نام سیتوکروم P450 تجزیه می شوند.

خوردن گریپ فروت در طول مصرف آنتی بیوتیک می تواند از تجزیه صحیح دارو توسط بدن جلوگیری کند. این می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

مطالعه ای بر روی ۶ مرد سالم نشان داد که نوشیدن آب گریپ فروت در حین مصرف آنتی بیوتیک اریترومایسین باعث افزایش میزان آنتی بیوتیک در خون در مقایسه با افرادی که آن را با آب مصرف می کردند، می شود.۳۶).

غذاهای غنی شده با کلسیم نیز می توانند بر جذب آنتی بیوتیک ها تأثیر بگذارند.

مطالعات نشان داده اند که غذاهای اضافه شده با کلسیم می توانند جذب آنتی بیوتیک های مختلف از جمله سیپروفلوکساسین (سیپرو) و گاتی فلوکساسین را کاهش دهند.۳۷، ۳۸).

با این حال، مطالعات دیگر نشان داده است که غذاهای حاوی کلسیم مانند ماست اثر بازدارندگی یکسانی ندارند.۳۹).

هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها می توان از غذاهایی که با دوزهای بالای کلسیم غنی شده اند اجتناب کرد.

خلاصه: هم گریپ فروت و هم غذاهای غنی شده با کلسیم می توانند بر نحوه جذب آنتی بیوتیک ها توسط بدن تأثیر بگذارند. بهتر است در زمانی که آنتی بیوتیک مصرف می کنید از خوردن این غذاها خودداری کنید.

 خلاصه

زمانی که عفونت باکتریایی دارید، آنتی بیوتیک ها مهم هستند.

با این حال، گاهی اوقات می توانند عوارض جانبی از جمله اسهال، بیماری کبد و تغییرات در میکروبیوتای روده ایجاد کنند.

مصرف پروبیوتیک ها در طول دوره مصرف آنتی بیوتیک ها و بعد از آن می تواند به کاهش خطر اسهال و بازگرداندن میکروبیوتای روده به سلامت کمک کند.

علاوه بر این، خوردن غذاهای پرفیبر، غذاهای تخمیر شده و غذاهای پری بیوتیک پس از مصرف آنتی بیوتیک ها نیز می تواند به بازیابی میکروبیوتای سالم روده کمک کند.

با این حال، بهتر است در طول مصرف آنتی بیوتیک از گریپ فروت و غذاهای غنی شده با کلسیم خودداری کنید، زیرا می توانند بر جذب آنتی بیوتیک ها تأثیر بگذارند.