شنبلیله گیاهی است که مدت ها در طب جایگزین استفاده می شود. این یک عنصر رایج در غذاهای هندی است و اغلب به عنوان مکمل مصرف می شود.

این گیاه ممکن است فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد.

این مقاله هر آنچه را که باید در مورد شنبلیله بدانید، از جمله فواید، عوارض جانبی و موارد مصرف آن را توضیح می دهد.

شنبلیله: گیاهی با مزایای سلامتی چشمگیر.line.comhttps://www.healthline.com › fen...

شنبلیله چیست؟

زغال اخته (شنبلیله تریگونلا) گیاهی است که حدود ۲ تا ۳ فوت (۶۰ تا ۹۰ سانتی متر) ارتفاع دارد. دارای برگ های سبز، گل های سفید کوچک و غلاف هایی است که حاوی دانه های کوچک و قهوه ای طلایی است.۱).

هزاران سال است که شنبلیله در طب جایگزین و چینی برای درمان بیماری های پوستی و بسیاری از بیماری های دیگر استفاده می شود.۱).

همچنین یک ادویه خانگی و عامل غلیظ کننده رایج است و در بسیاری از محصولات مانند صابون و شامپو یافت می شود.

دانه ها و پودر شنبلیله نیز به دلیل مشخصات غذایی و طعم کمی شیرین و آجیلی در بسیاری از غذاهای هندی استفاده می شود.

شنبلیله یک گیاه جالب با کاربردهای متنوع و فواید بالقوه بسیاری برای سلامتی است.

ارزش غذایی

یک قاشق غذاخوری یا ۱۱ گرم دانه کامل شنبلیله حاوی ۳۵ کالری و چندین ماده مغذی است، از جمله:۲):

  • فیبر: ۳ گرم
  • پروتئین: ۳ گرم
  • کربوهیدرات ها: ۶ گرم
  • چربی: ۱ گرم
  • اهن: ۲۱٪ از ارزش روزانه (DV)
  • منگنز: ۶ درصد از DV
  • منیزیم: ۵ درصد از DV

دانه های شنبلیله دارای مشخصات تغذیه ای سالمی هستند و حاوی مقدار مناسبی فیبر و مواد معدنی از جمله آهن و منگنز هستند.

تاثیر بر تولید شیر مادر

شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای رشد کودک شماست. با این حال، برخی از افراد ممکن است برای تولید مقادیر کافی تلاش کنند.

در حالی که داروهای تجویزی معمولاً برای افزایش تولید شیر مادر استفاده می شوند، تحقیقات نشان می دهد که شنبلیله ممکن است یک جایگزین طبیعی و ایمن باشد.

بیشتر بخوانید
فواید ذرت شیرین: هر آنچه که باید بدانید

یک مطالعه قدیمی تر و ۱۴ روزه روی ۷۸ مادر تازه وارد نشان داد که نوشیدن چای گیاهی با دانه های شنبلیله باعث افزایش تولید شیر مادر می شود که به وزن بیشتر نوزادان کمک می کند.۴).

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۱، ۶۶ مادر را به سه گروه تقسیم کرد. یکی چای شنبلیله دریافت کرد، دومی دارونما دریافت کرد و سومی چیزی دریافت نکرد.۵).

حجم شیر مادر پمپاژ شده از حدود ۱.۱۵ اونس (اونس) یا ۳۴ میلی لیتر (میلی لیتر) در گروه کنترل و دارونما به ۲.۴۷ اونس (۷۳ میلی لیتر) در گروه شنبلیله افزایش یافت.۵).

در این مطالعات به جای مکمل ها از چای گیاهی شنبلیله استفاده شد، اما مکمل ها احتمالاً اثرات مشابهی دارند.

اگرچه این تحقیق دلگرم کننده است، اما باید هر گونه نگرانی در مورد تولید شیر مادر را با یک متخصص مراقبت های بهداشتی در میان بگذارید.

تحقیقات نشان می دهد که شنبلیله ممکن است تولید شیر مادر و میزان افزایش وزن را در نوزادان تازه متولد شده افزایش دهد.

تاثیر بر سطح تستوسترون در مردان

یکی از رایج ترین دلایلی که مردان از مکمل های شنبلیله استفاده می کنند، افزایش تستوسترون است.

برخی از مطالعات نشان داده اند که اثرات مفیدی از جمله افزایش میل جنسی دارد.

در یک مطالعه، مصرف ۳۰۰ میلی گرم شنبلیله دو بار در روز به مدت ۸ هفته منجر به افزایش قابل توجه سطح تستوسترون در مردان در ترکیب با تمرینات مقاومتی شد.۶).

شرکت کنندگان همچنین کاهش چربی بدن را در مقایسه با گروه کنترل، بدون کاهش قدرت عضلانی، تجربه کردند.۶).

در یک مطالعه قدیمی ۶ هفته ای دیگر، ۳۰ مرد مکملی با ۶۰۰ میلی گرم عصاره شنبلیله – همراه با منیزیم، روی و ویتامین B6 – برای ارزیابی تغییرات در عملکرد جنسی و میل جنسی مصرف کردند. اکثر شرکت کنندگان افزایش قدرت و بهبود عملکرد جنسی را گزارش کردند.۷).

بیشتر بخوانید
شلغم: تغذیه، کالری و فواید

با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که شنبلیله می تواند سطح تستوسترون و عملکرد جنسی را در مردان افزایش دهد.

ممکن است به کنترل دیابت و سطح قند خون کمک کند

شنبلیله ممکن است به شرایط متابولیک مانند دیابت کمک کند.۸).

در یک مطالعه، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که ۵ گرم پودر دانه شنبلیله را دو بار در روز به مدت ۲ ماه مصرف کردند، کاهش سطح قند خون ناشتا، چربی شکم، شاخص توده بدن و هموگلوبین A1c را تجربه کردند که نشانگر قند خون طولانی مدت است. کنترل (۹).

محتوای فیبر بالای موجود در پودر یا دانه شنبلیله نیز می تواند برای حمایت از کنترل قند خون، حتی در افراد بدون دیابت مفید باشد.

در واقع، یک مطالعه نشان داد که جایگزینی ۱۰ درصد از آرد گندم تصفیه شده در نان ها و نان های مسطح با پودر شنبلیله به طور قابل توجهی سطح قند خون را پس از خوردن غذا در افراد بدون دیابت کاهش می دهد.۱۰).

شواهد از نقش شنبلیله در کنترل قند خون و درمان دیابت نوع ۲ حمایت می کنند.

سایر فواید شنبلیله برای سلامتی

شنبلیله برای درمان بیماری های مختلف استفاده شده است. با این حال، بسیاری از این کاربردها به اندازه کافی برای رسیدن به نتایج قوی مورد مطالعه قرار نگرفته اند.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که شنبلیله ممکن است به موارد زیر کمک کند:

  • کنترل اشتها: برخی از مطالعات کاهش مصرف چربی و اشتها را نشان می دهد. یک مطالعه ۱۴ روزه نشان داد که شرکت کنندگان به طور خود به خود مصرف کل چربی را تا ۱۷٪ کاهش دادند.۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵).
  • سطح کلسترول: برخی شواهد نشان می دهد که شنبلیله می تواند سطح کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش دهد.۱۶).
  • سوزش سردل: یک مطالعه آزمایشی ۲ هفته ای قدیمی در افراد مبتلا به سوزش سر دل نشان داد که شنبلیله علائم آنها را کاهش می دهد. در واقع، اثرات آن با داروهای ضد اسید همخوانی داشت.۱۷).
  • التهاب: این گیاه دارای اثرات ضد التهابی در موش ها و موش ها است. تحقیقات بیشتری برای تایید این موضوع در انسان مورد نیاز است (۱۸، ۱۹، ۲۰).
بیشتر بخوانید
گوجی بری: تغذیه، فواید و عوارض جانبی

علاوه بر این، برخی بررسی ها و گزارش های حکایتی از طب سنتی نشان می دهد که شنبلیله می تواند به بهبود متابولیسم، کاهش مشکلات گوارشی و درمان بسیاری از بیماری های دیگر کمک کند.۲۱).

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، نتایج اولیه نشان می‌دهد که شنبلیله فواید سلامتی دیگری نیز دارد.

نحوه استفاده از شنبلیله

شنبلیله یک عنصر در بسیاری از مکمل ها است. از آنجایی که فرمولاسیون متفاوت است، دوز توصیه شده به مکمل بستگی دارد. هیچ دوز واحد توصیه شده ای وجود ندارد.

علاوه بر این، دوز ممکن است بسته به سود مورد نظر شما متفاوت باشد.

اکثر تحقیقات مبتنی بر تستوسترون از حدود ۲۵۰ تا ۶۰۰ میلی گرم عصاره شنبلیله استفاده می کنند، در حالی که تحقیقات در مورد تولید شیر مادر از حدود ۱ تا ۶ گرم استفاده کرده است.۲۲، ۲۳).

تحقیقات در زمینه های دیگر از دوزهای بسیار بالاتر استفاده کرده است.

در واقع، مطالعات روی اثرات کاهش کلسترول و قند خون شنبلیله نشان می دهد که دوزهای بین ۵ تا ۲۵ گرم ممکن است مؤثرترین باشند.۲۴، ۲۵).

مکمل ها معمولاً باید قبل یا همراه غذا مصرف شوند. از آنجایی که این گیاه به کنترل قند خون کمک می کند، ممکن است بهتر باشد آن را با بالاترین وعده غذایی روزانه خود مصرف کنید.

همیشه دستورالعمل های دوز روی برچسب را دنبال کنید. اگر مطمئن نیستید، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

مقدار مصرف شنبلیله به نوع مکمل و همچنین هدف سلامتی شما بستگی دارد.

ایمنی و عوارض جانبی

شنبلیله برای اکثر مردم نسبتاً بی خطر به نظر می رسد (۲۶).

با این حال، مانند اکثر مکمل ها، عوارض جانبی کمتر جدی مانند اسهال و سوء هاضمه به طور حکایتی گزارش شده است.

بیشتر بخوانید
9 مزیت شگفت انگیز آقطی سیاه برای سلامتی که نمی دانستید!

افراد همچنین ممکن است کاهش اشتها را تجربه کنند که در صورت داشتن اختلال خوردن یا تلاش برای افزایش وزن می تواند مضر باشد.۱۴، ۱۵).

علاوه بر این، برخی از افراد هنگام مصرف مکمل بوی عجیب و کمی شیرین بدن را گزارش می دهند، اما این مورد تایید نشده است.

با توجه به تأثیر آن بر قند خون، در صورت مصرف داروهای دیابت یا سایر مکمل هایی که سطح قند خون را کاهش می دهند، شنبلیله باید با احتیاط مصرف شود.

مطالعات حیوانی نشان می دهد که دوزهای بسیار بالا باعث عوارض جانبی متعددی از جمله آسیب DNA، کاهش باروری، مشکلات عصبی و افزایش خطر سقط جنین می شود.۲۷).

اگرچه اکثر این عوارض جانبی در انسان تایید نشده است و دوزهای مورد استفاده به طور غیرعادی بالا است، برخی از دانشمندان در مورد استفاده از مکمل های شنبلیله نگران هستند.۲۷).

همیشه ایده خوبی است که قبل از شروع یک مکمل جدید با یک متخصص پزشکی مشورت کنید. مهمتر از همه، اطمینان حاصل کنید که دوز بی خطری مصرف می کنید.

در انسان، شنبلیله ممکن است عوارض جانبی خفیفی ایجاد کند، اگرچه در دوز صحیح نسبتاً بی خطر به نظر می رسد.

خلاصه

شنبلیله گیاهی منحصر به فرد است که از دیرباز در طب جایگزین استفاده می شده است.

بر اساس شواهد موجود، شنبلیله دارای فوایدی برای کاهش سطح قند خون، افزایش تستوسترون و افزایش تولید شیر در افرادی است که در دوران شیردهی هستند.

شنبلیله همچنین ممکن است سطح کلسترول را کاهش دهد، التهاب را کاهش دهد و به کنترل اشتها کمک کند، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه ها مورد نیاز است.
Source link