روزه و هورمون رشد

در اینجا یک مقاله ترجمه شده است پست مهمان توسط دکتر جیسون فانگ متخصص کلیه کانادایی و کارشناس برجسته جهان در زمینه روزه داری متناوب و LCHF:

آیا روزه داری می تواند برای عضله سازی مفید باشد و از طریق ترشح هورمون رشد اثری جوان کننده داشته باشد؟

فیزیولوژی روزه داری جذاب است فایده رژیم فستینگ  نه تنها در کاهش کالری، بلکه تغییرات مفید هورمونی است. یکی از بزرگترین دستاوردها به دلیل کاهش سطح انسولین است، اما همچنین ترشح نوراپی نفرین، کورتیزول و هورمون رشد افزایش می یابد.

این هورمون‌ها به گروه هورمون‌های تنظیم‌کننده تعلق دارند که وقتی بدن گلوکز را از غذا دریافت نمی‌کند، همگی برای افزایش قند خون کار می‌کنند. در اینجا ما بر روی هورمون رشد تمرکز می کنیم.

هورمون رشد

پسر در حال رشد

هورمون رشد تنها چند دقیقه پس از ترشح توسط غده هیپوفیز در خون باقی می ماند. این ماده به سمت کبد می رود و در آنجا متابولیزه می شود و به چندین فاکتور رشد دیگر تبدیل می شود که مهم ترین آنها IGF-1 (فاکتور رشد انسولین ۱) است.

این همان IGF-1 است که با سطوح بالای انسولین و بسیاری از شرایط بد سلامت مرتبط است، اما به یاد داشته باشید که نبض کوتاه مدت IGF-1 از هورمون رشد تنها چند دقیقه طول می کشد. همه هورمون‌ها به طور طبیعی در پالس‌های بسیار کوتاه ترشح می‌شوند تا از ایجاد مقاومت جلوگیری کنند، که هم نیاز به سطوح بالا و هم حفظ آن‌ها دارد (در واقع مقاومت به انسولین به این شکل ایجاد می‌شود).

دانشمندان برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ هورمون رشد را از اجساد دریافت کردند و تا اوایل دهه ۱۹۸۰ آن را در آزمایشگاه سنتز نکردند. مدت کوتاهی پس از آن، این دارو به یک داروی محبوب افزایش دهنده عملکرد تبدیل شد. سطوح طبیعی هورمون رشد در دوران بلوغ به اوج خود می رسد (همانطور که انتظار می رود) و پس از آن به تدریج کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید
چه چیزی فستینگ را تمام می کند؟ غذاها، نوشیدنی ها و مکمل ها

هورمون رشد به طور معمول در هنگام خواب ترشح می شود و یکی از هورمون های تنظیم کننده است. هورمون رشد همراه با کورتیزول و آدرنالین باعث افزایش قند خون با تجزیه گلیکوژن می شود – بنابراین با اثر انسولین مقابله می کند، از این رو این نام را به خود اختصاص داده است. این هورمون‌ها معمولاً در نبض‌ها درست قبل از بیدار شدن (۴ صبح یا بیشتر) ترشح می‌شوند. این طبیعی است و باید بدن را برای روز آینده با بیرون راندن مقداری گلوکز از ذخیره‌سازی و وارد کردن خون به انرژی آماده کند.

وقتی مردم ادعا می کنند که باید صبحانه بخورید تا انرژی روزانه داشته باشید، کاملا در اشتباه هستند. بدن قبلاً دوز زیادی به شما داده است و برای روز به شما سوخت می دهد. برای داشتن انرژی لازم نیست از غلات شیرین و نان تست با مربا استفاده کنید. همچنین به همین دلیل است که شما در صبح (حدود ساعت ۸) کمترین گرسنگی را دارید، حتی اگر ۱۲ ساعت یا بیشتر چیزی نخورده باشید.

هورمون رشد به مقابله با پیری و عضله سازی کنید

هورمون رشد معمولاً با افزایش سن کاهش می‌یابد و سطوح پایین غیرطبیعی آن می‌تواند منجر به کاهش توده عضلانی و استخوانی شود. بنابراین، دادن هورمون رشد به افراد مسن با سطوح بسیار پایین چه اثراتی دارد؟ این موضوع در سال ۱۹۹۰ در مقاله ای در مجله پزشکی نیوانگلند.

بدون عنوان-2-3

گروه دریافت کننده هورمون رشد توده عضلانی خود را ۳.۷ کیلوگرم (۸.۸ درصد) افزایش داد. توده چربی ۲.۴ کیلوگرم کاهش یافت! این کاهش ۱۴.۲ درصدی است. ضخامت پوست نیز بهبود یافت. اووووو کاهش چربی و افزایش توده عضلانی (عضلات، استخوان ها و پوست). ضد پیری است!

در یک مقاله از سال ۲۰۰۲ در JAMA نتایج مشابهی در گروهی از زنان نیز مشاهده شد. وحشتناک به نظر می رسد. پس چرا همه از این استفاده نمی کنند؟ خوب، یک چیز کوچک به نام عوارض جانبی وجود دارد. به یاد داشته باشید، این مطالعه فقط برای افرادی با سطوح بسیار پایین از هورمون رشد استفاده کرد، نه برای افراد با سطوح طبیعی.

بدون عنوان-3-3

بیشتر بخوانید
9 نوع روزه متناوب

بنابراین تزریق هورمون رشد مصنوعی جالب نیست. اما اگر یک روش کاملاً طبیعی برای افزایش هورمون رشد وجود داشت چه؟ شاید… روزه؟

روزه داری برای افزایش میزان هورمون رشد

سال ۱۹۸۲ Kerndt و همکاران مطالعه ای را منتشر کردند در مورد یک بیمار مجرد که به دلایل مذهبی تصمیم به روزه گرفتن ۴۰ روزه گرفت. سطح گلوکز کاهش یافت. آنها از ۵.۳ mmol/L به ۳.۱ رسیدند. انسولین مثل سنگ افتاد. از ۱۳.۵ شروع شد و به سرعت به ۲.۹ کاهش یافت و در آنجا ماند. یعنی کاهش تقریبا ۸۰ درصدی! اگر در مورد بیماری مانند دیابت نوع ۲، با هیپرانسولینیسم نگران هستید، وقتی نوبت به پایین آوردن سطح سرسام آور انسولین می رسد، هیچ چیز مانند روزه گرفتن نیست.

اما در مورد ما اکنون به هورمون رشد علاقه مند بودیم. از سطح ۰.۷۳ شروع می شود و به اوج ۹.۸۶ می رسد. این افزایش ۱۲۵۰ درصدی است. یک روزه ۵ روزه کوتاه تر، ۳۰۰ درصد افزایش می دهد. همه بدون مواد مخدر

روزه-gh2

مطالعات دیگر نیز همین افزایش هورمون رشد را نشان داده است. در سال ۱۹۸۸ تحصیل کرد هو کی و همکاران روزه داری و هورمون رشد در روز کنترل، می توانید ببینید که وعده های غذایی (که با علامت M مشخص شده اند) به طور موثری ترشح هورمون رشد را سرکوب می کنند. این مورد انتظار است. مانند کورتیزول، هورمون رشد سطح گلوکز را افزایش می دهد و بنابراین هنگام غذا خوردن آن را سرکوب می کند.

روزه یک تحریک فوق العاده برای ترشح هورمون رشد است. هنگام ناشتا، اوج خود را در اوایل صبح دارید، اما در طول روز نیز رهاسازی را ادامه می دهید. هارتمن و همکاران همچنین افزایش پنج برابری هورمون رشد را در پاسخ به یک روزه ۲ روزه نشان داد.

بیشتر بخوانید
روزه آب: فواید، خطرات، و نحوه انجام صحیح آن

این هورمون رشد برای حفظ توده عضلانی – هم توده عضلانی و هم توده استخوانی – حیاتی است. یکی از بزرگترین نگرانی ها در مورد روزه داری کاهش عضلات است. برخی ادعا می کنند که روزه داری یک روزه باعث از دست دادن ۱۰۰ گرم عضله می شود. مطالعات نشان می دهد که این اتفاق نمی افتد. در واقع برعکس این اتفاق می افتد. وقتی محدودیت کالری را با روزه مقایسه می کنیم، روزه چهار برابر بیشتر در حفظ توده عضلانی موثر بود! بهش فکر کن.

تصور کنید که ما در عصر حجر زندگی می کنیم. در تابستان مواد غذایی زیادی وجود دارد که می خوریم و مقداری از آن را به عنوان چربی بدن ذخیره می کنیم. حالا زمستان است و چیزی برای خوردن نیست. به نظر شما بدن چه می کند؟ آیا باید با حفظ شربت خانه (چربی) ذخیره شده خود شروع به سوزاندن ماهیچه های ارزشمند خود کنیم؟ این خیلی احمقانه به نظر نمی رسد؟

مثل این است که مقدار زیادی چوب برای یک اجاق گاز ذخیره کنید. شما هیزم زیادی را در انبار خود ذخیره می کنید. در واقع شما آنقدر زیاد دارید که روی کل خانه می ریزد تا جایی برای تمام چوب هایی که ذخیره کرده اید نداشته باشید. اما وقتی زمان روشن کردن فر می رسد، بلافاصله شروع به خرد کردن چوب از روی مبل می کنید و آن را داخل فر می اندازید. خیلی احمقانه، درسته؟ چرا باید بدن را اینقدر احمق فرض کنیم؟

تنها چیزی که منطقی است شروع به سوزاندن هیزم ذخیره شده است. ما به جای سوزاندن ماهیچه های ارزشمندمان شروع به سوزاندن غذای ذخیره شده (چربی بدن) می کنیم. بخش خاصی از پروتئین از طریق گلوکونئوژنز تجزیه می شود، اما افزایش هورمون رشد به این معنی است که ما توده عضلانی را در طول روزه داری حفظ می کنیم.

این به چه معنی است ورزشکار

این از اهمیت بالایی برخوردار است ورزشکار. به آن می گویند روزه گرفتن. افزایش نوراپی نفرین ناشی از روزه داری باعث می شود سخت تر تمرین کنید. در عین حال، افزایش هورمون رشد ناشی از روزه داری باعث افزایش توده عضلانی می شود و ریکاوری بعد از تمرین را آسان تر و سریع تر می کند. این یک مزیت مهم برای ورزشکاران سطح نخبه است و ما شاهد علاقه بیشتر به این نوع تمرینات هستیم.

بیشتر بخوانید
برای کاهش وزن، روزه داری متناوب به اندازه کالری شماری موثر است

براد پیلون2

به عنوان مثال، برد پیلون که کتاب «بخور، بس کن، بخور» را نوشته است، یک بدنساز است و همینطور مارتین برخان که باعث محبوبیت روش «به دست آوردن ناب» شد. من واقعاً باور نمی کنم که روزه گرفتن باعث شده این دو آقا ماهیچه های خودشان را «خوردن» کنند.

martin-berkhan3

در عوض، روزه داری این پتانسیل را دارد که خواص جوان کننده مرتبط با هورمون رشد را آزاد کند، بدون این که مشکلاتی که می تواند از مقادیر زیاد هورمون رشد (سرطان پروستات، افزایش قند خون، افزایش فشار خون) ایجاد شود. این مزایا حتی برای هر کسی که به عملکرد ورزشی علاقه دارد بیشتر است.

بنابراین، بیایید ببینیم. سخت تر تمرین کن کاهش وزن. سریعتر بهبود یابد. سطح انسولین و مقاومت به انسولین خود را کاهش دهید. قند خون را کاهش دهید. همه برنده ها بدون دارو، مکمل یا هزینه به دست می آیند. بله، مانند تمام بهترین چیزهایی که زندگی برای ارائه دارد – رایگان است. پس چرا همه اینقدر مخالفند؟

مرتبط:

رژیم فستینگ متناوب ۱۶/۸

رژیم کتوژنیک در ماه رمضان ، فستینگ یا روزه در رژیم کتو

روزه خشک چیست؟ تفاوت آن با فستینگ و روزه داری متناوب آبی

تفاوت رژیم فستینگ متناوب با رژیم عادی در کاهش وزن

رژیم فستینگ ۵:۲ در کاهش وزن

Source link

لطفاً به این مطلب امتیاز دهید. این‌کار به بهبود ارائه مطالب کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه