روزه گرفتن، روشی برای محدود کردن مصرف غذا، هزاران سال است که انجام می شود.

روزه آب نوعی روزه است که همه چیز را به جز آب محدود می کند. در سال های اخیر به عنوان راهی سریع برای کاهش وزن محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

مطالعات نشان داده اند که روزه آب می تواند فواید سلامتی داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن را کاهش دهد و اتوفاژی را تحریک کند، فرآیندی که به بدن شما کمک می‌کند بخش‌های قدیمی سلول‌های شما را تجزیه و بازیافت کند.

با این حال، مطالعات انسانی در مورد روزه آب بسیار محدود است. علاوه بر این، خطرات زیادی برای سلامتی دارد و برای همه مناسب نیست.

در این مقاله مروری بر روزه آب و نحوه عملکرد آن و همچنین فواید و مضرات آن ارائه می شود.

روزه آب چیست؟

روزه آب نوعی روزه است که در آن نمی توان چیزی غیر از آب مصرف کرد.

بیشتر روزه های آب ۲۴ تا ۷۲ ساعت طول می کشد. شما نباید بیش از این بدون نظارت پزشکی از روزه آب پیروی کنید.

در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا مردم روزه آب را امتحان می کنند:

  • دلایل مذهبی یا معنوی
  • برای کاهش وزن
  • برای “سم زدایی”
  • برای مزایای سلامتی آن
  • آماده شدن برای یک عمل پزشکی

دلیل اصلی اینکه مردم روزه آب را امتحان می کنند، بهبود سلامتی خود است.

در واقع، چندین مطالعه ، روزه داری در آب را با فواید چشمگیر سلامتی، از جمله کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها، بیماری قلبی و دیابت مرتبط دانسته اند.

روزه داری در آب ممکن است باعث اتوفاژی شود ، فرآیندی که در آن بدن شما تجزیه می شود و قسمت های قدیمی و بالقوه خطرناک سلول های شما را بازیافت می کند.

رژیم‌های غذایی محبوب مانند پاک‌سازی سم‌زدایی لیمو بر اساس روزه آب طراحی شده‌اند. پاکسازی سم زدایی لیمو فقط به شما امکان می دهد مخلوطی از آب لیمو، آب، شربت افرا و فلفل هندی را چندین بار در روز به مدت حداکثر ۷ روز بنوشید.

با این حال، روزه داری در آب خطرات زیادی دارد و اگر برای مدت طولانی دنبال شود، می تواند بسیار خطرناک باشد.

روزه آب نوعی روزه است که در طی آن شما مجاز به مصرف چیزی جز آب نیستید. این با خطر کمتر بیماری مزمن و اتوفاژی مرتبط است، اما خطرات زیادی نیز دارد.

چگونه سریع آب می خورید؟

هیچ دستورالعمل علمی در مورد نحوه شروع روزه آب وجود ندارد.

با این حال، چندین گروه از مردم نباید بدون نظارت پزشکی آب ناشتا ببندند.

این شامل افراد مبتلا به نقرس، دیابت (هر دو نوع ۱ و ۲) و اختلالات خوردن، افراد مسن، افراد باردار و کودکان می شود .

اگر قبلاً هرگز آب نخورده‌اید، بهتر است ۳ تا ۴ روز بدن خود را برای بدون غذا آماده کنید.

می توانید این کار را با خوردن وعده های کوچکتر در هر وعده غذایی یا با ناشتا بودن بخشی از روز انجام دهید.

آب سریع (۲۴ تا ۷۲ ساعت)

در طول روزه آب، شما مجاز به خوردن یا نوشیدن چیزی غیر از آب نیستید.

اکثر مردم در طول روزه آب روزانه دو تا سه لیتر آب می نوشند .

روزه آب ۲۴ تا ۷۲ ساعت طول می کشد. به دلیل خطرات سلامتی، نباید بیش از این مدت بدون نظارت پزشکی ناشتا آب دهید.

برخی از افراد ممکن است در طول روزه آب احساس ضعف یا سرگیجه کنند و ممکن است بخواهند از کار با ماشین آلات سنگین و رانندگی برای جلوگیری از ایجاد تصادف اجتناب کنند.

پس از ناشتا (۱ تا ۳ روز)

پس از روزه آب، باید در مقابل میل به خوردن یک وعده غذایی بزرگ مقاومت کنید.

این به این دلیل است که خوردن یک وعده غذایی بزرگ بعد از روزه ممکن است علائم ناراحت کننده ای ایجاد کند.

در عوض، روزه خود را با یک اسموتی یا وعده های غذایی کوچکتر افطار کنید. با احساس راحتی بیشتر، می توانید شروع به معرفی وعده های غذایی بزرگتر در طول روز کنید.

مرحله پس از روزه گرفتن به ویژه پس از روزه های طولانی تر اهمیت دارد. این به این دلیل است که ممکن است در معرض خطر سندرم تغذیه مجدد قرار داشته باشید ، یک وضعیت بالقوه کشنده که در آن بدن تغییرات سریعی در سطح مایعات و الکترولیت ها ایجاد می کند.

این مرحله به طور معمول یک روز طول می کشد، اما افرادی که ۳ روز یا بیشتر روزه می گیرند ممکن است تا ۳ روز قبل از اینکه احساس راحتی کنند از خوردن وعده های غذایی بزرگتر نیاز دارند.

روزه آب معمولاً ۲۴ تا ۷۲ ساعت طول می کشد و پس از آن مرحله بعد از ناشتا است. اگر به تازگی با روزه آب آشنا شده اید، ممکن است بخواهید ۳ تا ۴ روز را صرف آماده سازی بدن خود برای بی غذا شدن با کاهش حجم وعده های غذایی خود کنید یا بخشی از روز را روزه بگیرید.

فواید بالقوه روزه آب

هم مطالعات انسانی و هم بر روی حیوانات، روزه داری در آب را با انواع فواید سلامتی مرتبط دانسته اند.

در اینجا چند فواید روزه آب برای سلامتی آورده شده است.

ممکن است اتوفاژی را ترویج کند

اتوفاژی فرآیندی است که در آن قسمت های قدیمی سلول های شما شکسته شده و بازیافت می شوند.

چندین مطالعه حیوانی نشان می دهد که اتوفاژی ممکن است به محافظت در برابر بیماری هایی مانند سرطان ، آلزایمر و بیماری قلبی کمک کند .

به عنوان مثال، اتوفاژی ممکن است از تجمع قسمت های آسیب دیده سلول های شما جلوگیری کند که یک عامل خطر برای بسیاری از سرطان ها است. این ممکن است به جلوگیری از رشد سلول های سرطانی کمک کند.

مطالعات حیوانی به طور مداوم نشان داده است که روزه آب به ترویج اتوفاژی کمک می کند. مطالعات حیوانی همچنین نشان می دهد که اتوفاژی ممکن است به افزایش طول عمر کمک کند.

با این حال، مطالعات انسانی بسیار کمی در مورد روزه آب، اتوفاژی و پیشگیری از بیماری وجود دارد. قبل از توصیه برای ترویج اتوفاژی، تحقیقات بیشتری لازم است.

ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند

تحقیقات نشان می دهد که روزه آب طولانی تر و تحت نظارت پزشکی ممکن است به افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک کند فشار خون خود را کاهش دهند.

یک مطالعه روی ۴۸ فرد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی نشان داد که به طور متوسط ​​۱۷ روز روزه آب تحت نظارت پزشک منجر به کاهش فشار خون سیستولیک می شود.

همچنین با بهبود سطح کلسترول LDL (بد) و التهاب همراه بود.

به طور مشابه، بررسی دیگری به این نتیجه رسید که روزه آب می تواند به طور قابل توجهی سطح فشار خون و وزن بدن را در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش دهد.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای ارزیابی ارتباط بین روزه های کوتاه مدت آب (۲۴ تا ۷۲ ساعت) و فشار خون مورد نیاز است.

ممکن است حساسیت به انسولین و لپتین را بهبود بخشد

انسولین و لپتین هورمون های مهمی هستند که بر متابولیسم بدن تأثیر می گذارند. انسولین به بدن کمک می کند تا مواد مغذی را از جریان خون ذخیره کند، در حالی که لپتین به بدن کمک می کند احساس سیری کند.

تحقیقات نشان می دهد که روزه آب می تواند بدن شما را نسبت به لپتین و انسولین حساس تر کند . حساسیت بیشتر این هورمون ها را موثرتر می کند.

به عنوان مثال، حساسیت بیشتر به انسولین به این معنی است که بدن شما در کاهش سطح قند خون خود کارآمدتر است. در همین حال، حساسیت بیشتر به لپتین می تواند به بدن شما کمک کند تا سیگنال های گرسنگی را به طور موثرتر پردازش کند و به نوبه خود، خطر چاقی را کاهش دهد.

ممکن است خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن را کاهش دهد

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه روزه آب ممکن است عوامل خطر بیماری های مزمن مانند دیابت، سرطان و بیماری های قلبی را کاهش دهد.

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ ، ۳۰ فرد بزرگسال سالم به مدت ۲۴ ساعت روزه آب را دنبال کردند. پس از روزه داری، سطح تری گلیسیرید خون آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است – یک عامل خطر برای بیماری قلبی.

برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که روزه آب ممکن است از قلب در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کند.

رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که می توانند به بخش هایی از سلول ها آسیب برسانند. آنها در بسیاری از بیماری های مزمن نقش دارند.

علاوه بر این، مطالعات روی حیوانات و انسان‌ها نشان داده است که روزه‌داری در آب ممکن است ژن‌هایی را که به رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند سرکوب کند. همچنین ممکن است اثرات شیمی درمانی را بهبود بخشد.

به خاطر داشته باشید، تنها تعداد کمی از مطالعات اثرات روزه آب را در انسان مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند. قبل از ارائه توصیه ها، تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

تحقیقات نشان می دهد که روزه آب ممکن است خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن را کاهش دهد و باعث افزایش اتوفاژی شود. با این حال، بیشتر تحقیقات از حیوانات یا مطالعات کوتاه مدت است. قبل از توصیه به مطالعات بیشتری نیاز است.

خطرات روزه آب

اگرچه روزه آب ممکن است فوایدی داشته باشد، اما خطراتی برای سلامتی دارد.

در اینجا به چند خطر و خطر روزه آب اشاره می کنیم.

ممکن است نوع اشتباه وزن خود را از دست بدهد

از آنجایی که روزه آب کالری را محدود می کند، احتمالاً به سرعت وزن زیادی از دست خواهید داد.

متأسفانه، مقدار زیادی از وزنی که در ابتدا از دست می دهید ممکن است از آب، کربوهیدرات ها و حتی مقدار کمی توده عضلانی باشد .

ممکن است دچار کم آبی شود

اگرچه عجیب به نظر می رسد، اما روزه آب می تواند شما را دچار کم آبی کند. این به این دلیل است که تقریباً ۲۰ تا ۳۰ درصد از آب مصرفی روزانه شما از غذاهایی است که می خورید.

اگر به همان میزان آب می نوشید اما غذا نمی خورید، ممکن است آب کافی دریافت نکنید.

علائم کم آبی بدن شامل سرگیجه، حالت تهوع، سردرد، یبوست، فشار خون پایین و بهره وری پایین است. برای جلوگیری از کم آبی بدن، ممکن است نیاز به نوشیدن بیش از حد معمول داشته باشید.

ممکن است افت فشار خون ارتواستاتیک را تجربه کند

کم آبی ناشی از روزه آب می تواند منجر به افت فشار خون ارتواستاتیک شود .

هیپوتانسیون ارتواستاتیک به عنوان افت فشار خون تعریف می شود که زمانی اتفاق می افتد که به طور ناگهانی بایستید و می تواند شما را دچار سرگیجه، سبکی سر و در معرض خطر غش کند.

اگر هنگام ناشتا افت فشار خون ارتواستاتیک را تجربه می کنید، ممکن است لازم باشد از رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین خودداری کنید. سرگیجه و خطر غش می تواند منجر به تصادف شود.

اگر این علائم را در طول روزه آب تجربه کردید، این نوع روزه داری ممکن است گزینه خوبی برای شما نباشد.

روزه آب ممکن است چندین بیماری پزشکی را بدتر کند

اگرچه روزه آب نسبتا کوتاه است، اما شرایطی وجود دارد که ممکن است با روزه آب تشدید شود.

افرادی که دارای شرایط پزشکی زیر هستند نباید بدون مشورت با یک متخصص بهداشتی ناشتا آب بخورند:

  • نقرس: ناشتا بودن در آب ممکن است تولید اسید اوریک را افزایش دهد که یک عامل خطر برای حملات نقرس است.
  • اختلالات خوردن: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد روزه گرفتن ممکن است رفتارهای اختلال خوردن را برای برخی افراد تشویق کند.

اگرچه روزه آب ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد، اما خطرات و خطرات زیادی به همراه دارد. به عنوان مثال، روزه آب می تواند شما را مستعد از دست دادن عضله، کم آبی، تغییرات فشار خون و انواع دیگر شرایط سلامتی کند.

آیا روزه آب به کاهش وزن کمک می کند؟

مانند دیگر انواع روزه داری، روزه آب می تواند به کاهش وزن کمک کند.

با این حال، خطرات زیادی برای سلامتی دارد.

اگر می‌خواهید از فواید روزه‌داری بهره‌مند شوید، اما می‌خواهید وزن کم کنید، احتمالاً روزه‌داری متناوب و روزه‌داری متناوب روش‌های موثرتری نسبت به روزه‌داری ۲۴ تا ۷۲ ساعته در آب هستند.

این روزه‌ها فواید مشابهی برای سلامتی دارند، اما می‌توان آنها را برای دوره‌های طولانی‌تری دنبال کرد، زیرا به شما امکان می‌دهد غذا بخورید و خطر کمبود مواد مغذی را کاهش دهید.

روزه آب می تواند به کاهش وزن شما کمک کند، اما انواع دیگر روزه می تواند مزایای روزه گرفتن و کاهش وزن را با خطرات کمتری به شما ارائه دهد.

خلاصه

روزه داری در آب یک روش محبوب روزه داری است که ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد.

با این حال، بیشتر فواید سلامتی ناشتا در آب در مطالعات حیوانی مشاهده شده است و ممکن است همان اثرات برای انسان ها صدق نکند.

روزه آب نیز با خطرات متعددی همراه است، به خصوص اگر بیش از ۳ روز روزه بگیرید یا به بیماری هایی مانند نقرس یا دیابت مبتلا باشید.

اگر می‌خواهید فواید روزه‌داری برای سلامتی داشته باشید، روش‌های ایمن‌تری مانند روزه‌داری متناوب یا روزه‌داری متناوب را امتحان کنید. این روزه ها به شما امکان می دهد مقداری غذا بخورید و پیروی طولانی مدت از آنها را آسان تر می کند.

مرتبط:

رژیم فستینگ متناوب ۱۶/۸

بیشتر بخوانید
روزه چه تاثیری بر مغز شما می گذارد؟

رژیم کتوژنیک در ماه رمضان ، فستینگ یا روزه در رژیم کتو

روزه خشک چیست؟ تفاوت آن با فستینگ و روزه داری متناوب آبی

تفاوت رژیم فستینگ متناوب با رژیم عادی در کاهش وزن

رژیم فستینگ ۵:۲ در کاهش وزن