علت اصلی رفلاکس اسید در بیشتر افراد، معیوب یا شل شدن اسفنکتر تحتانی مری (LES) است. LES یک عضله دریچه مانند (مانند یک نوار لاستیکی ضخیم) است که مانعی بین مری و معده شما ایجاد می کند. هنگامی که LES به درستی کار می کند، هنگام قورت دادن باز می شود تا غذا وارد معده شود و سپس محکم بسته می شود. یک LES معیوب باز می ماند و به اسیدها اجازه می دهد به گلوی شما برگردند.

برگشت محتویات معده می تواند باعث سوزش سر دل و طعم تلخ یا ترش در دهان شود. علاوه بر این، احتمالاً در نتیجه علائم خود بوی بد دهان را نیز تجربه خواهید کرد. بوی بد دهان را نه تنها می توان با مدیریت GERD، بلکه با ایجاد چند تغییر کنترل کرد.

بیشتر بخوانید
بستنی و یبوست

تغییر شیوه زندگی برای درمان بوی بد دهان ناشی از GERD

تغییرات سبک زندگی می تواند به جلوگیری از رفلاکس کمک کند، که می تواند به تنفس شما کمک کند.

رفلاکس اسید و بوی بد دهان

ابتدا، اگر در حال حاضر سیگاری هستید، باید سیگار را ترک کنید. سیگار به خودی خود باعث بوی بد دهان می شود. بعلاوه، محصولات نیکوتینی باعث شل شدن LES شما می شود و اجازه می دهد تا اسید معده به مری شما رفلاکس کند. سیگار همچنین خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو، مری، معده، پانکراس، کبد و روده بزرگ را افزایش می دهد.

سایر تنظیمات برای مقابله با علائم GERD عبارتند از:

  • حداقل ۲ تا ۳ ساعت صبر کنید تا بعد از غذا دراز بکشید
  • قرار دادن یک تخته یا بالش گوه ای شش اینچی زیر سر تخت خود برای بالا بردن بالاتنه و کاهش فشار بر روی LES
  • خوردن وعده های غذایی کوچکتر در طول روز به جای سه وعده غذایی بزرگ
  • رسیدن و حفظ وزن سالم برای کمک به کاهش فشار روی LES
  • استفاده از آدامس برای تازه کردن نفس و کاهش رفلاکس
بیشتر بخوانید
14 بهترین آردهای بدون گلوتن جایگزین گندم و جو

اصلاح رژیم غذایی برای درمان GERD

اصلاح نحوه و آنچه می خورید می تواند به تسکین علائم GERD و بوی بد دهان کمک کند. بسیاری از غذاها می توانند با شل کردن LES یا افزایش اسیدیته در معده، رفلاکس اسید را تشدید کنند. برخی نیز می توانند باعث بوی بد دهان شوند.

ممکن است بخواهید این غذاها را محدود یا اجتناب کنید:

  • الکل
  • قهوه و چای حاوی کافئین
  • پیازها
  • سیر
  • مرکبات و آب میوه ها
  • محصولات گوجه فرنگی
  • نعناع تند
  • غذاهای ادویه دار
  • شکلات
  • غذاهای سرخ شده یا چرب

برای مبارزه با بوی بد دهان از غذاهای غنی از فیبر استفاده کنید. فیبر به هضم کمک می کند تا به آرامی عمل کند، بنابراین احتمال بروز رفلاکس و انسداد کمتر است.

غذاهای فیبردار همچنین باعث می شود مدت بیشتری احساس سیری کنید و ممکن است به شما در حفظ وزن کمک کنند. GERD با اضافه وزن مرتبط است، بنابراین با پزشک خود در مورد کاهش وزن برای تسکین رفلاکس اسید و سوزش سر دل صحبت کنید. کاهش وزن اضافی خطر فتق هیاتال را نیز کاهش می دهد که می تواند علائم GERD را نیز افزایش دهد.

بیشتر بخوانید
درد اپی گاستر علل و اطلاعات.

در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا نفس خود را تازه کنید. آب کمتر از سایر نوشیدنی ها باعث ناراحتی معده یا تضعیف LES شما می شود. همچنین به شستشوی باکتری هایی که می توانند منجر به بوی بد دهان شوند کمک می کند. مطمئن شوید که به جای گازدار، آب ساکن را انتخاب کنید، زیرا کربناته می تواند علائم سوزش سر دل را در برخی افراد افزایش دهد.

درمان های دارویی برای درمان GERD

انواع مختلفی از داروهای بدون نسخه و داروهای قوی می توانند GERD را درمان کنند، از جمله:

  • مسدود کننده های هیستامین (بلوکرهای H2)
  • مهار کننده های پمپ پروتون
  • آنتی اسیدها مانند کربنات کلسیم (TUMS) یا هیدروکسید آلومینیوم و منیزیم (Mylanta)
بیشتر بخوانید
زنجبیل و یبوست

برخی از آنتی اسیدهای جویدنی حاوی ترکیبات شاداب کننده هستند و هر دو علامت را به یکباره تسکین می دهند.

سایر داروها و داروهای GERD می توانند منجر به خشکی دهان شوند. خشکی دهان زمانی اتفاق می افتد که غدد بزاقی شما بزاق کافی تولید نمی کنند. این می تواند ناراحت کننده باشد و همچنین می تواند باعث بوی بد دهان شود. از پزشک خود در مورد راه حل های خشکی دهان و عوارض جانبی احتمالی همه داروهایی که مصرف می کنید، سوال کنید.

چشم انداز

بوی بد دهان یکی از علائم مرتبط با GERD است. در بسیاری از موارد، به راحتی قابل درمان است. با پزشک خود در مورد تغییرات سبک زندگی و داروهایی که می توانند رفلاکس اسید معده و بوی بد ناشی از آن را به حداقل برسانند، صحبت کنید.