رژیم کتوژنیک در یائسگی

رژیم کتوژنیک در یائسگی

آیا رژیم کتوژنیک در دوران یائسگی کمک کننده است؟

یائسگی

یائسگی یک روند بیولوژیکی است که با قطع قاعدگی و کاهش طبیعی هورمون های جنسی در زنان مشخص می شود. که می تواند با علائمی مانند گرگرفتگی، مشکلات خواب و تغییرات خلقی همراه باشد.

اصلاح رژیم غذایی یک استراتژی ساده است که ممکن است به تعادل سطح هورمون ها کمک کرده و علائم  یائسگی را کاهش دهد.

به تازگی، رژیم کتوژنیک که یک رژیم غذایی پرچرب و بسیار کم کربوهیدرات است برای بهبود علائم یائسگی توصیه شده است. با این حال ، این رژیم بدلیل عوارض برای همه مناسب نیست.

دراین پست ابتدا مزایا و سپس معایب و در انتها یک جمع بندی از این رژیم در یائسگی بر اساس مطالعات موجود ارائه می شود.

رژیم کتوژنیک حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد.

علاوه بر هورمونهای جنسی مانند استروژن و پروژسترون، در یائسگی ممکن است حساسیت به انسولین  کاهش یابد، مقاومت به انسولین باعث اختلال در متابولیسم گلوکز و عوارض جانبی می شود. علاوه بر این ،  مقاومت به انسولین ممکن است با افزایش گرگرفتگی مرتبط باشد، که یکی از عوارض جانبی معمول یائسگی است.

برخی تحقیقات نشان می دهد که رژیم کتوژنیک ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و قند خون بهتر کنترل شود. در یک مطالعه پیروی از یک رژیم کتوژنیک باعث بهبود سطح انسولین، حساسیت به انسولین، بهبود ترکیب بدن و کاهش چربی و فاکتور رشد شبه انسولین-I در زنان شد.

یک بررسی دیگر گزارش داد که کاهش مصرف کربوهیدرات ممکن است سطح انسولین را کاهش داده و عدم تعادل هورمونی را بهبود بخشد ، که می تواند به ویژه در دوران یائسگی مفید باشد.

 رژیم کتوژنیک به کاهش وزن کمک می کند.

افزایش وزن بدلیل تغییر در سطح هورمون ها و کاهش متابولیسم در یائسگی رخ می دهد. اگرچه تحقیقات در مورد رژیم کتوژنیک در این دوران محدود است، اما برخی از مطالعات نشان داده اند که کاهش مصرف کربوهیدرات می تواند از افزایش وزن مرتبط با یائسگی جلوگیری کند.

به عنوان مثال ، در یک مطالعه چهار الگوی رژیم غذایی شامل رژیم کم چرب، رژیم کم کربوهیدرات، رژیم مدیترانه ای و رژیم غذایی مطابق با دستورالعمل های رژیم غذایی وزارت کشاورزی ایالات متحده در میان بیش از ۸۸۰۰۰ زن یائسه  ۴۹-۸۱ ساله نشان داد که پیروی از رژیم کم کربوهیدرات با کاهش خطر افزایش وزن در دوران یائسگی ارتباط دارد. برعکس ، پیروی از یک رژیم غذایی کم چرب با افزایش خطر افزایش وزن در بین شرکت کنندگان مرتبط بود.

رژیم کتوژنیک می تواند باعث کاهش میل و ولع به غذا شود.

بسیاری از زنان هنگام یائسگی، میل و ولع بیشتری را به غذا تجربه می کنند. مطالعات نشان داده اند که رژیم کتوژنیک ممکن است گرسنگی و اشتها را کاهش دهد، که می تواند به ویژه در دوران یائسگی مفید باشد.

در یک مطالعه پیروی از رژیم کتوژنیک به مدت ۹ هفته باعث افزایش سطح   هورمونی که اشتها را تنظیم می کند شد، جالب است که این افزایش در شرکت کنندگان زن مشاهده شد. در مطالعه ای دیگر  رژیم کتوژنیک باعث کاهش اشتها و سطح  هورمونی که اشتها را تحریک می کند، شد.

با این حال ، مطالعات بیشتری برای ارزیابی اینکه رژیم کتوژنیک چگونه بر میل و ولع مصرف غذا و اشتها در زنان یائسه تأثیر           می گذارد ، مورد نیاز است.

 عوارض جانبی: اثر منفی بر سلامت عروق

یائسگی با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی همراه است . رژیم  کتوژنیک هم حاوی چربی اشباع بیشتری  است که با افزایش کلسترول  بد یا LDL همراه است.  در برخی مطالعات رژیم کتوژنیک  با افزایش کلسترول، اختلال عملکرد اندوتلیال و عروق خونی قلب مرتبط دانسته اند که هر دو این موارد ممکن است خطر بیماری قلبی را در زنان یائسه بیشتر کند.

علاوه بر این ، مطالعات در افراد با کلسترول بالا ، اضافه وزن و چاقی نشان داده است که سلامت رگهای خونی پس از پیروی از رژیم کتوژنیک کاهش می یابد.

با این حال ، برخی مطالعات نشان داده اند که رژیم های غذایی کم کربوهیدرات با کاهش وزن بدن ، شاخص توده بدن (BMI) ، درصد چربی بدن ، فشار خون و سطح تری گلیسیرید و سایر عوامل خطر قلبی عروقی همراه است.

کمبود بعضی مواد مغذی

علاوه بر این ، محدود کردن مصرف کربوهیدرات به این میزان کم در رژیم کتوژنیک ممکن است دریافت توصیه شده برای برخی مواد مغذی را با مشکل روبرو کند. در یک مطالعه در مورد کیفیت تغذیه رژیم کتوژنیک ، شرکت کنندگان مقادیر توصیه شده روزانه و مصرف کافی کلسیم ، فولات ، منیزیم ، منگنز ، پتاسیم و تیامین نداشتند .

چندین مطالعه نشان می دهد افرادی که از رژیم کتوژنیک پیروی می کنند ، فیبر کمتری مصرف می کنند. فیبر برای سلامت روده ، مدیریت وزن و عملکرد سیستم ایمنی مفید است ، از بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و انواع خاصی از سرطان ها را کاهش می دهد.

با این حال ، مصرف برخی از عناصر ریز مغذی دیگر مانند ویتامین های A ، B12 ، C ، D و K ، و همچنین کولین و سلنیوم ، در رژیم کتوژنیک افزایش یابد.

آنفلوانزای کتوژنیکی

رژیم کتوژنیک همچنین می تواند باعث ایجاد آنفلوانزای کتوژنیکی شود ، آنفلوانزای کتوژنیکی اصطلاحی است که برای توصیف مجموعه علائمی بکار می رود که هنگام سازگاری بدن به کتوز که حالت متابولیکی است که بدن به جای قند، چربی می سوزاند ، رخ می دهد.

آنفولانزای کتوئی می تواند علائم یائسگی را از جمله خستگی ، ریزش مو ، مشکلات خواب و تغییرات خلقی را بدتر کند. البته ، علائم آنفولانزای کتو به طور معمول در طی چند روز تا چند هفته برطرف می شود و با دریافت آب زیاد ماندن و دریافت مقدار زیادی الکترولیت می توان آن را به حداقل رساند.

به بطور کلی در حال حاضر کمبود تحقیق در مورد اثرات احتمالی سلامتی پیروی از یک رژیم کتوژنیک برای مدت زمان طولانی وجود ندارد.

برگشت وزن

اگرچه این رژیم ممکن است منجر به کاهش موقتی وزن شود ، بسیاری از افراد پس از شروع رژیم طبیعی ، معمولاً وزن اولیه شان بر می گردد.

خلاصه

رژیم کتوژنیک ممکن است مزایایی  برای زنان در دوران یائسگی ، از جمله افزایش حساسیت به انسولین ، کاهش وزن و کاهش میل و ولع مصرف غذا، داشته باشد.

با این حال ، ممکن است عوامل خطر  بیماری های قلبی عروقی افزایش دهد و دریافت چندین ماده مغذی مهم را محدود کند. علاوه بر این ، آنفولانزای کتوئی ممکن است به طور موقت علائم یائسگی را در طی سازگاری بدن به کتوز بدتر کند.

اگرچه رژیم کتوژنیک ممکن است در بعضی از زنان در دوران یائسگی مفید باشد، اما این یک راه حل مناسب برای همه افراد نیست.

لذا، حتماً با مشاور تغذیه خود صحبت کنید ، انتظارات واقع بینانه ای تعیین کنید ، به بدن خود گوش دهید و برای یافتن آنچه برای شما مفید است آزمون و خطا کنید.