زعفران – ادویه‌ای که باید در زمستان امسال درباره آن بدانید

از خواب بهتر تا افزایش میل جنسی، زعفران ادویه شناخته شده دارای فواید زیادی برای سلامتی است که به شما کمک می کند تا در این فصل و بعد از آن سپری کنید.

اگر تا به حال از غذای آغشته به رایحه گلی لطیف زعفران لذت برده اید، پس از قبل با این ادویه ظریف شیرین آشنا شده اید.

زعفران از دیرباز جزء اصلی آشپزی خاورمیانه، مدیترانه و آسیایی بوده است. اما، آیا می دانستید که این ادویه خوشبو و خوش رنگ فواید زیادی برای سلامتی نیز دارد؟

گیاه زعفران (crocus sativus) که به عنوان گران‌ترین ادویه جهان شناخته می‌شود، که عمدتاً در ایران، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و هند می‌روید، قرن‌هاست که مورد استفاده دارویی قرار گرفته است.

زعفران - ادویه‌ای که باید در زمستان امسال درباره آن بدانید

آخرین تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به بهبود خلق و خو، کاهش افسردگی، کاهش فشار خون و کلسترول کمک کند، به علاوه به خواب بهتر کمک می کند.

گل زعفران دارای گلبرگ‌های یاسی با کلاله‌های زرشکی یا «نخ‌هایی» است (که گرده‌ها را می‌گیرند). این قطعاتی هستند که برای تولید ادویه استفاده می شوند. گلها را فقط به مدت سه هفته در پاییز می توان با دست چید.

زعفران یک ادویه همه کاره است که می تواند به سلامت شما در زمستان امسال نیز کمک کند

سپس کلاله ها به آرامی استخراج و در آفتاب خشک می شوند. برای تولید ۵ گرم زعفران به ۱۰۰۰ گل نیاز است. در نتیجه زعفران به دلیل قیمت بالای آن به طلای سرخ نیز معروف است.

راب هابسون، مشاور تغذیه در Healthspan می گوید: زعفران علاوه بر اینکه یک غذای لذیذ است، یک ادویه همه کاره است که می تواند به سلامتی شما در زمستان کمک کند، به خصوص از نظر خلق و خو، خستگی و تعادل عاطفی کلی.

زعفران حاوی چندین ترکیب فعال زیستی از جمله کروسین و سافرانال است که خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند.

مطالعات نشان می دهد که این ترکیبات می توانند به محافظت از بدن شما در برابر استرس اکسیداتیو که می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود، کمک کند.

مزایای سلامتی شماره ۱ تقویت کننده خلق و خوی طبیعی

زعفران را اغلب «ادویه آفتابی» می‌نامند، تا حدی به دلیل رنگ زنده‌اش و همچنین به دلیل تأثیر مفید آن بر خلق و خو.

در یک متاآنالیز اخیر (Planta Medica، ۲۰۱۹) که به ۹ کارآزمایی بالینی نگاه کرد، مشخص شد که مصرف ۳۰ میلی گرم مکمل زعفران روزانه، به مدت ۱۲ هفته، شدت افسردگی خفیف تا متوسط ​​را کاهش می دهد.

نشان داده شد که این دارو به طور قابل توجهی موثرتر از دارونما و به اندازه داروهای ضد افسردگی مفید است.

در مطالعه دیگری (ژورنال اختلالات عاطفی، ۲۰۱۸) که افسردگی و اضطراب را بررسی کرد، مشخص شد که مصرف روزانه ۳۰ میلی گرم زعفران به اندازه داروهای ضد افسردگی فلوکستین، ایمی پرامین و سیتالوپرام موثر است.

زعفران-ادویه-باید-در-در-زمستان-این-زیست-را-باشید.jpg

مزایای سلامتی شماره ۲ فشار خون را کاهش می دهد

فشار خون بالا می تواند خطر سکته مغزی، حمله قلبی و نارسایی کلیه را افزایش دهد. بنابراین، حفظ فشار خون در سطوح سالم مهم است.

شما می توانید این کار را از طریق ورزش، رژیم غذایی سالم، کاهش وزن و کاهش استرس انجام دهید، اما tمصرف مکمل های زعفران نیز ممکن است کمک کننده باشد.

زعفران ضد التهاب است، همچنین دارای آنتی اکسیدان های زیادی از جمله کروسین، پیکروکروسین، کروستین و سافرانال است. اینها از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کنند که ممکن است منجر به آسیب سلولی و بیماری از جمله فشار خون بالا شود.

زعفران ضد التهاب است و همچنین دارای آنتی اکسیدان بالایی است

در یک متاآنالیز اخیر (Nutrients، ۲۰۲۱)، که شامل ۲۴۹ مرد و زن بود، نشان داده شد که مکمل‌های زعفران ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند.

شرکت کنندگان (در هشت مطالعه) که همگی دارای فشار خون بالا بودند، بین ۱۵ تا ۱۰۰۰ میلی گرم زعفران را به مدت ۱ تا ۱۲ هفته مصرف کردند. بررسی نشان داد که مصرف روزانه مکمل زعفران منجر به کاهش قابل توجه فشار خون سیستولیک (۰.۶۵- میلی متر جیوه) و فشار خون دیاستولیک (۱.۲۳ میلی متر جیوه) شد.

مزایای سلامتی شماره ۳ سلامت عاطفی را افزایش می دهد

آیا مستعد اضطراب، استرس و بدخلقی هستید؟ بر اساس یک مطالعه جدید (Frontiers in Nutrition، ۲۰۲۰) اگر چنین است، مصرف مکمل‌های زعفران ممکن است به بهبود سلامت عاطفی شما کمک کند.

این مطالعه نشان داد که وقتی ۵۶ مرد و زن سالم (۱۸ تا ۵۴ ساله) روزانه ۳۰ میلی گرم عصاره زعفران را به مدت هشت هفته مصرف کردند، کاهش نمره افسردگی و بهبود روابط اجتماعی را گزارش کردند.

این نتایج نشان می دهد که به نظر می رسد عصاره زعفران علائم افسردگی تحت بالینی و انعطاف پذیری در برابر استرس (که ممکن است باعث اختلالات روانپزشکی شود) را در افراد سالم بهبود می بخشد.

چای زعفران برای سلامتی.jpg

مزایای سلامتی شماره ۴ خواب بهتر

اگر از بی خوابی یا سایر مشکلات خواب رنج می برید، مصرف زعفران ممکن است کمک کننده باشد. در یک مطالعه (Journal of Clinical Sleep Medicine، ۲۰۲۰) نشان داده شد که وقتی ۵۵ فرد بزرگسال سالم (۱۸ تا ۷۰ ساله) با خواب ضعیف، مکمل های زعفران ۱۴ میلی گرمی را دو بار در روز، به مدت ۲۸ روز مصرف کردند، کیفیت خواب آنها بهبود یافت. .

بیشتر تغییرات در هفت روز اول اتفاق افتاد و هیچ عارضه جانبی (که می تواند با دارو رخ دهد) وجود نداشت.

در یک متاآنالیز جدیدتر (Sleep Medicine، ۲۰۲۲) همچنین نشان داده شد که مکمل زعفران کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

مزایای سلامتی شماره ۵ میل جنسی را تقویت می کند

طبیعی است که میل جنسی در برخی مواقع نوسان داشته باشد. اما، اگر به نظر می رسد که میل جنسی ضعیف یک مشکل مداوم است، چه کار می کنید؟

آخرین تحقیقات نشان می دهد که زعفران ممکن است برای اختلالات جنسی در مردان و زنان مفید باشد.

یک مطالعه اخیر (Avicenna Journal of Phytomedicine, 2022) نشان داد که وقتی گروهی از زنان ۱۸ تا ۵۵ ساله که از اختلالات شدید جنسی زنان مانند مشکلات میل، برانگیختگی و ارگاسم رنج می بردند، دو بار در روز از ۱۵ میلی گرم کپسول زعفران استفاده کردند. به مدت شش هفته، در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می کردند، افزایش قابل توجهی در میل، روانکاری و رضایت جنسی داشتند.

مکمل زعفران اثر مفیدی بر اختلال نعوظ دارد

در یک متاآنالیز قبلی (Avicenna Journal of Phytomedicine، ۲۰۱۹) مشخص شد که زعفران تأثیر مثبت قابل توجهی بر اختلال عملکرد جنسی در مردان و زنان دارد.

در یک متاآنالیز دیگر (Avicenna Journal of Phytomedicine، ۲۰۱۸) نشان داده شد که مکمل زعفران تأثیر مفیدی بر اختلال نعوظ و میل جنسی در مردان دارد.

زعفران.jpg

مزایای سلامتی شماره ۶ سطح کلسترول سالم

آیا می خواهید سطح کلسترول خود را کنترل کنید؟ یک بررسی جدید، منتشر شده در مجله علوم پزشکی مالزی، ۲۰۲۲، نشان می‌دهد که زعفران می‌تواند سطح کلسترول بد LDL را ۳۹ تا ۵۰ درصد در عرض سه هفته کاهش دهد.

این بررسی شش مطالعه را بر روی حیوانات (جوندگان) که روزانه ۴۰ میلی گرم زعفران به ازای هر کیلوگرم از وزن بدنشان داده می شد، تجزیه و تحلیل کرد. نتایج نشان داد که عصاره زعفران تقریباً به اندازه درمان های استاندارد مانند اورلیستات و متفورمین در کاهش سطح کلسترول موثر است.

در یک متاآنالیز قبلی که ۶ مطالعه شامل ۲۹۱ بزرگسال را بررسی کرد، نتایج کاهش قابل توجهی در سطح کلسترول تام و تری گلیسیرید نشان داد.

همچنین افزایش قابل توجهی در سطح کلسترول خوب HDL به دنبال مصرف مکمل زعفران مشاهده شد.

مزایای سلامتی شماره ۷ از بینایی شما محافظت می کند

آنتی اکسیدان های موجود در زعفران ممکن است به محافظت از بینایی شما و کاهش سرعت پیشرفت دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (از دست دادن بینایی مرکزی) کمک کند. اینها یافته های یک مطالعه اخیر است (مجله پزشکی ایتالیا، ۲۰۱۷).

این مطالعه ۵۴ شرکت‌کننده (زن و مرد) مبتلا به دژنراسیون ماکولا خشک مرتبط با سن را به دو گروه تقسیم کرد. یک گروه روزانه ۵۰ گرم زعفران به مدت سه ماه مصرف کردند. اندازه گیری ها قبل و بعد از آزمایش انجام شد.

کسانی که زعفران مصرف کردند، بهبود چشمگیری در بینایی داشتند

نتایج نشان داد که پس از سه ماه، افرادی که زعفران مصرف کردند، در مقایسه با گروه شاهد، بهبود چشمگیری در بینایی (توانایی تشخیص بهتر اشکال، جزئیات و خطوط کلی) را تجربه کردند.

این نشان می دهد که مصرف کوتاه مدت زعفران ممکن است پیشرفت ARMD خشک را کاهش دهد و به بهبود بینایی کمک کند.

Source link

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه