شربت افرا می تواند انواع مختلفی داشته باشد که برخی از آنها می توانند سالم تر از بقیه باشند. اما همچنان یک شیرین کننده و قند بالایی است، بنابراین مصرف شربت افرا در حد اعتدال توصیه می شود.

شربت افرا یک شیرین کننده طبیعی محبوب است که ادعا می شود سالم تر و مغذی تر از شکر است.

با این حال، مهم است که به علم پشت برخی از این ادعاها نگاه کنیم.

این مقاله توضیح می دهد که آیا شربت افرا سالم است یا ناسالم.

شربت افرا چیست؟

شربت افرا از مایع در گردش یا شیره درختان افرا قند درست می شود.

شربت افرا: سالم یا ناسالم?healthline.comhttps://www.healthline.com › نقشه...

قرن هاست که در آمریکای شمالی مصرف می شود. بیش از ۸۰ درصد از عرضه جهان در حال حاضر در استان کبک در شرق کانادا تولید می شود.

دو مرحله اصلی برای تولید شربت افرا وجود دارد:

  1. روی درخت افرا سوراخ می کنند تا شیره آن در ظرفی بریزد.
  2. شیره را می جوشانند تا بیشتر آب آن تبخیر شود و شربت غلیظ و شیرینی باقی بماند و سپس برای حذف ناخالصی ها فیلتر می شود.

محصول نهایی را می توان برای شیرین کردن بسیاری از غذاها استفاده کرد.

شربت افرا با ضربه زدن به درختان افرا شکر و سپس جوشاندن شیره برای تولید یک شربت غلیظ ساخته می شود. بیشتر شربت افرا در شرق کانادا تولید می شود.

در نمرات مختلف می آید

چندین درجه مختلف از شربت افرا وجود دارد که با رنگ مشخص می شود، اگرچه طبقه بندی می تواند بین کشورها متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید
مالتوز: خوب یا بد؟

در ایالات متحده، شربت افرا به عنوان درجه A یا B طبقه بندی می شود، که در آن درجه A به سه گروه – کهربا روشن، کهربا متوسط ​​و کهربا تیره – و درجه B تیره ترین شربت موجود است.۱).

شربت‌های تیره‌تر از شیره‌ای تهیه می‌شوند که بعداً در فصل برداشت استخراج می‌شود. اینها طعم افرا قوی تری دارند و معمولاً برای پخت استفاده می شوند، در حالی که سبک ترها مستقیماً روی غذاهایی مانند پنکیک می ریزند.

هنگام خرید شربت افرا، حتما برچسب مواد غذایی را به دقت بخوانید. به این ترتیب، شربت افرا واقعی را دریافت خواهید کرد – نه فقط شربت با طعم افرا، که می تواند با شکر تصفیه شده یا شربت ذرت با فروکتوز بالا پر شود.

چندین درجه مختلف از شربت افرا بر اساس رنگ وجود دارد. درجه B تیره ترین است و دارای قوی ترین طعم افرا است.

حاوی برخی ویتامین ها و مواد معدنی است – اما قند زیادی دارد

چیزی که شربت افرا را از شکر تصفیه شده متمایز می کند، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های آن است.

حدود ۱/۳ فنجان (۸۰ میلی لیتر) شربت افرا خالص حاوی (۲):

  • کلسیم: ۷ درصد از RDI
  • پتاسیم: ۶ درصد از RDI
  • اهن: ۷ درصد از RDI
  • فلز روی: ۲۸ درصد از RDI
  • منگنز: ۱۶۵ درصد از RDI

اگرچه شربت افرا مقدار مناسبی از برخی مواد معدنی، به ویژه منگنز و روی را فراهم می کند، به خاطر داشته باشید که قند زیادی نیز دارد.

شربت افرا حدود ۲/۳ ساکارز یا شکر سفره است – ۱/۳ فنجان (۸۰ میلی لیتر) حدود ۶۰ گرم شکر را تامین می کند.

بیشتر بخوانید
آیا آسپارتام بی خطر است و عوارض جانبی و خطرات آن برای سلامتی چیست؟

مصرف بیش از حد شکر ممکن است یکی از دلایل اصلی برخی از بزرگترین مشکلات سلامتی جهان از جمله چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی باشد.۳، ۴، ۵).

این واقعیت که شربت افرا حاوی برخی مواد معدنی است، با توجه به محتوای قند بالای آن، دلیل بسیار بدی برای خوردن آن است. اکثر مردم در حال حاضر مقادیر زیادی شکر مصرف می کنند.

بهترین راه برای دریافت این مواد معدنی، خوردن غذاهای کامل است. اگر رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، احتمال کمبود هر یک از این مواد مغذی بسیار کم است.

علاوه بر این، محتوای قند بالا ممکن است بر سطح قند خون شما تأثیر بگذارد – اگرچه شربت افرا ممکن است گزینه بهتری نسبت به قند معمولی در این زمینه باشد.

شاخص گلیسمی شربت افرا حدود ۵۴ است. در مقایسه، قند سفره دارای شاخص گلیسمی حدود ۶۵ (۶).

این بدان معناست که شربت افرا قند خون را کندتر از قند معمولی افزایش می دهد.

شربت افرا حاوی مقدار کمی مواد معدنی مانند منگنز و روی است. با این حال، قند آن بسیار بالاست.

حداقل ۲۴ آنتی اکسیدان دارد

اعتقاد بر این است که آسیب اکسیداتیو، که توسط رادیکال های آزاد ایجاد می شود، یکی از مکانیسم های پشت پیری و بسیاری از بیماری ها است.

آنتی اکسیدان ها می توانند رادیکال های آزاد را خنثی کرده و آسیب اکسیداتیو را کاهش دهند و به طور بالقوه خطر ابتلا به برخی بیماری ها را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید
آیا مالتودکسترین در رژیم کتوژنیک است؟ (به علاوه 3 جایگزین کتو دوستدار)

مطالعات نشان می دهد که شربت افرا منبع مناسبی از آنتی اکسیدان ها است. یک مطالعه ۲۴ آنتی اکسیدان مختلف در شربت افرا پیدا کرد.۷).

شربت‌های تیره‌تر مانند گرید B بیشتر از شربت‌های روشن‌تر، این آنتی‌اکسیدان‌های مفید را تامین می‌کنند.۸).

با این حال، محتوای کل آنتی اکسیدان در مقایسه با مقادیر زیاد شکر هنوز کم است.

یک مطالعه تخمین زده است که جایگزینی تمام شکر تصفیه شده در رژیم غذایی متوسط ​​با شیرین کننده های جایگزین مانند شربت افرا، مصرف کل آنتی اکسیدان شما را به اندازه خوردن یک وعده آجیل یا انواع توت ها افزایش می دهد.۹).

اگر نیاز به کاهش وزن یا بهبود سلامت متابولیک خود دارید، بهتر است به جای استفاده از شربت افرا، شیرین کننده ها را به طور کامل حذف کنید.

اگرچه تعدادی از آنتی اکسیدان ها در شربت افرا وجود دارد، اما آنها دوز بالای قند آن را جبران نمی کنند.

سایر ترکیبات را فراهم می کند

مواد بالقوه مفید متعددی در شربت افرا مشاهده شده است.

برخی از این ترکیبات در درخت افرا وجود ندارند و در عوض زمانی که شیره آب جوشانده می شود تا شربت تشکیل شود، تشکیل می شوند.

یکی از آنها کبکول است که نام آن از استان کبک تولید کننده افرا گرفته شده است.

نشان داده شده است که ترکیبات فعال موجود در شربت افرا به کاهش رشد سلول های سرطانی کمک می کند و ممکن است تجزیه کربوهیدرات ها را در دستگاه گوارش شما کند کند.۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴).

بیشتر بخوانید
اریتریتول چیست و آیا در رژیم کتوژنیک مجاز است؟

با این حال، مطالعات انسانی برای تأیید این اثرات سلامتی که در مطالعات لوله آزمایش یافت شده اند، وجود ندارد.

علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که بیشتر مطالعات شربت افرا – که اغلب با سرفصل های گمراه کننده همراه است – توسط تولیدکنندگان شربت افرا حمایت می شود.

شربت افرا دارای ترکیبات دیگری است که ممکن است برای سلامتی مفید باشد – اما اکثر مطالعات گمراه کننده هستند و توسط صنعت شربت افرا حمایت می شوند.

خلاصه

اگرچه شربت افرا حاوی برخی مواد مغذی و آنتی اکسیدان است، اما قند زیادی نیز دارد.

کالری برای کالری، شربت افرا در مقایسه با غذاهای کامل مانند سبزیجات، میوه ها و غذاهای حیوانی فرآوری نشده منبع بسیار ضعیفی از مواد مغذی است.

جایگزینی شکر تصفیه شده با شربت افرا خالص و باکیفیت احتمالاً فواید خالصی برای سلامتی دارد، اما افزودن آن به رژیم غذایی فقط اوضاع را بدتر می کند.

شربت افرا یک نسخه کمتر بد از شکر است، بسیار شبیه شکر نارگیل. به طور عینی نمی توان آن را سالم برچسب زد.

اگر آن را مصرف می کنید، بهتر است این کار را در حد اعتدال انجام دهید – مانند همه شیرین کننده ها.
Source link