رژیم غذایی پر فیبر

 رژیم غذایی پر فیبر

هدف از رژیم غذایی پر فیبر کاهش زمان عبور مواد غذایی از دستگاه گوارش، افزایش حرکات روده و مدفوع نرم تر است. این رژیم غذایی ممکن است در دیورتیکولوز، سندرم روده تحریک پذیر،  بواسیر یا یبوست تجویز شود و در کاهش وزن، پیشگیری از دیابت، سرطانها و بیماری های قلبی مفید است.

در رژیم غذایی پر فیبر بایستی برنامه ریزی و انتخاب مواد غذایی برای افزایش مصرف روزانه فیبر صورت پذیرد.

مقدار کافی مصرف فیبر  ۱۴ گرم در هر ۱۰۰۰ کیلو کالری از انرژی مصرف شده برای همه افرادی که بیش از ۱ سال دارند، می باشد. یعنی بزرگسالان بطور متوسط بایستی روزانه ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر از انواع مختلف مواد غذایی مصرف کنند.

برای زنان ۲۵ و مردان ۳۸ گرم در روز در سنین ۱۹ تا ۵۰ سال، و برای از ۵۱ سال بزرگتر ۲۱ گرم برای زنان و ۳۰ گرم برای مردان می باشد.

در موارد یبوست شدید ، این مقدار می تواند بیشتر هم باشد.

علیرغم فواید فیبرها، بیشتر غذاهای مصرفی دارای فیبر کمی هستند و اکثر افراد آن را در حد توصیه شده دریافت نمی کنند.

عمدتاً هر واحد مواد غذایی (فیبردار) فقط حاوی ۱ تا ۳ گرم فیبر هستند.  بالاترین محتوای فیبر در حبوبات و غذاهای خشک مانند غلات کامل و میوه های خشک وجود دارد.

اگرچه تعداد زیادی مکمل های فیبری در بازار وجود دارد اما دریافت فیبر از منابع غذایی ، بسیاری از مواد مغذی را تأمین می کند و روشی ارجح  برای افزایش رژیم غذایی فیبر است.

افزایش فیبر در رژیم باید به آهستگی باشد تا از بروز نفخ و اسهال جلوگیری شود و حداکثر فواید درمانی فیبر پس از چند ماه بدست می آید.

برای دریافت میزان توصیه شده فیبر رژیم بایستی به این شکل باشد:

۱- مصرف غلات سبوس دار  ۶ تا ۱۱ واحد در روز.

۲-  افزایش مصرف سبزیجات ، حبوبات ، میوه ها و مغزها  روزانه ۵ تا ۸ واحد.

۳- مصرف روزانه حداقل ۲ لیتر آب

در سایت آر دایت رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه به شیوه‌ای متفاوت ارائه می‌شود. لطفاً جهت اطلاع از چگونگی و شرایط رژیم آنلاین، کلیک نمایید…

در صورتی که هر گونه سوالی دارید می توانید از طریق تلگرام، اینستاگرام یا واتساپ با ما در تماس باشید و یا درخواست مشاوره رایگان دهید.

ثبت نام

همین حالا جهت دریافت رژیم آنلاین ثبت نام کنید.

جهت تکمیل پرسشنامه رژیم آنلاین کلیک کنید.
ثبت نام