سلامت روده – پری بیوتیک ها، غذاها، میکروبیوم

حقایق کلیدی

  • «روده» شما به سیستم گوارشی شما اشاره دارد که شامل معده، روده کوچک و روده بزرگ است.
  • سلامت روده شما می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت جسمی و روانی شما و احساس روزانه شما داشته باشد.
  • «میکروبیوم روده» به تریلیون‌ها میکروارگانیسمی اشاره دارد که به طور معمول در روده شما زندگی می‌کنند و برای عملکرد سالم روده ضروری هستند.
  • علائم سلامت ضعیف روده عبارتند از: نفخ معده، سوزش سر دل، درد شکم (درد شکم)، آروغ بیش از حد، نفخ شکم (گوز کردن)، غرغر کردن معده، حالت تهوع، یبوست یا اسهال.
  • شما می توانید با خوردن یک رژیم غذایی گیاهی متنوع، خوردن غذاهای تخمیر شده، اجتناب از غذاهای بسیار فرآوری شده، ورزش منظم و خواب کافی، سلامت روده خود را بهبود ببخشید.

«روده» شما به سیستم گوارشی شما اشاره دارد که شامل معده، روده کوچک و روده بزرگ است.

روده شما مسئول تجزیه غذایی که می خورید و همچنین جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن برای عملکرد است. روده شما همچنین برای عملکرد سیستم ایمنی شما حیاتی است.

سلامت روده شما می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت جسمی و روانی و احساس روزانه شما داشته باشد.

روده شما همچنین خانه میکروبیوم روده است که از تریلیون ها میکروارگانیسم تشکیل شده است. میکروبیوم روده شامل باکتری های خوب است که برای سلامت روده ضروری هستند و همچنین باکتری های بدی که می توانند برای سلامتی شما مضر باشند. داشتن طیف گسترده ای از باکتری های خوب می تواند سلامت جسمی و روانی شما را افزایش دهد.

وقتی به دنیا می آیید، چیزهای زیادی وجود دارد که بر نوع میکروبیوم روده شما تأثیر می گذارد. عواملی شامل ژنتیک، سلامت والدین، اینکه آیا از طریق سزارین یا واژینال به دنیا آمده اید، یا اینکه از شیر مادر تغذیه کرده اید یا تغذیه با بطری. در سال اول زندگی، میکروبیوم روده تحت تأثیر عوامل دیگری مانند رژیم غذایی، عادات تغذیه و محیط اطراف قرار می گیرد. تصور می شود که میکروبیوم روده در سنین ۱ تا ۳ سالگی بالغ می شود و پس از آن پایدار می شود.

بیشتر بخوانید
راهنمای شما برای دیسپلازی ناشی از بیماری التهابی روده

عوامل خاصی وجود دارند که می توانند باعث ناپایدار شدن یا مختل شدن میکروبیوم روده شما شوند. این عوامل عبارتند از استرس، بیماری، زندگی با اضافه وزن، استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها یا خوردن یک رژیم غذایی بی کیفیت. رفتارهایی که می توانند به میکروبیوم روده سالم کمک کنند شامل ورزش کردن، خوردن یک رژیم غذایی سالم، خواب کافی و با کیفیت خوب و کاهش استرس است.

چرا سلامت روده شما مهم است؟

سلامت روده و میکروبیوم روده شما نقش مهمی در سلامت کلی شما دارند. میکروبیوم روده شما بر سیستم ایمنی و متابولیک بدن شما تأثیر می گذارد و بر خلق و خو و رفتار تأثیر می گذارد.

داشتن طیف وسیعی از باکتری ها برای سلامت روده مهم است. انواع باکتری های موجود در میکروبیوم روده شما نیز می تواند بر خطر ابتلا به مشکلات مزمن (دراز مدت) سلامتی تأثیر بگذارد.

افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند آرتریت پسوریاتیک، دیابت نوع ۱، اگزمای آتوپیک دیابت نوع ۲، بیماری سلیاک، چاقی و سفتی شریانی نسبت به افراد بدون این بیماری‌ها طیف متنوعی از باکتری‌ها در روده خود دارند. نقش دقیق میکروبیوم روده در این بیماری ها هنوز مشخص نیست و تحقیقات در حال انجام است.

بیشتر بخوانید
رگورژیتاسیون: علل و درمان در نوزادان و بزرگسالان

همچنین بین سلامت روده و مشکلات سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی ارتباط وجود دارد. تحقیقات اخیر ارتباط بین مشکلات سلامت روان و سلامت میکروبیوم روده.

علائم سلامت ضعیف روده چیست؟

علائم سلامت ضعیف روده عبارتند از:

ممکن است گهگاه بسیاری از این علائم را تجربه کنید. با این حال، اگر به طور منظم اتفاق بیفتد، ممکن است نشانه ای از این باشد که شما سلامت روده ضعیفی دارید.

علائم خود را بررسی کنید – استفاده کنید بررسی کننده علائم و دریابید که آیا نیاز به کمک پزشکی دارید یا خیر.

چه چیزی باعث سلامت روده می شود؟

عوامل خاصی وجود دارند که می توانند باعث عدم تعادل یا اختلال در میکروبیوم روده شما شوند. این فرآیند دیس بیوز نامیده می شود. عوامل ایجاد کننده دیس بیوز عبارتند از:

  • فشار
  • بیماری
  • زندگی با اضافه وزن
  • استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها
  • خوردن یک رژیم غذایی بی کیفیت

به طور معمول روده شما دارای یک سد خاص است که به مواد مغذی اجازه ورود می دهد اما از ورود باکتری ها و سایر مواد مضر به جریان خون جلوگیری می کند. در طول دیس بیوز، این سد «نشت‌تر» می‌شود، به این معنی که باکتری‌ها و مولکول‌ها را به جریان خون می‌دهد که نباید در آنجا باشند. این فرآیند با بسیاری از مشکلات سلامت جسمی و روانی مرتبط است.

طیف گسترده ای از بیماری ها وجود دارد که بر سلامت دستگاه گوارش شما تأثیر می گذارد. بیماری هایی مانند بیماری التهابی روده، بیماری سلیاک و بیماری زخم پپتیک تأثیرات عمده ای بر سلامت روده و سلامت جسمی کلی شما دارند. این بیماری ها باید توسط پزشک به دقت مدیریت شوند و ممکن است لازم باشد برای مشاوره تخصصی به پزشک متخصص (مثلاً متخصص گوارش) مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید
آیا رفلاکس باعث یبوست می شود؟

چگونه می توانم سلامت روده خود را بهبود بخشم؟

اگر به دلیل مشکلات گوارشی از سلامت روده‌ای ضعیف برخوردار هستید، توصیه‌های پزشک خود را دنبال کنید، داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید و رژیم غذایی توصیه شده را رعایت کنید تا به بهبود سلامت روده‌تان کمک کند.

رژیم غذایی

از پزشک خود بپرسید که چگونه تغییر رژیم غذایی می تواند سلامت روده شما را بهبود بخشد. برای اکثر افراد، قوانین کلی تغذیه سالم اعمال می شود.

اطمینان حاصل کنید که از غذاهای متنوع گیاهی استفاده کنید، از جمله:

  • سبزیجات
  • میوه
  • لوبیا و حبوبات
  • غلات کامل

این غذاها حاوی طیف وسیعی از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر عناصری هستند که برای سلامتی ضروری هستند. آنها همچنین حاوی فیبرهایی هستند که به عنوان پری بیوتیک شناخته می شوند، که به خودی خود قابل هضم نیستند، اما رشد “باکتری های خوب” در روده را تشویق و تقویت می کنند.

غذای تخمیر شده نیز برای سلامت روده عالی است. غذاهای تخمیر شده غذاهایی هستند که محتوای قند آنها توسط باکتری یا مخمر تجزیه شده است. غذاهای تخمیر شده سرشار از پروبیوتیک ها هستند که باکتری های خوبی برای روده شما مفید هستند. غذاهای تخمیر شده عبارتند از:

  • ماست
  • کیمچی
  • کلم ترش
  • کامبوچا
  • میسو
  • خمیر مایه

بهتر است از غذاهایی که می توانند برای سلامت روده مضر باشند، مانند غذاهای بسیار فرآوری شده و غذاهای حاوی سطوح بالای قند، نمک و چربی های اشباع شده خودداری کنید.

بیشتر بخوانید
بلع دردناک: علل، علائم، و تشخیص.

مکمل

مکمل های پروبیوتیک حاوی باکتری های خوب و مخمرها هستند. پروبیوتیک ها می توانند به تعادل میکروبیوم روده کمک کنند، به خصوص در افرادی که میکروبیوم روده آنها تحت تأثیر آنتی بیوتیک ها، سایر داروها، رژیم های غذایی خاص یا بیماری قرار گرفته است.

سبک زندگی

سلامت روده نیز تحت تأثیر فعالیت بدنی، استرس، خواب، مصرف آنتی بیوتیک و سایر عوامل سبک زندگی و محیطی است. مهم است که استرس خود را مدیریت کنید، از نظر بدنی فعال بمانید و مطمئن شوید که خواب کافی دارید.

چه زمانی باید به پزشکم مراجعه کنم؟

اگر علائمی از سلامت ضعیف روده را تجربه می کنید، باید به پزشک خود مراجعه کنید. اگر پزشک نسخه، ارجاع یا درمانی برای مشکلات روده به شما داده است و وضعیت شما برطرف نشده است، حتماً یک قرار ملاقات دیگر برای بررسی بگیرید.

برای مشاوره در مورد تغذیه سالم و برنامه ورزشی توصیه شده با پزشک خود صحبت کنید. همچنین ممکن است پزشک شما را به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد تا توصیه های تغذیه ای داشته باشید و به شما در تعیین و دستیابی به اهداف مرتبط با تغذیه و ارتقای سلامت روده کمک کند.

Source 

لطفاً به این مطلب امتیاز دهید. این‌کار به بهبود ارائه مطالب کمک خواهد کرد.
دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه