رژیم کتوژنیک و التهاب

تحقیقات نشان می‌دهد رژیم کتوژنیک می‌تواند التهاب را کاهش دهد – یک عامل کلیدی در بسیاری از بیماری‌ها. رژیم کتو می تواند تولید آنتی اکسیدان را افزایش دهد، التهاب را کاهش دهد و موارد دیگر [۱] [۲]

التهاب چیست؟

در بدن، التهاب پاسخ سیستم ایمنی به یک عامل تحریک کننده است. زخمی که قرمز می شود، متورم می شود و دردناک می شود می تواند نشانه التهاب باشد. برخی از مواد شیمیایی با واکنش التهابی بدن آزاد می شوند.

التهاب ممکن است توسط ویروس‌ها، قارچ‌ها یا باکتری‌ها، آسیب‌های خارجی یا سموم مانند مواد شیمیایی یا تشعشعات ایجاد شود. [۳]. التهاب ممکن است در تعداد شگفت انگیزی از بیماری ها از جمله نقش داشته باشد بیماری قلب و عروقی.

بیماری های خود ایمنی و التهابی چیست؟

بیماری های التهابی شامل التهابی است که ممکن است بیشتر سیستمیک یا موضعی باشد. در بیماری خودایمنی، سیستم ایمنی بدن که از عفونت و بیماری محافظت می کند، به سلول های سالم بدن حمله می کند. برخی از محققان بر این باورند که سیستم ایمنی به اشتباه به سلول های سالم حمله می کند.

بیماری خودایمنی می تواند قسمت های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد و علت آن مشخص نیست. برخی از افراد بیش از یک بیماری خودایمنی دارند و بسیاری از علائم بیش از ۸۰ نوع بیماری خودایمنی مشابه هستند، که اغلب تعیین شرایط خاص را دشوارتر می کند. آرتریت روماتوئید و اسپوندیلیت آنکیلوزان نمونه هایی از دو بیماری خودایمنی التهابی و آرتریت هستند.

بیماری‌های خودایمنی و التهابی می‌توانند به‌خصوص دردناک باشند و علائم اغلب در طول تشدید تشدید می‌شوند. بخشی از دلایلی که این شرایط می تواند بسیار دردناک باشد به دلیل سطوح بالای التهاب است که در سراسر بدن افزایش می یابد و عضلات، تاندون ها، رباط ها و استخوان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. اولین علائم بیماری خودایمنی معمولاً درد عضلانی، تب پایین و خستگی است. التهاب یک شاخص کلیدی بیماری خودایمنی است و بسیاری از بیماری‌های خودایمنی بر اساس نتایج آزمایش خون خاص، مانند نشانگرهای التهابی یا ژنتیک، تشخیص داده می‌شوند. [۴]

بیشتر بخوانید
آنچه باید در مورد فشار خون پایین بدانید

نمونه هایی از بیماری های التهابی شامل موارد زیر است:

  • آلرژی
  • آسم
  • آرتروز
  • بیماری کرون
  • بیماری سلیاک
  • نقرس
  • بیماری التهابی روده (IBD)
  • لوپیس
  • اسکلروز چندگانه
  • میوزیت

تحقیقات در مورد کتو و التهاب چه می گویند؟

با انبوهی از تحقیقات مناسب در مورد رژیم کتوژنیک، به راحتی می توان به پتانسیل اصلاح مثبت بیماری مزمن و افزایش سلامت و تندرستی عمومی پی برد. [۵]. مطالعات نشان می دهد چربی های سالم و کمبود قند در رژیم کتوژنیک می تواند نشانگرهای التهابی را کاهش دهد. کتو در مقایسه با رژیم غذایی کم چرب برای کاهش التهاب بسیار برتر است [۶] [۷].

بیشتر بخوانید
نحوه محاسبه کربوهیدرات در رژیم کتوژنیک

تحقیقات بر مزایای چشمگیر رژیم کتوژنیک برای میتوکندری، بیماری پوستی التهابی و بیماری‌های خودایمنی مانند مولتیپل اسکلروزیس تاکید می‌کند. [۸] [۹].

نشان داده شده است که شکر و نوشیدنی های شیرین شده با شکر باعث التهاب می شوند [۱۰]. از آنجایی که کتو مصرف قند را تا حد زیادی کاهش می دهد، این نیز می تواند دلیل دیگری باشد که چرا رژیم کتو می تواند ضد التهاب باشد.

بیشتر بخوانید
ورزش در رژیم کتوژنیک رژیم کتو در بدنسازان و عضله سازی

برخی از مطالعات بر روی انواع یا نسخه‌های خاصی از رژیم‌های کتوژنیک، مانند رژیم غذایی کتوژنیک به سبک سرخپوشان که گروه‌های غذایی خاصی مانند غلات را حذف می‌کند، تقسیم‌بندی می‌کنند. برنامه های رژیم غذایی کتوژنیک پارینه سنگی برای بیماری های مزمن، دیابت نوع ۱ و موارد دیگر امیدوار کننده بوده است [۱۱].

بیشتر بخوانید
آیا کدو تنبل در رژیم کتوژنیک مجاز است؟

بسیاری از مردم با برداشتن یک قدم جلوتر از رژیم کتوژنیک و اصلاح آن بر اساس نیازهای فردی خود، تسکین بیشتری را تجربه می کنند. به عنوان مثال، فردی که با مشکلات گوارشی دست و پنجه نرم می کند ممکن است بخواهد گروه های غذایی خاصی مانند لبنیات یا غلات را حداقل برای چند ماه از رژیم غذایی خود حذف کند.

Source link

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه