سندرم پیش از قاعدگی یا PMS  شامل چندین نشانه و علامت رفتاری، روانی،احساسی و جسمی؛ ده روز پیش از دوره قاعدگی است.

تغذیه در سندرم پیش از قاعدگی

علائم

 بیش از پنجاه علامت است که به تشخیص PMS کمک می کنند. رایج ترین علائم PMS عبارتند از کج خلقی، تحریک پذیری، نوسانات خلقی، اضطراب، افسردگی، حساسیت پستان، نفخ و سردرد.

سایر علائم: کمر درد، درد مفاصل، ناامیدی، تنش روانی، اختلالات عاطفی، خشونت، سرخ شدن چهره ، میل کم به انجام کارهای روزمره، حواس پرتی، کاهش انرژی، خستگی، تغییر در رژیم غذایی، آکنه، اختلالات خواب، درد شکمی، دل پیجه، یبوست، گرفتگی عضلات، ادم و افزایش وزن.

علائم و شدت آن‌ها در هر فردی متفاوت است و حتی در هر دوره ای ممکن است ، متفاوت باشد.

شیوع

 PMS  در میان زنان سفید پوست، سیگاری، چاقT زنان جوان و زنان مبتلا به اختلالات خلقی مانند افسردگی و اختلال دوقطبی، شایع تر است.

با توجه به تنوع این علائم، تخمین دقیق شیوع PMS دشوار است ، اما مطالعات قبلی شیوع را تا ۹۰ درصد تخمین زده اند. در ایران این شیوع حدود ۷۵ درصد است.

اهمیت

PMS  بر عملکرد طبیعی زنان، کیفیت زندگی و روابط اجتماعی  اثر دارد و می تواند منجر به افزایش میزان خودکشی، حوادث و غیبت در کار و مدرسه شود.

اثر PMS بر زندگی فرد گاهی چنان مهم می شود که حتی در بعضی قوانین، سندرم پیش از قاعدگی و علائم رفتاری آن از لحاظ قانونی به عنوان یک وسیله دفاع در برابر اقدامات غیرقانونی محسوب می شود.

مطالعات نشان داده اند که PMS باعث کاهش  ۲۷.۵٪ در  کارآیی کارکردن زنان و ۲۲٪ ایجاد مشکلات در روابط کاری می شود. همچنین نشان داده شده است که PMS باعث مشکلات ارتباطی با شوهر (۸۳٪)، مشکلات با کودکان (۶۱٪)، و اختلالات روابط اجتماعی (۵/۴۱٪) می شود.

بنابراین این سندرم نه تنها بر روی خود فرد اثر می گذارد ، بلکه بر خانواده و حتی جامعه تاثیر سوء می گذارد.

علت

علت PMS تا حد زیادی مشخص نیست و نظریه های مختلفی پیشنهاد شده اند، از جمله کاهش سطح پروژسترون درفاز لوتئال، عدم تعادل هورمونی،  کاهش قند خون، افزایش پرولاکتین، علل روحی، کاهش میزان اندورفین، عفونت های تخمدان، کمبود اسیدهای چرب ضروری، اختلال در تعادل، اسید و باز بدن، عدم تعادل در پروستاگلاندین ها، احتباس سدیم، کمبود ویتامین و مواد معدنی.

درمان

پاتوفیزیولوژی PMS ناشناخته است و پروتکل های درمانی مختلفی برای درمان آن پیشنهاد شده است.

درمان های دارویی شامل آنالوگهای GnRH، اسپیرونولاکتون، دانازول، الپرازولام، مفنامیک اسید، گامالینولئیک اسید و فلوکستین.

درمان های غیر دارویی شامل تغییر در عادات غذایی، ورزش، کاهش استرس، خواب کافی می باشد.

نقش تغذیه

تغذیه و رژیم غذایی مناسب می تواند به کاهش علائم کمک کند.

تغییر عادات غذایی مثلاً:

 کاهش مصرف نمک،

مصرف تعداد وعده های بیشتر  مثلاً ۶ بار در روز اما با حجم کمتر،

مصرف میوه و سبزی های بیشتر،

مصرف غلات سبوس دار بجای تصفیه شده مثلاً نان سبوس دار

کاهش مصرف قهوه و چای پررنگ،

مصرف آب بیشتر،

کاهش مصرف قندهای ساده مثل قند، شکر، نوشابه و…

مصرف نوشیدنی های گرم،

پرهیزاز  مصرف چربی های اشباع و ترانس،

پرهیز از الکل

مواد غذایی که به کاهش علائم PMS کم می کنند:

-لبنیات کم چرب؛ چراکه کلسیم برای سلامتی استخوان و کاهش نشانه های افسردگی و اضطراب مفید است.

-ماهی، حاوی امگا ۳  و مقداری وینامین دی

-بروکلی؛ حاوی کلسیم، پتاسیم، منیزیوم، ویتامین های آ، ث، ب ۶، ای و فیبر

-مغز کدو؛ با داشتن منیزیوم، آهن، فیبر، روی، امگا۳،  می تواند خلق و خو را بهبود بخشد و کاهش تحریک پذیری، تنش و درد شود.

-تخم مرغ؛ غنی از پروتئین و چربی سالم، ویتامین ب ۶، دی و ای است.

-بادام زمینی؛ منیزیوم، ویتامین ب ۶

-موز، پتاسیم و ویتامین ب ۶ که به اختلالات خواب کمک میکند.

-بابونه؛ کاهش اسپاسم و کرامپ

مکملهای غذایی مفید:

ویتامین ب۶

اسید فولیک

امگا۳

ویتامین دی

کلسیم

منیزیوم

ویتامین ای (E)

داروهای گیاهی مفید که ممکن است در داروهای گیاهی یا سنتی و یا جداگانه مصرف شوند:

-زعفران،

-زنجبیل، (Zingiber officinal)

-بابونه گاوی، (Matricaria chamomilla)

-گیاهک گندم،

-تخم کتان،

-سنبل الطیب یا علف گربه، (Valeriana officinalis)

-رزماری،

-برگ تمشک،

-رازیانه (Foeniculum vulgare)

گل راعی،یا هوفاریقون، گل شهناز  (Hypericum perforatum)سایر اسامی (هزار چشم – چای کوهی – گل تره – چای چوپان )

-زردچوبه،

-پرتقال،

آویشن شیرازی، (Zataria multiflora)

-ویتاگنوس یا پنج انگشت، (Vitex agnuscastus)

بادرنجبویه، فرنجمشک (پلنجمشک)، وارنگ بو ، آبتل، ( Melissa officinalis)

-گل پامچال یا گل مغربی،

-قاصدک،

-سنبل ختائی یا آنجلیکا،

-خوشاریزه،

-یام وحشی،

-کاکل ذرت،

-دانگ گووی،

-جینکو بیلوبا،

-St. John’s Wort

در سایت آر دایت رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه ارائه می شود. لطفاً جهت اطلاع از شرایط رژیم، کلیک نمایید…

در صورتی که هر گونه سوالی دارید می توانید از طریق تلگرام، اینستاگرام یا واتساپ با ما در تماس باشید و یا درخواست مشاوره رایگان دهید.