شیر پرچرب در رژیم کتوژنیک: آنچه باید بدانید

تلاش برای حفظ رژیم کتوژنیک می تواند دشوار باشد. شما باید از دستورالعمل ها و قوانین خاصی پیروی کنید که غذاها و نوشیدنی هایی را که می توانید مصرف کنید محدود می کند.

اگر سعی می کنید از این دستورالعمل های غذایی پیروی کنید، ممکن است در مورد غذاهایی که می توانید یا نمی توانید بخورید سردرگم شوید.

شیر کامل در رژیم کتوژنیک: آنچه باید بدانید

اگر چنین است، در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد رژیم کتوژنیک بدانید، از جمله اینکه آیا می توانید شیر کامل بنوشید یا نه آمده است.

رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک که به عنوان رژیم کتو نیز شناخته می شود، یک روش پزشکی برای درمان افراد مبتلا به صرع به ویژه در کودکان است. با این حال، افراد دیگر نیز می توانند به دلیل فواید سلامتی فراوان آن، به این رژیم پایبند باشند.

برای پیروی از این رژیم باید کربوهیدارت کمی مصرف کرد. در عوض، مقادیر زیادی چربی و سطوح نسبتا استاندارد پروتئین مصرف می شود.

به دلیل این مشخصات، رژیم کتوژنیک شباهت هایی با سایر برنامه های غذایی کم کربوهیدرات، مانند رژیم اتکینز دارد.

ایده پشت این رژیم، کاهش کربوهیدرات های مصرفی است. در عوض، چربی توسط بدن انسان سوزانده می شود.

این باعث می شود که بدن دچار کتوزیس شود، از این رو به آن “رژیم کتوژنیک” می گویند. این به بدن شما اجازه می دهد تا با موفقیت بیشتری نسبت به قبل چربی بسوزاند.

شیر کامل چیست؟

شیر کامل برخلاف سایر انواع شیر،  چربی آن گرفته نمی شود. بنابراین بسیار چربتر از شیر بدون چربی یا نیمه چرب است.

شیر کامل علاوه بر چربی، منبع عالی پتاسیم، کلسیم و پروتئین نیز می باشد. همچنین حاوی برخی ویتامین ها مانند ویتامین D است.

آیا می توانید شیر کامل را به عنوان بخشی از رژیم کتوژنیک بنوشید؟

بله البته تحت شرایط خاص، از نظر فنی، زمانی که به رژیم کتوژنیک پایبند هستید، می توانید شیر کامل بنوشید. همانطور که گفته شد، محتوای چربی بالاتری دارد که برای رژیم کتوژنیک مفید است. علاوه بر این، مقادیر زیادی پروتئین وجود دارد که برای این رژیم مفید است.

بیشتر بخوانید
آیا عدس در رژیم کتوژنیک مجاز است؟ +3 بهترین دستور پخت

از طرفی شیر کامل بهترین گزینه نیست. زیرا کربوهیدرات بالایی دارد. از آنجایی که رژیم کتوژنیک کربوهیدرات کمی دارد، پس زیاد آن مفید نیست.

در واقع، اگر ۱ لیوان شیر کامل مصرف کنید، حداقل نیمی از کربوهیدرات دریافتی روزانه شما در یک روز را مصرف کرده اید.

این بدان معنی است که شما نمی توانید در طول روز به همان اندازه کربوهیدرات بخورید، که برنامه ریزی وعده های غذایی را دشوار می کند.

علاوه بر این، شیر کامل دارای رتبه شاخص گلیسمی بالایی نیز دارد. شاخص گلیسمی به تأثیر غذاها بر سطح قند خون فرد اشاره دارد. نمره شاخص گلیسمی شیر کامل بین ۳۰ تا ۴۰ است. اگرچه این نمره بسیار بالا نیست، این نمره شاخص گلیسمی ممکن است بر کتوز شما تأثیر منفی بگذارد.

در نتیجه، اگرچه می توانید مقداری شیر کامل در رژیم کتوژنیک داشته باشید، نوشیدن آن توصیه نمی شود. این به ویژه اگر شما به شدت از طرح کتوژنیک پیروی کنید صادق است.

اگر عاشق شیر هستید، اما همچنان می خواهید به رژیم کتوژنیک پایبند باشید، حداکثر ۱ استکان مصرف کنید.

اما یک قاشق چای خوری شیر در قهوه شما کاملا قابل قبول است.

مزایای رژیم کتوژنیک چیست؟

همانطور که گفته شد یکی از کاربردهای اصلی این رژیم درمان صرع دوران کودکی است. اگر از صرع رنج می برید، این رژیم غذایی می تواند تشنج را به شدت کاهش دهد.

بیشتر بخوانید
رژیم کتوژنیک در کبد چرب

جدای از این اثر اولیه، رژیم کتوژنیک مزایای بالقوه دیگری برای سلامتی دارد. از جمله آنها عبارتند از:

  • می تواند به کاهش وزن کمک کند.
  • خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می دهد.
  • می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت قلب داشته باشد، مانند پیشگیری از بیماری قلبی و حفظ فشار خون.
  • می تواند با پیشگیری از بیماری هایی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون از عملکرد مغز محافظت کند.
  • شواهدی وجود دارد که نشان می دهد رژیم کتوژنیک می تواند از آکنه جلوگیری کرده و آن را کاهش دهد.

همانطور که می بینید، به دلیل مزایای سلامتی که می تواند داشته باشد، ارزش این رژیم را دارد.

این بدان معنا نیست که این مدل غذایی ایده آل است. پیروی از رژیم کتوژنیک عوارض جانبی متعددی مانند کلسترول بالا، سنگ کلیه و یبوست دارد.

برخی از این علائم بخشی از یک عارضه جانبی گسترده تر به نام آنفولانزای کتوژنیک هستند. اگر تصمیم به رژیم کتوژنیک دارید، باید به خاطر داشته باشید که ممکن است این علائم را تجربه کنید.

فواید شیر کامل چیست؟

شیر کامل در رژیم کتوژنیک: آنچه باید بدانید

همانطور که قبلاً گفته شد، شیر کامل می تواند حاوی بسیاری از مواد مغذی باشد. با این حال، به دلیل محتوای چربی بالا، شیر کامل نباید به طور منظم و در مقادیر زیاد مصرف شود.

در عوض، ذر رژیم عادی، شیر نیمه چرب یا بدون چربی را انتخاب کنید. تا زمانی که فقط گاهی اوقات شیر ​​کامل بنوشید، می تواند فواید زیادی برای سلامتی شما داشته باشد.

در اینجا ویژگی هایی که سرشار از آن است و تأثیری که می تواند بر سلامت شما داشته باشد آورده شده است:

  • پتاسیم: اگر می خواهید فشار خون خود را کاهش دهید، پس پتاسیم کلیدی است. همچنین به تنظیم چندین عملکرد کلیدی بدن کمک می کند. علاوه بر این، پتاسیم می تواند از ایجاد سنگ کلیه در شما جلوگیری کند.
  • پروتئین: پروتئین به افراد اجازه می دهد تا توده عضلانی بسازند. همچنین به بهبودی کمک می کند. بنابراین، اگر آسیب دیدید، باید سعی کنید پروتئین زیادی در رژیم غذایی خود داشته باشید.
  • کلسیم: یک ماده معدنی عالی برای استخوان ها و دندان ها است که باعث می شود آنها قوی و سالم باشند. کلسیم همچنین عملکردهای دیگری مانند محافظت از بدن شما در برابر سرطان و فشار خون بالا را انجام می دهد.
  • اسیدهای چرب امگا ۳: این اسیدها می توانند از فشار خون بالا و بیماری قلبی جلوگیری کنند.
  • فسفر: فسفر نیز مانند کلسیم می تواند برای دندان ها و استخوان ها مفید باشد. اگر بدن شما بافت آسیب دیده ای داشته باشد، این ماده معدنی به آنها اجازه بهبودی می دهد.
  • ویتامین B12: این ویتامین به تولید DNA کمک می کند. همچنین به سلول های عصبی شما اجازه می دهد تا سالم باشند.
  • ویتامین دی: همراه با کلسیم، ویتامین D استحکام دندان ها و استخوان های شما را تضمین می کند.
بیشتر بخوانید
کتون در ادرار: علل و آزمایشات

سوالات متداول

سایر انواع شیر چطور؟

سایر انواع شیر گاو مانند شیرهای بدون چربی نیز  مشکل دارند. آنها سرشار از کربوهیدرات هستند که رژیم غذایی شما را محدود می کند.

با این حال، می توانید جایگزین هایی برای شیر گاو که برای رژیم کتوژنیک مناسب تر است را امتحان کنید. اینها شامل شیر سویا، شیر نارگیل و شیر بادام شیرین نشده است.

این به این معنی است که هنگام حفظ رژیم کتوژنیک همچنان می توانید از شیر در یک نوشیدنی گرم یا غلات لذت ببرید.

بیشتر بخوانید
آیا ورزش باعث کاهش وزن در کتوزیس می شود؟

آیا می توانم در رژیم کتوژنیک پنیر بخورم؟

بله، پنیر یک غذای فوق‌العاده برای خوردن در زمان کتوژنیک است. چربی و پروتئین بالایی دارد که برای این رژیم ضروری است. همچنین حاوی کربوهیدرات زیادی نیست، بنابراین نگران مشکلی بودن آن نخواهید بود.

باید در نظر داشته باشید که انواع مختلف پنیر ارزش غذایی متفاوتی دارند، پس حتما قبل از خوردن پنیر آن ها را بررسی کنید.

آخرین افکار

هنگامی که از یک رژیم غذایی خاص استفاده می کنید، ممکن است ردیابی غذاهایی که می توانید یا نمی توانید بخورید برایتان مشکل باشد. همانطور که این مثال نشان می دهد، برخی از غذاها و نوشیدنی ها وجود دارند که از نظر فنی می توانید آنها را مصرف کنید، اما ممکن است بهترین گزینه برای شما نباشند.

شیر کامل بهترین گزینه برای کسانی که رژیم کتوژنیک دارند نیست، اما خوشبختانه نوشیدنی های زیادی وجود دارد که می توانید امتحان کنید، از جمله  شیر بادام اصل.
مطالب مرتبط:

لبنیات در رژیم کتوژنیک

این مطلب توسط دکتر روشن ضمیر متخصص تغذیه و رژیم کتوژنیک تهیه شده است. در صورتی که تمایل به دریافت رژیم کتوژنیک تخصصی که مشخصات زیر را دارد:

  • رژیم متناسب با شرایط شما
  • شامل بیش از ۱۵ صفحه رژیم به شکل pdf
  • توضیحات کامل و مفصل صوتی
  • پشتیبانی و ارتباط مستقیم با خود دکتر (شماره دکتر را خواهید داشت و هر سوال یا مشکلی داشتید میتوانید بپرسید)
  • گزارش هفتگی و درصورت لزوم تغییر رژیم جدید بطور رایگان
۵/۵ - (۱ امتیاز)
دیدگاهتان را بنویسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی (PhD). ارائه دهنده رژیم های تخصصی آنلاین با خدمات ویژه