رژیم مار چیست و آیا باید آن را امتحان کرد؟

اگر به دنبال کاهش وزن سریع هستید، رژیم مار ممکن است در ابتدا جذاب به نظر برسد. این یک رژیم غذایی به شدت محدود کننده است که مبتنی بر روزه های چند روزه است که گاهی اوقات با یک وعده غذایی کم کربوهیدرات مشخص می شود.

هدف رژیم غذایی مار تکرار الگوهای غذایی مار است – شما یک وعده غذایی بزرگ می خورید و به دنبال آن یک، دو یا حتی سه روز روزه می گیرید. خالق رژیم مار، کول رابینسون، یک مربی روزه دار خودخوانده است که ادعا می کند که این رژیم برای کاهش چربی عالی است.

اما آیا این الگوی غذایی سالم است؟ و آیا رژیم مار برای کاهش وزن خوب است یا یک رژیم غذایی ناپایدار؟ در اینجا یک نگاه عمیق است.

رژیم مار چیست؟

رژیم مار ترکیبی از رژیم کتو با روزه متناوب شدید است. به طور خلاصه، این شامل خوردن یک وعده غذایی کم کربوهیدرات هر دو یا سه روز یک بار و سپس ناشتا بودن بقیه زمان است.

در روزهای روزه داری، آب مار می نوشید، یک ترکیب الکترولیت که توسط خالق این رژیم، کول رابینسون، به صورت آنلاین فروخته می شود. شما همچنین می توانید آن را در خانه با استفاده از این دستور آب مار درست کنید:

  • ۸ لیوان آب
  • ۱/۲ قاشق چایخوری نمک صورتی هیمالیا
  • ۱ قاشق چایخوری کلرید پتاسیم
  • ۱/۲ قاشق چایخوری جوش شیرین
  • ۱/۲ قاشق چایخوری نمک اپسوم (مطمئن شوید که مناسب غذا باشد، موادی که در حمام قرار می دهید برای مصرف انسان مناسب نیستند)

رابینسون رژیم غذایی را به سه مرحله تقسیم می کند.

فاز ۱

فاز اول رژیم مارها قرار است شما را وارد آن کند کتوز – همان حالت چربی سوزی که دررژیم کتوژنیک وارد می کنید.

در یک رژیم استاندارد کتو، با کاهش مصرف کربوهیدرات خود دچار کتوز می شوید. بدون دسترسی به کربوهیدرات، بدن شما از سوزاندن قند به سوزاندن چربی (کتون ها) به عنوان منبع اصلی سوخت تغییر می کند.

در رژیم مار، شما از طریق گرسنگی ساده وارد کتوز می شوید. رابینسون برای شروع یک روزه ۴۸ ساعته توصیه می کند که در طی آن چیزی نخورید و آب مار و سرکه سیب را در آب بنوشید.

پس از دو روز اول روزه داری، شما مجاز به خوردن یک وعده غذایی ۱-۲ ساعته هستید (عموماً یک وعده).

به گفته رابینسون، سپس یک روزه طولانی‌تر و ۷۲ ساعته انجام می‌دهید که هدف آن «سم‌زدایی کبد» است.

در پایان مرحله یک، شما به مدت پنج روز روزه گرفته اید، با یک وعده غذایی تقریباً در نیمه روزه خود.

در مرحله دوم، شما بین ۴۸ تا ۹۶ ساعت ناشتا هستید. رابینسون شما را تشویق می کند تا زمانی که می توانید روزه بگیرید.

رابینسون همچنین ادعا می کند که افراد دارای اضافه وزن به بیش از ۳۵۰۰ کالری در هفته نیاز ندارند. به عنوان مرجع، یک رژیم غذایی سالم حدود ۱۴۰۰۰ کالری در هفته برای زنان یا ۲۱۰۰۰ کالری در هفته برای مردان است.

هدف شما این است که در فاز دو بمانید تا زمانی که به وزن هدف خود برسید – که باید خیلی سریع اتفاق بیفتد، با توجه به این که در این برنامه رژیم غذایی، شما فقط ۱ تا ۳ وعده در هفته می خورید و تقریباً در کسری کالری شدید هستید. .

فاز ۳

هنگامی که به هدف کاهش چربی خود رسیدید، رابینسون پیشنهاد می کند برای نگهداری به فاز سوم بروید.

در فاز سه، هر ۲۴ تا ۴۸ ساعت یک وعده غذا می خورید و بقیه زمان را ناشتا می خورید. قرار است شما به طور نامحدود به این شکل غذا بخورید.

آیا رژیم مار برای کاهش وزن خوب است؟

اگر رژیم غذایی مار را همانطور که پیشنهاد می شود دنبال کنید – یعنی فقط ۱ تا ۳ وعده در هفته بخورید – مطمئناً وزن کم خواهید کرد.

اما در اینجا باید به چند نکته فکر کرد. اول از همه، آیا واقعاً می توانید تا چهار روز هر بار روزه بگیرید؟ آیا می توانید ۹۰ تا ۹۵ درصد از وعده های غذایی خود را نخورید؟ و آیا می توانید آن را برای هفته ها انجام دهید؟

رژیم مار یکی از افراطی ترین برنامه های رژیم غذایی است که ما با آن روبرو شده ایم. شانس انجام موفقیت آمیز آن بسیار بسیار کم است. این برای اکثریت قریب به اتفاق مردم ناپایدار است و باعث ترویج عادات غذایی ناسالم و رابطه ای با مواد غذایی می شود که در مرز اختلال خوردن است.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که محدودیت شدید کالری و روزه‌داری طولانی‌مدت اغلب باعث می‌شود افراد پس از بازگشت به غذای عادی، وزن خود را دوباره به دست آورند.[*] – و با چنین رژیم غذایی شدید، این احتمال وجود دارد که در نهایت به برنامه غذایی معتدل تری بازگردید.

بنابراین در حالی که ممکن است در ابتدا با رژیم مار وزن کم کنید، حداقل تا زمانی که بتوانید آن را دنبال کنید، احتمالاً افزایش وزن مجدد را تجربه خواهید کرد.

عوارض و خطرات رژیم مار

چند عوارض جانبی و خطرات بالقوه مرتبط با رژیم مار وجود دارد.

شماره ۱: بسیار محدود کننده

یکی از بزرگترین مشکلات رژیم مار محدود کننده بودن آن است. شما ۹۰ تا ۹۵ درصد وعده های غذایی خود را حذف می کنید و فقط هر چند روز یک بار غذا می خورید.

در نتیجه، شما با کمبود کالری شدید مواجه خواهید شد. رابینسون پیش‌بینی می‌کند که افراد با رژیم مار می‌توانند در یک هفته تا ۱۰ پوند وزن کم کنند. برای مرجع، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) پیشنهاد می کند برای کاهش وزن سالم و پایدار، ۱ تا ۲ پوند در هفته از دست بدهید.[*].

رژیم غذایی با این محدودیت محدود به گرسنگی است و برای اکثر مردم پایدار نخواهد بود.

شماره ۲: سوء تغذیه یا کمبود مواد مغذی

وقتی هر چند روز یک بار فقط یک وعده غذایی می خورید، دریافت یک رژیم غذایی کامل از نظر تغذیه دشوار است.

برای زنده ماندن، باید مواد مغذی ضروری را بخورید – ویتامین ها و مواد معدنی که بدن انسان به تنهایی قادر به تولید آنها نیست و باید از غذا دریافت کند.

مگر اینکه وعده‌های غذایی خود را با دقت برنامه‌ریزی کنید و غذاهایی با حداکثر مواد مغذی مصرف کنید، در حالی که از پروتکل روزه‌داری شدید مانند رژیم مار استفاده می‌کنید، خود را در معرض خطر سوءتغذیه یا کمبود مواد مغذی قرار می‌دهید.[*].

برای ایمنی خود، اگر تصمیم به انجام رژیم مار دارید (مطمئناً آن را توصیه نمی‌کنیم)، با یک متخصص تغذیه یا متخصص تغذیه کار کنید تا مطمئن شوید که تمام ریزمغذی‌های مورد نیاز خود را دریافت می‌کنید.

شماره ۳: یک رابطه ناسالم با غذا را ترویج می کند

رابینسون در ویدیوهای خود در یوتیوب به طور معمول پیشنهاد می کند که روزه بگیرید «تا زمانی که احساس مرگ کنید».

او همچنین شما را تشویق می‌کند که خوردن روزانه را «ضعف» بدانید و مرتباً افرادی را که روزه‌شان را زود می‌شکنند یا تا زمانی که او فکر می‌کند روزه نمی‌گیرند، مورد تمسخر و سرزنش قرار می‌دهد.

این نوع رویکرد ذهنی به غذا، همراه با رژیم غذایی تا این حد، می تواند به شدت به سلامت روانی شما آسیب برساند و رابطه شما با غذا را خراب کند. این امر به اختلال در خوردن و رفتار وسواسی دامن می زند و می تواند به یک عقده ذهنی بسیار ناسالم در مورد غذا و خوردن تبدیل شود.

از نقطه نظر روانشناسی، بسیاری از رویکردهای ساده تر و متعادل تر برای کاهش وزن و سلامتی خوب وجود دارد.

جایگزین های سالم برای رژیم مار

رژیم مار دو رویکرد رژیمی دارد که جواب می‌دهد: یک رژیم کتو و روزه متناوب – و آنها را به یک افراط ناسالم سوق می دهد.

اگر می‌خواهید وزن کم کنید یا سلامتی خود را بهبود ببخشید، بهتر است که یک غذا بخورید رژیم کتو معقول. شما همچنین می توانید ترکیب کنید روزه متناوب، که به خوبی با کتو جفت می شود و ممکن است به شما کمک کند نتایج را سریعتر ببینید.

نکته اصلی این است که هیچ دلیلی برای پیروی از رژیم غذایی مار وجود ندارد. در بهترین حالت ناپایدار و در بدترین حالت خطرناک است.

در عوض، چرا یک را امتحان نکنید رژیم کتوژنیک? این راهنمای مبتدیان برای کتو همه چیزهایی را که برای شروع امروز نیاز دارید، دارد.

Source link

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه