صبحانه و کاهش وزن

صبحانه و کاهش وزن

صبحانه، به عنوان اولین وعده غذایی روز، می تواند نقش اساسی در تعادل و تنظیم انرژی و رژیم غذایی دریافتی داشته باشد.

کسانی که به طور مرتب صبحانه می خورند به احتمال زیاد از کیفیت غذایی بهتری نیز برخوردار بوده و از گروههای اصلی غذایی مانند میوه ها، لبنیات، سبزیجات و .. بهتر و متعادل تر مصرف می کنند. اما کسانی که  صبحانه نمیخورند بیشتر احتمال دارد غذاهای پر انرژی بخورند و پرخوری کنند.

مطالعات مشاهده ای چه می گویند؟

یک آنالیز جدید روی ۷ مطالعه نشان داد کودکانی که معمولاً صبحانه نمیخورند،مصرف ویتامین آ  و ویتامین سی کمتری نسبت به کسانی که صبحانه می خورند دریافت می کنند. همچنین مصرف ویتامین ب۱ و ب ۲ در افرادی صبحانه نمیخوردند کمتر بود. و نیز کودکانی که معمولاً صبحانه مصرف می کنند ، مصرف روزانه کلسیم ، منیزیم، آهن، پتاسیم و سدیم بالاتری داشتند.

 در یک بررسی جدید دیگر، روی مطالعات ده سال اخیر، ۳۹ مطالعه  و در کل  ۲۸۶،۸۰۴ کودک و نوجوان ساکن در ۳۳ کشور جهان بررسی شدند.

نتایج نشان داد بطور کلی شیوع نخوردن صبحانه بین ۱۰ تا ۳۰٪  با روند رو به افزایش در نوجوانان و به طور عمده در دختران مشاهده می شود.

نخوردن صبحانه در۷/۹۴٪ درصد افراد همراه با افزایش چاقی یا اضافه وزنی همراه بودند. اما در نوزادان ارتباط دیده نشد.

همچنین نشان داده شد نخوردن صبحانه اثر منفی روی فاکتورهای خطر بیماری های قلبی عروقی و سندرم متابولیک از جمله چربی خون، فشار خون ، مقاومت به انسولین و… دارد.

در یک بررسی جدید دیگر روی بزرگسالان، نتایج ۴۵ مطالعه مختلف بررسی شد.

نتایج این مطالعات روی هم رفته نشان داد، نخوردن صبحانه خطر اضافه وزنی یا چاقی را ۴۴ تا ۴۸ درصد و چاقی شکمی را ۳۱ درصد افزایش می دهد.

باز در تحقیق جدید دیگری روی در کل ۶ مطالعه و ۹۶۱۷۵ شرکت کننده، دیده شد افرادی که صبحانه نمیخورند، بیشتر به دیابت مبتلا می شوند. ‌

این مطالعه نشان داد، کسانی که ۴ تا ۵ روز در هفته صبحانه نمیخورند ، ۵۵٪ بیشتر از کسانی است که مرتب صبحانه میخورند، در خطر ابتلا به دیابت هستند.

گذشته از همه اینها نخوردن صبحانه با افزایش خطر بیماریهای قلبی عروقی همراه است که ممکن است مصرف منظم صبحانه به عنوان یک عامل قابل تغییر، برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی مهم باشد.

چرا که با بررسی چهار مطالعه بزرگ که  ۷۲۵۸ فرد به بیماری های قلبی عروقی مبتلا شده بودند دیده شد، عدم مصرف منظم صبحانه ، ارتباط مستقیمی با خطر بیماری های قلبی عروقی دارد.

مطالعات مداخله ای

اگر چه ممکن است خوردن صبحانه باعث افزایش حس سیری و کاهش غذا خوردن در طول روز شود و از این طریق در کاهش وزن مفید باشد، اما در زمان رژیم کاهش وزن توصیه به مصرف صبحانه ممکن است اثر خاصی نداشته باشد، بخصوص در افرادی که از قبل عادت به مصرف صبحانه نداشتند. در واقع شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف صبحانه، دریافت کل انرژی روزانه را افزایش می دهد.

در یک بررسی خیلی جدید روی ده مقاله با طول ۶ روز تا ۱۶ هفته دیده شد، خوردن یا نخوردن صبحانه تاثیر چندانی در میزان کاهش وزن و همچنین اثر بر توده عضلانی ندارد.

همچنین آنالیزی دیگر روی ۱۳ مطالعه نشان می دهد که ممکن است توصیه به مصرف صبحانه در زمان کاهش وزن برای همه مناسب نباشد ، زیرا در آنهایی که عادت به خوردن صبحانه نداشته اند ممکن است اثرعکس داشته باشد. مثلا ممکن است باعث افزایش مصرف غذا شود.

نتیجه گیری:

مصرف صبحانه مفید است و کسانی که اونهای که صبحانه میل نمی کنند به احتمال بیشتر مبتلا به چاقی، دیابت و بیماریهای قلبی عروقی می شوند.

 اما اگر فردی در رژیم کاهش وزن است که قبلاً صبحانه میل نمی کرده است ممکن است اجبار وی به مصرف صبحانه نه تنها مفید نباشد بلکه برعکس به کاهش وزن کمکی نکند.

منابع:

Giménez-Legarre N, Miguel-Berges ML, Flores-Barrantes P, Santaliestra-Pasías AM, Moreno LA. Breakfast characteristics and its association with daily micronutrients intake–A systematic review and meta-analysis. Proceedings of the Nutrition Society. 2020;79(OCE2).

Ma X, Chen Q, Pu Y, Guo M, Jiang Z, Huang W, Long Y, Xu Y. Skipping breakfast is associated with overweight and obesity: A systematic review and meta-analysis. Obesity Research & Clinical Practice. 2020 Jan 1;14(1):1-8.

Monzani A, Ricotti R, Caputo M, Solito A, Archero F, Bellone S, Prodam F. A systematic review of the association of skipping breakfast with weight and cardiometabolic risk factors in children and adolescents. What should we better investigate in the future?. Nutrients. 2019 Feb;11(2):387.

Monzani A, Ricotti R, Caputo M, Solito A, Archero F, Bellone S, Prodam F. A systematic review of the association of skipping breakfast with weight and cardiometabolic risk factors in children and adolescents. What should we better investigate in the future?. Nutrients. 2019 Feb;11(2):387.

Brown MM, Milanes JE, Allison DB, Brown AW. Eating versus skipping breakfast has no discernible effect on obesity-related anthropometric outcomes: a systematic review and meta-analysis. F1000Research. 2020 Feb 24;9(140):140.

Sievert K, Hussain SM, Page MJ, Wang Y, Hughes HJ, Malek M, Cicuttini FM. Effect of breakfast on weight and energy intake: systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials. bmj. 2019 Jan 30;364.

در سایت آر دایت رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه به شیوه‌ای متفاوت ارائه می‌شود. لطفاً جهت اطلاع از چگونگی و شرایط رژیم آنلاین، کلیک نمایید…

در صورتی که هر گونه سوالی دارید می توانید از طریق تلگرام، اینستاگرام یا واتساپ با ما در تماس باشید و یا درخواست مشاوره رایگان دهید.

ثبت نام

همین حالا جهت دریافت رژیم آنلاین ثبت نام کنید.

جهت تکمیل پرسشنامه رژیم آنلاین کلیک کنید.
ثبت نام